Byta ut gammal hårddisk, klona den gamla och sätta in den nya (Sökvägar?)

Permalänk
Medlem

Byta ut gammal hårddisk, klona den gamla och sätta in den nya (Sökvägar?)

Sökt runt lite och hittar inte exakt hur man löser det lilla problem jag nu står inför.

Har en väldigt gammal 500gb disk som jag nu tänker ersätta men en fräsch 2tb disk, just nu håller jag på att klona den gamla över till den nya, så allt är likadant.

När jag gjort det är planen att göra mig av med den gamla 500gb disken från 2007 och sätta in den nya i dennes HDD-vagga då jag har slut på plats. Alla filer från den gamla kommer vara identiska, dvs sökvägar osv, men här kommer vi till problemet Den nya disken kommer få en ny etikett, jag antar att jag behöver döpa om den nya till den gamlas etikiett. För att alla gamla sökvägar ska fungera?

Jag vet att man kan byta etikett i efterhand, men det jag undrar är om något händer i den lilla tid mellan att jag startar datorn och kör den tills jag byter till "rätt" etikett

Har bland annat lite lösa steamspel och filmer etc.

Kanske en luddig fråga.

Men nån kanske vet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ska fungera så länge du tilldelar din nya hårddisk samma enhetsbokstav som din gamla. D.v.s att om din gamla disk idag heter F:\ så ska den nya också heta F:\. Det fixar du i diskhanteraren på datorn. Själva namnet på disken är väl mest för din skull, datorn i sig hanterar inte hårddiskarna efter vad du döpt dem till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarqune:

Sökt runt lite och hittar inte exakt hur man löser det lilla problem jag nu står inför.

Har en väldigt gammal 500gb disk som jag nu tänker ersätta men en fräsch 2tb disk, just nu håller jag på att klona den gamla över till den nya, så allt är likadant.

När jag gjort det är planen att göra mig av med den gamla 500gb disken från 2007 och sätta in den nya i dennes HDD-vagga då jag har slut på plats. Alla filer från den gamla kommer vara identiska, dvs sökvägar osv, men här kommer vi till problemet Den nya disken kommer få en ny etikett, jag antar att jag behöver döpa om den nya till den gamlas etikiett. För att alla gamla sökvägar ska fungera?

Jag vet att man kan byta etikett i efterhand, men det jag undrar är om något händer i den lilla tid mellan att jag startar datorn och kör den tills jag byter till "rätt" etikett

Har bland annat lite lösa steamspel och filmer etc.

Kanske en luddig fråga.

Men nån kanske vet?

Tack på förhand

Om du ghostar den nya disken så kommer det inte att hända någonting med din data på disken. Den nya disken kommer att se ut exakt som de gamla. Därefter, när du vet att allt fungerar som det ska (och bootar korrekt på den nya disken), är det bara att rensa den gamla disken. Se dock till att ghosten blivit korrekt utförd och boota från den nya disken innan du blåser den gamla. Annars sitter du i skiten
Jag tror inte heller att du då behöver byta etikett på disken utan jag tror att den får C automatiskt när du bootar från den.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd

När du klonar blir allt samma även enhetsbeteckningen, vissa klonprogram har tillägg där man väljer om ny klonade disken ska ersätta den gamla.

Permalänk
Medlem

Var lite otydlig, är inte en systemdisk jag klonar, utan en lagringsdisk bara, kloningen är iallafall klar nu, och den fick betäckningen J:, den gamla var E:

Om jag nu bara stänger av datorn och byter plats på dem, och sedan ger den nya etiketten E: då borde allt vara kalas eller hur?

Edit: klart och fixat! Trodde det skulle bli strul att byta etikett "on the fly" så att säga! Men det fungerade problemfritt! Tack för hjälpen oavsett