Kan inte formatera SSD

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera SSD

Hej!

Behöver hjälp!

Installerade precis om datorn på en annan SSD och har tänkt att använda den gamla SSD:n till spel. Men nu får jag inte formatera den gamla. Problemet är kanske att den fortfarande står som "systemdisk"?

Har provat diskhantering, att plocka bort partitioner och även med diskpart i en upphöjd kommandotolk. Fungerar ej då diskpart påstår att det kan finnas växlingsfil, systemfiler osv på disken.

Någon som har nån idé?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Systemdisk är den disk datorn startar på/ifrån (hur dumt det än låter, men så är det).
Du får ställa om så att den andra (nya) disken ligger före den gamla i bios (enklast är att installera om, utan att ha den gamla ikopplad).

Du har alltså angett att datorn först startar på gamla, hämtar lite viktig information om vart operativsystemet ligger osv, och bootar operativsystemet på den nya. Båda behövs för att få igång windows. (Om jag har förstått dig rätt).
/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Man ska bara ha 1 disk kopplad medan Win DVD/USB minnet installerar. De andra kopplas in när den jobbat klart.

Annars lägger / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Har man tur så vägra Windows och program att rensa/formatera andra disken för dom inser att det skulle gå åt skogen för dig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Man ska bara ha 1 disk kopplad medan Win DVD/USB minnet installerar. De andra kopplas in när den jobbat klart.

Annars lägger / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Har man tur så vägra Windows och program att rensa/formatera andra disken för dom inser att det skulle gå åt skogen för dig då.

Antingen gör man så här, eller lär sig hur diskarna räknas upp... jag får föreslå att det är enklare att göra enligt ovan då ARC-paths (http://support2.microsoft.com/kb/155222) kan upplevas som "krångligt"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ur den gamla SSD:n och körde en startup-repair med windows-skivan. Nu funkar det igen

Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti