Apple börjar producera Macbook Air i 12 tum och flera färgval i första kvartalet 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tabellen omfattar inte alla batterityper och bärbara modeller. Det framgår när man ringer till Apple som hänvisar till auktoriserad serviceverkstad som sedan ger ett prisförslag för specifik modell. Vi har nämligen gjort denna resa och jag redogör för våra erfarenheter om du nu inte förstod det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tabellen omfattar inte alla batterityper och bärbara modeller. Det framgår när man ringer till Apple som hänvisar till auktoriserad serviceverkstad som sedan ger ett prisförslag för specifik modell. Vi har nämligen gjort denna resa och jag redogör för våra erfarenheter om du nu inte förstod det.

Jag ringde Apple idag för att dubbelkolla och det verkar som att en verkstad som inte tillhör Apple utan bara är auktoriserad kan ta i princip vilket pris de vill. Apple retail store i Täby skulle dock ta runt 1500SEK för att byta batteri i en retina 15” 2014 års modell.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Jag ringde Apple idag för att dubbelkolla och det verkar som att en verkstad som inte tillhör Apple utan bara är auktoriserad kan ta i princip vilket pris de vill. Apple retail store i Täby skulle dock ta runt 1500SEK för att byta batteri i en retina 15” 2014 års modell.

Precis det vid försöker förklara för honom då Apple har satt sina priser och vi har gett han deras prislista, han vägrar bara förstå det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Precis det vid försöker förklara för honom då Apple har satt sina priser och vi har gett han deras prislista, han vägrar bara förstå det.

Delerium skriver att en auktoriserad serviceverkstad kan ta i princip vad som helst. Det har jag inte förnekat.
Delerium skriver vad ett batteribyte på en 2014 Retina 15" kostar. Det har jag inte förnekat.
Deliriums inlägg vederlägger inte på något sätt vad jag tagit upp tidigare.

Att svara mig indirekt med subtila antydningar om minskad kognitiv förmåga som ett sätt att misskreditera mig är fegt och osakligt. Visa att du har lite ryggrad och bemöt mina argument i stället för att hålla på med cirkelresonemang och att angripa mig som person. Fortsätter du trolla så upphör diskussionen för min del här och nu men du kommer får sista ordet, det bjuder jag på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vi kan nog lugnt och sansat säga att beroende på verkstad, så är det olika priser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Delerium skriver att en auktoriserad serviceverkstad kan ta i princip vad som helst. Det har jag inte förnekat.
Delerium skriver vad ett batteribyte på en 2014 Retina 15" kostar. Det har jag inte förnekat.
Deliriums inlägg vederlägger inte på något sätt vad jag tagit upp tidigare.

Att svara mig indirekt med subtila antydningar om minskad kognitiv förmåga som ett sätt att misskreditera mig är fegt och osakligt. Visa att du har lite ryggrad och bemöt mina argument i stället för att hålla på med cirkelresonemang och att angripa mig som person. Fortsätter du trolla så upphör diskussionen för min del här och nu men du kommer får sista ordet, det bjuder jag på.

Jag har länkat dig Apple's prislista 2 gånger och du motsätter dig den, så jag skiter i om du betalar 4000kr eller betalar det Apple verkligen tar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Givetvis tog ni in offerter från flera företag... och du tar upp det dyraste som exempel här eller hur?

Annars är det ju bara idiotiskt. Ungefär som o ta första bästa när man ska lägga om taket på huset och förlora flera tusen. xD

Vad som är idiotisk är att försöka tillskriva andra sin egna förutfattade meningar. Finns ingen anledning att osaklig och osmaklig på samma gång när det går lika bra att ställa en rak och enkel fråga.

Vi har kontaktat några stycken men bara fått ett fast pris och det är vad jag kan redovisa, något annat vore vilseledande och direkt felaktigt. Övriga serviceverkstäder vill av någon outgrundlig anledning först titta på datorn för att kunna ge ett fast pris, något som inte är praktisk möjligt för vår del.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad som är idiotisk är att försöka tillskriva andra sin egna förutfattade meningar. Finns ingen anledning att osaklig och osmaklig på samma gång när det går lika bra att ställa en rak och enkel fråga.

Vi har kontaktat några stycken men bara fått ett fast pris och det är vad jag kan redovisa, något annat vore vilseledande och direkt felaktigt. Övriga serviceverkstäder vill av någon outgrundlig anledning först titta på datorn för att kunna ge ett fast pris, något som inte är praktisk möjligt för vår del.

Just därför tar du ytterligare en titt på Apple's prislista och förstår den för att sedan skicka in den till Apple och inte till någon privatägd auktoriserad verkstad som endast lever på att ta hutlöst betalt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Just därför tar du ytterligare en titt på Apple's prislista och förstår den för att sedan skicka in den till Apple och inte till någon privatägd auktoriserad verkstad som endast lever på att ta hutlöst betalt.

Har redan pratat med Apple i Sverige som när de fick serienumret på datorn menade på att prisuppgifterna på deras hemsida bara är exempel för de vanligaste modellerna och sedan vi hänvisades jag till en auktoriserad verkstad - om det beror på att t.ex Digial In låg närmast eller för att Apple inte har några egna verkstäder vet jag inte. Det finns en butik i Täby, jag kan ju slå dem en signal och höra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja det var den i Täby jag hörde med och där skulle de ha ca 1500:- för att byta batteri i en MBP 15" Retina.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har redan pratat med Apple i Sverige som när de fick serienumret på datorn menade på att prisuppgifterna på deras hemsida bara är exempel för de vanligaste modellerna och sedan vi hänvisades jag till en auktoriserad verkstad - om det beror på att t.ex Digial In låg närmast eller för att Apple inte har några egna verkstäder vet jag inte. Det finns en butik i Täby, jag kan ju slå dem en signal och höra.

Gör det, alternativt skicka in den till Apple som skickar den till deras EGEN verkstad i Nederländerna.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu har han installerat och tagit bort väldigt mycket junk, sedan spelar han ofta på datorn och datorn blir väldigt varm så frågan är om inte en del av problemet är att systemet "throttlar" en hel del då det känns som segast. Sedan tror jag inte Minecraft (JVM) gör OSX några tjänster vad det gäller resurssnålhet...

Om man försöker sig på lite mer avancerad systemprogrammering i OSX inser man snabbt att saker som är en självklarhet i Linux (POSIX realtidsutökningar, kontroll över vilken/vilka CPU-kärnor en tråd ska köras på, nyare RFC:er för TCP, etc) överhuvudtaget inte existerar i OSX. För 10-12 år sedan låg OSX-kärnan i framkant på finesser, men verkar som man inte alls följt med BSD-kärnan vad det gäller nyutveckling sedan dess. Windows har också i princip all av dessa finesser, men inte lika uppenbart hur mycket som saknas när man jämför mot Windows då det är ett annat API (d.v.s. inte POSIX).

Jämfört med Linux saknar OSX alla former av virtualisering på OS-nivå (LCX och liknande). Nu saknar även Windows det, men man jobbar på detta då Docker blivit så väldigt populärt att MS inser att man måste göra så Windows kärnan också kan stödja detta.

Filsystemet i OSX var omodernt redan för 10 år sedan, det är fortfarande inte fixat. Idag är det ett mycket mindre problem än tidigare då SSD i princip döljer prestandaproblemen. Grafikstacken är ett skämt sett ur ett prestandaperspektiv, jämfört man få spel som finns på Windows, OSX och Linux är det rätt uppenbart att den låga prestandan man får i OSX kan inte skyllas på OpenGL då Linux typiskt är lika snabbt eller marginellt snabbare än DX på Windows medan OSX är rejält mycket långsammare.

Räcker det?

Däremot är OSX fortfarande grafisk tilltalande, man fattar att inte fixa något som inte är trasig (MS och Gnome ta notis...). För "vanliga" användare är dagens datorer och OS sådan overkill, så säger inte att OSX är värdelöst på skrivbordet. Det är däremot inget för "power-users" längre.

God Jul!

Ja, det lät väl som bra motiveringar. Flera saker som övergår min kunskap, dock.

Om datorn blir så himla varm i OS X så kan man kanske testa lägga in Windows på den och köra Mincraft där. Tror inte den kommer så så mycket svalare.

Att OS X skulle bli så mycket segare med tiden är som sagt inget jag känner igen. Har själv många exempel på att så inte är fallet.

Det där med ”avancerad systemprogrammering”, beror inte det på att det är löst på annat sätt vid programmering för OS X? Tänker exempelvis på ”Grand Central Dispatch” för att sköta multi-trådning. Men det är möjligt jag är ute och cyklar. Du menar alltså att man på så pass lång tid som 10-12 år inte uppdaterat kärnan i OS X med de nyheter som kommit till BSD-kärnan? Intressant …

Filsystemet i OS X håller jag med om. Det var ju på väg att bli ZFS till OS X, men så skedde aldrig. Vet inte om de har något på gång i Cuptertino, men som du säger är saker ändå okej prestandamässigt med SSD.

Det där med grafikstacken håller jag med om helt och hållet. Fattar inte vad grejen med det är. Man kan undra om Apple kanske släpper Metal (som finns för iOS) för OS X också. Det borde i alla fall i teorin kunna hjälpa till. Samtidigt kan man tycka att de borde kunna trimma OpenGL-implementatikonen istället/också.

Jag tycket det beror hur man definierar ”power users”. Möjligheterna i OS X är stora även om det säkert har de begränsningar du nämnt. Själv ser jag bara fördelar för de allra flesta användare, inklusive de som gör rätt avancerade grejor med sin dator. Operativsystemet i sig kräver så pass lite uppmärksamhet överlag att de flesta som inte känner sig manade att ”pilla med saker för pillandets skull” nog mår bäst i OS X.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma