2 ssd diskar 128gb i raid

Permalänk
Medlem

2 ssd diskar 128gb i raid

Hej! Införskaffade mig en laptop med 2st SSD 128gb diskar samt en vanlig 1TB hårddisk. Jag undrar nu hur jag sätter upp dessa 2 ssd diskar i raid-läge, och lägger över operativsystemet och möjligtvis typ steam på dessa diskar.

Någon som har några idéer?

Permalänk

Du kan följa denna video för att ställa in RAID:

Hur du för över operativsystemet beror på hur du har det installerat nu och hur du vill ha det på SSD-erna.

Om du har allt på en hårddisk och vill föra över det som det är, kan du använda ett klonings-program för att klona disken.

Om du har saker installerat på flera olika diskar eller inte vill ha allt på SSD-erna är det nästan enklast att installera om Windows från grunden.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Du kan följa denna video för att ställa in RAID:
https://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g

Hur du för över operativsystemet beror på hur du har det installerat nu och hur du vill ha det på SSD-erna.

Om du har allt på en hårddisk och vill föra över det som det är, kan du använda ett klonings-program för att klona disken.

Om du har saker installerat på flera olika diskar eller inte vill ha allt på SSD-erna är det nästan enklast att installera om Windows från grunden.

Tack för ett bra svar!

En kort fråga bara. Öppnade något diskhanteringsprogram från intel, och där står det att jag redan har raid 0. Det jag har hört är dock att man kopplar ihop de båda ssddiskarna, så att två stycken 128gb diskar totalt får 128gb, och inte 256gb? Det står just nu att de två diskarna körs i raid 0, men att jag har ca 256gb ledigt minne.

Såhär: http://i.imgur.com/GPpib3L.png

Och vilken disk är det som det körs raid på? Är det OS_install då eller? Vilket raidläge skall man köra för att få absolut snabbast hårddisk, är det raid 0?

Permalänk
Medlem

2 diskar på 128GB i raid 0 blir 256GB

Du tänker nog på RAID 1 där 2x128 raid 1 blir =128GB

OS_install volymen består av alla dom diskar som är uppsatta i raid 0, och japp raid 0 är det normalt snabbaste sättet, men också det osäkraste, går en av diskarna i raid 0 sönder så tappar man alla data på bägge diskarna.

För övrigt behöver du inte göra något, då du redan har raid 0 på dina två SSD diskar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

2 diskar på 128GB i raid 0 blir 256GB

Du tänker nog på RAID 1 där 2x128 raid 1 blir =128GB

OS_install volymen består av alla dom diskar som är uppsatta i raid 0, och japp raid 0 är det normalt snabbaste sättet, men också det osäkraste, går en av diskarna i raid 0 sönder så tappar man alla data på bägge diskarna.

För övrigt behöver du inte göra något, då du redan har raid 0 på dina två SSD diskar.

Fan vad härligt, tack så mycket! Märker verkligen hur jag bootar mycket snabbare, går på enstaka sekunder bara.