Formatering av ny 4TB extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Formatering av ny 4TB extern hårddisk

Hej!
Jag har köpt en ny extern hårddisk på 4TB. Är det idé att köra en full formatering som även inkluderar en "hälsokoll"?
Hur lång tid kan det ta på en sådan hårddisk? 5 år? Nä men skämt åsido, vad kan man räkna med?

Mvh
Danne

Permalänk
Medlem

En snabbformat räcket gott. Sen är det bara tuta och köra.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du kontrollera en ny disk, kör tillverkarens diagnosprogram, långa testet. OBS! Kommer ta lång tid med så stora diskar. Exakt hur lång varierar och jag har aldrig tagit tiden, men något/några dygn i värsta fall.

Skrivet av drotz2000:

En snabbformat räcket gott. Sen är det bara tuta och köra.

En snabbformatering säger väldigt lite, inte mycket mer än att disken inte är helt död. Det kan finnas stora mängder skadade sektorer som inte märks förrän man börjar fylla den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vill du kontrollera en ny disk, kör tillverkarens diagnosprogram, långa testet. OBS! Kommer ta lång tid med så stora diskar. Exakt hur lång varierar och jag har aldrig tagit tiden, men något/några dygn i värsta fall.

En snabbformatering säger väldigt lite, inte mycket mer än att disken inte är helt död. Det kan finnas stora mängder skadade sektorer som inte märks förrän man börjar fylla den.

Ja, det var lite det jag var rädd för. På ett sätt vill man ju kolla att en disk är ok när man får den så man har chans att reklamera innan man fyller den med material som man inte vill förlora. Har läst att vissa externa diskar gärna vill gå i vila eller koppla ur sig själv ibland. Vore ju tråkigt om något sådant hände mitt uppe i en scan också....

Permalänk
Medlem

Somliga nya diskar är DoD (Dead on Delivery), dvs. har trasiga sektorer. Detta kan upptäckas om man kör tillverkarens analysprogg + HD Tune + den långa/stora formateringen. Även om dessa visar att disken är frisk kan barndomssjukdomar uppträda, ofta inom de första 0-300 timmarna. Därför bör man vara noggrann med täta backupper så man klarar en krasch utan dataförlust.

Å NEJ, externa USB-diskar är ingen höjdare ur säkerhets- och prestandasynpunkt - kan kompenseras med backupp (ofta) och tålmodighet för den sega överföringshastigheten (en fika räcker inte långt).

Diskar över 2TB skall initieras som GPT, inte MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga nya diskar är DoD (Dead on Delivery), dvs. har trasiga sektorer. Detta kan upptäckas om man kör tillverkarens analysprogg + HD Tune + den långa/stora formateringen. Även om dessa visar att disken är frisk kan barndomssjukdomar uppträda, ofta inom de första 0-300 timmarna. Därför bör man vara noggrann med täta backupper så man klarar en krasch utan dataförlust.

Å NEJ, externa USB-diskar är ingen höjdare ur säkerhets- och prestandasynpunkt - kan kompenseras med backupp (ofta) och tålmodighet för den sega överföringshastigheten (en fika räcker inte långt).

Diskar över 2TB skall initieras som GPT, inte MBR.

Anledning till att jag vill köpa en stor extern hårddisk är att jag har fler mindre interna hårddiskar som jag gärna skulle vilja slippa ha i chassit. Dels för att de hindrar luftflöde men även för att de avger en del störande ljud när de arbetar. Så då tänkte jag det var smidigt att föra över allt skit på en enda disk som man kan koppla in endast när man behöver komma åt vissa filer.

Okey. Det kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga nya diskar är DoD (Dead on Delivery), dvs. har trasiga sektorer. Detta kan upptäckas om man kör tillverkarens analysprogg + HD Tune + den långa/stora formateringen. Även om dessa visar att disken är frisk kan barndomssjukdomar uppträda, ofta inom de första 0-300 timmarna. Därför bör man vara noggrann med täta backupper så man klarar en krasch utan dataförlust.

Å NEJ, externa USB-diskar är ingen höjdare ur säkerhets- och prestandasynpunkt - kan kompenseras med backupp (ofta) och tålmodighet för den sega överföringshastigheten (en fika räcker inte långt).

Diskar över 2TB skall initieras som GPT, inte MBR.

Finns det något program som hd tune fast som inte kostar en massa dollars?

Permalänk
Medlem

En internt monterad 2 tb wd green tar runt 3 - 4 timmar att kolla via deras egna diagnostik program, så ett par timmar till för en fyra, och extern?, lägg på lite till antar jag.

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem

Kör alltid full formatering/kontroll av nya diskar.
Inte så kul o slänga över 3-4TB data för att sen upptäcka att den hade skadade sektorer från början o bli av med allt pga det.
Bara sätta igång när man drar iväg/under natten lr så.

Permalänk
Medlem

Körde en icke snabbformatering igår kväll/natt och det tog väl kanske cirka 6-7 timmar. När den var klar så stod bara att formateringen hade utförts och sedan inget mer. Antar att windows hade sagt ifrån om något var fel?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jepp, brukar finnas info i felloggern

Vart hittar jag den?