Öppna misshandlat paket eller vända sig till DHL innan?

Permalänk
Medlem

Öppna misshandlat paket eller vända sig till DHL innan?

Fick idag en telefon levererad av DHL. Han höll paketet åt "rätt håll" så jag inte skulle hinna se hur det såg ut innan jag skrev under och han pep iväg. Frågan är ska jag öppna paketet och dokumentera eventuella skador på telefonen eller ska jag vända mig till DHL innan jag öppnar?

http://www.ladda-upp.se/bilder/tzhjqooxmfxquq/

Permalänk
Medlem

Det är ju bara lite skitigt. Det är väl inget att gnälla om?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Någon får gärna rätta mig, men jag hade nog öppnat paketet och kollat då det brukar vara bra packat fast den yttersta fraktpåsen är skadad. Beställde ett laptop batteri från england med DHL och fraktpåsen var rätt illa tilltygad men innehållet var felfritt då batteriet var i sin egen fraktlåda inuti påsen.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta både butiken och DHL via mail och skicka med bilder. Sedan, efter tydliga svar, öppna paketet (om det är ok för dem). Då har du skriftligt bevis för att butiken och DHL sagt åt dig att öppna och du borde slippa oroa dig för efterföljderna om något skulle vara fel

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det enklaste är nog att kontakta DHL och höra med dom innan jag öppnar det.

Permalänk
Medlem

Fast frågan är om paketet är skadat eller bara smutsigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Fast frågan är om paketet är skadat eller bara smutsigt?

Precis. Förmodligen är det bara smutsigt + att det ligger i en kartong = inget fel på varan.
Men genom kontakt med butik och DHL före öppning så slipper man en massa tjafs om något mot förmodan skulle vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Precis. Förmodligen är det bara smutsigt + att det ligger i en kartong = inget fel på varan.
Men genom kontakt med butik och DHL före öppning så slipper man en massa tjafs om något mot förmodan skulle vara fel.

Fast om det enbart är smutsigt så finns det ingen anledning att inte öppna det. Om det dock är skadat och smuts kan ha kommit in i paketet eller om paketet har utsatts för fysiska skador så är detta en annan fråga.

Känns lite konstigt att vänta och kontakta dom med frågan "Hej jag har ett smutsigt paket, kan jag öppna det?"

Permalänk
Medlem

Det beror också på vad det är i paketet.
Om jag skulle vara det minsta orolig att försändelsen kan vara skadad skulle jag fota den direkt (kanske framför textTV) och ringa dem därefter (kanske spela in samtalet) sedan åka och lämna tillbaka det till speditören oöppnat.
De är hala som ålar och de kommer per telefon säga att du får öppna paketet och se om det är skadat. Gör inte det.

Om det inte är värt något och jag inte kan komma på något sätt det kan vara skadat så hade jag öppnat det. Det ser ut som det har legat i pöl på vägen, säkert med salt och modd. Det har säkert läckt in.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste tillse att din vara är oskadd. Öppna och se efter.
Ser enbart smutsigt ut per bild, vi kan inte röntga bilden tyvär.

Permalänk
Medlem

Fotografera paketet från flera vinklar och sen öppnar du det!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Fast om det enbart är smutsigt så finns det ingen anledning att inte öppna det. Om det dock är skadat och smuts kan ha kommit in i paketet eller om paketet har utsatts för fysiska skador så är detta en annan fråga.

Känns lite konstigt att vänta och kontakta dom med frågan "Hej jag har ett smutsigt paket, kan jag öppna det?"

Haha lite smidigare än så kan man kanske vara..
"hej jag har ett paket som ser ut att ha fått sig en smäll, det är säkert ingen fara med innehållet, men vill ni se paketet eller bilder på det för säkerhets skull?

Permalänk
Medlem

Filma bara hela öppnings processen. Ta med all info som finns på paketet.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Filma fota dokumentera! så har du bevis som inte går att frångå i vidare process!

Permalänk
Inaktiv

Är det en oneplus one så kan jag meddela att den är väl packad i sin kartong.

Permalänk

Är det en 3310 kan jag meddela att det är telefonen som skadat kartongen.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag ta bilder på paketet (ev filma öppningsprocessen om du är orolig), sedan öppna. Om varan visar sig vara skadad, kontakta butik.

Har haft paket som går sönder, senast för 1 vecka sedan, inte något överdrivet dyrt än, men har inte haft problem. Tvivlar på att seriösa återförsäljare skulle tjafsa om det om det inte finns extra skäl att tro att du åsamkat skadan.

Tycker som andra sagt, det mest ut att vara skitigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du köpt luren ny behöver du nog inte oroa dig såvida det inte är traktorspår över paketet, innehållet skramlar eller att paketet går att rulla ihop utan motstånd.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag var och pratade med ett ombud för DHL för att försöka få öppna paketet med dom men det gick inte DHL med på sa hon.. Hon tyckte dock paketet var under all kritik och gick i god för mig och lovade ta tag i det om det skulle visa sig att telefonen (1+1 btw) var trasig. Efter 2 samtal till DHL öppnade jag paketet och filmade samtidigt turligt nog var inget skadat förutom lite olja på kvittot som följde med.

Permalänk
Medlem

Glömde säga i första inlägget att det är olja. Dessutom är det massa små hål i det. Det ser betydligt värre ut i verkligheten än på bild.. Jag säger inte att dom ska transportera paketen med silkesvantar men betalar man 240 spänn borde man kunna kräva lite mer?

Permalänk
Skrivet av karotchi:

Glömde säga i första inlägget att det är olja. Dessutom är det massa små hål i det. Det ser betydligt värre ut i verkligheten än på bild.. Jag säger inte att dom ska transportera paketen med silkesvantar men betalar man 240 spänn borde man kunna kräva lite mer?

Vissa företag prioriterar pengar före kvalitet. Nuff said.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att DHL-killen mördade någon lite snabbt innan han tog sig till dig!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Skrivet av Nizor:

Vissa företag prioriterar pengar före kvalitet. Nuff said.

Posten körde över min systemkamera med gaffeltruck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av karotchi:

Glömde säga i första inlägget att det är olja. Dessutom är det massa små hål i det. Det ser betydligt värre ut i verkligheten än på bild.. Jag säger inte att dom ska transportera paketen med silkesvantar men betalar man 240 spänn borde man kunna kräva lite mer?

Jag fick hem ett dyngsurt (pga krossat innehåll) inlindat flera varv i en stor sopsäck, troligtvis för att det inte skulle skita ner deras transportbil mera.

Håller dock med, ibland hanteras paketen lite väl ovarsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

DHL blev för inte så länge sedan uppmärksammade vid godshantering....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19837044.ab

Permalänk
Medlem

Men snälla tror folk verkligen att det är ovanligt att paket hanteras såhär? Ta en titt på Schenker när dom lastar och lossar på deras lastcentral om ni någonsin får möjligheten, dom behandlar paket minst lika illa.

Permalänk
Jubileumsmästare

Du har ju redan skrivit på att emballaget är helt.

"Synlig skada vid utlämning

Upptäcks skada på gods vid utlämningen ska Kunden reklamera till utlämnande DHL SERVICE POINT genom att på kvittensdelen ange skadans omfattning. Detta ska bestyrkas av DHL SERVICE POINTS personal.
Kunden är sedan skyldig att anmäla skada på vårt skadeanmälningsformulär.
Kontakta Kundservice på 0771-345 345 och uppge sändningsnumret så hjälper vi dig.

Dold skada

Upptäcks skada i senare skede ska denna reklameras till DHL på vårt skadeanmälningsformulär snarast, dock senast 7 dagar efter att godset kvitterades.
För sen reklamation kan innebära att Kunden inte erhåller ersättning.
Avsändaren är ersättningsberättigad vid reklamation där DHL bär ansvar. Avsändaren kan genom skriftlig fullmakt överlåta denna rätt till mottagaren."

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Destromath:

Men snälla tror folk verkligen att det är ovanligt att paket hanteras såhär? Ta en titt på Schenker när dom lastar och lossar på deras lastcentral om ni någonsin får möjligheten, dom behandlar paket minst lika illa.

Knappast alla. Likadant med alla företag och firmor.

Vill man ha sin försändelse hanterat med silkeshandskar måste man betala extra för det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dirtvader:

DHL blev för inte så länge sedan uppmärksammade vid godshantering....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19837044.ab

Det var mer de personerna på filmen, inte företaget i sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nizor:

Vissa företag prioriterar pengar före kvalitet. Nuff said.

Det är därför det skapas trådar likt denna - vilket resulterar i att vettigt folk oftast väljer mer tillförlitliga speditörer i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com