Permalänk
Medlem

ny ägare av Sony A6000

Hej,

Köpte idag min första "riktiga" kamera. Bara kört med skräpiga gammaldags digitalkameror innan.
Har läst mycket gott om A6000 och nu undrar jag lite om någon här har egna erfarenheter av denna kameran och skulle kunna rekommendera mig ett bra sätt att starta. Jag är ny till fotovärlden men vill fota min tjej och mian hundar mycket, Samt fina omgivningar och allmänt liv.
Jag fick den där standardlänsen till: 16-50/3,5-5,6 OSS . Duger denna till det mesta eller borde jag även ha en lite större lens av något slag?
undrar även om någon vet en kameraväska som funkar bra till och även vilken typ av minneskort jag borde köra på. Antar att man ska satsa på något snabbare minneskort då kameran tar många kort i sekunden?

Tack för hjälp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ditt 16-50mm duger fint till vardagliga strapatser, men jag skulle vilja rekommendera ett 50mm om du främst vill fota porträtt då du får fin bokeh. Dvs, suddig fin bakgrund. Annars är ett 35mm ett trevligt alternativ som också går fint att fota porträtt, landskap och diverse saker när du vill få in mer i bilden.

Exempelvis:
http://www.fotokungen.com/sony-nex-5018-oss-svart-p-6844-c-739.aspx
http://www.fotokungen.com/sony-nex-3518-oss-p-6275-c-739.aspx

I form av minneskort skulle jag personligen köra på ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805272, alternativt ett lite långsammare kort om du känner för't http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810593. Gör nog inte så stor skillnad villket du väljer really, om du inte planerar att filma mycket också.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk

Välkommen till kameravärlden, den kan kosta dig mycket pengar
Har ingen erfarenhet utav A6000. Men du kommer klara dig bra på ditt objektiv du fick med ett bra tag framöver.
När du har lärt dig kameran och använt den mycket, det är då du märker vad för objektiv du saknar.

Ang kameraväska, så kan antingen sticka till en eletronikkedja och köpa en där, flesta väskor där är för mindre kameror som din.
Eller så går du till en kamerabutik och investerar i en väska. Så kommer det vara med det mesta du köper inom kameravägen.
Att balensera mellan att köpa dyrt och är riktigt bra eller billigt och något må vara fel för din smak. Och ja, det är svårt att veta när man köper något nytt för första gången
Jag hade gått på en riktigt billig väska och så märker du efter använt den vad du egentligen behöver och känns bäst för dig.

Du behöver inget snabbt (90mb/sek) minneskort. Eller jag gissar på det, då jag har en känsla på att du inte tar väldigt ofta långa serietagningar. Men fotar du mycket sport, så kommer du vilja ha det.

Sen att lära dig nya saker, då är youtube din bästa vän
Det är så jag har lärt mig det mesta och sen ut och övat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Jag har haft en a6000, mycket trevlig.
Eftersom den kan ta brutala bildserier så kan ett snabbt minneskort vara smart.
Som sades ovan kan ett fast objektiv med större bländare bli aktuellt på sikt.
Sonys 35mm med stabilisering är helt otroligt.

Men eftersom den är spegellös kan du köpa fantastiskt bra och skarpa objektiv för ett par femtiolappar och andvända adapter.

Vi har en tråd om det här på forumet som du kan kolla på, mycket bilder och info.

Grattis till köpet.

Permalänk
Medlem

Skulle nog valt SanDisk minneskort på 80 eller 95MB/s.
Finns även 250MB/s men skulle gissa på att det inte gör så stor skillnad och antagligen är onödigt mycket dyrare

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack alla för svar. Känns kul på fotoavdelningen här
Jag kommer gå på det de flesta av er rekommenderat här och invänta tänka på objektiv tills jag lärt mig exakt vad jag behöver. Skönt att höra att det man fick till vart tillräckligt bara.
Angående minneskort så tror jag pga dess snabba bildserier den kan gå borde jag gå på ett lite snabbare minneskort. Skall dessutom spela in lite då och då.

Tyvärr passar de små kameraväskorna jag sett inte så bra. Antingen för små eller för stora. Jag hade tänkt mig en kameraväska specifikt till dessa modellerna. Kanske inte finns i butiker här utan bara nätet? Vet att syrran som har en liknande Sony kamera har en väska som sitter perfekt runt deras kamera.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

A6000 med 16-50/3,5-5,6 OSS är av somliga utsedd till "årets systemkompaktkamera", snabb autofokus, bra för video, klarar i stort alla gammelgluggar med adapter mm..

Det skall räcka med minneskort från 50MB/s.

Har själv föregångaren NEX-6 med underbart skarpa gammelgluggar för hundralappar som också med samma adapter passar till A7:an. Kan reka Canon FD objektiv, hög optisk och mekanisk kvalitet. Canon FD 50/1.8 för nån hundring kan rekas, blir 80mm på A6000, till tex. porträtt. Klart Leica å Zeiss är bättre men inget du märker med den sensorn.

Passande väskor finns på ebay för nån hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Tack alla för svar. Känns kul på fotoavdelningen här
Jag kommer gå på det de flesta av er rekommenderat här och invänta tänka på objektiv tills jag lärt mig exakt vad jag behöver. Skönt att höra att det man fick till vart tillräckligt bara.
Angående minneskort så tror jag pga dess snabba bildserier den kan gå borde jag gå på ett lite snabbare minneskort. Skall dessutom spela in lite då och då.

Tyvärr passar de små kameraväskorna jag sett inte så bra. Antingen för små eller för stora. Jag hade tänkt mig en kameraväska specifikt till dessa modellerna. Kanske inte finns i butiker här utan bara nätet? Vet att syrran som har en liknande Sony kamera har en väska som sitter perfekt runt deras kamera.

Kameraväskorna som hänger i fysiska butiker som Elgiganten och Siba etc etc....
Är för det mesta sydda efter ett mått som tilltalar den stora massan. (läs: iPhone 3/4/5 fodral och du fattar vad jag menar)

Andersson CAB 2,0 small

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Trevligt budgetalternativ som ger dig en introduktion till äldre manuella objektiv är Yashica 50/1.7 ml. Skarp och bra bokeh. Finns även Yashica 50/1.4 ml för ännu mindre skärpedjup, mer ovanlig, men går ibland att hitta för samma peng (runt 600-700 kr). Billiga C/Y till NEX adaptrar finns också på Ebay. Obs autofokus ges inte med dessa objektiv.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag dessa kameraväskor är inte så lockande. Får se om ja kunde hitta nån från ebay om det är där man får leta. Kanske sonys hemsida. Vill inte ha en 3x större väska än kamera...

köpt en snabbt minneskort nu och testa kameran lite igår utan att ha läst på något speciellt. Bara vart sugen på att testa. Lyckades knäppa 600 bilder på 10 minuter på hundarna. Testade sportläget och det var bara att hålla inne knappen som en papparazi. Tyvärr blev de flesta bilderna suddiga vilket jag inte riktigt förväntade mig.. har nog ett o annat att lära mig om fotografering närmaste tiden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Suddiga? Missad fokus? Du kan alltid jämföra om du ställt in kameran enl: https://www.youtube.com/watch?v=5iMgpSrHGy0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Trevligt budgetalternativ som ger dig en introduktion till äldre manuella objektiv är Yashica 50/1.7 ml. Skarp och bra bokeh. Finns även Yashica 50/1.4 ml för ännu mindre skärpedjup, mer ovanlig, men går ibland att hitta för samma peng (runt 600-700 kr). Billiga C/Y till NEX adaptrar finns också på Ebay. Obs autofokus ges inte med dessa objektiv.

Jag köpte precis Yashica 50/1.9 och 50/1.7 för 50kr styck och vidare två andra 50/1.8 för 70kr styck.
Så jag håller med fullt ut att de är trevliga objektiv men inte så dyra om man letar på rätt sätt

Permalänk
Medlem

Riktigt billigt om du hittade Yashica 50/1.7 ml för 50 kr. Kanske är den inte i så bra skick då. Fast Ebay är nog inte billigaste stället, dock rätt bekvämt... Denna lär vara en av de bättre i ml serien. Gillar dess karraktär med Sony A7 (bokeh får lite "svung" i kantområden och kraftigare vinjettering vidöppnen). Den har ganska bra motljusegenskaper också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Suddiga? Missad fokus? Du kan alltid jämföra om du ställt in kameran enl: https://www.youtube.com/watch?v=5iMgpSrHGy0

Jag har inte ens ställt in nåt tror ja.. satte på kameran testa olika scener och auto. Sen klicka i bilder

ska kika på den där sen. Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

... men inte så dyra om man letar på rätt sätt

Å hur letar man "på rätt sätt".

Permalänk
Medlem

gått igenom killens inställningar nu från youtube klippet. Blev lite bättre med snabbfotografierna på sportsläget. Men vet fortfarande inte vilket läge som hade passat för att fota mina fina hundar. Blir inte riktigt bra eller skarpa bilder. Några blir bra men bara några av hundra. Lär väl ta lång tid att lära sig..
Ser dock lite oskarpt ut på min 4k skärm. Även på min 1600p skärm från dell. Hade förväntat mig knivskarpa bilder out of the box

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

gått igenom killens inställningar nu från youtube klippet. Blev lite bättre med snabbfotografierna på sportsläget. Men vet fortfarande inte vilket läge som hade passat för att fota mina fina hundar. Blir inte riktigt bra eller skarpa bilder. Några blir bra men bara några av hundra. Lär väl ta lång tid att lära sig..
Ser dock lite oskarpt ut på min 4k skärm. Även på min 1600p skärm från dell. Hade förväntat mig knivskarpa bilder out of the box

Svårt bedöma dina oskarpa bilder utan att ha sett dem. Kan bero på antingen fel fokus, rörelseoskärpa, optiken eller höga ISO-tal. Kan tro att du får bort rörelseoskärpan på kortare tider än 1/250. Kanske du kan gå in i PlayMemories å kolla exponeringsdatat där: tid, bländare, ISO. Ett vanligt nybörjarfel med AF är att man trycker av bilden för snabbt så att AF inte hunnit ställa in sig korrekt, det skall bli en grön ruta + ev. ett litet pip när fokusrutan "hittat hem".

Bildkvaliteten på kitzoomar är ju inte den bästa om du jämför med fasta gluggar, så du kanske börjar bli mogen för en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Svårt bedöma dina oskarpa bilder utan att ha sett dem. Kan bero på antingen fel fokus, rörelseoskärpa, optiken eller höga ISO-tal. Kan tro att du får bort rörelseoskärpan på kortare tider än 1/250. Kanske du kan gå in i PlayMemories å kolla exponeringsdatat där: tid, bländare, ISO. Ett vanligt nybörjarfel med AF är att man trycker av bilden för snabbt så att AF inte hunnit ställa in sig korrekt, det skall bli en grön ruta + ev. ett litet pip när fokusrutan "hittat hem".

Bildkvaliteten på kitzoomar är ju inte den bästa om du jämför med fasta gluggar, så du kanske börjar bli mogen för en sådan?

Det där sista stycket förstår jag ingenting om. Men det vore verkligen tråkigt med en bra kamera men en sämre lens. Vad skulle du rekommendera då? Vill inte ha nån billig grej som autofokus inte fungerar med

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Expertgissare

Då du inte verkar ha jätte koll på ISO, slutartider och bländare osv... Så kan jag tipsa att du läser igenom fotosidans fotoskola
Grunderna
DEL 1
DEL 2
DEL 3
DEL 4
DEL 5

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det där sista stycket förstår jag ingenting om. Men det vore verkligen tråkigt med en bra kamera men en sämre lens. Vad skulle du rekommendera då? Vill inte ha nån billig grej som autofokus inte fungerar med

En bra optik eller objektiv (inte lens eller grej) är ett måste för att uppnå högsta möjliga tekniska bildkvalitet. Som sagt, kitzoomar är billiga å ger hyfsad kvalitet, nåt som följer med så man kommer igång.

A6000 är en BRA kamera. Punkt!

Permalänk
Medlem

Den där guiden på fotoskolan skall definitivt kollas igenom. Srn behöver jag troligtvis en ny lens.. vad borde jag räkna med för en OK lens? 2-3k sek? Mer ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Nima2001:

Den där guiden på fotoskolan skall definitivt kollas igenom. Srn behöver jag troligtvis en ny lens.. vad borde jag räkna med för en OK lens? 2-3k sek? Mer ?

Sigma har några fasta objektiv till bra pris, läst mycket bra om dom. Dock inte köpt och testat än
http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=1...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Den där guiden på fotoskolan skall definitivt kollas igenom. Srn behöver jag troligtvis en ny lens.. vad borde jag räkna med för en OK lens? 2-3k sek? Mer ?

1. Är du säker på att de suddiga bilderna beror på optiken?
2. Det finns massor med passande objektiv (inte lens) till E-mount. Fundera först på vilken brännvidd du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Å hur letar man "på rätt sätt".

Leta framförallt efter gamla kameror med objektivet sittandes på.
Tex ett Hexanon 40/1.8 kan kosta flera hundra men en "Gammal Kamera" som råkar ha just det sittandes på betalade jag 70kr för.
Nästan alla mina fina objektiv är köpta av folk som inte ens vet vad kameran de säljer heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Den där guiden på fotoskolan skall definitivt kollas igenom. Srn behöver jag troligtvis en ny lens.. vad borde jag räkna med för en OK lens? 2-3k sek? Mer ?

Varför tror du att du behöver ett nytt objektiv? (Fundera på detta, det är mer en retorisk fråga).

Baserat på egen erfarenhet så kan jag säga att när man är ny inom systemkameror och hela fotovärlden gör man bättre att först och främst försöka lära sig den utrustning man har. Detta må kanske inte gälla för alla men, som ett generellt råd så skulle jag säga att du kommer få otvivelaktigt bäst resultat genom att först lära dig kamerateknik, hur olika variabler påverkar varandra och hur du ska gå till väga för att ta bilder i olika sammanhang.

När du sedan har lärt dig tillräckligt om kameran och objektivet så att du förstår dess begränsningar, vad du inte kan göra med den utrustning du redan har, då är det läge att börja kolla efter nya objektiv. Då vet du bättre vad du vill uppnå, och framförallt vilken typ av fotografering du gillar mest. På så vis blir det ohyggligt mycket lättare att välja objektiv.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem

Visa ngn bild som inte blev skarp. Du måste se till att slutartiden är tillräckligt kort för att stoppa rörelsen. Eftersom kitobjektiv inte är så ljusstark krävs mer ljus för att få till tillräckligt kort slutartid. Om du fotar inomhus kan du glömma att fota snabbt rörliga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ismannen:

Varför tror du att du behöver ett nytt objektiv? (Fundera på detta, det är mer en retorisk fråga).

Baserat på egen erfarenhet så kan jag säga att när man är ny inom systemkameror och hela fotovärlden gör man bättre att först och främst försöka lära sig den utrustning man har. Detta må kanske inte gälla för alla men, som ett generellt råd så skulle jag säga att du kommer få otvivelaktigt bäst resultat genom att först lära dig kamerateknik, hur olika variabler påverkar varandra och hur du ska gå till väga för att ta bilder i olika sammanhang.

När du sedan har lärt dig tillräckligt om kameran och objektivet så att du förstår dess begränsningar, vad du inte kan göra med den utrustning du redan har, då är det läge att börja kolla efter nya objektiv. Då vet du bättre vad du vill uppnå, och framförallt vilken typ av fotografering du gillar mest. På så vis blir det ohyggligt mycket lättare att välja objektiv.

bra sagt. Utan tvekan är det så.

Skrivet av Tokoza:

Visa ngn bild som inte blev skarp. Du måste se till att slutartiden är tillräckligt kort för att stoppa rörelsen. Eftersom kitobjektiv inte är så ljusstark krävs mer ljus för att få till tillräckligt kort slutartid. Om du fotar inomhus kan du glömma att fota snabbt rörliga saker.

Skall posta några bilder ikväll. Jag har faktiskt bara testat inomhus än så länge. Så ljuset har inte varit starkt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Detta!

Skrivet av Edvin-89:

Då du inte verkar ha jätte koll på ISO, slutartider och bländare osv... Så kan jag tipsa att du läser igenom fotosidans fotoskola
Grunderna
DEL 1
DEL 2
DEL 3
DEL 4
DEL 5

Skrivet av Nima2001:

Skall posta några bilder ikväll. Jag har faktiskt bara testat inomhus än så länge. Så ljuset har inte varit starkt

Texten ovan är en riktig guldklimp!!

Ta några kvällar o plugga lite fotoskola!

Själv pluggade jag exakt samma fotoskola i flera månader tills sambanden knöts samman.
Det vart en rolig period när man var som en svamp och bokstavligt talat sög in allt, och jag hoppas att du tycker detsamma.
Tar du dig den tiden och har intresset, har du väldigt mycket att vinna i ditt framtida fotograferande!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

gått igenom killens inställningar nu från youtube klippet. Blev lite bättre med snabbfotografierna på sportsläget. Men vet fortfarande inte vilket läge som hade passat för att fota mina fina hundar. Blir inte riktigt bra eller skarpa bilder. Några blir bra men bara några av hundra. Lär väl ta lång tid att lära sig..
Ser dock lite oskarpt ut på min 4k skärm. Även på min 1600p skärm från dell. Hade förväntat mig knivskarpa bilder out of the box

Hallå! Välkommen till fotovärlden, som sagt.

Som de flesta redan antytt så skulle jag inte tro att problemet sitter i vare sig objektiv eller kamera. Powerzoomen som följer med är kanske inte världens mest hyllade objektiv, men i stort sett alla moderna objektiv är åtminstone duktigt skarpa under rätt förutsättningar. Mitt tips är att _inte_ börja leta efter ett nytt objektiv ännu då det sannolikt kan vara "pengar i sjön".

Några saker att försöka med:
1. I automatläget så väljer min Sony (NEX-5n) alltid slutartid 1/60 sek om den kan. När du ska fota snabba saker som hundar eller barn så är det ofta för lite, och det kan vara därför som dina hundar inte blir skarpa. Du borde ha 1/100 sek eller 1/200 eller ännu snabbare för att undvika rörelseoskärpa. Prova med så kallad "slutarprioritet" i kameran.

2. Dåligt ljus inomhus ger kort skärpedjup. I automatläget så kommer kameran antagligen att välja den största bländaren i objektivet (f/3.5) för att få så mycket ljus på sensorn som möjligt. En konsekvens av det är att saker som inte är precis där kameran fokuserar tenderar till att bli oskarpa. Om du vill ha mer saker i bilden skarpt samtidigt så måste du stänga bländaren så att den blir mindre (f/8 eller f/11?). Prova med så kallad "bländarprioritet" i kameran.

3. Autofokusen väljer fel punkt att fokusera på. Du kanske tänkte dig att hundens ögon skulle vara i fokus, men autofokusen valde ryggen eller nåt annat på hunden. I kombination med 2 ovan (kort skärpedjup) så innebär det att hela hunden omöjligen kan vara knivskarp och den punkt som är skarp ofta inte den du önskade. Det är svårt att lösa problemet med att få fokus exakt där du vill, men om du ökar skärpedjupet (punkt 2) så blir det här med kritiskt fokus ett mindre problem. Du kan även experimentera med manuell fokus, men det är sjukt svårt att fokusera manuellt när det gäller snabba hundar.

Till sist: var försiktig med så kallad "pixel peeping". Med en högupplöst 24 Mpixel sensor så är det inga problem fånga enskilda ögonfransar och hår hos hunden. När du kikar på de enskilda pixlarna på skärmen så kommer det nästan alltid att finnas en viss oskärpa och det är egentligen bara en konsekvens av den otroliga detaljrikedom en modern sensor har. Det är bara under väldigt gynnsamma förhållanden som bilden kommer att vara perfekt ner på pixelnivå. Om man normalt sett tittar på ett foto i 10*13 cm format, eller till och med uppförstorat och inramat i A3 format, så kommer du knappast att kunna se att ögonfransarna inte är perfekta. Titta istället på bilden i helskärmsläge så ska du se att du blir mer nöjd med resultatet.

Lycka till!

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Sony A6000 - How To Shoot Action Photography - 3 Mandatory Steps:
https://www.youtube.com/watch?v=fSobrm9J0AM

Skall bli intressant att se när Gary Fong jämför A6000 med EOS7DmII.