Permalänk
Medlem

Hårddisk död?

I min HTPC har jag en 2,5 tums 500gb HDD som är några år gammal. När jag slog på HTPCn idag så kom det upp ett meddelande om att det saknas enhet att boota från. När jag går in i bios hittas inte HDDn. Jag har provat att koppla HDDn till annan dator och den hittas inte heller där, varken i Windows 7 eller Ubuntu. Jag har kört Gparted och Smartmontools i Ubuntu, men de hittar inte HDDn. Är den död eller finns det mer jag kan göra?

Jag har ingen viktig data på disken utan vill helt enkelt veta om jag ska slänga den och köpa ny. Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det enda du kan hoppas på e glappkontakt - prova byt kablar

Jag har provat i två datorer, den ena har kontakten direkt på moderkortet och den andra har en kabel som fungerar med annan HDD, har dubbelkollat. Jag kan tillägga att HDDn spinner när den kopplas till strömkontakten.

Det verkar helt enkelt som att den är död, lite tråkigt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har provat i två datorer, den ena har kontakten direkt på moderkortet och den andra har en kabel som fungerar med annan HDD, har dubbelkollat. Jag kan tillägga att HDDn spinner när den kopplas till strömkontakten.

Det verkar helt enkelt som att den är död, lite tråkigt.

Att den spinner är oviktigt just nu.. Då jag förmodar att det är "läsaren" i den som dött..

Och då är de tyvärr en begravning som gäller.. Hammare, spik och sedan tända eld på liket ifall du har något personligt på den.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Syns den i BIOS?

Nej, det gör den inte :/

Skrivet av Dragone:

Att den spinner är oviktigt just nu.. Då jag förmodar att det är "läsaren" i den som dött..

Och då är de tyvärr en begravning som gäller.. Hammare, spik och sedan tända eld på liket ifall du har något personligt på den.

Det är det som jag har räknat med. Det är ingen större förlust då jag inte har viktig data på den, men tråkigt att köpa ny

Jag brukar alltid förstöra diskar innan jag slänger

Permalänk
Medlem

Man kan spara elektronikkortet å skänka nån sweclockare som har problemdisk av samma typ.
+100

Ta alltid vara på diskens magneter -> kylskåpet