Dreambox MD800 - Hur veta vilka inst. på nätverk?

Permalänk
Medlem

Dreambox MD800 - Hur veta vilka inst. på nätverk?

Hej,

Jag är ruskigt färsk när det gäller dreamboxar och så, men har fått en Dreambox DM800 som är fungerande (testat där den ursprungligen stod). Nu har jag fått den och kopplat upp den men får bara svart bild (förutom kanal 1,2,4,6).

Jag är inne och kikar lite i nätverksinställningarna och där ligger ett IP-nummer som tillhör förra ägaren, som han satte upp. Är detta något jag behöver ändra till mitt eget IP eller vad skall jag ändra på där? Jag har Comhem och har "DHCP Enabled" när jag kör ipconfig så jag antar att det är DHCP som gäller.

Jag kör nätverks test och får:

LAN Adapter: LAN-anslutning
Lokalt Nätverk - Bortkopplad (Märkligt då nätverkskabeln sitter i modemet?)
DHCP - Aktiverad
IP Adress - Obekräftad (Skall jag byta IP adress?)
Namnserver - Obekräftad (Hur får jag reda på detta)

Alla råd uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste ju en distributör lägga in sin info i boxen samt öppna upp i sitt system så att boxen kan kommunicera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Vad jag vet så måste ju en distributör lägga in sin info i boxen samt öppna upp i sitt system så att boxen kan kommunicera.

Om boxen är "betald och klar" fram tills Augusti, då? Kanske inte har med saken att göra men ja. Att infon redan är i boxen.

Permalänk
Medlem

hur är den ansulten till internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

hur är den ansulten till internet?

Via ethernetkabel från boxen till modemet från comhem. Verkar dock inte upptäcka detta i och med att jag får Bortkopplad under Lokalt nätverk? Eller är det något annat?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra comhems modem är men jag hade problem med min md800 innan jag uppgradera min router ( jag hade dir 615 nu kör jag på en asus rt-ac66u), i vissa routrar vet jag att man måste in och ställa in typ IP-tv eller nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Vet inte hur bra comhems modem är men jag hade problem med min md800 innan jag uppgradera min router ( jag hade dir 615 nu kör jag på en asus rt-ac66u), i vissa routrar vet jag att man måste in och ställa in typ IP-tv eller nått sånt.

Är jag fel ute om jag går in i menyn på dreamboxen, tar mig in på nätverk, väljer NEJ på DHCP och ställer in min IP-adress/nätmask samt gateway? Eller ska dreamboxen ha en annan IP-adress? Detta är IPt jag har på routern alltså (Jag får likväl Obekräftat på IP-adress när jag kör test, dock.)

Samt tar mig in på routern via webben och väljer: Använd denna DNS (Denna som då redan var inställd på dreamboxen) istället för att ha automatisk DNS som den stod på innan.

Permalänk
Medlem

min står på JA och har bara ip från routern. Har inte comhem en egen utgång på sitt modem om man ska köra Tv eller är jag helt ute å cyklar kanske?=)

Permalänk
Medlem

vad kör du för system på boxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

min står på JA och har bara ip från routern. Har inte comhem en egen utgång på sitt modem om man ska köra Tv eller är jag helt ute å cyklar kanske?=)

Har du en IP-adress synlig i nätverkstest-menyn? När jag väljer DHCP Ja så får jag på samma sida:

IP Adress N/A
Nätmask N/A
Gateway N/A

Primär DNS 193.150.193.150
Sedan även synlig sekundär DNS.

Är det N/A för dig eller syns adresserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

vad kör du för system på boxen?

Hur menar du med system? Färsking här men kan kika upp om du berättar vart man ser vilket system det är, haha.

Permalänk
Medlem

jag har ett system som heter open PLi i min box. Jag tror att de är strul med comhems modem där av ingen signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

jag har ett system som heter open PLi i min box. Jag tror att de är strul med comhems modem där av ingen signal.

Jaha, ja det har jag med. Men, boxen fungerade så sent som igår hos han jag fick den av. Även han med router från comhem. Så det vore ju märkligt om det berodde på det om han får bild där.

Jag förstår inte varför min IP adress inte blir bekräftad om jag kör via DHCP. Ska inte det lösa sig automatiskt?

Permalänk
Medlem

i min network setup så står det så här
Använd interface : JA
Använd DHCP : JA

Ip är från routern alltså 192.168.---
nätmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1
primar dns 192.168.1.1
sekundär dns 0.0.0.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

i min network setup så står det så här
Använd interface : JA
Använd DHCP : JA

Ip är från routern alltså 192.168.---
nätmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1
primar dns 192.168.1.1
sekundär dns 0.0.0.0

Har din IP-adress kommit in automatiskt pga att du har DHCP JA eller har du fyllt i den någonstans innan? I så fall borde ju min IP-adress dyka upp med dhcp JA också. Men den verkar inte känna av att den är kopplad(?)

När jag går in på "Nätverksbläddring" och söker efter nätverk så får jag "Inget nätverkskort funnet".

Permalänk
Medlem

Nä det har bara vart å plugga in boxen så har den funkat, men som sagt jag har haft ett jävla problem med min gamla router. Vad säger den om du gör ett nätverkstest då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jewhan:

Har din IP-adress kommit in automatiskt pga att du har DHCP JA eller har du fyllt i den någonstans innan? I så fall borde ju min IP-adress dyka upp med dhcp JA också. Men den verkar inte känna av att den är kopplad(?)

När jag går in på "Nätverksbläddring" och söker efter nätverk så får jag "Inget nätverkskort funnet".

När jag testar att bläddra i nätverket så kommer mina lokala nätverk upp alltså 192.168.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Nä det har bara vart å plugga in boxen så har den funkat, men som sagt jag har haft ett jävla problem med min gamla router. Vad säger den om du gör ett nätverkstest då?

Lan-Adapter: LAN-Anslutning (grönt)
Lokalt Nätverk - Bortkopplad (Rött)
DHCP - Aktiverad (Grönt)
IP adress - Obekräftad (rött)
Namnserver - Obekräftad (rött)

Namnservern är mina 2 DNS-adresser. Kan Lokalt nätverk: Bortkopplad samt IP adress: Obekräftad hänga ihop? Att boxen inte känner av Internet och således inte får fram en IP adress?

Dock fick den ju fram rätt DNS som routern hade utan att jag behövde göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jewhan:

Lan-Adapter: LAN-Anslutning (grönt)
Lokalt Nätverk - Bortkopplad (Rött)
DHCP - Aktiverad (Grönt)
IP adress - Obekräftad (rött)
Namnserver - Obekräftad (rött)

Namnservern är mina 2 DNS-adresser. Kan Lokalt nätverk: Bortkopplad samt IP adress: Obekräftad hänga ihop? Att boxen inte känner av Internet och således inte får fram en IP adress?

Dock fick den ju fram rätt DNS som routern hade utan att jag behövde göra något.

Ärligt så vet jag inte=) Under namnservern så står det
Namnserver 1 192.168.1.1

men jag vet att det går bäst om man kopplar boxen direkt mot internet om man säger så. Körde länge på en switch bara därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Ärligt så vet jag inte=) Under namnservern så står det
Namnserver 1 192.168.1.1

men jag vet att det går bäst om man kopplar boxen direkt mot internet om man säger så. Körde länge på en switch bara därför.

Vilket helvete det är här för en okunnig. Har lust att kasta ut boxen från fönstret.

Permalänk
Medlem

Suck. Krånglat till det ännu mer nu. Nu har jag ett annat problem, smällde in XBOX'et ip adress på dreamboxen (visste ej att det låg på samma) och då försvann internetkopplingen till xboxet. Böt IP i dreamboxen igen så det ej krockar med XBOXet men ingen internetdelning till xboxet från routern ser jag i webbläsaren.... Någon som vet vad jag skall göra?

Permalänk
Medlem

lägg in en switch mellan dreamboxen och ditt modem så lirar det nog bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5