SSD utnyttjar inte full hastighet.

Permalänk
Medlem

SSD utnyttjar inte full hastighet.

Tjena som rubriken lyder så utnyttjar inte min SSD allt hastighet.
Har en Intel 330 Series 120GB som i signatur och den finns även här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1196157 för detaljerad specifikation.

Gjorde nån benchmark och fick bra poäng men när jag kollar med HD Tune så har jag en läshastighet på 300-350 MB/s. Kan ej testa skrivhastigheten med detta program då den måste vara formaterad.

SATA mode AHCI
SSD kopplad till SATA III
Använder SATA III Kabel
SSD kopplad i första SATA porten på moderkortet.

Är det något jag missat?
(Har ingen stor koll på SSD Diskar)

För mer info så fråga, kan ha missat något.

Tacksam för svar. /Johannes

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Tjena Johannes, vad jag kan se här så ska du inte ha gjort något fel i form av att du verkar kopplat in allt/ställt in allt rätt osv.

Nu vet inte jag specifikt vad du har för moderkort, men man kan inte utesluta att sata porten du kör på kanske körs från en annan kontroller som kanske inte presterar lika bra som den via chipset.

Så det jag skulle göra är att testa en annan sata port och se om det förändrar de.
Har du kvar manual sånt kan du där i se vilken färg som styrs av vilken styrkrets och vilka som kommer direkt från chipset och förmodligen presterar bäst, alternativt testa dig fram.

Men somsagt saker kan ju variera beroende på moderkort osv, så jämför dina resultat eller kör testerna som någon annan gjort på någon rewiev sida se om ditt resultat efterliknar de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tror det är normal hastighet du får ut. Kolla reviews, mät med samma inställningar och program. Resultatet varierar stort beroende på vad man belastar med för data. Även storleken på disken förändrar resultatet, en större disk har fler minneskretsar att skriva parallellt till

Permalänk
Medlem

Det beror på att HD Tune testar med annan data än till ex AS SSD. Så tanka ner AS SSD och testa med det så borde din ssd prestera som den ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tjena Johannes, vad jag kan se här så ska du inte ha gjort något fel i form av att du verkar kopplat in allt/ställt in allt rätt osv.

Nu vet inte jag specifikt vad du har för moderkort, men man kan inte utesluta att sata porten du kör på kanske körs från en annan kontroller som kanske inte presterar lika bra som den via chipset.

Så det jag skulle göra är att testa en annan sata port och se om det förändrar de.
Har du kvar manual sånt kan du där i se vilken färg som styrs av vilken styrkrets och vilka som kommer direkt från chipset och förmodligen presterar bäst, alternativt testa dig fram.

Men somsagt saker kan ju variera beroende på moderkort osv, så jämför dina resultat eller kör testerna som någon annan gjort på någon rewiev sida se om ditt resultat efterliknar de.

Tack för ditt svar!

Moderkort finns i signatur, det är ett MSI 990FXA-GD65.
Alla mina SATA portar är SATA III och alla har samma färg (Vit)
Jag antar att första SATA Porten borde prestera bäst om nu inte alla presterar lika.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror det är normal hastighet du får ut. Kolla reviews, mät med samma inställningar och program. Resultatet varierar stort beroende på vad man belastar med för data. Även storleken på disken förändrar resultatet, en större disk har fler minneskretsar att skriva parallellt till

Skrivet av reaperishere:

Det beror på att HD Tune testar med annan data än till ex AS SSD. Så tanka ner AS SSD och testa med det så borde din ssd prestera som den ska.

Okey gött! Ska testa med AS SSD och se om jag för bättre resultat.

Tack för alla snabba och bra svar! /Johannes

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Tack för ditt svar!

Moderkort finns i signatur, det är ett MSI 990FXA-GD65.
Alla mina SATA portar är SATA III och alla har samma färg (Vit)
Jag antar att första SATA Porten borde prestera bäst om nu inte alla presterar lika.

Ursäktar såg inte de när jag tittade igenom första gången brukar va skrivet anslutet till cpun.
Ända gången som portarna inte presterar lika är när dom har olika färger för då styrs dom från olika kretsar.
Men verkar ju som ditt moderkort har alla sina styrkretsar via chipset så det är alltså inget du ska oroa dig för.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ursäktar såg inte de när jag tittade igenom första gången brukar va skrivet anslutet till cpun.
Ända gången som portarna inte presterar lika är när dom har olika färger för då styrs dom från olika kretsar.
Men verkar ju som ditt moderkort har alla sina styrkretsar via chipset så det är alltså inget du ska oroa dig för.

Menar du så som i din signatur?

Nä men va bra, ska testa med AS SSD och se hur det går där!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Menar du så som i din signatur?

Nä men va bra, ska testa med AS SSD och se hur det går där!

Menade mer de brukar ligga bland dom första alternativen inte så långt bak blir lätt man missar de då.
Gör så skriv gärna här sen igen med resultatet.:)

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

http://ssd.userbenchmark.com/Intel-330-Series-120GB/Rating/19...

300 låter som att den är begränsad. Dock vet jag av tidigare situationer att vissa AMD chipset inte alltid har kanon prestanda med generella drivare. Har du testat AMDs AHCI drivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

http://ssd.userbenchmark.com/Intel-330-Series-120GB/Rating/19...

300 låter som att den är begränsad. Dock vet jag av tidigare situationer att vissa AMD chipset inte alltid har kanon prestanda med generella drivare. Har du testat AMDs AHCI drivare?

Där vet du inte vilka program de använt. Måste vara specifikt hdtune om det ska gå att jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Där vet du inte vilka program de använt. Måste vara specifikt hdtune om det ska gå att jämföra

Njae, de testen på den sidan är gjort med den sidans test program. På verkliga folks datorer, i verkliga situationer... (med allt skräp som folk har i bakgrunden). Vill han jämföra kan han bara köra testet på den sidan. Den testar och jämför även allt från CPU,/GPU till mekaniska HDDn.

Just därför jag brukar använda den som referens, för den är inte glorifierade siffror från tillverkaren, utan ett mått på prestandan som andra får, men ofta otroligt varierande system, men med användarnas "skräp program" igång också. Ger mer uppskattning på vad du faktiskt kan förvänta dig.