Bästa sättet att ta backup?

Permalänk

Bästa sättet att ta backup?

Hej,

Då min mekaniska (lagrings) hårddisk verkar börja ge upp tänker jag att det kan vara bra att göra en backup på den. Backup'en ska sparas på min externa hårddisk som är ansluten via USB till min dator. Om min interna hårddisk går sönder vill jag främst ha sparat alla filer från den, men också spel och sparningar hade varit trevligt om det gick att återfå.

När det gäller bilder, filmer och dokument kan jag väl bara kopiera över innehållet till den externa hårddisken? Det samma gäller väl tyvärr inte spel och så, då måste jag väl använda något program? Går det att uppfylla dessa krav med Windows inbyggda säkerkopieringsprogram?

Någon som har någon erfarenhet av: http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software... ?

Gott nytt år!
Vänligen, David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktiv

Annat hade det varit om du tänkte ha en automatisk backup som gjorde backup då och då, men om du bara ska göra en backup och lägga undan disken så gör det manuellt.

Dra över allt du vill ha kvar, dokument, bilder etc etc.

Spelfiler kan du kopiera över själv, det jobbiga med dem kan vara att de måste ligga i någon katalog som inte är C:/Users/Du/Dokuments/Games/

Googla spel och game save location så hittar du dem.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Annat hade det varit om du tänkte ha en automatisk backup som gjorde backup då och då, men om du bara ska göra en backup och lägga undan disken så gör det manuellt.

Dra över allt du vill ha kvar, dokument, bilder etc etc.

Spelfiler kan du kopiera över själv, det jobbiga med dem kan vara att de måste ligga i någon katalog som inte är C:/Users/Du/Dokuments/Games/

Googla spel och game save location så hittar du dem.

Det är ingen risk att det skulle bli några registerfel när jag drar över savegames och spel sådär?

Tack för svar.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Program för spel save backups är Gamesave manager. Har räddat mig många gånger.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Avstängd

ett enkelt sätt om du vill slippa ha div backups program installerade är att göra en usb sticka med tex acronis programet sen bootar du via usb och kör valfritt backup eller recover, går ganska snabbt och enkelt samt att imagen kan bli en komplett spegling av disken och då enkelt att föra över till ny disk eller köra i annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Det är ingen risk att det skulle bli några registerfel när jag drar över savegames och spel sådär?

Tack för svar.

Så länge du för överspelen till samma mapp så borde det inte vara någon fara. Annars måste du ändra saker i registret. BF4 sparar till exempel sökvägen till BF4 katalogen i registret.

Så om du flyttar allt från C:\program files\ea\bf4\ till D:\program files\ea\bf4 så måste du ändra några värden i registret.
I BF4 finns alla värden under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\EA Games\Battlefield 4.

Så enklast är att föra över spelen till exakt samma mapp som tidigare. Speldata (typ inställningar, vad man har låst upp, hur långt man kommit i singleplayer) borde inte sparas i registret.

Btw ovan är protip för att snabbt flytta BF4 från/till en SSD/HDD. Är bara att dra över filerna och sen ändra i registret, går mycket snabbare än att avinstallera + installera via origin igen.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Lacusmons:

Program för spel save backups är Gamesave manager. Har räddat mig många gånger.

Ser bra ut, ska testa det.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Så, vad är det för skillnad på om jag gör på detta vis:

Och på detta vis:

Kan jag med någon av dessa ''komma tillbaka'' till läget jag var då jag gjorde backup'en, om min hårddisk skulle gå söner? Ursäkta att jag är så borta på detta område.

EDIT: Hehe, insåg att den övre inkluderar den undre. Right?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Jag har en del backup på min NAS samt en extern hårddisk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Själv har jag 4st externa hdd.
En av de hos föräldrarna, och en i källaren.
Samt program och lite annat i Dropbox (gratis).
Sen i själva laptop.
Funderar på att köpa en NAS också för att dela ut till familjen.

Viktigaste är ju bilder och videos som är minnen.
Program och spel går alltid att få tag på.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011