Frågor om NAS från en n00b

Permalänk
Medlem

Frågor om NAS från en n00b

Då 4 (FYRA!!!!!!!! AAAAAAAAAARGH!!!!!!!!!!!!...osv) av mina hårddiskar just dog tillsammans med mitt Intel SATAchip på moderkortet har jag ett par frågor om NAS.

Kan man spegla sina interna hårddiskar till en NAS som automatisk backup?

I så fall; Kan man spegla mer än en intern disk till en disk på NASen. Kommer aldrig ha mer än två interna igen. ALDRIG I HELVETE NÅGONSIN!!!!!!!!!!....
*Host* Hrrm...

Slutligen skulle jag vilja ha tips på vettiga NAS, enbart för backup.
Inga apps, torrentklienter eller annat jox...
Det enda kravet är LAN-anslutning, 1 eller 2 diskar och enkelt handhavande.
Och nej, är inte intresserad av externa USB-diskar.

Permalänk
Medlem

Synology gör i regel riktigt bra NAS. Men är verkligen alla 4 diskarna döda? Har du provat dem i hårddiskvagga i en annan dator?

Permalänk
Medlem

Jag har provat dom i överlevande SATA portar på moderkortet. Stendöda.
Utom en som inte dyker upp inkopplad vid boot men kraschar windows vid hotswap.
Det jävliga är att det är den nyaste och viktigaste av dom. Det var min backup om nån av de andra diskarna gav upp.
Känns som den ligger där och flinar åt mig. Ska nog gå o hämta hammaren....

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en ny likadan disk. Förhoppningsvis är det bara kretskortet som brunnit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag har beställt en ny likadan disk. Förhoppningsvis är det bara kretskortet som brunnit...

Vilken hårddisk är det som du använt ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

WD Caviar Green WD30EZRX.
Den är inte ens ett år gammal, så inga större förändringar borde gjorts.

Permalänk

Avråder dig från att köpa Green när du sätter dom i NAS.
Kör istället WD Red eller Seagate NAS diskar. Båda dessa är avsedda för NAS och har bättre RPM för NAS. Vill du och har råd har WD även en Red Pro version

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Avråder dig från att köpa Green när du sätter dom i NAS.
Kör istället WD Red eller Seagate NAS diskar. Båda dessa är avsedda för NAS och har bättre RPM för NAS. Vill du och har råd har WD även en Red Pro version

Visste faktiskt inte om WD Red Pro, dock är max storlek 4 TB.

Skall man vara petig finns det väl både WD Se och WD RE

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Visste faktiskt inte om WD Red Pro, dock är max storlek 4 TB.

Skall man vara petig finns det väl både WD Se och WD RE

Absolut, men det är mer för företag än privat, därav priset men du har rätt

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Kan även vara smart att kolla så hårddisken är kompatibel med ens NAS? Vet inte hur det är med andra märken men QNAP stödjer inte alla diskar till 100% ?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Kan man spegla mer än en intern disk till en disk på NASen.

Tänk på att om du gör så och av misstag raderar en fil (eller får den förstörd av annan orsak) så går förändringen direkt över till speglingen också.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Det verkar väldigt osannolikt att fyra diskar skulle gå samtidigt. Hur gick det till ? Bättre att prova diskarna i en annan dator först.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa Asus igen... förmodligen nån sorts kortslutning i Intels SATA chip som brände diskarnas SATA kretsar.
Bara de diskar som satt i de portarna pajade. Har fortfarande 4 portar till som fungerar
Det inte så roliga är att jag har ett nytt moderkort från Gigabyte ligger.
Väntar på kylblock till mina 970 innan jag sätter i det.

Permalänk
Medlem

Har nog löst mysteriet.
När jag öppnade burken för att plocka ut resten av diskarna luktade det ozon. Verkade komma från PSU:n. Ett 650 Watts Chieftec.
Alla trasiga diskar satt på samma kabel internt i burken. De diskar som klarade sig sitter på tvären med en annan kabel dragen på baksidan.
Har satt i mitt gamla agg igen. Tyvärr orkar nog 400Watt bara med ett 970.
Beställt ett Corsair AX860.
Dags att glömma hårdvaran och ägna sig lite åt den flytande istället.

Gott Nytt År!
Hoppas ert blir billigare än mitt....