2 av 10 brända DVD skivor funkar i min dvd spelare !!!

Permalänk
Medlem

2 av 10 brända DVD skivor funkar i min dvd spelare !!!

Hej! Har hänt nåt lustigt o jag vet inte vart jag skall börja riktigt. Har massor med brända dvd skivor som jag vill se på och spelar ingen roll vilka om det är DVD-R eller DVD+R det är så funkar max 2 av 10 st i min Samsung DVD spelare som jag har vid tv:n. In med dom o dom kommer bara ut igen o det står att jag skall kolla disc att den kan inte spela upp den. När jag brände dom dåtid så funkade dom ju allihopa. Alla funkar o kolla i datorns brännare. Jag har testat o bränt olika märken och olika kvaliteter nutid och sen skall spela opp dom på Samsungen så funkar det inte nån skiva alls. kan säga dom enda dvd skivorna jag kan kolla på i den är alla DVD+RW dom funka utan problem men inte nån vanlig DVD R skiva nästan i alla fall. Är det min Samsung spelare som e kass? Eller min brännare i datorn? Eller typ brännarprogrammet Nero jag har som e vajsing? Vet inte vartjag skall börja riktigt. Har testat o brännt hos mig skivor o sen ta med dom till min farsas Bu ray spelare Samsung men dom funkar inte där heller.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att läsa skivorna i samma drive de bränndes ?
De kan ju även ha åldrats om det inte är bra kvalitet med stabil dye.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det där är/var ganska vanligt, att det man har bränt i en viss brännare är mest lotteri om det fungerar i en annan DVD brännare eller spelare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att bränna skivorna i lägre hastighet. Bara för att brännaren klarar av att bränna i 12x så är det inte alltid det bästa alternativet. Prova att köra i 6x eller något för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nej, något lotteri är det inte. Fattar inte var ggustavsson ens fått det ifrån.
Jag har bränt tusentals skivor sedan 1998, och gått igenom ett tiotal brännare. Visst har det blivit många coasters i början men inga problem sen.
Frågan är hur gamla skivorna är, för de håller inte hur länge som helst. Jag har slängt mängder som blivit ospelbara med tiden.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fortfarande inte en enda DVD som blivit ospelbar i de olika spelare jag provat i och då handlar det om flera tusental över 10+ år, men enbart dyra kvalitetsskivor (bästa varianten av Verbatim (ca 20%) och Taiyo Yuden i form av Plextors eget märke (ca 80%)) samt brända i bästa sortens brännare (egentillverkade och konstruerade Plextors som anpassar bränningen genom test av varje enskild skiva).

Några få, kanske 10-15 av alla dessa tusental, blev dåliga direkt vid bränningens slutkontroll och kastades.

Kvalitet och att vara påläst om mediet lönar sig. Dock bränner jag mycket lite numera.

Edit: Jag har däremot varit med om problem hos andra med sämre brännare och skivor, såsom billigare varianter av Verbatim och andra märken samt Samsung/Pioneer/LG m fl. Att firmware har profil för just den dye man bränner är väldigt viktigt och de äldre Plextor hade alltså AutoStrategy som provbränner och ställer in för varje enskild skiva, helt överlägset. Plextor idag är bara ommärkta brännare från andra och inget speciiellt llängre. Folk ville inte betala för kvalitet därför fick de sluta utveckla eget.

Edit 2: Att förvara skivorna mörkt är också viktigt för livslängden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Jag har själv råkat ut för ett par tre brännare som läser sina egna skivor utmärkt, men är mäst intill oläsbara i andra spelare. Två av dessa hav varit slimline-brännare (För laptops/bärbara), den tredje var en standard 5.25" Benq-brännare.

Först trodde jag att det berodde på mitt val av usla skivor, men en dag visade det sig att skivorna fungerade utmärkt när de brändes i en bra brännare som kostar lite mer än fem kronor och två karameller.

Så ja... det är en balans mellan bra skivor och bra brännare.
Det visade sig också att jag kunde "fixa" en av de dåliga slimline-brännarna med en firmware-uppdatering. Hade tydligen något med laserkalibreringen att göra. En kalibrering som sker automatiskt varje gång man bränner en ny skiva.

En annan gång jag råkade ut för en bunt dåligt brända skivor, där skivorna delvist gick att läsa. Även brännaren själv kunde inte läsa sina egna skivor.
Det visade sig att det felet berodde på ett dåligt nätaggregat i datorn. 12 volts-försörjningen svajade/pendlade för mycket. Jag upptäckte det då hårddisken i samma dator hade en bunt underliga fel, som bara gick att återkalla i just den datorn.
Efter byte av nätaggregatet, så stabiliserade sig hårddisken, och samtidigt försvann också skivfelen från brännaren, vilket konstaterades några veckor efteråt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har testat olika dvd skivor alltså nutid senaste veckor eller året har det vart så här jag har testat t.ex Verbatim som alltid funkar förut både bränna i datorn och sett på dvdspelaren men nu helt plöttsligt går inget hur jag än vrider o vänder på detta frågan e ju om det är min brännare eller dvd spelaren eller brännar programmet. jag skall bränna några skivor på olika sätt Nero, DVD dectrypter o.s.v. o sen kika i min dvd spelare o sen tar jag samma skivor med mig till min farsas bru ray dvd som är bara 2 år gammal. Grejjen e att farsans oxå börjat lite så här som mig. Vi har samma brännare i datorn nämligen Samsung superwritemaster. Men det har funkat alla år sen vi köpte den i alla fall men nu verkar det omöjligt FÖRUTOM alla DVD+RW funkar perfekt.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag har testat olika dvd skivor alltså nutid senaste veckor eller året har det vart så här jag har testat t.ex Verbatim som alltid funkar förut både bränna i datorn och sett på dvdspelaren men nu helt plöttsligt går inget hur jag än vrider o vänder på detta frågan e ju om det är min brännare eller dvd spelaren eller brännar programmet. jag skall bränna några skivor på olika sätt Nero, DVD dectrypter o.s.v. o sen kika i min dvd spelare o sen tar jag samma skivor med mig till min farsas bru ray dvd som är bara 2 år gammal. Grejjen e att farsans oxå börjat lite så här som mig. Vi har samma brännare i datorn nämligen Samsung superwritemaster. Men det har funkat alla år sen vi köpte den i alla fall men nu verkar det omöjligt FÖRUTOM alla DVD+RW funkar perfekt.

Låter som att linsen börjar åldras kombinerat med skivorna som blir sämre kvalitet.
Ca 100 timmar kan en DVD jobba innan linsen börjar bli difus. Den kan jobba felfritt i typ 1000 timmar till oftast, men marginalerna krymper och krymper tills de får problem. Kör man lägre hastighet så ökar marginalerna, och du kan få ut några 100 timmar till.

Tänk på att skivorna är ljuskänsliga, ÄVEN innan de används. Så det är viktigt att både datorföretaget och du lagrar dem på rätt sätt, annars förstörs inspelningsytan innan du ens satt i dem i spelaren. De kanske då fungerar kanon första och andra gången, sen åldras de betydligt snabbare efter det.

Som MultiMan nämner, om man förvarar dem bra så kan de hålla länge. Kalibreringen som han nämner är en sak som ofta tyvärr är avstängd på dagens program. Kolla i inställningarna, se om du kan hitta det. Det bör öka chansen för att få en bra bränning. Tex ImgBurn har funktionen, men den är avstängd som standard.
Men det ska sägas att både skivor OCH spelare var mycket bättre förr. Minns min NEC-1300A. Den kunde du sätta in en bit wellpappkartong (nästan) och den brände en fungerande skiva av den, perfekt varje gång. Minns att jag fick skivor som vänner köpt "billigt" överallt som deras brännare inte kunde göra ett dugg med, men min 1300 brände dem perfekt varje gång. Så jag brände några skivor till dem, och fick resten av skivorna gratis

Permalänk
Medlem

Hade någon spelare som slutade fungera.. köpte en ny och allt var frid och fröjd.
Men kan ju vara så att någon rengörinsskiva som gör ren lasern kanske skulle fungera.

Om det nu inte är så att det var dåliga skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men kan ju vara så att någon rengörinsskiva som gör ren lasern kanske skulle fungera.

Huruvida det är sant eller inte vågar jag inte svara på, men jag har alltid fått höra att att dylika skivor bara får användas för just den tekniken de är riktade mot, och aldrig i brännare. Tydligen använder olika teknik (CD, DVD, BD, osv) olika avstånd mellan läsare och skiva. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det kan ju vara värt att nämna, så kan någon som har bättre koll, kommentera det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har testat o kollat massor med olika sätt o kommit på att det är just DVD-R som felar på både min äldre o pappas nyare Samsung spelare, och det är just Verbatim printable skivorna verkar vara grovt tryck det vita på skivorna så dom vill inte stanna kvar utan kommer ut igen dom går trögt in i inmatningen. Andra printable skivor funkar som har glassigare yta så att säga. Så nu köpa nya skivor.....

Visa signatur

Fear