Köpte precis en processor från Webhallen

Permalänk

Köpte precis en processor från Webhallen

Hej, köpte precis en precis en AMD FX 8320 från Webhallen precis innan stängningsdags, kommer hem och när jag öppnar upp allt så märker jag att CPU chippets pins är lite böjda och den vägrar sitta fast, jag har kvittot och allting med mig, tror ni det går att få en ny eller bara pröjsa lita extra och ta FX 8350 istället? En annan grej är att precis innan jag köpte den så var priset på den 1349kr, men när jag väl kommer hem så ser jag att priset ligger på 1080kr istället, hur hände det här? Finns det något jag kan göra? Jag har inte så mycket extra pengar och detta var tänkt som en sen julklapp till storebrorsan, så jag vill jättegärna försöka fixa detta snarast eftersom hans CPU är väldigt seg nuförtiden (FX 4100)

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Dom har en tråd på forumet som du kan ställa frågor direkt till dom. Prova det.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Hej, köpte precis en precis en AMD FX 8320 från Webhallen precis innan stängningsdags, kommer hem och när jag öppnar upp allt så märker jag att CPU chippets pins är lite böjda och den vägrar sitta fast, jag har kvittot och allting med mig, tror ni det går att få en ny eller bara pröjsa lita extra och ta FX 8350 istället? En annan grej är att precis innan jag köpte den så var priset på den 1349kr, men när jag väl kommer hem så ser jag att priset ligger på 1080kr istället, hur hände det här? Finns det något jag kan göra? Jag har inte så mycket extra pengar och detta var tänkt som en sen julklapp till storebrorsan, så jag vill jättegärna försöka fixa detta snarast eftersom hans CPU är väldigt seg nuförtiden (FX 4100)

Tack!

GÅ dit bara och säg till dom att pinsen var böjda när du öppnade paketet.
Sen kan du bara lägga till att du vill uppgradera ditt köp till en 8350 istället. Tror inte det ska vara några problem alls.

Permalänk
Skrivet av Dassh:

GÅ dit bara och säg till dom att pinsen var böjda när du öppnade paketet.
Sen kan du bara lägga till att du vill uppgradera ditt köp till en 8350 istället. Tror inte det ska vara några problem alls.

Skrivet av Nisbel:

Dom har en tråd på forumet som du kan ställa frågor direkt till dom. Prova det.

Skrivet av tcntad:

Gå dit, byt ut.

Alt. prata och fråga dem om det går att byta mot en annan.

Det var tanken, men jag öppnade ju själva paketet, kommer det funka ändå?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Akintösh:

Det var tanken, men jag öppnade ju själva paketet, kommer det funka ändå?

Varför skulle inte WH byta ut en felaktig processor?
Kan såklart vara svårbevisat att den var böjd från fabrikt men också svårbevisat att du har gjort det med flit.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Varför skulle inte WH byta ut en felaktig processor?
Kan såklart vara svårbevisat att den var böjd från fabrikt men också svårbevisat att du har gjort det med flit.

Vet inte vad de har för policy med processorer men hade det varit ett moderkort med böjda pins hade TS fått det besvärligt i alla fall. Dock är det ännu lättare att rätta ut pinsen på en CPU än i ett moderkort så inga problem att fixa det själv.

Permalänk

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Det är dåligt med hur trasiga pins hanteras i sverige (dock ver jag inte hur det är utomlands häller). Det gick iallafall bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Var ju iaf någon där som begrep att det är en väldigt liten sak för dem att göra för att behålla dig som kund framöver.

Edit: Otroligt dåligt att de först nekade dig hjälp, hade förväntat mig mer av Webhallen faktiskt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Jag var själv med om en dator jag byggde till en vän, dock så hade han satt i prollen innan jag kom dit.
Vi försökte boota upp den och inget hände. Plockade isär allt och såg en böjd pinne på prollen och böjde tillbaks den med en pincet och allt funkade guld efter det!

Sen har man ju hört en del skräckhistorier om folk som öpnnar sina moderkort direkt från fabrik och det är börja pins eller pins som fattas och återförsäljaren och moderkortstillverkaren totalvägrar att byta ut det.
En jävligt enkel lösning på det hade ju varit att ha genomskinliga lock på moderkortet.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Ibland har man turen att hitta änglar utan gloria.;)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Personligen har jag väldigt dålig erfarenhet av Webhallen och deras service/garantipolicy. Verkar vara standard att neka så långt det går, handlar inte där längre. Men skönt att höra att det löste sig, bra start på nya året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var ju iaf någon där som begrep att det är en väldigt liten sak för dem att göra för att behålla dig som kund framöver.

Edit: Otroligt dåligt att de först nekade dig hjälp, hade förväntat mig mer av Webhallen faktiskt.

En del som arbetar där kanske är lata, många gånger så handlar det mer om dom anställda än företagen i sig, dock inte alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En del som arbetar där kanske är lata, många gånger så handlar det mer om dom anställda än företagen i sig, dock inte alltid

Misstänker i så fall att det snarare hör ihop med en viss misstro. Denna misstro är nog inte ogrundad heller, de flesta CPUerna med böjda pinnar har säkerligen blivit så efter det att förpackningen öppnats, om man säger så...

Jag kan förstå hur agerandet blir sådant men det är ju aldrig bra när det faktiskt drabbar någon helt oskyldig. Kunden blir lite som skolbarnet som faktiskt fått sin uppsats uppäten av hunden.

Bra av han som tog sig an att hjälpa TS att räta ut pinnarna! Skulle bara inte varit något tjafs innan så hade det inte funnits något att klaga på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Misstänker i så fall att det snarare hör ihop med en viss misstro. Denna misstro är nog inte ogrundad heller, de flesta CPUerna med böjda pinnar har säkerligen blivit så efter det att förpackningen öppnats, om man säger så...

Jag kan förstå hur agerandet blir sådant men det är ju aldrig bra när det faktiskt drabbar någon helt oskyldig. Kunden blir lite som skolbarnet som faktiskt fått sin uppsats uppäten av hunden.

Bra av han som tog sig an att hjälpa TS att räta ut pinnarna! Skulle bara inte varit något tjafs innan så hade det inte funnits något att klaga på.

Jo det kan det vara. Men det är enklare för båda parterna om man bara fixar en ny cpu eller böjer tillbaka pinnarna som den där killen tydligen gjorde, även om man misstänker att det kanske är kundens fel, så är det svårt, om inte omöjligt att bevisa och det kostar säkerligen mer att börja tjafsa om saken och man förlorar möjligen en kund (eller fler om det blir en nyhet av saken). Sen har jag märkt att en del anställda är rentav dåliga på sitt jobb, har hänt att man haft ett problem och så nekas en åtgärd men så fixar en annan anställd i samma butik problemet istället. Dock har jag haft väldigt tur då här i Kungsbacka så är många butiker väldigt bra, t.ex Siba har jag ett av dom bästa erfarenheterna hos vilket många andra kan ha raka motsatsen av i andra Siba butiker

Edit: Gott Nytt År!