Köpråd: Nexus 9 / Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Köpråd: Nexus 9 / Nvidia Shield

Hej, jag ska köpa en android-surfplatta och har väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska ha en Nexus 9 eller Nvidia Shield. Prisskillnaden spelar inte så stor roll, huvudsaken är att jag får en riktigt bra platta.

Jag kommer inte att använda plattan för att spela, däremot är jag -allergisk- mot minilagg och liknande när man surfar eller navigerar bland appar.

Vad jag har förstått så har Nexus 9 inte fått så bra omdömen från användare. Medan många verkar väldigt nöjda med Nvidia Shield.

Samtidigt verkar den tekniska specifikationen vara närmast identiskt, så har svårt att tro att en native android platta skulle lagga mer än Nvidia? Har jag fel?

4:3-formatet på Nexus passar mitt användningsområde bättre, men jag prioriterar hellre att det flyter än upplösning/format.

Har jag förstått det rätt att Lollipop nu även finns till Nvidia?

Hjälp!

Permalänk
Skrivet av SimonUH:

Hej, jag ska köpa en android-surfplatta och har väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska ha en Nexus 9 eller Nvidia Shield. Prisskillnaden spelar inte så stor roll, huvudsaken är att jag får en riktigt bra platta.

Jag kommer inte att använda plattan för att spela, däremot är jag -allergisk- mot minilagg och liknande när man surfar eller navigerar bland appar.

Vad jag har förstått så har Nexus 9 inte fått så bra omdömen från användare. Medan många verkar väldigt nöjda med Nvidia Shield.

Samtidigt verkar den tekniska specifikationen vara närmast identiskt, så har svårt att tro att en native android platta skulle lagga mer än Nvidia? Har jag fel?

4:3-formatet på Nexus passar mitt användningsområde bättre, men jag prioriterar hellre att det flyter än upplösning/format.

Har jag förstått det rätt att Lollipop nu även finns till Nvidia?

Hjälp!

Sitter i samma sits som dig, då du inte fått något svar här har du själv kommit till någon slutsats?

Edit: något jag själv tycker om med shield är Micro hdmi, vet inte om nexus har det eller inte. Såg inget när jag kollade lite snabbt på tekniska specen.

Vill ju kunna köra plattan på tv när man känner det där lilla suget efter att se ridskolan i 1080p

Permalänk
Medlem

Jag satt fram tills ganska nyligen i samma sits, köpte till slut efter mycket velande en Nexus 9. I stort känns det som ett bra beslut – det enda jag kan störa mig på med Nexus 9:an är power- och volymknapparna, i övrigt känns den väldigt gedigen. Jag upplever inget mikrolagg hittills, men hur mycket sådant som krävs för att en ska störa sig på det är ganska individuellt. Det kan däremot ta tid att öppna appar ibland, något som troligtvis beror på krypteringen (som bara kan stängas av om man rootar enheten). Nexus 9 stödjer inte HDMI över USB – vill man visa något på en TV eller skärm är det nog till att köpa en Chromecast, vilket gissningsvis är precis vad Google vill. En chromecast kostar dock bara runt 300 kr, vilket är ganska överkomligt.

Nvidia Shield Tablet har snarlik prestanda och byggkvalitet, är något mindre och något billigare men har en sämre skärm. Den lägre upplösningen torde dock innebära bättre spelprestanda. En del spel är dessutom exklusiva för Nvidia Shield och går inte att installera på Nexus 9, trots att hårdvaran är i stort densamma. Skäl att välja en Shield skulle kunna vara att en spelar mer, att den mindre storleken är en viktig faktor eller att en verkligen behöver HDMI ut. Nexus 9 saknar även plats för minneskort, vilket kan vara en dealbreaker för somliga – om jag hade tittat mycket på film hade jag nog valt en Nvidia Shield Tablet, där minnet kan utökas om behovet finns.

För mig som mest använder plattan för att läsa e-böcker och surfa på nätet var Nexus 9 ett bättre val, men jag hade nog inte blivit missnöjd med en Nvidia Shield Tablet. De har snarlik prestanda och byggkvalitet, och Nvidia har än så länge varit bra på att få ut uppdateringar. Du blir nog nöjd oavsett, så länge Nexus 9:ans begränsningar vad gäller sådant som minneskort och HDMI ut inte innebär något problem.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Skaffade N9 och är också nöjd. Man kan aldrig få allt det bästa men här står det mellan 2 och då fick det bli N9.

Permalänk
Medlem

när ska folk fatta android laggar oavset vilken hårdvara förnärvarande du har, det är inte som på pc bättre flyt lär dig leva med det, men generallt är ju shield svårslagen dock i nuläget.