Ny kamera till långresa, råd och tips

Permalänk
Medlem

Ny kamera till långresa, råd och tips

Hej mina vänner!

Jag ska åka till Centralamerika i cirka två månader och behöver en kamera för tänker inte sitta och knäppa med mobilen, där går fan gränsen. Haha!
Så jag vänder mig till er, förhoppningsvis kunniga och rådgivande SweC:are.

Mina tankegångar i vilket känns rimligast prismässigt och bäst, är antingen typ en GoPro Hero 4 Black eller en helt okej systemkamera.
Systemkameran kommer landa lite högre än Hero 4an, för om det blir en systemkamera kommer jag vilja köpa en "decent" så kommer kosta på mig då. Se det som en investering. Medan Hero 4an verkar vara väldigt passande på sitt sätt. Smidig att ta med och om man ska filma mycket. Vet inte ännu vad jag kommer göra mest på resan. Det enda jag vet inför resan är att vi ska boka en 10-dagars surfkurs, där skulle GoPron vara fruktansvärt nice. Men det är ju bara en bråkdel av resans tid tänker jag sen?

Någon i samma sits eller varit med om snarlika vägval?
Vid systemkamera-köp känns väl mellan 6-8k lagom för en systemkamera som kommer vara ett tag?

Har jag missat något tro.. Har ni någon motfråga ställ den gärna om det är så att ni kanske tycker att jag tänker konstigt om något?

All hjälp uppskattas väldigt mycket!

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk

En GoPro är precis som du säger perfekt till t.ex. surfing men tänk på att det är ju en actionkamera och att det kan bli jobbigt för andra tillfällen, t.ex. så kan det bli störande med vidvinkel m.m.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i dina skor hade jag köpt en Sony A6000. Plus en adapter så du kan trycka på gluggar från flera olika tillverkare. Och därmed spara pengar.

Och kör du på systemkamera (om du så väljer med spegel/utan) så är ett bra tips att köpa en fotoryggsäck, det finns i alla storlekar d v s stora och små. Det är en bra investering.

Eller kanske den kompakta digitalkameran Sony RX100 III

Vill du ha fina bilder och fokus är på just det, så hade jag skippat GoPro helt!

Felstavning och radbrytning.
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt dessa.

Kamera med två objektiv: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NIKON-D3200---18-55-3-5-...

Sony Actioncam: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SONY-HDR-AZ1,90952,51033...

Vattentåligt skal till Actioncam:

http://www.sony.se/electronics/actioncam-vattentatt-fodral-ho...

Blir ca 7,5k för allt.

Sony VS GoPro

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

KRQKAN kom med ett bra tips tycker jag.

Jag var iväg på nästan ett års resande i Oceanien 2011/2012 och köpte på mig en systemkamera och en GoPro. Det var helt kanon. De är byggda för olika ändamål och vid nästa långresa gör jag likadant igen. Systemkameran var den jag använde mest helt klart. Men GoPron var kul att ha när man cyklade & snorklade till exempel.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Jag reste jorden runt på åtta månader förra året och hade då en Nikon D5100 som jag hade med mig överallt. När jag var i USA och hade ca fem månader kvar så köpte jag en GoPro Hero3+ Black. Använde den på Times Square i New York, Venice Beach i Kalifornien, när jag snorklade en dag i Fiji samt då jag cyklade en eftermiddag i Nya Zeeland. Filmade väl totalt 3-4h med den under dom fem månaderna medan jag under tiden knäppte tusentals kort med systemkameran. Nu har jag varit hemma i ungefär ett halvår och använt GoPron lite på gymmet och jag använde den nu i julhelgen en timme ungefär då jag var ute och körde skoter.

Systemkameran kommer du ha större nytta av i fler tillfällen. GoPron är med specifik men den är jäkligt cool om man ska göra häftiga saker som surfa, dyka, snorkla, åka skidor, skoter eller liknande. Systemkameran är lämpligare om man bara går runt och ser grejor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur kommer du hantera dina bilder och filmer? Kommer du har dator med dig? Det går åt väldigt många extra minneskort om du filmar mycket.

Permalänk
Medlem

Jäklar, en ögonöppnare. Man har ju inte tänkt på direkt att det finns mycket till konkurrens mot GoProsen i och med deras väldiga marknadsövertag just nu.
Tack som fasen för svaret.

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Hur kommer du hantera dina bilder och filmer? Kommer du har dator med dig? Det går åt väldigt många extra minneskort om du filmar mycket.

Jag tror jag kommer ha med mig dator med extern lagringsdisk. Någon av oss bör ta med. Det är så pass värt det. Kommer ju köpa till utökade minneskort till vad jag än köper. Kanske mer till en GoPro-historia eftersom filmer drar mer data.

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Jäklar, en ögonöppnare. Man har ju inte tänkt på direkt att det finns mycket till konkurrens mot GoProsen i och med deras väldiga marknadsövertag just nu.
Tack som fasen för svaret.

Inga bekymmer!

Tycker man får mer för pengarna om man kör på Sonys
Och du får ett paket med en bra SLR kamera med två objektiv för priset av typ en ny gopro och en halvbra digitalkamera

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Då du skall på långresa och kånka med dig den, så rekommenderar jag dig en UTAN SPEGEL.
Ta en lätt och liten, annars kommer du inte orka ta med dig kameran, då det blir jobbig att kånka på.
Finns faktiskt många att välja på, från billiga till dyra. Kommer inte rekommendera dig någon, då jag inte vet vad du direkt söker.
Nåt att tänka på, är om du vill ha en inbyggd sökare. Tanke på att du kommer vara i väldigt ljusa miljöer, så kan skärmen vara svår att se, dock är vissa bättre på detta än andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10