SSD fråga om skrivhastighet!

Permalänk

SSD fråga om skrivhastighet!

Hej! tänkte bara höra om dessa hastigheter verkligen är optimalt bra för att vara en Kingston HyperX 3k 240gb med windows 8.1 installerat och mycket fritt utrymme kvar på den.

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Medlem

Den använder sig av Sandforce så ja siffrorna ser helt ok ut, vill du se de siffror som finns på specifikationen för din SSD så kör med ATTO istället för AS SSD, dock ger AS SSD mer rimliga siffror för vanligt användande, och det är ju framförallt accesstiden man vill åt med en SSD.

Edit: visst kunde write varit något närmre 300MB/s

Detta är t.ex Legitreviews.coms test av samma enhet

Dock får man tänka på att deras SSD är helt tom medans du har ett operativsystem på din.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ja, funderar på varför den inte är runt 300, har gjort tester i alla olika scenarier men det är alltid runt 250, den är helt ny så de kanske kommer med tiden, vad vet jag!

Jag blir lite fundersam över detta, När systemet var "Fräscht" inget installerat och så vidare, då var det supersnabbt. nu är det inte det och jag kör ju inte på skitprogram, allt e standard men både grafik och hastighet på ssd verkar ha dumpat nedåt. kan man ta en statistikbild på detta och lägga upp till nån Sweclock-expert?

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Avstängd

är ju konstigt, men hur märker du av skillnaden, alltså vad är det du gör på datorn som lider av den hastigheten?

Permalänk

Jag känner att datorn startar långsammare, även att vissa processer och program "Laggar" detta kanske inte har med SSDn att göra alls, måste nog börja om på ruta ett och installera om windows 8...

Allt har gått så bra fram tills idag, och jag minns inte vad jag gjorde som orsakade det, om jag ens gjorde något. den har blivit trög och det är en 15.000kr gaming pc. nått är fel

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Medlem

Inga konstiga processer som ligger och käkar minne eller processorkraft?
Vad har din CPU för temp? Tänkte om kylaren lossnat lite och processorn throttlar ner och då går allt mycket segare.

De symptom du listar hänger ju snarare på accesstid än skrivhastighet så jag tvivlar starkt på att det är din SSD som spökar.

Vad har datorn för specifikationer?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Kör på ett 970 STRIX, clockat av autoprogram som medföljer, i5 4690k, 16gb adata 1600mhz, 240ssd, 2tb barracuda, h97 gaming 3 och processorkylare be quiet! samt supernova g2 750W

btw, inga konstiga processer!

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk

Är det något fel här?

använde nyss auto-clock för den,

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Den använder sig av Sandforce så ja siffrorna ser helt ok ut, vill du se de siffror som finns på specifikationen för din SSD så kör med ATTO istället för AS SSD, dock ger AS SSD mer rimliga siffror för vanligt användande, och det är ju framförallt accesstiden man vill åt med en SSD.

Edit: visst kunde write varit något närmre 300MB/s

Detta är t.ex Legitreviews.coms test av samma enhet http://www.legitreviews.com/images/reviews/1961/as-ssd.jpg

Dock får man tänka på att deras SSD är helt tom medans du har ett operativsystem på din.

Skrivet av JSvanberg:

är ju konstigt, men hur märker du av skillnaden, alltså vad är det du gör på datorn som lider av den hastigheten?

Skrivet av TiasE:

Inga konstiga processer som ligger och käkar minne eller processorkraft?
Vad har din CPU för temp? Tänkte om kylaren lossnat lite och processorn throttlar ner och då går allt mycket segare.

De symptom du listar hänger ju snarare på accesstid än skrivhastighet så jag tvivlar starkt på att det är din SSD som spökar.

Vad har datorn för specifikationer?

Tjena allihopa, gammal tråd men kan ju dela med mig av framgången av mitt problem. ja, de på Webhallen kom fram till att hårddisken var defekt. jag fick en ny, dock tog det lite tid då kvittot försvunnit, men i alla fall. Idag är det fan konstigare, Köpte Samsungs nya EVO 850 med 3D V-NAND
Idag får jag ett konstigt score på mina benchmarks. typ 5000mb/s, ja, det är konstigt. den här gjorde jag nyss, detta program säger att jag får 3400 något men alla andra säger cirka 5000, konstigt...

Glömde tillägga, Installerade Bioshock infinite medans denna benchmark gjordes, därför var den långsammare än vanligt, dock, hur fan är detta möjligt?

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas-F-Lindgren:

Tjena allihopa, gammal tråd men kan ju dela med mig av framgången av mitt problem. ja, de på Webhallen kom fram till att hårddisken var defekt. jag fick en ny, dock tog det lite tid då kvittot försvunnit, men i alla fall. Idag är det fan konstigare, Köpte Samsungs nya EVO 850 med 3D V-NAND
Idag får jag ett konstigt score på mina benchmarks. typ 5000mb/s, ja, det är konstigt. den här gjorde jag nyss, detta program säger att jag får 3400 något men alla andra säger cirka 5000, konstigt...

http://s12.postimg.org/5tf69ljsd/as_ssd_bench_Samsung_SSD_850...

Glömde tillägga, Installerade Bioshock infinite medans denna benchmark gjordes, därför var den långsammare än vanligt, dock, hur fan är detta möjligt?

Kolla om du har "Rapid mode" på.

Permalänk
Skrivet av n_strand:

Kolla om du har "Rapid mode" på.
http://oi60.tinypic.com/2va1js5.jpg

Ja jag har RAPID Mode på, vad innebär detta då? det kan ju inte va så bra att de ökar hadtigheterna så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas-F-Lindgren:

Ja jag har RAPID Mode på, vad innebär detta då? det kan ju inte va så bra att de ökar hadtigheterna så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

RAPID Mode = RAM Cache.
Det du testade är RAM minnes hastighet.

Vill du testa själva disken så testa med RAPID av.

RAPID har fördelar och nackdelar. Fördelarna ser du i prestandan och även lite minskad slitage på SSDn (mindre WA). Nackdelarna är bla risk för dataförlust (om strömmen går) eller om RAM minnet får bit-fel (dock väldigt sällsynt).
850 Disken har enorm skrivtålighet och är snabb i sig själv (EVO disken har en sk Turbo Write Cache), så det fungerar bra även utan.
Är bara välja, max prestanda, med lite risk, eller bra prestanda med minimal risk.