Byte av hårddisk i laptop, går in i bios direkt?

Permalänk

Byte av hårddisk i laptop, går in i bios direkt?

Håller på och krånglar med en asus laptop.
Verkar som gamla hårddisken gått sönder och när jag provar andra diskar jag har liggandes så går den direkt in i biosen efter man startar den.
Den hittar hårddisken i biosen osv, så vet inte varför den gör såhär?
Den verkar inte ens försöka boota från disken så jag kan inte ens försöka installera något på den.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

En självklar fråga, men vilken boot-ordning har du på enheterna i BIOS? Om DVD står överst och du stoppar i en installationsskiva, vad händer då?

Permalänk
Skrivet av Alven72:

En självklar fråga, men vilken boot-ordning har du på enheterna i BIOS? Om DVD står överst och du stoppar i en installationsskiva, vad händer då?

Det är ännu en grej som är konstig som jag glömde nämna.
Finns ingen boot-ordning i biosen som går att ändra, skivorna är borta till datorn så kan inte testa men ska få låna en skiva och se om det funkar.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk

Nu efter att ha ändrat lite inställningar i biosen så verkar jag ha "låst upp" den.
Ändrade till det här:
Disable Secure Boot
Enable Launch CSM

Och nu verkar jag ha fått igång en av dom andra diskarna.
Verkar nästan som det var nån form av lås i biosen innan?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk

Låter extremt märkligt om datorn inte går att ställa boot ordning på.
Vad är det för laptop du sitter med? Asus.....???

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Nu efter att ha ändrat lite inställningar i biosen så verkar jag ha "låst upp" den.
Ändrade till det här:
Disable Secure Boot
Enable Launch CSM

Och nu verkar jag ha fått igång en av dom andra diskarna.
Verkar nästan som det var nån form av lås i biosen innan?

Skrivet av Multicast:

Låter extremt märkligt om datorn inte går att ställa boot ordning på.
Vad är det för laptop du sitter med? Asus.....???

Inget udda alls.

Datorn har haft Secure Boot, och skydd för att inte den ska starta något annat.
Att du lyckats få bort detta är bra, då vissa datorer vägrar ta bort dem om man inte har originaldisken i.

Om du låst upp den nu bör du kunna initiera en OS installation från USB eller Skiva.
Om det är Windows 7 den hade ursprungligen så brukar där sitta en Windows Nyckel på undersidan, eller under batteriet. Windows 7 skiva kan du ladda ner från Microsoft, helt lagligt och använda. Se bara till att ta ner samma version som det du har på etiketten. Om du nu gör detta från icke OEM skiva, gör följande. När du installerar, skriv INTE in någon nyckel, utan bara fortsätt i trial version. När hela installationen är klar, gå in i "System" i kontrollpanelen och Windows update, där nere kan du sedan skriva in din nyckel från etiketten, och verifiera den. Detta har fungerat varje gång för mig, men om man gör det vid installationen så brukar den skrika att det är falskt när man aktiverar den (vilket den ju inte är, men du har egentligen inte exakt rätt version).

Är det Windows 8 har de ofta nyckeln i BIOSet, och du måste då få tag i OEM skivor, eller kompatibla skivor. Du kan låna skivor från identiska maskiner, eller snarlika (ibland). Dessa ska fungera och då kunna hitta nyckeln direkt från BIOS chippet.
Det finns lite knep som gör att du kanske kan lösa det på andra sätt, men det får någon i så fall guida dig till, för jag har inte lyckats göra det med Windows 8, bara Windows 7.

Om du bara vill testa så kan du ju ta ner Windows Preview, tills du lyckats få tag i skivor eller liknande. Är gratis att ta ner och "testa".