Permalänk
Medlem

Trasig HD Garanti??

Hej, jag undrar lite över hur chanserna är att få en ny hårddisk på garanti efter 1 år, och just ett år precis har jag haft disken...

Det är en Toshiba 3TB som pajat i min RAID 5, som tur var höll Raid:en och allt kopieras nu över till en annan NAS:-)

Men skulle vilja få en ny faktiskt så vad är era erfarenheter när diskar krånglat och ni har velat haft en ny, eller refurbished??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kontakta försäljningstället asap

Gjorde det igår så får se om det blir svar på fredag men troligen till veckan...

Hur som, om försäljningsstället (som är i Tyskland) inte vill ta emot ärendet är det någon ide att kontakta Toshiba Sverige då??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga tillverkare har hemsida där man matar in serienummer å får besked om garantin gäller

MM håller med detta.
http://www2.hgst.com/portal/site/en/support/warranty/

Kolla upp disken där, och dens garanti.
De flesta tillverkare idag har 2-3 års garanti på hårddiskarna, så det bör gå att lösa.

Permalänk
Medlem

Även utan garanti så har du reklamationsrätt i 3 år, såvida du inte hanterat disken på något mysko vis så ska det hela säkerligen gå att lösa.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MoNkeY-05:

Även utan garanti så har du reklamationsrätt i 3 år, såvida du inte hanterat disken på något mysko vis så ska det hela säkerligen gå att lösa.

Notera att disken är köpt i Tyskland så det är de tyska reglerna som gäller, inte de svenska. Och de har jag dessvärre dålig pejl på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Även utan garanti så har du reklamationsrätt i 3 år, såvida du inte hanterat disken på något mysko vis så ska det hela säkerligen gå att lösa.

Gäller 3 år inom EU också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Notera att disken är köpt i Tyskland så det är de tyska reglerna som gäller, inte de svenska. Och de har jag dessvärre dålig pejl på.

Som jag precis frågade - med ett svar jag anar - så gäller detta möjligtvis inom EU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga tillverkare har hemsida där man matar in serienummer å får besked om garantin gäller

Skrivet av Fluf:

Notera att disken är köpt i Tyskland så det är de tyska reglerna som gäller, inte de svenska. Och de har jag dessvärre dålig pejl på.

Skrivet av El_Raspberry:

Gäller 3 år inom EU också?

Jo, visst är det den butikens regler som gäller, inga Svenska extra skydd om du handlar från Tyskland.

Dock gäller fabriksgarantin oavsett om butiken hanterar den, eller du direkt med tillverkaren. Om de har 3 år, så gäller 3 år från tillverkningen. Det kan dock betyda 2,x år om den legat länge på hylla. Dock brukar man med kvitto på inköpsdagen kunna hävda annat. (Detta har jag gjort på en WD disk iaf, och fick den ersatt).

Permalänk
Medlem

Tillverkar garantier är ofta lokala, dvs om den är köpt i Tyskland, får man göra garantianspråket även där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jo, visst är det den butikens regler som gäller, inga Svenska extra skydd om du handlar från Tyskland.

Dock gäller fabriksgarantin oavsett om butiken hanterar den, eller du direkt med tillverkaren. Om de har 3 år, så gäller 3 år från tillverkningen. Det kan dock betyda 2,x år om den legat länge på hylla. Dock brukar man med kvitto på inköpsdagen kunna hävda annat. (Detta har jag gjort på en WD disk iaf, och fick den ersatt).

Två års reklamationsrätt inom EU - http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Då lär han kunna får den utbytt på både butiken och tillverkarens sätt, bara att kolla vilket som är enklast.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dator av Komplett i slutet av December 2011, som hade "3 års inskicksgaranti".

Datorn är styckad sedan länge, men HDDn använder jag fortfarande.

Idag, dvs. 1 vecka efter att garantin gick ut, rasade den...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hej, jag undrar lite över hur chanserna är att få en ny hårddisk på garanti efter 1 år, och just ett år precis har jag haft disken...

Det är en Toshiba 3TB som pajat i min RAID 5, som tur var höll Raid:en och allt kopieras nu över till en annan NAS:-)

Men skulle vilja få en ny faktiskt så vad är era erfarenheter när diskar krånglat och ni har velat haft en ny, eller refurbished??

Skrivet av Chichin:

Gjorde det igår så får se om det blir svar på fredag men troligen till veckan...

Hur som, om försäljningsstället (som är i Tyskland) inte vill ta emot ärendet är det någon ide att kontakta Toshiba Sverige då??

Skrivet av Lasse468:

Tillverkar garantier är ofta lokala, dvs om den är köpt i Tyskland, får man göra garantianspråket även där.

Är det inom 1År, så går man till butiken! (till den butik där man köpt)

Är det utanför butikens ettårsgräns, så går man till (*) tillverkargarantin! (hur lång garanti tillverkarna lämnar är olika, det kan vara allt från 2år till livstid)

Att lämna en hårddisk på RMA är inget svårt alls. (* man vänder sig till tillverkarna helt enkelt, i detta fallet Toshiba, då säljarens 1års garanti har gått ut, men tillverkaren lovar + mer)

Jag har själv skickat mer än 15st + diskar till RMA och det är inte svårt alls, det svåra är att få tummen ur och verkligen göra det

En rolig detalj är att, om du skickar en trasig disk på RMA och den disken har utgått, så kan du mycket väl få en bättre disk i utbyte, och det är ju inte helt fel Jag har varit med om det några gånger själv.
T ex så skickade jag tillbaka en W D Raptor 150GB och fick tillbaka en Raptor 300GB.

Alla diskar jag har skickat, har gått via Tyskland. och det har inte kostat mig en enda Kr.

Så in på tillverkarens hemsida, kolla deras egengaranti.
Mata in serienummer & datum som står på disken.
Skriv ut en fraktsedel, och packa returen exakt som dom vill ha det!!!!! (det fetstilta är skitviktigt)
Skicka iväg.

Två till fyra veckor senare, kommer det en helt ny hårddisk

Vissa tillverkare, skickar faktiskt med embalage i förskott som man skall packa disken i, W D gjorde det nån gång för mig och jag gillade det skarpt.

God Fortsättning alla

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]