Shooter-spel till 10-åring (PC alternativ till Halo)

Permalänk
Medlem

det är väl inte våldet elelr skjutandet som är det "farliga" i spelen.
jag kan tycka att det mer är attityd imellan spelare och hela grejjen med att folk har samlag med din mor.

skjutspel hade jag nog fått mina barn att lira spel som DOOM eller någonting som inte är MMO spel.

jag ser hellre att min son spelar ett spel där han får arbeta upp reaktionsförmåga och eftertänksamhet igenom att skjuta folk än att spela ett spel där folk lär honom könsord osv.

Ord känns mer än ett slag och sitter i längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Kan ju tycka att spelen du räknar upp som du spelade som barn inte kan jämföras med dagens spel grafiskt och därav inte går att jämföra rent visuellt.

Min son på 8 år får spela Minecraft, Roblox och väldigt begränsat med WOW. Sen sitter han rätt mycket med Scratch. Dock så får jag frågan ibland gällande andra spel som BF4 och GTA5 då han har klasskompisar som får spela dessa. Vilket jag tycker är på tok för tidigt.

Kan själv säga så här att spel som BF4 är väldigt bra som shooters eftersom det inte är så fokuserat på själva dödandet (sprutar inte blod osv). Sedan är det så med GTA spelen att om man bara åker runt, kanske spelar GTA Online med kompisar så tycker inte jag det är "farligt" så att säga. Problemet är just att i GTA 5 så är det annorlunda än dom tidigare, om han skulle sitta och spela singleplayer uppdragen så skulle du märke enorma mängder av dödande, även tortyr, sex osv. Själv spelade jag GTA när jag var liten, men det fick jag egentligen inte av mina föräldrar utan jag spelade hos kompisar

Permalänk

Loadout är ett snabbt och roligt FPS som är lite cartoonish. Gillar det själv, för snabbheten påminns om Q3.

Ang. om han skall spela fps som 10åring eller inte. Go ahead!
Jag själv var 8år när jag kom i kontakt med Red Alert och GTA1.
Det som är skillnad ifrån då och nu är den detaljerade grafiken och språket i chatten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Kan ju tycka att spelen du räknar upp som du spelade som barn inte kan jämföras med dagens spel grafiskt och därav inte går att jämföra rent visuellt.

Min son på 8 år får spela Minecraft, Roblox och väldigt begränsat med WOW. Sen sitter han rätt mycket med Scratch. Dock så får jag frågan ibland gällande andra spel som BF4 och GTA5 då han har klasskompisar som får spela dessa. Vilket jag tycker är på tok för tidigt.

Jag spelade Wings of Fury på Amiga, där man första bombar bunkern och sen i nästa överflygning skjuter ner de flyende soldaterna så att de skriker. Inte speciellt blodigt rent grafiskt men ändå... Jag funderar än idag på om det var speciellt lämpligt att jag spelade det i den åldern.

För den som vill se vad jag menar kan ta en titt här: http://youtu.be/ZZSwdqg6VE4?t=3m2s

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag spelade allt som jag kom åt när jag var liten.

En del erotiska spel förekom också, det ska inte förnekas.
Men mina absoluta favoritspel var Dungeon Keeper (innehållande tortyr, blood och döda), GTA (massa döda, sex och droger), Battlefield (no need to say more) och dynasty warriors.

Jag har växt upp till en normal man idag, faktum med att jag var mycket mer mogen än övriga i min ålder.
Ikke våldsam, och väldigt lugn för den delen

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att debatten blir rätt skev och konstig när folk skriver inlägg som "Jag har inte blivit nämnvärt skadad bara helt immun mot gore och våld" Samt "BF4 är ett bra spel för det inte är fokuserat på dödandet"? När man skiver sådana saker och sedan försöker insinuera att man inte har blivit påverkad negativt är rätt sjukt i sig själv. Jag menar hur får du bort fokusen på dödandet när du säter ett vapen i förstapersonsperspektiv och sedan ger spelaren som i detta fallet är 10år ett enda objektiv och det är att döda så mycket han bara kan?
Jag är ingen psykolog men jag tror man skall dra ut på introducerandet av att döda andra människor för sport och belöning så länge det går. Måste vara svårt när alla andra föräldrar tillåter att han spelar gta,bf mm

Om man måste välja tror jag personligen att dödandet av helt fiktionella karaktärer som Underjordens horder och aliens är att föredra mot att sätta en 7,62 mellan ögonen på en animerad modell som försöker efterlikna en människa så mycket det bara går.

Fy fan vad jag blivit gammal....

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Ingen som tipsat om http://www.battlefieldheroes.com/en/createHeroSignup?
tecknat gränsnitt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Garry's Mod kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

Team Fortress 2, Plants vs Zombies Garden Warfare och Titanfall kanske.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Hm, okej, så det är alltså inte lika farligt att spela spel där man stampar ihjäl förkrympta aliens, eller slår ihjäl horder av djävulens undersåtar, eller skjuter nazister, eller spränger grisar i småbitar, eller kör över fotgängare och poliser likaså, så länge det är tillräckligt låg upplösning ?
Ja men det lät vettigt, låt dina barn spela de uppräknade spelen då om du inte vill låta dem spela det senaste
Hotline miami kan ju vara perfekt för dig! Ett rätt nysläppt spel med väldigt pixlig grafik, och våld, mycket våld, men det kan inte jämföras med dagens snygga våldsspel!

Sen är det såklart skillnad på spel med våld i, och våldsspel. .. jag skulle aldrig heller låta mina icke existerande barn spela spel såsom just hotline miami, inte förrän de är åtminstone 15-16, men det är just för att poängen i spelet är våldet, snarare än något mål

Eh? Nu sa jag bara att du inte kunde jämföra spelen du spelade när du var barn VISUELLT med dagens spel.

Skrev inte ett skit om att jag skulle låtit mina barn spela dessa spel även om de vart pixliga. Förstår inte varför eller hur du får det till detta.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med din logik är det ju bara att ställa ner grafikinställningarna eller sätta barnet framför en tjock-tv så blir alt frid och fröjd...?

edit: Jag lägger min röst på Borderlands 2 (eller 3).
Grafiken är lite åt det tecknade hållet, och det är förbaskat roligt att köra i COOP med vänner.
(video: https://www.youtube.com/watch?v=dgBvib8vry8#t=466 )

Än en gång, sa bara att man inte kunde jämföra spelen VISUELLT. Inte att de var OK för att grafiken var sämre.

Rätt intressant att du hänvisar till min "logik" med den kommentaren.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Det handlar inte bara om att våldet som sådant måste vara realistiskt, det finns flera andra aspekter varför spel som BF4/CS/COD etc inte är lämpligt för barn. Det går väldigt snabbt, de kommer inte att kunna förstå allt som händer och ens medspelare tar ingen hänsyn till att det är barn de spelar emot (när de talar etc, vilket de inte ska behöva göra, det finns åldersrekommendationer).

Som psykolog hade jag aldrig låtit mina barn börja med sådana spel när de är så små. PvZ som redan nämnts är ett mindre dåligt val än de övriga som nämnts.

Menar du att en 10-åring har sämre reaktionsförmåga än en vuxen?

§1
Permalänk

GTA5 förstås.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bread_:

Bara jag som tycker att debatten blir rätt skev och konstig när folk skriver inlägg som "Jag har inte blivit nämnvärt skadad bara helt immun mot gore och våld" Samt "BF4 är ett bra spel för det inte är fokuserat på dödandet"? När man skiver sådana saker och sedan försöker insinuera att man inte har blivit påverkad negativt är rätt sjukt i sig själv. Jag menar hur får du bort fokusen på dödandet när du säter ett vapen i förstapersonsperspektiv och sedan ger spelaren som i detta fallet är 10år ett enda objektiv och det är att döda så mycket han bara kan?
Jag är ingen psykolog men jag tror man skall dra ut på introducerandet av att döda andra människor för sport och belöning så länge det går. Måste vara svårt när alla andra föräldrar tillåter att han spelar gta,bf mm

Om man måste välja tror jag personligen att dödandet av helt fiktionella karaktärer som Underjordens horder och aliens är att föredra mot att sätta en 7,62 mellan ögonen på en animerad modell som försöker efterlikna en människa så mycket det bara går.

Fy fan vad jag blivit gammal....

För även om man aktivt dödar människor så är inte det det grundläggande som man tycker om när man spelar spelet i fråga (Om man nu inte är någon Breivik).
Det är ju inte som att jag själv tänker eller tänkte när jag var 8 år och spelade GTA att "Oj, jag stal en bil från en snubbe och lämnade in den för pengar, så det är så man klarar sig i det riktiga livet?!" och om något barn gör det så är det redan någonting psykiskt fel på det barnet som gör att det inte spelar någon roll om denne spelar till exempel GTA eller ej.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Bara jag som tycker att debatten blir rätt skev och konstig när folk skriver inlägg som "Jag har inte blivit nämnvärt skadad bara helt immun mot gore och våld" Samt "BF4 är ett bra spel för det inte är fokuserat på dödandet"? När man skiver sådana saker och sedan försöker insinuera att man inte har blivit påverkad negativt är rätt sjukt i sig själv. Jag menar hur får du bort fokusen på dödandet när du säter ett vapen i förstapersonsperspektiv och sedan ger spelaren som i detta fallet är 10år ett enda objektiv och det är att döda så mycket han bara kan?
Jag är ingen psykolog men jag tror man skall dra ut på introducerandet av att döda andra människor för sport och belöning så länge det går. Måste vara svårt när alla andra föräldrar tillåter att han spelar gta,bf mm

Om man måste välja tror jag personligen att dödandet av helt fiktionella karaktärer som Underjordens horder och aliens är att föredra mot att sätta en 7,62 mellan ögonen på en animerad modell som försöker efterlikna en människa så mycket det bara går.

Fy fan vad jag blivit gammal....

Att vi ser det som världens grej att skjuta människor i spel med vapen kan jag förstå är konstigt att se framför sig. Dock när jag var liten så var det aldrig om att döda en människa och tänka i de banorna, utan mer klara av uppdraget, vara hero of the day och rädda världen från onda människor. Det är som att se en actionfilm fast man är själv stjärnan. När jag var yngre fick jag aldrig kopplingen att det var människor jag sköt utan karaktärer, spelkaraktärer som jag sköt. De var onda, jag var the good guy som rädda dagen.

Sedan säger jag inte att en 6 åring som jag själv var när jag startade ska börja med det, men normala barn i 9-12 år kan lätt se skillnad på detta. Som nämnt, normala barn, såklart finns det våldsamma och traumatiserade barn, de kanske inte är det bästa att ge dessa spel till.

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk

Kanske inte exakt det du söker men kan även rekommendera sanctum, både 1 och 2. Det är en form av blandning mellan shooting och tower defense. I första person placerar man block och torn i ett rutnät för att få aliensen att ta en så lång väg som möjligt(inte helt olikt Minecraft). I nästa steg ska man tillsammans med tornen få mer aliensen med hjälp av vapen i olika former. Väldigt roligt strategi spel med skjut aspekten!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Bara jag som tycker att debatten blir rätt skev och konstig när folk skriver inlägg som "Jag har inte blivit nämnvärt skadad bara helt immun mot gore och våld" Samt "BF4 är ett bra spel för det inte är fokuserat på dödandet"? När man skiver sådana saker och sedan försöker insinuera att man inte har blivit påverkad negativt är rätt sjukt i sig själv. Jag menar hur får du bort fokusen på dödandet när du säter ett vapen i förstapersonsperspektiv och sedan ger spelaren som i detta fallet är 10år ett enda objektiv och det är att döda så mycket han bara kan?
Jag är ingen psykolog men jag tror man skall dra ut på introducerandet av att döda andra människor för sport och belöning så länge det går. Måste vara svårt när alla andra föräldrar tillåter att han spelar gta,bf mm

Om man måste välja tror jag personligen att dödandet av helt fiktionella karaktärer som Underjordens horder och aliens är att föredra mot att sätta en 7,62 mellan ögonen på en animerad modell som försöker efterlikna en människa så mycket det bara går.

Fy fan vad jag blivit gammal....

Man är ju ute efter att vinna. Verktygen, målen, reglerna och motståndarna varierar bara lite.
Bara döda för att kommer man ju ingen vart på, samma som att bara planlöst stå och sparka på bollar i fifa.
Beror på spelläge men det är inte alltid den med mest kills som gjort mest för laget.
Kolla på t.ex counterstrike, det är ju ett strategispel som råkar innehålla vapen.
FPS spel är jävligt bra för att träna hjärnan, reaktionsförmåga och lagarbete. I äldre spel som cs1.6 så lärde man sig också att vara ekonomisk.
http://www.rochester.edu/news/show.php?id=3342

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Menar du att en 10-åring har sämre reaktionsförmåga än en vuxen?

Nej, men inte alls samma förståelse för vad de ser och vad det betyder. Det är oftast det vi inte förstår som skrämmer oss. Med barn kan det här skapa mardrömmar och regression.

De hinner inte bearbeta det som de tar in, de har inte samma förmåga att sortera och filtrera bort intrtyck som vi vuxna och det kan upplevas skrämmande i stunden men framför allt kan det dyka upp senare och behöver inte ens finnas en medveten koppling till spelet som sådant.

Sen är "jag har gjort allt och jag är normal" argumentet komplett poänglöst. Alla påverkas inte likadant, de flesta som påverkats negativt har ingen aning om att de blivit det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Kanske Supraball kan vara något. Är bara multiplayer ännu i tidigt utvecklings stadie men är rätt kul att spela med ett gäng.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Nej, men inte alls samma förståelse för vad de ser och vad det betyder. Det är oftast det vi inte förstår som skrämmer oss. Med barn kan det här skapa mardrömmar och regression.

De hinner inte bearbeta det som de tar in, de har inte samma förmåga att sortera och filtrera bort intrtyck som vi vuxna och det kan upplevas skrämmande i stunden men framför allt kan det dyka upp senare och behöver inte ens finnas en medveten koppling till spelet som sådant.

Sen är "jag har gjort allt och jag är normal" argumentet komplett poänglöst. Alla påverkas inte likadant, de flesta som påverkats negativt har ingen aning om att de blivit det.

Hur vet man då att folk har påverkats negativt av det?

Nej, det stämmer att barnen inte har samma förmåga att bearbeta och förstå, därför tror jag att det är väldigt bra att prova på spel tillsammans med en förälder, som är en trygghet, och som kan hjälpa barnet att förstå och bearbeta, istället för att allt sånt förklaras som totalförbjudet, vilket bara leder till nyfikenhet, och att man går över till en kompis som har spelet och provar där.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Bara jag som tycker att debatten blir rätt skev och konstig när folk skriver inlägg som "Jag har inte blivit nämnvärt skadad bara helt immun mot gore och våld" Samt "BF4 är ett bra spel för det inte är fokuserat på dödandet"? När man skiver sådana saker och sedan försöker insinuera att man inte har blivit påverkad negativt är rätt sjukt i sig själv. Jag menar hur får du bort fokusen på dödandet när du säter ett vapen i förstapersonsperspektiv och sedan ger spelaren som i detta fallet är 10år ett enda objektiv och det är att döda så mycket han bara kan?
Jag är ingen psykolog men jag tror man skall dra ut på introducerandet av att döda andra människor för sport och belöning så länge det går. Måste vara svårt när alla andra föräldrar tillåter att han spelar gta,bf mm

Om man måste välja tror jag personligen att dödandet av helt fiktionella karaktärer som Underjordens horder och aliens är att föredra mot att sätta en 7,62 mellan ögonen på en animerad modell som försöker efterlikna en människa så mycket det bara går.

Fy fan vad jag blivit gammal....

Själv tror jag att den som är skadad är den som tror att spel handlar om att döda människor...

Vad är döden? Vad är det hemska med döden? Att den är oåterkallelig, ett liv släcks, en personlighet förloras, någon som var en del av ens liv kommer inte finnas kvar där längre, vänner och familj kommer sakna den, man kommer aldrig få träffa personen igen.

Var händer detta i ett spel? Kan verkligen det jämföras med att en människokropp faller ihop och försvinner, för att komma tillbaka oskadd inom 10 sekunder? I ett spel finns alltid medvetenheten om att oavsett vad man gör är det inte oåterkalleligt, man kan alltid börja om så att allt är som det var innan, och ovanpå det är nästan alla "människor" i denna värld bara tomma skal av en person, oftast utan personlighet, känslor, syfte, familj, vänner osv. osv.

Tror man att det läskiga med döden är att det kommer blod, och att det därför är att döda när man spelar spel, då är man nog så skadad att det skulle vara svårt att skilja på verklighet och fiktion

Ingen skulle frukta döden om den fungerade som i spel. Må så vara att jag är avtrubbat mot digitalt våld, men är skräckslagen för blotta tanken på att dra ut en tand eller ens bryta ett ben i verkligheten. Varför det är fel att vara "avtrubbad", dvs kunna skilja på fiktion och verklighet, har jag aldrig förstått.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har spelat Counter Strike i över 6 år (är 16 nu), växte även upp med Battlefield serien, duke nukem, serious sam, splinter cell mm. Kan inte påstå att jag är avtrubbad från verkligheten precis, så länge barnen inte får någon form av psykos så är det nog inga problem (Y). Rekommenderar dock inte de mest sjuka spelen kanske, dvs Serious Sam, Duke Nukem osv. Det är kanske lite väl overkill.

Jag började köra Serious Sam när jag var 8 år, det gick fint.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Förvisso inte ett FPS, men testa visa honom Magicka. Grym humor i det spelet och man kan spela flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Själv tror jag att den som är skadad är den som tror att spel handlar om att döda människor...

Vad är döden? Vad är det hemska med döden? Att den är oåterkallelig, ett liv släcks, en personlighet förloras, någon som var en del av ens liv kommer inte finnas kvar där längre, vänner och familj kommer sakna den, man kommer aldrig få träffa personen igen.

Var händer detta i ett spel? Kan verkligen det jämföras med att en människokropp faller ihop och försvinner, för att komma tillbaka oskadd inom 10 sekunder? I ett spel finns alltid medvetenheten om att oavsett vad man gör är det inte oåterkalleligt, man kan alltid börja om så att allt är som det var innan, och ovanpå det är nästan alla "människor" i denna värld bara tomma skal av en person, oftast utan personlighet, känslor, syfte, familj, vänner osv. osv.

Tror man att det läskiga med döden är att det kommer blod, och att det därför är att döda när man spelar spel, då är man nog så skadad att det skulle vara svårt att skilja på verklighet och fiktion

Ingen skulle frukta döden om den fungerade som i spel. Må så vara att jag är avtrubbat mot digitalt våld, men är skräckslagen för blotta tanken på att dra ut en tand eller ens bryta ett ben i verkligheten. Varför det är fel att vara "avtrubbad", dvs kunna skilja på fiktion och verklighet, har jag aldrig förstått.

Du har helt rätt att du inte dödar på riktigt.

Jag är inte en pilot för jag flyger i flight simulator, Jag är inte en arkitekt för jag spelar sims och jag är inte en mördare för jag spelar BF.

Alla dessa spelen simulerar ju olika saker och där det sistnämnda simulerar att ta livet av folk.
Jag är allt annat än en rabiat spelvålds motståndare, Jag spelar(eller snarare spelade) en hel del själv, dock tycker jag inte att en simulation av krig,mord och våld är lämpligt för någon som är 10år, vad vuxna människor gör med sin fritid är helt upp till dem och det har jag inget i mot alls!

När man är mogen för att börja uppleva detta lämnar jag dock till någon som är mer lämpad till att bedöma det än mig men min personliga åsikt är väl att man kan åtminstone vänta något år till.

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Du har helt rätt att du inte dödar på riktigt.

Jag är inte en pilot för jag flyger i flight simulator, Jag är inte en arkitekt för jag spelar sims och jag är inte en mördare för jag spelar BF.

Alla dessa spelen simulerar ju olika saker och där det sistnämnda simulerar att ta livet av folk.
Jag är allt annat än en rabiat spelvålds motståndare, Jag spelar(eller snarare spelade) en hel del själv, dock tycker jag inte att en simulation av krig,mord och våld är lämpligt för någon som är 10år, vad vuxna människor gör med sin fritid är helt upp till dem och det har jag inget i mot alls!

När man är mogen för att börja uppleva detta lämnar jag dock till någon som är mer lämpad till att bedöma det än mig men min personliga åsikt är väl att man kan åtminstone vänta något år till.

Fast alla spel försöker inte simulera en aspekt av verkligheten, och BF är, idag mer än någonsin, en spelserie som inte på något sätt skulle kunna kallas simulation. En simulation behöver efterlikna verkligheten tillräckligt för att man på något sätt ska kunna nyttja det man lärt sig i spelet i ett verkligt scenario. Att ha högupplösta texturer och många polygoner räcker inte för att det ska vara en simulation.

BF4 är lika mycket en simulation av krig som Wolfenstein 3D är en simulation av andra världskriget Att spela lite BF med några kompisar tror jag knappast är skadligt, precis som jag inte tror att CS LAN när jag var liten var skadliga, precis som jag inte tror att det var skadligt för min pappa att som barn leka cowboys och indianer bara för att det "simulerade" ett hemskt krig.

Det roliga är tävlingen, precis som i fotboll, och andra sporter, inte att folk ska tränas till att bollar hör hemma i rektanglar med nät bakom, och att folk med andra färger på tröjan absolut inte får röra dem.

Hur man uppfostrar sina barn är såklart upp till var och en, men jag tycker nog att man ska vara lite försiktigare med vilka man kallar skadade av de hemska våldsspelen innan man ens förstått vad deras argument handlar om.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Multiplayer;
*Titanfall
*TeamFortress
*BattlefieldHeroes
*Borderlands
*Plants vs Zombies: Garden Warfare.

Singleplayer;
Brink
*Bulletstorm
*Lost Planet
*Crysis
*Bioshock
och sedan får vi inte glömma det bästa av dem alla; Half Life-serien.

Spel att undvika;
*Battlefield och Call of Duty spelen
*Wolfenstein
*Far Cry
*Medal of Honor
Alla spel med någon form av realism som selling-point är nog en bra idé att undvika.

---------

Själv växte jag upp med Tekken och GTA till Playstation hos farsan, medan jag fick spela Zelda: Ocarina of Time och Mario64 hos morsan.. Så känner igen denna situation lite, och jag förstår idag varför mor min inte lät mig spela de typerna av spel - Jag var(blev) våldsam som barn, gjorde Tekken grepp på min 2 år yngre bror när jag var 7, så var försiktig med vad du låter ungen din spela

Jag vet inte om jag skulle säga att Bioshock lämpar sig för mindre barn.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Gillar inte barn strategispel idag? Var rätt ung när jag lirade civ 1 på Amigan. Fattade inte hälften av vad som hände men tyckte det var skitkul ändå. Lirat alla civ sen dess. Iofs fanns inte så mycket fps på den tiden lol :).
Tänk den största spelgenren idag fanns typ inte alls då. Spelar själv massor med fps så inte att jag har ngt emot det men finns så mycket djupare och lärorika spel som man kan spela ibland men de gör de kanske redan o frågan här var bara om fps så sorry om jag gick lite off topic :).

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag skulle kika in på Counter strike global offensiv. Där hittar han shooter spel (inget extremt) med flera mods även. Det finns ett Rank system som är något han kanske tycker är roligt.

Permalänk

jag skulle vilja bidra med mount and blade spelen och maffia 2 men de e bara jag de

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindell90:

Som uppvuxen med diablo, quake, doom, dune 2, wolfenstein 3d, duke nukem 3d (spelade detta coop med pappa och hans kompis), gta, might and magic, dungeon keeper, osv så skulle jag vilja påstå att jag inte skadats nämnvärt... det skeva i debatten är, om man ser det logiskt sett, att sexuellt material anses värre än grafiskt våldsamt material

Den enda möjliga bieffekten av mitt livslånga spelande skulle väl vara avtrubbningen gentemot blod/gore/våld... något som blev väldigt påtagligt när jag lärde min sambo spela, och hon tyckte att det var otroligt våldsamt att slå ihjäl headcrabs med en kofot.. men nu är hon lika störd som jag

Kör på! Låt dem härdas och förstå allvaret med riktigt våld, skilja på verklighet och fiktion. Att förstå moralen bakom det är så mycket mer värt än ren censur/förbud

*med reservation för att dina barn i övrigt uppfostras till eller har genetiska anlag till psykopater, men då är snarare spelen bara en kedja i leden...

Skrivet av FellaNNN:

Jag själv har spelat sedan jag var 6 år (Är 20 för tillfället) Alla gore, slasher och skjutspel jag fick tag på. Tycker det inte har påverkat mig speciellt mycket alls. Såklart är jag nu spelfantast och gillar spela alla typer av spel, men att gore och sådant har gjort mig konstig skulle jag inte alls säga. Jag kunde skilja vad som var verklighet och såg inte spelen som någon verklighet utan som ett spel. Kan förstå möjligtvis om andra barn kanske inte gör det men det kanske man kan se själv hur de har utvecklats.

Skulle nog också säga att desto mer man försöker gömma spel de inte får spela desto mer kommer de hypa upp hur allvarligt det är och när de väl spelar får det att bli värre än vad det är.
Är ingen psykolog men att låta barn bara spela barnspel tycker jag är lite tråkigt. Att få dom spela de mest blodiga spelen kanske inte är det bästa men att spela skjutspel ser jag ingen fel med, speciellt med de titlar som nämnts tycker jag är bra början.

Det handlar inte om ifall man blir konstig eller ej. Det handlar om hur barnet mår när han/hon spelar spelen. Jag har själv två barn på 15 och 11. Särskilt den äldsta var väldigt känslig när hon var yngre och kunde inte sova efter det att hon sett en förhållandevis våldsam film. Och då handlade det inte om en film som hon inte fick se. Hon hade åldern inne så att säga. När barnen är små så märker man vad de våndas med och det är lätt att som förälder koppla ihop svårt att sova med att vissa filmer hade rullat på TV'n. Med en 10-12 åring som mår dåligt kan det vara mycket svårare. Och det är inte säkert att barnet själv kopplar ihop hur man mår med vad man spelar. (Så kan det säkert vara för många vuxna också, men då är man själv ansvarig för det. När man har barn är det jag som förälder som är ansvarig.)

Jag kör ganska strikt efter åldersrekommendationerna av två anledningar. Dels att jag sett vad fel grejer gör med deras huvuden och dels för att jag inte kan hitta några bra anledningar till varför man måste hoppa på de värre filmerna/spelen. Det finns bra grejer som riktar sig till en yngre publik, så varför inte spara det våldsamma några år? Tex så ville min dotter som nu är 15 ha filmkväll när hon fyllde 13. Hon skulle bjuda hem några kompisar och de skulle titta på skräckfilm hade hon för sig. Pappa letar upp en skräckfilm som är från 11 år. Tror du att de vågade se färdigt den?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!