Permalänk
Medlem

SSD kortsluter?

Tjena allihopa!

Det är så här att när jag kopplar in min ssd så vägrar något att starta! Inte fläktar, ingen ström INGENTING! men så fort jag byter ut till annan SSD lr HDD så funkar det som det ska!

Detta är verkligen första gången det här händer, vad handlar detta om? Jag förstår att den kan vara trasig men fan... man borde kunna få ström till övrigt system tycker jag?

Tack på förhand!

mvh Christopher

Permalänk
Medlem

ström kabeln som är problemet? eller är det sata kablen som gör så den vägrar starta? detaljer, märke osv på allt? bios version?

Permalänk
Medlem

Kortslutning kanske. Alla moderna nätagg har skyddskretsar som känner av en kortslutning och förhindrar start.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ström kabeln som är problemet? eller är det sata kablen som gör så den vägrar starta? detaljer, märke osv på allt? bios version?

samma kabel användes för annan hdd och sdd utan problem!

Det trasiga är en intel 320 ssd och den funkade skitbra! tills nu :S det känns som om den kortsluter allt.

Bios har ingen betydelse då den funkade fint tills nu och har testat på tre olika moderkort och det funkade även då och med andra hdd/ssd

skumt som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kortslutning kanske. Alla moderna nätagg har skyddskretsar som känner av en kortslutning och förhindrar start.

exakt det jag misstänker också men vad kan orsaka det? betyder det att den är trasig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

samma kabel användes för annan hdd och sdd utan problem!

Det trasiga är en intel 320 ssd och den funkade skitbra! tills nu :S det känns som om den kortsluter allt.

Bios har ingen betydelse då den funkade fint tills nu och har testat på tre olika moderkort och det funkade även då och med andra hdd/ssd

skumt som fan

förstår att problemet inte är strömkablen... så när du pluggar in strömkabeln i SSD så vägrar datorn fungdera? är frågan. = dvs ssd har gått sönder

funderar det utan sata kabeln? vad har du provat och vad har du inte provat?

tyvärr går den nog inte att rädda....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

förstår att problemet inte är strömkablen... så när du pluggar in strömkabeln i SSD så vägrar datorn fungdera? är frågan. = dvs ssd har gått sönder

funderar det utan sata kabeln? vad har du provat och vad har du inte provat?

tyvärr går den nog inte att rädda....

tänk att jag har min trasiga ssd inkopplad, då vägrar psun ge ström till något. Sen när jag byter ut ssdn till annan ssd lr hdd då funkar allt som det ska!

det fungerar utan ssd:n men inte med! så det måste ju vara någon form av kortslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

tänk att jag har min trasiga ssd inkopplad, då vägrar psun ge ström till något. Sen när jag byter ut ssdn till annan ssd lr hdd då funkar allt som det ska!

det fungerar utan ssd:n men inte med! så det måste ju vara någon form av kortslutning

prova bara ström till SSD & se ifall datorn startar. kan vara sata kabeln eller kontroller chippet som ballat ut.... iofs tror jag inte det går att laga...

tips kan vara att prova den i en extern usb vagga, men bara ifall den startar utan sata kabeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

prova bara ström till SSD & se ifall datorn startar. kan vara sata kabeln eller kontroller chippet som ballat ut.... iofs tror jag inte det går att laga...

tips kan vara att prova den i en extern usb vagga, men bara ifall den startar utan sata kabeln...

Jag provade som du skrev med enbart ström till ssd, samma problem.

har ingen usb vagga ... känns som om jag borde låta den dö ifred haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag provade som du skrev med enbart ström till ssd, samma problem.

har ingen usb vagga ... känns som om jag borde låta den dö ifred haha

RIP *trumpetfanfar*

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Om du har en gummilist eller liknande lägg den där och koppla in (så att den inte rör chassit.
Isf om den startar de de ssd-chassit som leder fel.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

RIP *trumpetfanfar*

hahahaha soldater står givakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Om du har en gummilist eller liknande lägg den där och koppla in (så att den inte rör chassit.
Isf om den startar de de ssd-chassit som leder fel.

den hänger i luften xD lr sitter på frigolit då jag inte hade något chassi hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

den hänger i luften xD lr sitter på frigolit då jag inte hade något chassi hahah

R.I.P

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

aa verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

den hänger i luften xD lr sitter på frigolit då jag inte hade något chassi hahah

Sitter på frigolit lr hänger i luften, vad är det för ghettobuild du har? Bilder tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag provade som du skrev med enbart ström till ssd, samma problem.

har ingen usb vagga ... känns som om jag borde låta den dö ifred haha

Om du har nån multimeter så kanske du kan mäta mellan 12V, 5V och 0V på SSDn. För enligt vad din beskivning genom denna tråden är så säger jag:
Kortslutning!

I ATX standarden på dagens nätaggregat så ska de skydda sig själva och annat mot kortslutning. Både 5V till 0V och 12V till 0V. Vissa har även 12V till 5V skydd, men inte alla.
Det som ska ske är just det som sker... ingenting. Inget fel, inget poff, ingen skada.

Vad du än gör så testa inte att sätta in denna disken efter du startat PSUn dock, då du kan får denna kortslutning och ev brand/skada på saker. Utan om du kan, mät resistansen mellan de olika polerna på disken, är de 0 Ohm eller nära, är något fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Edit: WTF frigolit mot datorkomponenter? Du kan lika gärna ta en hammare och slå sönder dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

den hänger i luften xD lr sitter på frigolit då jag inte hade något chassi hahah

Frigolit?

Har du funderat på risken för ESD?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Topic redigerad.

Tänk på att skriva tydliga rubriker till dina trådar här på SweClockers.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Frigolit?

Har du funderat på risken för ESD?

jag trodde att frigolit minskade risken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Topic redigerad.

Tänk på att skriva tydliga rubriker till dina trådar här på SweClockers.

Ok då redigerar jag den helt

Permalänk
Skrivet av criscros:

jag trodde att frigolit minskade risken?

defenetivt inte... frigolit är bland det värsta du kan ha att göra med när det kommer till ESD...

är den statiska laddningen som gör att frigolitkulor kan fastna i taket och på i princip vilken yta som helt då de är extrema ESD samlare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

defenetivt inte... frigolit är bland det värsta du kan ha att göra med när det kommer till ESD...

är den statiska laddningen som gör att frigolitkulor kan fastna i taket och på i princip vilken yta som helt då de är extrema ESD samlare...

oj helvete... :S lol tack för infon !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

defenetivt inte... frigolit är bland det värsta du kan ha att göra med när det kommer till ESD...

är den statiska laddningen som gör att frigolitkulor kan fastna i taket och på i princip vilken yta som helt då de är extrema ESD samlare...

Det är nog inte omöjligt att det är frigoliten som orsakat felet från första början faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är nog inte omöjligt att det är frigoliten som orsakat felet från första början faktiskt.

Precis... aja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Sitter på frigolit lr hänger i luften, vad är det för ghettobuild du har? Bilder tack!

här har du idiotbuild numero uno http://www.ladda-upp.se/bilder/tdbtphxqqdyxet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Holy crap, hoppas det är någon komponent som överlever detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Holy crap, hoppas det är någon komponent som överlever detta!

allt funkar! haha xD bara ssdn som lagt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

allt funkar! haha xD bara ssdn som lagt av

Som du vet, ja. Du kan ha stora skador i mikroskopisk nivå som inte visat sig än.

ESD skador kan visa sig flera månader senare, i otroligt oväntade skeden och fel.
Fixa problemet snarast, och hoppas att så är fallet. Minnesmoduler och CPUer brukar vara nästa sak som tar smällen, sen moderkortets olika kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

samma kabel användes för annan hdd och sdd utan problem!

Det trasiga är en intel 320 ssd och den funkade skitbra! tills nu :S det känns som om den kortsluter allt.

Bios har ingen betydelse då den funkade fint tills nu och har testat på tre olika moderkort och det funkade även då och med andra hdd/ssd

skumt som fan

4 skruvar är det som håller ihop de tidigare modellerna X25 från intel. Är väl samma på 320. Kan inte minnas att det finns garantisigill över någon skruv. Bara att öppna och ta en titt hur det ser ut. En bränd komponent vid strömanslutningen gör definitivt slut på ytterligare spekulationer om vad som är fel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara