Ekonomitråden — tråden för hjälp med uppgifter inom ekonomi

Permalänk
Avstängd

Ekonomitråden — tråden för hjälp med uppgifter inom ekonomi

Någon snäll själ som kan hjälpa mig med denna?

Tumreglen för att få ut resultatet är TI-TK. Om samkostnaderna (fasta kostnaderna) ökar med 40% så är det bara att räkna företagets intäkter som är 8000*72 - de rörliga kostnaderna (DM,DL, Tor samt försäljarprovision) och FK för att få ut resultatet men jag får inte ut rätt svar :/

Redigerade in bilden i inlägget.
Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Någon snäll själ som kan hjälpa mig med denna? -> http://i.imgur.com/yrq1DWH.png

Tumreglen för att få ut resultatet är TI-TK. Om samkostnaderna (fasta kostnaderna) ökar med 40% så är det bara att räkna företagets intäkter som är 8000*72 - de rörliga kostnaderna (DM,DL, Tor samt försäljarprovision) och FK för att få ut resultatet men jag får inte ut rätt svar :/

Det är snarare ekonomi än matematik: det känner man bland annat igen genom att det innehåller en armada av oförklarade akronymer .

Det är nog bra mycket större chans att få hjälp i en separat tråd än i mattetråden, så jag flyttar inom kort inlägget till just en sådan.

*Ny tråd skapad*

Ekonomiuppgifter kan väl få en egen tråd, då de trots allt är rätt separerade från matematikproblem. Vi får se om den kommer användas eller ej, men jag har sett någon liknande fråga i matematiktråden tidigare, så kanske det finns intresse.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Någon snäll själ som kan hjälpa mig med denna?

http://i.imgur.com/yrq1DWH.png

Tumreglen för att få ut resultatet är TI-TK. Om samkostnaderna (fasta kostnaderna) ökar med 40% så är det bara att räkna företagets intäkter som är 8000*72 - de rörliga kostnaderna (DM,DL, Tor samt försäljarprovision) och FK för att få ut resultatet men jag får inte ut rätt svar :/

Vilket svar är rätt, jag får det till 90 000 kr. Var längesedan jag läste ekonomi, så jag kanske inte räknar på rätt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Vilket svar är rätt, jag får det till 90 000 kr. Var längesedan jag läste ekonomi, så jag kanske inte räknar på rätt sätt.

Ditt svar är rätt (dvs B) hur gjorde du?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vilket svar är rätt, jag får det till 90 000 kr. Var längesedan jag läste ekonomi, så jag kanske inte räknar på rätt sätt.

Det får jag också...

((72-14-16-4-8)*8K) - ((120K+185K+70K)*0,4) = 90K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blk:

Det får jag också...

((72-14-16-4-8)*8K) - ((120K+185K+70K)*0,4) = 90K

Så du tar ut täckningsbidraget och multiplicerar det med volymen (8000st) och sedan tar du de fasta kostaderna (samkostnaderna) och multiplicerar det med 40%?

Men har jag alltså tänkt fel när jag säger att för att få ut resultatet så ska man ju ta totala intäkter - totala kostnader?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Så du tar ut täckningsbidraget och multiplicerar det med volymen (8000st) och sedan tar du de fasta kostaderna (samkostnaderna) och multiplicerar det med 40%?

Men har jag alltså tänkt fel när jag säger att för att få ut resultatet så ska man ju ta totala intäkter - totala kostnader?

På varje såld Lyxmums får företaget sammantaget in 72:- − (14:- + 16:- + 4:- + 8:-) = 30:-. De säljer 8000 sådana. Alltså kommer de sammanlagt få in 30:- ⋅ 8000 = 240 000:-.

Samtidigt ökar deras fasta kostnader med 40 %. För att veta hur mycket detta är i kronor så har vi fått deras nuvarande fasta kostnader: 120 000:- + 185 000:- + 70 000:- = 375 000:-. Ökningen blir alltså 40 % av detta: 375 000:- ⋅ 0.4 = 150 000:-.

Rörelsens resultat förändras då med differensen: 240 000:- − 150 000:- = 90 000:-.

Eller kortare uttryckt, direkt i kronor, som Blk skrev:
   (72 − (14 + 16 + 4 + 8)) ⋅ 8000 −  (120 000 + 185 000 + 70 000) ⋅ 0.4 = 90 000

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Så du tar ut täckningsbidraget och multiplicerar det med volymen (8000st) och sedan tar du de fasta kostaderna (samkostnaderna) och multiplicerar det med 40%?

Men har jag alltså tänkt fel när jag säger att för att få ut resultatet så ska man ju ta totala intäkter - totala kostnader?

Tänk på att de frågar hur resultatet förändras. Inte hur nya resultatet ser ut eller nått annat.

ΔRES = ΔTI - ΔTK

Men för att göra det lätt så räknade jag precis som du sa ut ΔTB istället och drog bort ökningen av ΔFK

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

På varje såld Lyxmums får företaget sammantaget in 72:- − (14:- + 16:- + 4:- + 8:-) = 30:-. De säljer 8000 sådana. Alltså kommer de sammanlagt få in 30:- ⋅ 8000 = 240 000:-.

Samtidigt ökar deras fasta kostnader med 40 %. För att veta hur mycket detta är i kronor så har vi fått deras nuvarande fasta kostnader: 120 000:- + 185 000:- + 70 000:- = 375 000:-. Ökningen blir alltså 40 % av detta: 375 000:- ⋅ 0.4 = 150 000:-.

Rörelsens resultat förändras då med differensen: 240 000:- − 150 000:- = 90 000:-.

Eller kortare uttryckt, direkt i kronor, som Blk skrev:
   (72 − (14 + 16 + 4 + 8)) ⋅ 8000 −  (120 000 + 185 000 + 70 000) * 0.4 = 90 000

Egentligen så får de ju in 72*8K = 576K för det är ju intäkten
Sen har du ju RK och FK som blir (14 + 16 + 4 + 8)*8K + (120 000 + 185 000 + 70 000) ⋅ 0,4 = 486K som är nya kostnader.

Det blir ju 90K det med... så att vi inte blandar ihop uttrycken och gör det rörigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

På varje såld Lyxmums får företaget sammantaget in 72:- − (14:- + 16:- + 4:- + 8:-) = 30:-. De säljer 8000 sådana. Alltså kommer de sammanlagt få in 30:- ⋅ 8000 = 240 000:-.

Samtidigt ökar deras fasta kostnader med 40 %. För att veta hur mycket detta är i kronor så har vi fått deras nuvarande fasta kostnader: 120 000:- + 185 000:- + 70 000:- = 375 000:-. Ökningen blir alltså 40 % av detta: 375 000:- ⋅ 0.4 = 150 000:-.

Rörelsens resultat förändras då med differensen: 240 000:- − 150 000:- = 90 000:-.

Eller kortare uttryckt, direkt i kronor, som Blk skrev:
   (72 − (14 + 16 + 4 + 8)) ⋅ 8000 −  (120 000 + 185 000 + 70 000) ⋅ 0.4 = 90 000

Aha precis tack för ett utförligt förklarande!

Skrivet av Blk:

Tänk på att de frågar hur resultatet förändras. Inte hur nya resultatet ser ut eller nått annat.

ΔRES = ΔTI - ΔTK

Men för att göra det lätt så räknade jag precis som du sa ut ΔTB istället och drog bort ökningen av ΔFK

Det var precis det jag missade, hur resultatet förändrades! Tack så mycket

Skrivet av Blk:

Egentligen så får de ju in 72*8K = 576K för det är ju intäkten
Sen har du ju RK och FK som blir (14 + 16 + 4 + 8)*8K + (120 000 + 185 000 + 70 000) ⋅ 0,4 = 486K som är nya kostnader.

Du har helt rätt! Det var precis så jag tänkte men kunde inte gå hela vägen. Nu vet jag hur man ska göra, egentligen hade jag rätt men visste inte hur det skulle utföras

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Det finns tydligen flera sätt att få ut resultatet, t.ex denna formel funkar också -> R= TTB-FK

TTB= total täckningsbidrag
FK= fasta kostnader

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blk:

Egentligen så får de ju in 72*8K = 576K för det är ju intäkten
Sen har du ju RK och FK som blir (14 + 16 + 4 + 8)*8K + (120 000 + 185 000 + 70 000) ⋅ 0,4 = 486K som är nya kostnader.

Det blir ju 90K det med... så att vi inte blandar ihop uttrycken och gör det rörigare

Jo, jag är med dig . Jag försökte uttrycka det i mer "vanligt" språk då jag känner att uppgifter som dessa ofta kan kännas beräkningsmässigt krångligare än vad de egentligen är, när de är inlindade i en mängd "specialtermer". Tanken med uppgifterna är väl till stor del att just öva på dessa termer, då de är nödvändiga att ha koll på allt som fallen blir mer komplexa, men bäst övning kan jag tycka det blir om man samtidigt inuitivt kan se vad som händer "bakom kulisserna".

"Få in" var dock ett mindre väl valt uttryck av mig, då det i ekonomisammanhang ofta används synonymt med "intäkt" som du nämner, fast jag snarare uttryckte en sorts täckningsbidrag. Jag försökte förtydliga med "sammantaget", men det är fortfarande inte optimalt. Det hade kanske blivit tydligare om jag konceptuellt grupperat det som
   72 ⋅ 8000 −  ((14 + 16 + 4 + 8) ⋅ 8000 + (120 000 + 185 000 + 70 000) ⋅ 0.4) = 90 000
för att särskilja intäkter och kostnader, men det kanske också finns något positivt i att kunna se det på båda sätt för att få en bättre bild av vad det är man faktiskt räknar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Jag är lite osäker på detta: Hur får man ut täckningsgrad (TG)? Är det TB/särkostnader eller TB/FP

TB = täckningsbidrag
FP= försäljningspris

vilken formel gäller?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Har försökt lösa följande uppgifter och inbillar mig att jag har hyfsad koll på vad jag håller på med, tyvärr saknas facit till uppgifterna och jag är därför inte säker på att jag har gjort rätt.

På uppgift 8 antar jag att E(R) = 115 000 * 1,15 - 0,04*15 000?
Medan jag inte fattar hur man räknar fram standardavvikelsen.

På uppgift 9

Så är det a) som är mest oklar för mig, är "the unlevered cost of capital" samma som equity cost of capital?

b) = cost of debt * (1-tax) = 100 0000 * 0,08 * (1-0,4) ?

c) Är bara en vanlig Rwacc? Mitt svar blir 12,94% och känns rimligt.

På uppgift 10

Jag är rätt lost här får jag erkänna, vad är det som efterfrågas? Är det rwacc?
Hur beräknar jag tax shielden?

Oklart om det här är rätt forum men mottar gärna all tips, även på andra forum.

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag är lite osäker på detta: Hur får man ut täckningsgrad (TG)? Är det TB/särkostnader eller TB/FP

TB = täckningsbidrag
FP= försäljningspris

vilken formel gäller?

Jag skulle vilja säga att det är TB/SI, har du ett exewmpel så kanske det är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Har försökt lösa följande uppgifter och inbillar mig att jag har hyfsad koll på vad jag håller på med, tyvärr saknas facit till uppgifterna och jag är därför inte säker på att jag har gjort rätt.

http://i.imgur.com/8kLabPS.jpg

På uppgift 8 antar jag att E(R) = 115 000 * 1,15 - 0,04*15 000?
Medan jag inte fattar hur man räknar fram standardavvikelsen.

På uppgift 9

Så är det a) som är mest oklar för mig, är "the unlevered cost of capital" samma som equity cost of capital?

b) = cost of debt * (1-tax) = 100 0000 * 0,08 * (1-0,4) ?

c) Är bara en vanlig Rwacc? Mitt svar blir 12,94% och känns rimligt.

På uppgift 10

Jag är rätt lost här får jag erkänna, vad är det som efterfrågas? Är det rwacc?
Hur beräknar jag tax shielden?

Oklart om det här är rätt forum men mottar gärna all tips, även på andra forum.

Nu var det länge sen jag gjorde detta men:

9a Så hade jag tolkat det, levered = lån, unlevered = equity

9b Ser rätt ut.

9c Bör vara så, men jag fick 12,96..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blk:

Jag skulle vilja säga att det är TB/SI, har du ett exewmpel så kanske det är lättare.

Vad räknas som särintäkt då? För i vissa uppgifter så finns lösningen som tb/fp och tb/rk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Vad räknas som särintäkt då? För i vissa uppgifter så finns lösningen som tb/fp och tb/rk

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska du nog förvänta dig att det kan vara båda, inom ekonomi så finns inte samma "tradition" som i matematiken att det är "reserverade uttryck".
Det är lite rörigt men det viktiga är att du förstår vad som är vad och hur det hänger ihop och inte bara memorerar en massa formler.

Permalänk
Avstängd

Kan någon hjälpa mig med internränta. Jag vet att man ska leta efter då NUV=0 men jag förstår inte riktig hur det hänger samman. Ponera att vi har denna maskin med 15% kalkylränta och 10 års livslängd

GU: 540,000

Inbetalningar: 160,000

Kostnader: 40,000

Sen så gör man såhär -> -540,000+120,000*5,0188= 62256

NUV= 62256

Hur tar jag då ut internräntan för denna maskin? Jag gjorde såhär: -540,000+120,000*X= 0

X= 4,5

Vad ska jag leta efter i nusummefaktor tabellen? Jag förstår inte riktigt.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Skulle någon vilja förklara för mig hur man ritar denna uppgift?

Ett land funderar på att bygga en nationalpark. Uttryckt som årlig kostnad, kostar parken 12 kronor per år att anlägga och underhålla. Marginalkostnaden för enskilda besök är noll. Landet har tre potentiella besökare med följande efterfrågekurvor:
Adam P=10-2Q Bertil P= 8-2Q Cesar P= 4-2Q
Där Q är antalet besök per år och P är priset per besök uttryckt i kronor. Parken har stängsel och en grind där man kan ta betalt för besök.

a) Ska man bygga parken? Förklara hur du kommer fram till svaret.
b) Ska man ta betalt per besök eller sälja årskort (med köpt årskort får man göra så
många årliga besök man vill) och hur högt skall i så fall priset vara? Förklara ditt svar.

Dold text

Den ska tydligen se ut såhär -> http://i.imgur.com/ssITX0w.png

Jag förstår att man ska summera den horisontellt (då får man Q till 11) men sen finns det en knäck som går från 8 till 9 och 11, varför? och hur vet man att den ska gå just från 8 till 4 och sedan till 9 och 11?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Redovisning - balans/resultaträkning

Har en uppgift som jag inte blir riktigt klok på.

Har fått dessa uppgifter för år 20X5:
(tkr)
Skulder ökade med 200
Tillgångar minskade med 50
Ägaruttag 100
Intäkter 4000

Frågan som ställs är vad är kostnaden för året?

Då tänker jag att:

Tillgångar = skulder + eget kapital
Resultat = intäkter - kostnader

Enligt mig bör då tillgångar vara 200-minskningen(50) så mao tillgångar = 150.
Men enligt facit är tillgångar -50?! Hur går det ihop, en skuld innebär ju indirekt en tillgång (säg att du tar ett lån från banken på 200tkr så är det dels en skuld men du har nu även 200tkr som en tillgång) eller hur?

Så uträkningen borde bli:
150 = 200 + ?
? = -50
Om eget kapital minskat med 100 genom ägaruttag och totala minskningen är 50 måste
företaget ha gjort en vinst på 50(-50+100).
Det innebär att kostnaderna =
50(r) = 4000(i) - ?(k)
?(kostnaderna) = 3950

Är det felskrivit i facit eller tänker jag fel?