Köpråd: Surfplatta för 3 personer

Permalänk

Köpråd: Surfplatta för 3 personer

Hej!

Jag och mina två syskon har tänkt att köpa en surfplatta. Den ska användas till spel, film, surfande. Jag stör mig inte på formatet 4:3. Vi har en budget på max 4300 kr.

Här är några krav:

  • 32gb lagring

  • 2gb ram (kanske 1gb)

  • Ganska stock Android

  • Större än 8 tum

  • Inte samsung

Jag har kollat lite på Nexus 9, verkar perfekt. Men har läst att den blir väldigt varm. Stämmer det?

I så fall, har någon något förslag på en annan surfplatta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

varför inte samsung? dom har ju bäst displayer på marknaden, en shield kanske? eller måste det vara 10 tum eller..

Permalänk

Samsung

Skrivet av HazZarD:

varför inte samsung? dom har ju bäst displayer på marknaden, en shield kanske? eller måste det vara 10 tum eller..

Jag gillar inte Samsungs gränssnitt. Det är ganska segt. Vill få ut så mycket som möjligt av plattan.

Shield är lite för liten.

Permalänk

Sony Experia Z2 tablet

Vet inte riktigt, är upplösningen tillräckligt. Annars är den bra.

Permalänk
Medlem

Har själv en Nexus 9 och tycker väldigt mycket om den. Förbeställde den så har haft den sen den kom till Sverige. Den har några små problem, att den blir varm är dock något jag inte märker av längre ens. Jag skulle absolut rekommendera den om du vill ha stock android då den verkar passa perfekt för dina resterande krav också. Kör på, ni kommer absolut bli nöjda!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Har denna och de är ganska mycket strul med denna , WIFI , och laggar i spel

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Vet inte riktigt, är upplösningen tillräckligt. Annars är den bra.

Du har inte funderat på Nvidia shield tablet då?
T e x denna http://www.inet.se/produkt/v100412/nvidia-shield-tablet-lte-4... tycker jag iallafall känns rätt prisvärd med tanke på att man får med 3/4g också etc

alternativt den utan handkontroll och cover
http://www.inet.se/produkt/2207940/nvidia-shield-tablet-lte-4...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Har själv en Nexus 9 och tycker väldigt mycket om den. Förbeställde den så har haft den sen den kom till Sverige. Den har några små problem, att den blir varm är dock något jag inte märker av längre ens. Jag skulle absolut rekommendera den om du vill ha stock android då den verkar passa perfekt för dina resterande krav också. Kör på, ni kommer absolut bli nöjda!

Ååå vad bra att den inte blir varm. Men, kan du skriva ned dem andra "små" problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Ååå vad bra att den inte blir varm. Men, kan du skriva ned dem andra "små" problemen?

De fysiska knapparna är inte jättebra, lite svampiga och inget ordentligt klick. Det konstiga är dock att det gäller powerknappen och vol upp knappen, men inte vol ner knappen. Verkar från andra att det är olika exemplar till exemplar, men att de verkar ha åtgärdat det på de som är tillverkade lite senare än min. Skärmen har även lite lightbleed, om detta stör än är helt personligt. Skärmen är helt underbar bortsett från det dock och storleken är perfekt imo. Överlag så väger verkligen fördelarna upp nackdelarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Har själv en Nexus 9 och tycker väldigt mycket om den. Förbeställde den så har haft den sen den kom till Sverige. Den har några små problem, att den blir varm är dock något jag inte märker av längre ens. Jag skulle absolut rekommendera den om du vill ha stock android då den verkar passa perfekt för dina resterande krav också. Kör på, ni kommer absolut bli nöjda!

Hur varm är den efter typ 2 timmars spelande. Blir den varmare och varmare. Eller går det till den viss gräns? Blir den varm om man surfar? Du stör dig inte på det eller hur?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Alltid lika roligt när man ska dela med sina syskon.

Du: "Jag vill ha den nu!"
Syskon: "Men jag har den nu ju"
Du: "Men du har haft den länge nu, det är min tur"
Andra syskonet: "Men jag ska ha den efteråt, jag har redan sagt de"

5 min senare har surfplattan sprucken skärm.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Alltid lika roligt när man ska dela med sina syskon.

Du: "Jag vill ha den nu!"
Syskon: "Men jag har den nu ju"
Du: "Men du har haft den länge nu, det är min tur"
Andra syskonet: "Men jag ska ha den efteråt, jag har redan sagt de"

5 min senare har surfplattan sprucken skärm.

Vi har kommit på ett sätt att dela

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att en shield borde passa er bra, har bra med kraft och bra högtalare så den är bland det bästa du kan få tag på när det gäller en platta till multimedia och inte bara spel och den kör som sagt stock android också.

eller denna då från lenovo 13,3 tums för 4400 ?

http://www.inet.se/produkt/1972058/lenovo-yoga-tablet-2-pro-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Hur varm är den efter typ 2 timmars spelande. Blir den varmare och varmare. Eller går det till den viss gräns? Blir den varm om man surfar? Du stör dig inte på det eller hur?

Tack på förhand!

Aldrig testat att spela så länge tyvärr. Den blir ganska så varm när man kör hearthstone dock, men typ leons fortune så blir den knappt varm. Vid filmtittande så så märks det knappt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Aldrig testat att spela så länge tyvärr. Den blir ganska så varm när man kör hearthstone dock, men typ leons fortune så blir den knappt varm. Vid filmtittande så så märks det knappt.

Men när du kör Hearthstone, blir den så varm att det är irriterande? Vissa har problem med surfning på Chrome, har du det?

Permalänk
Medlem

Har en Z2 och ärmycket nöjd, inga problem med lagg eller att den tappar wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Men när du kör Hearthstone, blir den så varm att det är irriterande? Vissa har problem med surfning på Chrome, har du det?

Ja, lite. Extremt personligt hur varmt man tycker för varmt. Bara att den blir varmare än den bör bli vid surfning, detta gäller flertalet webbläsare dock (t.ex. firefox). BLir dock bättre med varje uppdatering, så jag räknar med att det inte kommer vara ett problem så länge till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12