Boot failure, med SSD efter dragit ur hdd

Permalänk

Boot failure, med SSD efter dragit ur hdd

Jag har inskaffat mig SSD och installerat windows på den.
När jag startar datorn kommer det upp två windows jag kan välja mellan, den gamla windows på den gamla hårddisken eller det nya windows på min SSD.

nu kommer problemet, när jag drar ut min gamla hårddisk från datorn och sedan ska starta datorn så kommer jag aldrig till windows, utan får ett fel meddelande "boot failure insert system disk and press enter"

Whaat? Varför händer detta, lösning?
( Jag har t.om en windows mapp på min ssd och är 100% på att jag installera mitt windows på disken!!)

Permalänk
Medlem

Hade du hårddisken inkopplad under installationen?

Eller kan det vara så enkelt som att du måste ändra boot-ordningen i BIOS?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har troligen inte placerat bootloadern på ssdn och behöver skapa en ny.
Det är därför man ska koppla bort alla andra enheter under installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis installerat Windows på SSD'n genom Windows på gamla hårddisken i Windows? Ifall du gjort det så har du skapat boot filer på den gamla hårdisken som gör att Windows på nya SSD'n inte fungerar utan den gamla osv.
Man installerar alltid windows genom att ta bort det gamla helt och hållet och gör en clean install med skiva eller USB HDD.

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Skrivet av zeal89:

Har du möjligtvis installerat Windows på SSD'n genom Windows på gamla hårddisken i Windows? Ifall du gjort det så har du skapat boot filer på den gamla hårdisken som gör att Windows på nya SSD'n inte fungerar utan den gamla osv.
Man installerar alltid windows genom att ta bort det gamla helt och hållet och gör en clean install med skiva eller USB HDD.

Skrivet av mrqaffe:

Du har troligen inte placerat bootloadern på ssdn och behöver skapa en ny.
Det är därför man ska koppla bort alla andra enheter under installationen.

Skrivet av milo_:

Hade du hårddisken inkopplad under installationen?

Eller kan det vara så enkelt som att du måste ändra boot-ordningen i BIOS?

oHhhhhhh, det är inte sant..
Jodå, jag har min ssd som prio 1 i bios osv dock
hade min gamla HDD inne när jag installerade windows på min nya SSD.. Vet inte annars hur jag skulle göra..
Det går alltså inte på något sätt att fixa detta utan måste välja mellan 1 eller 2?
1. installera om allt och köra en install med usb
2. ha kvar min gamla hdd inne i datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har troligen inte placerat bootloadern på ssdn och behöver skapa en ny.
Det är därför man ska koppla bort alla andra enheter under installationen.

Skrivet av fredrikkarlsson:

oHhhhhhh, det är inte sant..
Jodå, jag har min ssd som prio 1 i bios osv dock
hade min gamla HDD inne när jag installerade windows på min nya SSD.. Vet inte annars hur jag skulle göra..
Det går alltså inte på något sätt att fixa detta utan måste välja mellan 1 eller 2?
1. installera om allt och köra en install med usb
2. ha kvar min gamla hdd inne i datorn?

Man kan som sagt skapa en ny bootloder på ssdn om man inte vill installera om.
Man bootar från ett installationsmedia (läs usb) och gör en reparationsinstallation typ så här:
http://www.tweakhound.com/2012/11/13/how-to-fix-the-windows-b...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hej, ja
Montera din HDD. Starta Windows. Leta fram "skapa reparations disk" eller liknande, kör den.
Ta bort din HDD. och boot från din nya reparations DVD.
Följa instruktionerna i posten ovan. Typ "For Windows 8:
1 – Boot from repair disc > Choose Keyboard type > click Troubleshoot > click Advanced options > choose Automatic Repair
if that fails then use:"

Permalänk

börjar bli fett jävla irriterad nu, valde att göra total ominstallation från usb.
Följde denna guide..
http://windowshjalp.se/?page_id=59

och tror ni det fucking funkar NEJ!? jag får bara den äckliga texten "bootmgr is missing"
ni sa ju jag skulle BARA ha ssd + usb minnet och nu har jag det, och så får jag detta jävla piss meddelande..
vafan ska jag göra nu då?! jag har ingen cd läsare...

Skrivet av lolight:
Skrivet av mrqaffe:
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

börjar bli fett jävla irriterad nu, valde att göra total ominstallation från usb.
Följde denna guide..
http://windowshjalp.se/?page_id=59

och tror ni det fucking funkar NEJ!? jag får bara den äckliga texten "bootmgr is missing"
ni sa ju jag skulle BARA ha ssd + usb minnet och nu har jag det, och så får jag detta jävla piss meddelande..
vafan ska jag göra nu då?!

Tömde du ssdn helt innan du installerade ? I så fall bör det vara omöjligt att få bootloadern på fel enhet om du inte haft annat inkopplat under installationen, såvida du nu inte kopplat in hddn och försöker boota från den och inte ssdn men du borde i så fall kunna boota om du bara har ssdn inkopplad eller väljer rätt enhet i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tömde du ssdn helt innan du installerade ? I så fall bör det vara omöjligt att få bootloadern på fel enhet om du inte haft annat inkopplat under installationen, såvida du nu inte kopplat in hddn och försöker boota från den och inte ssdn men du borde i så fall kunna boota om du bara har ssdn inkopplad eller väljer rätt enhet i bios.

Visste inte det behövdes.. formatera om ssd'n och sen
Iaf sluta med att jag körde en bootable usb iso och det funka fint, och nu funkar allt som det ska.
Bara installera om alla program, drivers och uppdatering nu! Jipppii...

Tack för hjälpen! :=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrikkarlsson:

börjar bli fett jävla irriterad nu, valde att göra total ominstallation från usb.
Följde denna guide..
http://windowshjalp.se/?page_id=59

och tror ni det fucking funkar NEJ!? jag får bara den äckliga texten "bootmgr is missing"
ni sa ju jag skulle BARA ha ssd + usb minnet och nu har jag det, och så får jag detta jävla piss meddelande..
vafan ska jag göra nu då?! jag har ingen cd läsare...

Det sämsta man kan göra är att jobba med datorer när man är trött och irriterad. Du förstör mer än du lagar då. Jag köpte ett nytt moderkort en gång helt i onödan, pga jag trodde det var paj, när det bara var jag som missat koppla in nätverkskabeln...

Permalänk

Ahoooo fy satan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det sämsta man kan göra är att jobba med datorer när man är trött och irriterad. Du förstör mer än du lagar då. Jag köpte ett nytt moderkort en gång helt i onödan, pga jag trodde det var paj, när det bara var jag som missat koppla in nätverkskabeln...

Jag kastade en hårddisk en gång och bytte till en ny, när datakabeln (IDE) inte var kopplad till moderkortet.
Trött + Dator montering = Dålig ide