Varför har vi inte analoga knappar på speltangentbord?

Permalänk
Medlem

Varför har vi inte analoga knappar på speltangentbord?

Hej!

Ja, frågan kanske låter lite konstig, men låt mig förklara;

När jag gick från konsol till endast PC spelande för X antal år sedan så var det faktiskt en sak som jag saknade: Den analoga kontrollen som styrspakarna och bumprarna gav.
Visst, styrspakar är inge vidare för något spelande alls direkt, men det jag saknar är att man kunde "smyga igång" när man går/kör fordon. På PC är det alltid full fart eller ingen fart i de flesta FPS spel.

Varför har vi ingen analog knapp(ar) på våra tangentbord? I vissa fall tycker i alla fall jag att det varit kul. Andras åsikter?

P.S Jag vet att man kan koppla in en kontroller till PCn, men detta är inte så praktiskt. Det är ju dessutom den analoga inputten jag vill åt, inte styrspakar och bumprar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Såg någon på youtube för ett tag sen som byggde in analoga knappar i sitt tangentord , ska se om jag kan hitta den igen. Men jo analog gasknapp hade jag gärna velat ha

EDIT:https://www.youtube.com/watch?v=gEwDImE0DU4

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Ja, frågan kanske låter lite konstig, men låt mig förklara;

När jag gick från konsol till endast PC spelande för X antal år sedan så var det faktiskt en sak som jag saknade: Den analoga kontrollen som styrspakarna och bumprarna gav.
Visst, styrspakar är inge vidare för något spelande alls direkt, men det jag saknar är att man kunde "smyga igång" när man går/kör fordon. På PC är det alltid full fart eller ingen fart i de flesta FPS spel.

Varför har vi ingen analog knapp(ar) på våra tangentbord? I vissa fall tycker i alla fall jag att det varit kul. Andras åsikter?

P.S Jag vet att man kan koppla in en kontroller till PCn, men detta är inte så praktiskt. Det är ju dessutom den analoga inputten jag vill åt, inte styrspakar och bumprar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och några kompisar har också funderat på detta.
Om man ändå gör tangentbord som ska göras till "Gaming" varför inte gå all out och kanske offra lite hur ett tangentbord är att skriva på, eftersom man kommer ha det för att spela på för det mesta.

Alltid irriterande när man spelar GTA liknande spel på pc och måste svänga fullt och höger o vänster och allt ha gasen i botten

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Skrivet av Gipp3r:

Jag och några kompisar har också funderat på detta.
Om man ändå gör tangentbord som ska göras till "Gaming" varför inte gå all out och kanske offra lite hur ett tangentbord är att skriva på, eftersom man kommer ha det för att spela på för det mesta.

Alltid irriterande när man spelar GTA liknande spel på pc och måste svänga fullt och höger o vänster och allt ha gasen i botten

Trådad kontroll! Jag använder en av mina 360 kontroller när jag spelar gtaIV, Mafia II och just cause. Extremt skönt faktiskt. Och om man hamnar i en fight där man behöver mer kontroll, ja, då tar det bara nån sekund att lägga ifrån sig kontrollen och köra med mus och t-bord. Men att köra fordon i dessa spel blir tio ggr bättre med en kontroll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Koppla in en xbox-kontroll bara

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på att datorspelarna har gått från att alltid köra med joystick till att använda tangentbord och mus, troligen beror den utvecklingen på att spelarna var för snåla att köpa joysticks så kontrollen "standardiserades" till "wasd"
Idag är det ju snarast svårt att köra med joystick i de flesta spel eftersom de är totalt anpassade för wasd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

P.S Jag vet att man kan koppla in en kontroller till PCn, MEN detta är inte så praktiskt. Det är ju dessutom den analoga inputten jag vill åt, inte styrspakar och bumprar.

Skrivet av VeryMadMeatball:

Trådad kontroll! Jag använder en av mina 360 kontroller när jag spelar gtaIV, Mafia II och just cause. Extremt skönt faktiskt. Och om man hamnar i en fight där man behöver mer kontroll, ja, då tar det bara nån sekund att lägga ifrån sig kontrollen och köra med mus och t-bord. Men att köra fordon i dessa spel blir tio ggr bättre med en kontroll!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av morxy49:

Koppla in en xbox-kontroll bara

Som sagt handlade just detta om att INTE ha en gamepad, utan att ha ett anpassat tangentbord med just möjlighet till analoga styrning

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska obekväm lösning att ha analoga spakar på ett tangentbord. Sistnämda ligger stabilt på bordet vilket jag tror blir tämligen obekvämt.

Förmodligen krävs det ett visst stöd i spelet. Är det anpassat för digital styrning blir det oftast skit med analog styrning. Själv har jag inte haft analog styrning sedan sidewinder joystick med gameportanslutning var aktuell, och det är många år sedan gameporten försvann.

Vem som helst har ju möjlighet att kontakta Logitech, saitek mfl och föreslå en sådan lösning. Kanske kan det komma något i produktion om idén presenteras bra.

tillägg. Snabb sökning och denna kom upp. http://www.gameseek.co.uk/pd/ps2agg47ebxuaamp9a4/ps2-logitech...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Som sagt handlade just detta om att INTE ha en gamepad, utan att ha ett anpassat tangentbord med just analoga spakar

Eller åtminstone en analog tangent i stil med Xbox-kontrollerns bumper!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Eller åtminstone en analog tangent i stil med Xbox-kontrollerns bumper!

Skulle inte stå spakar iallafall, haha! Morgontrött... Nej, men håller med, skulle vara riktigt nice. Många 3rd person spel, för mig, är ett stort nejnej med mus och tangentbord då jag vill kunna reglera farten på gubben. Vem vet, saker kanske blir annorlunda i #FRAMTIDEN

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Linjära brytare som Cherry MX Red/Black skulle ju kunna fungera med flerstegs avläsning, om man ser till hur tangenten trycks ner (switcharna i sig stödjer ju dock inget sådant idag). Som t.ex kryss, fyrkant, triangel och cirkel på Dual Shock 3.

Ett game mode med "analog" avläsning av just WASD som går att stänga av (så det går att skriva också) skulle ju ge möjlighet till att röra sig i olika hastigheter på det sätt en analog spak gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghorun:

Linjära brytare som Cherry MX Red/Black skulle ju kunna fungera med flerstegs avläsning, om man ser till hur tangenten trycks ner (switcharna i sig stödjer ju dock inget sådant idag). Som t.ex kryss, fyrkant, triangel och cirkel på Dual Shock 3.

Ett game mode med "analog" avläsning av just WASD som går att stänga av (så det går att skriva också) skulle ju ge möjlighet till att röra sig i olika hastigheter på det sätt en analog spak gör det.

Var exakt det jag trodde att ett mekaniskt T-bord var när jag först hörde talas om det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ge mig en liten analog ratt samt gaspedal på tangentbordet, typ som en fjärrkontroll/sändare för radiostyrda bilar. Avskyr att hålla på att "hack-styra" fordon i spel så som Watch Dogs, men samtidigt vill man ha kontrollen som musen ger när man är på fot. Att hålla på att byta mellan mus/tangentbord och handkontroll känns inte heller särskilt smidigt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

dubbelpost ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghorun:

Linjära brytare som Cherry MX Red/Black skulle ju kunna fungera med flerstegs avläsning, om man ser till hur tangenten trycks ner (switcharna i sig stödjer ju dock inget sådant idag). Som t.ex kryss, fyrkant, triangel och cirkel på Dual Shock 3.

Ett game mode med "analog" avläsning av just WASD som går att stänga av (så det går att skriva också) skulle ju ge möjlighet till att röra sig i olika hastigheter på det sätt en analog spak gör det.

Exakt! Anslagskänsliga och "afterpressure" känsliga tangenter (som på ett midi-keyboard om någon känner till det). Borde inte bli allt för dyrt om man bara gör det till WASD och mellanslag. Då skulle man kunna reglera inputen på det sättet. Mycket smidigare än en analog kontroll.

Permalänk
Medlem

När/om Orbweaver kommer med analog spak kommer jag betala genom näsan för att få det.

Permalänk
Medlem

Det finns några spel-keypads med analog sticka på tummen: Saitek Cyborg Pro Gamer Command Unit och Logitech G13 är de jag känner till.

Jag har sett ett par projekt på Kickstarter för analoga keypads. Problemet är att det verkar inte finnas några analoga tangenter att köpa så de jag har sett har varit modifierade, lite grand som Ben Heck's i hans video.
Sen får hårdvaran slå om mellan att hantera de analoga tangenterna som
tangenter eller som joystick - det finns inget stöd i USB eller Windows för analoga tangenter som analoga tangenter.

Jag har också sett att Microsoft's forsknings-division gjort prototyper på analoga membranbrytare, men de verkar mest mäta hur pass hårt man slår ner olika tangenter när man skriver och verkar inte anpassade för spel.

Sen finns det ju också joysticks som är gjorda för att ställa på bordet... Den konstigaste jag sett är Hori Super Robot Wars för Playstation: den liknar Nostromo en hel del.. men det verkar inte som att utvecklarna har tänkt så mycket för den har två analoga stickor där tangenterna ska vara och fyrkant/triangel/kryss/cirkel i ett uppochnervänt T...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 1r1d1um:

Exakt! Anslagskänsliga och "afterpressure" känsliga tangenter (som på ett midi-keyboard om någon känner till det). Borde inte bli allt för dyrt om man bara gör det till WASD och mellanslag. Då skulle man kunna reglera inputen på det sättet. Mycket smidigare än en analog kontroll.

Nja, jag hade hellre sett en "gasregel" som på en mixer och en vridbar ratt i stället utöver de normala knapparna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.