Nvidia GM200 "Titan II" hittar till GPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaULF:

Ska bli spännande att se om vi får ett GTX 980Ti också. Alla beräkningsenheter men lite lägre minne samt möjligen lite högre klock.
Vidare kan man undra om det blir ett Titan II black också? Har Titan II redan 100% av GM200?

Det beror nog på vad AMD har i skjortärmen. För dom kommer vilja kontra deras release av 390x i vinter.
Samt åtgången på Quaddro kort. Hoppas verkligen på det fullskaliga direkt jag med.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det beror nog på vad AMD har i skjortärmen. För dom kommer vilja kontra deras release av 390x i vinter.
Samt åtgången på Quaddro kort. Hoppas verkligen på det fullskaliga direkt jag med.

Ja, det är klart. Om det befintliga sortimentet redan står sig bra så finns det ingen anledning att lansera fler kort. Undantaget skulle vara, som du sa, att man ligger inne med kisel för Quadro som inte blir sålt i sitt avsedda segment.

Aja, den som lever får se. Tveksamt om jag kommer ha resurser för att unna mig ngt i dessa prisklasserna, vare sig AMD eller nVidia.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

gigabyte gjorde dock en windforce-kylare till titan. edit: verkar vara två olika i de två länkarna nedan, en lite äldre som de som användes i 700-serien och en nyare som ser ut som 900-serien.

www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4645
http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-tit...

Ja, men om jag inte missminner mig så var det ju världens fullösning. Kortet kom utan kylare övh och så fick man montera på kylaren själv. Jävligt fult.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fett kul se hur det kommer se ut.

Äntligen kommer en ersättare till Titan och Titan black. Det skall bli kul att se hur dessa kommer prestrera i förhållande till kommande 390/X
AMD har som vi alla vet en förmåga att slå tillbaka, men samtidigt känns det som att 390/X kommer att vända sig till GTX-980 och därmed åter en gång lämna Titan som ett kort för sig.

HAHAH, gratulerar Tvelander, nu är det bara att börja planera inköp.;)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

10.000:- + om jag känner Nvidia rätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

10.000:- + om jag känner Nvidia rätt.

Rätta mig om jag har fel, men kostade inte Titan 1000 dollar när det kom? Det vore trevligt om TitanII hade samma pris, instället för det här 20 000+ skiten dom har börjat köra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Rätta mig om jag har fel, men kostade inte Titan 1000 dollar när det kom? Det vore trevligt om TitanII hade samma pris, instället för det här 20 000+ skiten dom har börjat köra med.

Titan Z var ett dubbel gpu kort det var därför det var så dyrt c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Titan Z var ett dubbel gpu kort det var därför det var så dyrt c:

Kostade ändå per GPU över 4000:- mer än vad Titan gjorde och dessutom 1000:- mer per GPU än hela kortet som AMD släppte som dessutom presterade bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kostade ändå per GPU över 4000:- mer än vad Titan gjorde och dessutom 1000:- mer per GPU än hela kortet som AMD släppte som dessutom presterade bättre.

Väldigt sant, sa bara att det var därför, nvidia tar mycket betalt för Z:an

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nvidia vill väl skryta med sina kort? Så varför inte? Fast nu blir det inte så, så du kan vara lugn.

Om du är ute efter Nvidia skrytkort som har fet minnesbuss så finns det redan Det finns garanterat folk här som mins då Asus RoG Mars rullades ut; deras dual GTX 285? ^^ Där hade vi 512x2, så 1024 bit bus Kortet är också rätt fräsig enligt mig eftersom det ser ut en VHS-kassett ^^ Eller den kanske ser mer ut som ett USB-minne..? Aja!

Dold text

Nvidia's skryt kan verka dumt ibland med vissa kort (host Titan Z host) men jag tror faktiskt inte att ett Maxwell Quadro hade tjänat jättemycket på en bredare minnesbuss. Vi har i alla fall inget som tyder på detta. Sen så kommer Nvidia också gå över till staplade minnen likt AMD med deras HBM. Om man ska köpa ett kort vars uppgift påverkas starkt av minnesbussen/bandbredden så väntar man tills staplade minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Om du är ute efter Nvidia skrytkort som har fet minnesbuss så finns det redan Det finns garanterat folk här som mins då Asus RoG Mars rullades ut; deras dual GTX 285? ^^ Där hade vi 512x2, så 1024 bit bus Kortet är också rätt fräsig enligt mig eftersom det ser ut en VHS-kassett ^^ Eller den kanske ser mer ut som ett USB-minne..? Aja!

Det blir väl inte 1024 bit bus? Man plussar väl inte ihop det, som vram? 512 bit för varje gpu?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Det blir väl inte 1024 bit bus? Man plussar väl inte ihop det, som vram? 512 bit för varje gpu?

Korrekt man lägger inte ihop bussens bredd. Precis som man inte lägger ihop minnet för de båda GPU'erna när det kommer till spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Det blir väl inte 1024 bit bus? Man plussar väl inte ihop det, som vram? 512 bit för varje gpu?

http://www.asus.com/News/Vib8PLbwQQxXugbP/

Från Asus egna hemsida:

"Dual NVIDIA® GeForce® GTX 285 GPUs, an awe-inspiring 4GB of onboard memory and the world's first 1024-bit memory bandwidth work seamlessly with cutting-edge technologies from NVIDIA such as Quad SLI® and PhysX® to deliver astronomical graphics"

Dom skrev det vackert som "World's first 1024-bit memory bandwidth" och då inte "world's first 1024-bit wide memory bus". Också taget från Asus hemsida är "World's first 4096MB & 1024bit Graphic card" och det finns en hel del mer. Det var mer regel än undantag att det var och benämndes som ett 1024-bit kort. Att detta kort har en 1024-bit minnesbus och var först med det var något det skröts en del om, och jag antar att det inte bara är något Asus mytar fram och att det faktiskt "kan" räknas som det. En till sida som referens för att det benämndes som 1024-bit, då en försäljare:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141216...

Memory interface står som 1024-bit. Ni kan säkert hitta mer än jag orkar dra fram, men jag ville bara visa på att det fanns "skrytbyggen" då det kom till minnesbussar. Även om det kanske inte är 100% sanning från deras sida.. ^^

Permalänk
Medlem

Den som har lite is i magen kan köpa den motsvarande 780ti av GM200 lite senare för typ halva priset

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Korrekt man lägger inte ihop bussens bredd. Precis som man inte lägger ihop minnet för de båda GPU'erna när det kommer till spel.

Tja, det att man inte lägger ihop minnesbussar är ju upp till debatt. Om man räknar bussbredd på GPU's kan man ju generellt räkna I/O för minneskretsen gånger antalet minneskretsar (I/O x Chip = Bus). Så om vi tar ett GTX 680 som exempel:

Dold text

Där har vi ett fint PCB från Asus! Vi ser att det är 8 st minnen på PCB't! Vet vi vad I/O är på högpresterande GDDR5? Ja det är x32 (detta kan googlas). 32x8 = 256. Vad är bussen på ett GTX 680 (detta kan också googlas )? 256. Bussbredden på ett 690? 256x2 eftersom ett 690 är 2x680.

Om vi jämför med ett icke släppt alternativ som det har spekulerats en del om; AMD's kommande HBM-kretsar. De sägs vardera ha en I/O på x1024. Om AMD's nya kort har en minnesbuss som är 4096 bred (om vi litar på läckorna!), hur många minneskretsar finns då på PCB'et? Om vi lärde oss något av föregående exempel så ser vi snabbt att 4096/1024 = 4. Svaret är då att det återfinns 4 st minneskretsar på PCB't.

Notera att båda exempel inte säger HUR mycket VRAM det finns på kortet, då det kan vara 256MB eller 2GB-minnen. En dual GPU, är det då 256x2 eller är det 512? Det är upp för debatt, och jag är inte till 100% nog insatt att säga vad som är vad! Det är lite som med AMD's CMT-sattsning Bulldozer. Vad är "riktiga" kärnor? Det spelar väl ingen större roll..! Först ut är i alla fall den första! Även om det kan kännas som en liten fullösning för oss mer insatta, så ger det sinnessjuk PR. Där återsluter den röda tråden till skrytbyggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

http://www.asus.com/News/Vib8PLbwQQxXugbP/

Från Asus egna hemsida:

"Dual NVIDIA® GeForce® GTX 285 GPUs, an awe-inspiring 4GB of onboard memory and the world's first 1024-bit memory bandwidth work seamlessly with cutting-edge technologies from NVIDIA such as Quad SLI® and PhysX® to deliver astronomical graphics"

Dom skrev det vackert som "World's first 1024-bit memory bandwidth" och då inte "world's first 1024-bit wide memory bus". Också taget från Asus hemsida är "World's first 4096MB & 1024bit Graphic card" och det finns en hel del mer. Det var mer regel än undantag att det var och benämndes som ett 1024-bit kort. Att detta kort har en 1024-bit minnesbus och var först med det var något det skröts en del om, och jag antar att det inte bara är något Asus mytar fram och att det faktiskt "kan" räknas som det. En till sida som referens för att det benämndes som 1024-bit, då en försäljare:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141216...

Memory interface står som 1024-bit. Ni kan säkert hitta mer än jag orkar dra fram, men jag ville bara visa på att det fanns "skrytbyggen" då det kom till minnesbussar. Även om det kanske inte är 100% sanning från deras sida.. ^^

Skulle då Crossfire 390x bli 8192 bit bus då? Aldrig hört om kort som kan använda sin sli/crossfire kompis minnesbuss. (tvivlar det)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Som sin föregångare så blir GTX TITAN II svindyrt. Men prestanda lär de finnas...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nytt Titan kort. Ett riktigt denna gången. Blir ju rädd bara man tänker på vad det kommer kosta....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Skulle då Crossfire 390x bli 8192 bit bus då? Aldrig hört om kort som kan använda sin sli/crossfire kompis minnesbuss. (tvivlar det)

Sitter dock inte på ett PCB, och jag gissar att det är därför så många skrev att tex Asus RoG Mars 1 är ett 1024 bit's kort. Det är troligen mer av ett marknadsföringstrick från Asus sida; fast om du läste inlägget så vet du nog det Jag hittar ingen som skriver minnesbussen på dubbelkort annat än 2xBLABLA. Sen insåg väl någon på marknadsföringsavdelningen att 1024 låter väldigt imponerande jämte 2x512, och det blev en marknadsföringspunkt.

Som inlägget handlade om från början: Skrytkort med onödigt stora minnesbussar. Då Mars 1 var det hetaste på grafikkortssidan snackade jag och min bror fritt om hur dumt det faktiskt vore om dom hade satt 1024 bit's bussar på korten (då menar jag 2x1024) och hur lite det skulle påverka prestandan. Vi antog det skulle ha väldigt liten effekt och vara otroligt dumt av ett flertal anledningar, men främst arkitekturen på grafikkortet och speciellt minnestypen som användes. Av en ren slump så var det också så att Nvidia kom med GDDR5 en generation efteråt (400-serien), så det knyter ganska fint in till inlägget då Nvidia om ett år (vad jag har hört är det deras nuvarande plan) ska gå över till staplade minnen.

Min poäng var att bara för att en minnesbuss SER imponerande ut på papper, så betyder det inte att den har rätt att existera eller på något sätt ÄR imponerande. Eller hur? Jag tvivlar starkt att Maxwell faktiskt gagnas av en väldigt bred minnesbuss med tanke på dess arkitektur, den nya minneskomprimeringen, minnestypen den använder, och de prestandasiffror vi för närvarande känner till.

Om du anser annat så hade det varit trevligt att diskutera, och då bör vi dra paralleller till existerande Maxwellkort och dess minnesanvädning. Jag är inte 100% på hur Maxwell fungerar men jag har hört en hel del imponerande saker om arkitekturen och fått lite förklarat, men det finns mycket jag inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Sitter dock inte på ett PCB, och jag gissar att det är därför så många skrev att tex Asus RoG Mars 1 är ett 1024 bit's kort. Det är troligen mer av ett marknadsföringstrick från Asus sida; fast om du läste inlägget så vet du nog det Jag hittar ingen som skriver minnesbussen på dubbelkort annat än 2xBLABLA. Sen insåg väl någon på marknadsföringsavdelningen att 1024 låter väldigt imponerande jämte 2x512, och det blev en marknadsföringspunkt.

Som inlägget handlade om från början: Skrytkort med onödigt stora minnesbussar. Då Mars 1 var det hetaste på grafikkortssidan snackade jag och min bror fritt om hur dumt det faktiskt vore om dom hade satt 1024 bit's bussar på korten (då menar jag 2x1024) och hur lite det skulle påverka prestandan. Vi antog det skulle ha väldigt liten effekt och vara otroligt dumt av ett flertal anledningar, men främst arkitekturen på grafikkortet och speciellt minnestypen som användes. Av en ren slump så var det också så att Nvidia kom med GDDR5 en generation efteråt (400-serien), så det knyter ganska fint in till inlägget då Nvidia om ett år (vad jag har hört är det deras nuvarande plan) ska gå över till staplade minnen.

Min poäng var att bara för att en minnesbuss SER imponerande ut på papper, så betyder det inte att den har rätt att existera eller på något sätt ÄR imponerande. Eller hur? Jag tvivlar starkt att Maxwell faktiskt gagnas av en väldigt bred minnesbuss med tanke på dess arkitektur, den nya minneskomprimeringen, minnestypen den använder, och de prestandasiffror vi för närvarande känner till.

Om du anser annat så hade det varit trevligt att diskutera, och då bör vi dra paralleller till existerande Maxwellkort och dess minnesanvädning. Jag är inte 100% på hur Maxwell fungerar men jag har hört en hel del imponerande saker om arkitekturen och fått lite förklarat, men det finns mycket jag inte vet.

Jag kan inte heller något om maxwells bus skit, men på Asus's marknadsföring har de alltid gjort så har jag märk, ett exemple är något dubdel kort så skrev det 4 vram isället för 2 (2 för varje gpu då då) Mars och Ares korten är är bara marknadsförings kort enligt mig.

Och om Nvidia skulle sätta en 512bit buss på nya kortet skulle det bli som folk som köper bilar för miljoner, de behöver inte det men de gör det ändå, det kan jag gå med på

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Bussbredden på ett 690? 256x2 eftersom ett 690 är 2x680.

Jo, i klassiskt lurendrejerisyfte (s.k. "marknadsföring"). Annars anger man rimligen bussbredd per gpu, inte summan.

Samma sak brukar gälla minnet på kort med fler än en gpu. Om varje enskild gpu har X minne (och inte kan använda en annan gpu:s minne, vilket väl är normalfallet), så summerar lurendrejarna alltid den totala minnesmängden (X * antal gpu:er).

Detta borde klassas som falsk marknadsföring och vara lagvidrigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, i klassiskt lurendrejerisyfte (s.k. "marknadsföring"). Annars anger man rimligen bussbredd per gpu, inte summan.

Samma sak brukar gälla minnet på kort med fler än en gpu. Om varje enskild gpu har X minne (och inte kan använda en annan gpu:s minne, vilket väl är normalfallet), så summerar lurendrejarna alltid den totala minnesmängden (X * antal gpu:er).

Detta borde klassas som falsk marknadsföring och vara lagvidrigt.

Jag kan hålla med om det Mitt exempel var att visa att högre siffror inte alltid är bättre, eller ens sant ^^ Det finns många exempel där företag har försökt locka kunder genom att biffa på nummer på sätt som verkar helt osannolika, och säkert lika många företag som bygger in lite 'extra' för att vara "så mycket bättre" än deras konkurrent. Ofta spelar det i själva verket inte någon som helst roll, eller så slår det helt om. När det kommer till misslyckade produkter som hype'ades och sades vara mycket bättre än dom var, så brukar jag nämna Nvidias GeForce FX(5)-serie samt AMD's Bulldozersattsning. Det är lite skrämmande att båda hade ett namn som associerades med FX.. Hmm..

Jag har själv en AMD FX-8350 och skaffade den PGA budgetskäl då min Core2 rigg gick sönder så jag säger inte att AMD's processorer är dåliga, dom har sin plats just nu. Jag vill däremot hävda att Nvidias FX-serie är ett helvete utan dess like. Varje gång jag får ett FX-kort av en kompis/kund/kollega så brukar jag prompt förstöra det, så att ingen någonsin kan använda det igen.

Permalänk
Medlem

I will have all ze power!

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du förstår tydligen inte hur bussen fungerar om du tror att det automatiskt blir mer prestanda ju större minnesbuss man har.
Vi pratar bandbredd. Antingen räcker det till eller så gör det inte det.

Citerar direkt ur ett stycke från Sweclockers recension av GTX 980/970 som använder Maxwell.

Minneskompression är i sig ingenting nytt utan är en finess som ständigt utvecklas av Nvidia såväl som AMD för att bättre hushålla med den tillgängliga bandbredden. För Maxwell sägs kompressionen vara förbättrad med runt 25 procent jämfört mot Kepler, vilket således betyder att den effektiva bandbredden är högre än vad den ger sken av när den jämförs mot tidigare grafikkort.

http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Vi pratar också nästa generations 4k upplösning. Ett läge där även om man får 25% mer bandbredd, behöver betydligt mer än dagens 1080p eller 1440p.
Jämför 290x prestanda i tex 1440p och sedan i 4k. Jämför sedan samma med 980. 980 kortet tappar nästan ALL mark mot 290X kortet. Tydligt tecken på att den "gör det inte", eller så har Nvidia gjort något annat fel i deras kort.
980 kortet är dock rätt bra balanserat, och ja, 384-bit buss för den hade kanske varit lite overkill. Men nu pratar vi ett Titan värstingkort, som folk köper för att köra 4k och HÖGRE upplösningar... ett ställe där bandbredden kommer blir problem.
Jämför nu ett 4GB VRAM kort med ett 12GB VRAM kort, och du tror inte att SAMMA bandbredd riskerar göra samma problem som 980 fast betydligt värre?

Så jo, jag förstår mycket väl hur det fungerar. ATI släpper ett 4870 kort med 256-bit buss som faktiskt även DET blev snabbare när du ökade bandbredd med OC. Mao, du kan alltid designa ett kort att snåla, eller slösa. Optimeringar är troligen gjorda i 980 för att den ska minska behovet av bandbredden, samt att dens minneshastighet är betydligt högre, som då ger mer bandbredd.
Jämför man tex 780 och 980 så är det både denna optimering OCH ca 1000MHz till som GÖR att den har en chans att klara sig i normala fall. Men den visar ändå tecken på att tappa när man väl når detta tak.

Edit: Kan tillägga att för 980 kortet "normala behov" så har du troligen helt rätt. För 980 kortet kommer inte köra 4k, ultra i 120Hz. Personer som har 3-4 Titankort idag, byter inte ner sig till 980, och därför har inte kortet behov av denna extra bandbredd vidare ofta. Nvidia insåg nog detta, och gjorde därför som de gjort.
Men om vi pratar efterföljaren till Titan korten, dvs "II", så kan omöjligt samma bandbredd, samma optimering, samma effektiva prestanda räcka, både till ett starkare kort (GPUn) OCH till 12GB RAM. Och det är dessa kort som entusiasterna köper, när de förväntar sig spela i 4k eller högre upplösning, med flera skärmar, i 60Hz eller mer. Den bandbredden kommer vara en tydlig flaskhals...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Den som har lite is i magen kan köpa den motsvarande 780ti av GM200 lite senare för typ halva priset

Eller vänta ännu lite längre och köpa ett GTX 1070 med samma prestanda men som drar hälften så mycket ström och kostar hälften så mycket.

Permalänk
Avstängd

Helt onödigt kort. Det kommer kosta minst 20 000 kr. Hade nog inte ens köpt de om jag haft 1 miljon på kontot. Väntar vi istället 2-3 månader på AMD:s 390x så kommer vi kunna köra CF med 2 av dessa och få samma eller mer prestanda än detta Titan II. Ett 390x kort kommer också bara kosta 5 000 kr och det kommer säkerligen också ha minst 4 GB VRAM, troligtvis mer. Nvidia borde sätta seriösa priser, verkligen tråkigt. Tummen upp för 970-kortet dock. De kortet är bra prissatt, men det är också det enda kortet. Det var ett tag sen jag hade ett Nvidia-kort, endast pga deras priser.

Permalänk
Medlem

Det som känns konstigt är att det fortfarande inte finns något sådant här om AMD grafikkort? Så frågan är när nästa topp kort kommer från AMD. Finns AMD 300 serien eller är det en legend. (285 kortet är ingen höjdare så frågan är om det gäller hela 300 serien också)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vi pratar också nästa generations 4k upplösning. Ett läge där även om man får 25% mer bandbredd, behöver betydligt mer än dagens 1080p eller 1440p.
Jämför 290x prestanda i tex 1440p och sedan i 4k. Jämför sedan samma med 980. 980 kortet tappar nästan ALL mark mot 290X kortet. Tydligt tecken på att den "gör det inte", eller så har Nvidia gjort något annat fel i deras kort.
980 kortet är dock rätt bra balanserat, och ja, 384-bit buss för den hade kanske varit lite overkill. Men nu pratar vi ett Titan värstingkort, som folk köper för att köra 4k och HÖGRE upplösningar... ett ställe där bandbredden kommer blir problem.
Jämför nu ett 4GB VRAM kort med ett 12GB VRAM kort, och du tror inte att SAMMA bandbredd riskerar göra samma problem som 980 fast betydligt värre?

Så jo, jag förstår mycket väl hur det fungerar. ATI släpper ett 4870 kort med 256-bit buss som faktiskt även DET blev snabbare när du ökade bandbredd med OC. Mao, du kan alltid designa ett kort att snåla, eller slösa. Optimeringar är troligen gjorda i 980 för att den ska minska behovet av bandbredden, samt att dens minneshastighet är betydligt högre, som då ger mer bandbredd.
Jämför man tex 780 och 980 så är det både denna optimering OCH ca 1000MHz till som GÖR att den har en chans att klara sig i normala fall. Men den visar ändå tecken på att tappa när man väl når detta tak.

Edit: Kan tillägga att för 980 kortet "normala behov" så har du troligen helt rätt. För 980 kortet kommer inte köra 4k, ultra i 120Hz. Personer som har 3-4 Titankort idag, byter inte ner sig till 980, och därför har inte kortet behov av denna extra bandbredd vidare ofta. Nvidia insåg nog detta, och gjorde därför som de gjort.
Men om vi pratar efterföljaren till Titan korten, dvs "II", så kan omöjligt samma bandbredd, samma optimering, samma effektiva prestanda räcka, både till ett starkare kort (GPUn) OCH till 12GB RAM. Och det är dessa kort som entusiasterna köper, när de förväntar sig spela i 4k eller högre upplösning, med flera skärmar, i 60Hz eller mer. Den bandbredden kommer vara en tydlig flaskhals...

Dold text

Inte helt övertygad ändå. SK Hynix massproducerar GDDR5 i 8,0 GHz sedan en tid tillbaka.

Skulle dessa monteras mot en 384bit bus blir den teoretiska bandbredden hela 384GB/s Titan har 288GB/s med sina 6.0GHz en ökning på 33%. Det tillsammans med Maxwells förbättrade komprimering på 25% jämfört med kepler? Ja det är väldigt svårt att säga hur mycket som skulle kunna utnyttjas. Titan Black huserar förresten 7.0GHz och har 336GB/s.

Finns det ett legitimt sätt att räkna på detta. Någon som vet?

Swec artikel om minnena.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19668-sk-hynix-massproducera...

Pratade med Tvelander om saken, Titan har tillgång till 288GB/s i stock utförande eftersom dom huserar 6000mhz minnen. Trots sin 384bit bus så verkar Titan inte ha några problem med att utnyttja sina 6GB "effektivt". Han leker just nu runt med 3x1440p och det är 11M pixlar. En enkelt 4k är 8M.
Han har prövat att maxxa sitt minne i många spel och program. Han har erfarenheter kring flaskande videominne osv sedan sina gtx580 och 680's.
Testat en hel del hårdvara rent allmänt.

Sedan är det ju väldigt mycket minne som allokeras också.

I Battlefield 4 med 4K upplösning utan AA allokerar ett 780Ti 2.2GB drygt. Ett Titan allokerar 2.7GB fast än det är samma upplösning och inställningar.

Ser du sambandet mellan minnes mängd och hur mycket korten allokerar?

Först när 4xAA tillämpas skenar vram usage iväg. 780Ti flaskas av sina 3GB medans Titan drar iväg upp till 3.1GB

I Crysis 3 4K med 4xAA är högsta värdet som uppnås 3.7GB. Sedan kan man undra vad fan man ska ha AA till med 4k upplösning.
Redan vid 1440p börjar AA vara värdelöst.

4K Test Källa.
https://www.youtube.com/watch?v=qYQHPKfUnLU

Så vars gränsen går för en 384bit bus med snabba minnen samt komprimering i åtanke får någon gärna svara på. Har försökt räkna på det är svårt!

Det finns så vitt jag vet 2 aspekter minnet hanterar. Kartans texturer, former, skuggor osv. Denna punkt kräver inte speciellt hög bandbredd.

Utan det är när GPUn skapar bilder ifrån kartans laddade texturer och skuggor som bandbredden måste vara hög.
Det är främst information om varje pixel's färg och position på skärmen. Det är här bandbredden blir viktig eftersom det handlar om en stor mängd bilder som ska ut varje sekund. Samtidigt kan minnet hålla en bild buffert "framebuffer" med färdigställda bilder i väntan på att dom ska skickas till en DAC för att den digitala informationen ska bli analog så den kan visas på skärmen.

Så även om usage ligger på 4GB tex kan en stor del vara allokerat utrymme eller redan färdiga bilder i framebuffern. Som jag förstår det behöver inte grafikkortet flytta 4GB i sekunden bara för att 4GB Vram används. Utan det är utrymmet för varje bild/frame som sätter krav på bandbredden. Högre FPS på given upplösning ställer högre krav på bandbredd.

Så även om man spelar på 3 x 4K skärmar med 10GB Vram usage så belastas inte bandbredden mer än dom FPS GPUn orkar pumpa ut.

Vart är Zotamendu när vi behöver honom?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det som känns konstigt är att det fortfarande inte finns något sådant här om AMD grafikkort? Så frågan är när nästa topp kort kommer från AMD. Finns AMD 300 serien eller är det en legend. (285 kortet är ingen höjdare så frågan är om det gäller hela 300 serien också)

390x ryktas komma nu Q1 2015. Men det har varit väldigt tyst.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks