Hårddisk trasig? Dags för ny hårddisk?

Permalänk

Hårddisk trasig? Dags för ny hårddisk?

min ena externa hårddisk tar evigheter och läsa av, ska man gå in på den så kan det ta upp till 10 minuter innan man kommer in, man bara hör hur den tuggar och låter när man försöker använda den. Håller den på och gå sönder?

Det är en Western Digital extern på 1tb .. Vill helst inte förlora alla filer jag har på den heller, men det tar extremt lång tid och bara föra över 20 mb.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

min ena externa hårddisk tar evigheter och läsa av, ska man gå in på den så kan det ta upp till 10 minuter innan man kommer in, man bara hör hur den tuggar och låter när man försöker använda den. Håller den på och gå sönder?

Det är en Western Digital extern på 1tb .. Vill helst inte förlora alla filer jag har på den heller, men det tar extremt lång tid och bara föra över 20 mb.

Ladda hem western digitals hårddisk verktyg och låt den gå över natten om så behövs.

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=810&sid=3...
hjälpte en annan hdd när den blev seg och krånglade en del för mig trots att man formaterade den och gjorde nya partitioner så blev den inte särskilt snabbare än en slöare 5400 rpm 2.5 tums disk medans det var en 10k rpm raptor på 37 gb.

Du kan ju även plocka ur disken ur kabinettet och in med den i datorn och se om du kommer åt filerna snabbare då. (kan då vara usb interfacet på den som år på väg att ge upp.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Backup INNAN du kör några långa tester med verktyg/program och annat tidskrävande. Du har bara ett begränsat antal försök om det är så illa så börja kopiera det absolut viktigaste.

Har hänt mig 2-3 gånger att interna disken jag misstänkte var något fel gick sönder ännu mer mitt i ett sånt test eller tidskrävande formatering. Efter ytter liggare antal försök försvann dom från bios också. Har du ingen backup då (vilket jag som tur hade) så blir jätte dyrt att få tillbaka innehållet.

Är det en stor extern (3,5") som har en separat strömkabel så bör det gå bra att ta ut disken ur USB lådan som mini-z1994 skrev och koppla den i en stationär som en vanlig intern SATA disk. Spara mycket tid och felsökning då.

I de små (2,5") som bara har USB kabeln varierar det pga att många tillverkare tagit bort SATA porten och byggt in USB delen direkt på diskens kretskort men det märker du när du öppnar den externa USB lådan.