Räcker ett 500 w nätaggregat till ett MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150?

Permalänk
Medlem

Räcker ett 500 w nätaggregat till ett MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150?

Hej!

Jag har tänkte beställa ett MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150 moderkort. Sedan började jag tänka på om mitt nuvarande nätaggregat på 500 w räcker?
Om det är till någon hjälp, här är mina specs:
GTX 560TI
12GB ram minne
i5 4690k
Seagate Barracuda® 1TB.

Om jag har glömt något viktigt är det bara att säga till!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så länge det är ett kvalitativt agg så. Vad för märke och modell är det?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt lik setup, en 4670k, ett 560Ti och en hårddisk samt två SSDer. Det har inte varit några problem för min del med ett OCZ ModXStream Pro 500W. Har tidigare kört tre hårddiskar med samma nätaggregat och även det gick utan problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det beror på exakt vad det är för 500W nätagg och hur gammal den är.

Vissa nätagg vill man inte ha oavsett hur många watt tillverkaren fantiserat ihop. Värre blir det ju äldre såna nätagg blivit. Ju bättre grafikkort desto viktigare blir det att INTE bara stirra på antal watt hit och dit.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några konstigheter om det är ett bra nätagg.
Jag kör själv en klockad 2600k, med ett typ maxklockat GTX670, 2st AIO vattenkylare, 2st mekaniska och 2st SSDer på ett Corsair RM450. Då startar ändå knappt fläkten ens under full belastning.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Avstängd

500w säger inte någonting egentligen. Ace of sweden eller Seasonic? Du får precisera dig lite bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Är inte hemma för tillfället, men tror att det är ett Chieftec, vet inte modellen just nu. Det sattes in när jag köpte datorn för ca 3 år sedan.

Om det inte är tillräckligt bra, kan ni komma med förslag på ett nytt? Gärna med lite power i så fall!

Permalänk
Skrivet av Guippman:

Om det inte är tillräckligt bra, kan ni komma med förslag på ett nytt? Gärna med lite power i så fall!

Jag har ingen koll på om det är tillräckligt bra men jag kan iallafall tipsa om ett nytt utifall du känner att du vill uppgradera med "lite mer power", det är ett nätagg som tipsats om många gånger här på forumet och här kommer ännu ett!
http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...

Recension: http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Permalänk
Medlem

Inga problem.. Jag kör min dator(i signatur) med en billig 400w nätdel..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Levererar agget vad det skall så är det inga problem alls. Ditt system har god marginal till 500w.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guippman:

Tack för snabba svar! Är inte hemma för tillfället, men tror att det är ett Chieftec, vet inte modellen just nu. Det sattes in när jag köpte datorn för ca 3 år sedan.

Om det inte är tillräckligt bra, kan ni komma med förslag på ett nytt? Gärna med lite power i så fall!

Du har närmare 300w marginal så även om PSU inte längre kan leverera till fullo så klarar du dig ändå.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guippman:

Tack för snabba svar! Är inte hemma för tillfället, men tror att det är ett Chieftec, vet inte modellen just nu. Det sattes in när jag köpte datorn för ca 3 år sedan.

Om det inte är tillräckligt bra, kan ni komma med förslag på ett nytt? Gärna med lite power i så fall!

Chieftec verka ha blandad kvalite. Hoppas det inte är deras Super Serie där nästa alla fick omdömet undvik. Bara 650W ur den serien som testades senare av Sweclockers fick lite bättre omdöme. Man får inte direkt nått större förtroende för deras prylar när man kollar upp dom.

Den dagen du får konstiga fel eller köper ett bättre grafikkort bör du verkligen skaffa ett pålitligare nätagg och hoppas att inget rykt.

Permalänk
Skrivet av Guippman:

Tack för snabba svar! Är inte hemma för tillfället, men tror att det är ett Chieftec, vet inte modellen just nu. Det sattes in när jag köpte datorn för ca 3 år sedan.

Om det inte är tillräckligt bra, kan ni komma med förslag på ett nytt? Gärna med lite power i så fall!

One and only lista http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m Nä men dessa ska man satsa på om man byter agg. Detta är endast kvalités agg. Vilket som kommer funka för dig, 550 watt och upått är min rekommendation för ditt nästa agg.

Skrivet av AndersB:

Inga problem.. Jag kör min dator(i signatur) med en billig 400w nätdel..

Skrivet av stimpen:

Levererar agget vad det skall så är det inga problem alls. Ditt system har god marginal till 500w.

Skrivet av Cruentusa:

Du har närmare 300w marginal så även om PSU inte längre kan leverera till fullo så klarar du dig ändå.

Är inte bara watten som agget ska leverera. Är både över och underspänning och rippel den ska klara med under lång tid och det är svårtestat hemma, om inte annat dyrt.

CX ovsett hur billiga dom blir är inte prisvärda för fem öre, redan ett antal trådar om deras nya M serie. Det mildaste som har hänt med dom är att datorn inte bootar, men varit hårddiskar som tagit stryk och verkar som även grafikkort fått en smäll.

Riktigt billiga no name agg kan orsaka även brand och kortis mot strömnätet= proppen går. Har sett detta med.

Även dom som köper samma agg om och om igen trots det är aggets fel varje gång något strular.

Skrivet av Guippman:

Tack för alla svar!

Börjar datorn bli instabil så satsar jag på det är agget. Köper man nytt, bör man inte ha ett dåligt agg när man ändå ska lägga ut runt 4/5k kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guippman:

Hej!

Jag har tänkte beställa ett MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150 moderkort. Sedan började jag tänka på om mitt nuvarande nätaggregat på 500 w räcker?
Om det är till någon hjälp, här är mina specs:
GTX 560TI
12GB ram minne
i5 4690k
Seagate Barracuda® 1TB.

Om jag har glömt något viktigt är det bara att säga till!

Tack på förhand!

Om det fungerar nu kommer det fungera även efter att du bytt moderkort. Skillnaden mellan det nya och det gamla är minimal (om någon) så länge du inte byter något annat. Detta sagt skulle jag absolut råda om att även köpa nytt nätagg. Chieftec är bland det skräpigare när det kommer till nätagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

One and only lista http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m Nä men dessa ska man satsa på om man byter agg. Detta är endast kvalités agg. Vilket som kommer funka för dig, 550 watt och upått är min rekommendation för ditt nästa agg.

Är inte bara watten som agget ska leverera. Är både över och underspänning och rippel den ska klara med under lång tid och det är svårtestat hemma, om inte annat dyrt.

CX ovsett hur billiga dom blir är inte prisvärda för fem öre, redan ett antal trådar om deras nya M serie. Det mildaste som har hänt med dom är att datorn inte bootar, men varit hårddiskar som tagit stryk och verkar som även grafikkort fått en smäll.

Riktigt billiga no name agg kan orsaka även brand och kortis mot strömnätet= proppen går. Har sett detta med.

Även dom som köper samma agg om och om igen trots det är aggets fel varje gång något strular.

Börjar datorn bli instabil så satsar jag på det är agget. Köper man nytt, bör man inte ha ett dåligt agg när man ändå ska lägga ut runt 4/5k kr.

Inkludera Fractal Design´s Edison serie ? Made by seasonic

Permalänk
Skrivet av makn:

Inkludera Fractal Design´s Edison serie ? Made by seasonic

Får titta på det så fort recessioner är ute

Lite tveksam till detta dock, men inget kritiskt. Men kommer läggas upp om den får bra världen i tester och inte blandar "blötta" caps Det har dom gjort i tidigare premium serier där dom påstår på förpackningen 100% japanskt.

Capacitors
Japanese (Electrolytic)
Japanese/Taiwanese (Polymer)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får titta på det så fort recessioner är ute

Lite tveksam till detta dock, men inget kritiskt. Men kommer läggas upp om den får bra världen i tester och inte blandar "blötta" caps Det har dom gjort i tidigare premium serier där dom påstår på förpackningen 100% japanskt.

Capacitors
Japanese (Electrolytic)
Japanese/Taiwanese (Polymer)

Det är tillverkat av seasonic och tester finns redan!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Det är tillverkat av seasonic och tester finns redan!

Var ju skumt att min favvo sida inte slängt upp dom då (http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page530.htm):) får genast rota fram testerna

Verkar inte finnas mer än nyheter än om agget. Dom tester jag sett hittills är inte några seriösa.

Inget här häller än http://www.techpowerup.com/reviewdb/PSUs/Fractal-Design/ massa recensioner nej. Kommer inte upp på listan från den finns någon fakta om kvalitén oavsett tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var ju skumt att min favvo sida inte slängt upp dom då (http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page530.htm):) får genast rota fram testerna

Verkar inte finnas mer än nyheter än om agget. Dom tester jag sett hittills är inte några seriösa.

Inget här häller än http://www.techpowerup.com/reviewdb/PSUs/Fractal-Design/ massa recensioner nej. Kommer inte upp på listan från den finns någon fakta om kvalitén oavsett tillverkare.

De finns där när jag kollar iallafall.

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page530.htm

Permalänk
Skrivet av Masen666:

Inget på Edison M helt blankt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var ju skumt att min favvo sida inte slängt upp dom då (http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page530.htm):) får genast rota fram testerna

Verkar inte finnas mer än nyheter än om agget. Dom tester jag sett hittills är inte några seriösa.

Inget här häller än http://www.techpowerup.com/reviewdb/PSUs/Fractal-Design/ massa recensioner nej. Kommer inte upp på listan från den finns någon fakta om kvalitén oavsett tillverkare.

Massa recensioner skrev jag väll aldrig?
Om du orkar med danska går de igenom 450W varianten här: http://www.tweak.dk/review/Fractal-Design-Edison-M-450-Watt/2...

Har även läst ett annat som jag inte hittar för tillfället! Jag är dock kanske lite partisk med tanke på att jag är extremt nöjd med mitt Edison M 550W haha! Otroligt tyst, inget coilwine och driver datorn med bravur! Blir väll till att vänta och se om jag gjort ett bra köp när fler tester trillar in!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Massa recensioner skrev jag väll aldrig?
Om du orkar med danska går de igenom 450W varianten här: http://www.tweak.dk/review/Fractal-Design-Edison-M-450-Watt/2...

Har även läst ett annat som jag inte hittar för tillfället! Jag är dock kanske lite partisk med tanke på att jag är extremt nöjd med mitt Edison M 550W haha! Otroligt tyst, inget coilwine och driver datorn med bravur! Blir väll till att vänta och se om jag gjort ett bra köp när fler tester trillar in!

Är inget riktig test. Sådant skämt test kan ja ju göra hemma som dom visar här http://www.tweak.dk/review/Fractal-Design-Edison-M-450-Watt/2... Har inget värde i verkligheten alls, sen att dom inte öppnar agget är ju riktigt dåligt.

Det är som jag skulle testa en ny bil och åka en sväng och sen bara skriva bilen är toppklass (varken kollat motor eller inredning körkänsla eller om stolarna är bekväma typ så).

Nu tror jag säkert agget är helt okej, men så fort seriösa tester kommer så ska jag utvärdera aggen och efter det kommer dom hamna på min lista

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar