Bedrägeriförsök i marknaden, håll hårt i pengarna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bedrägeriförsök i marknaden, håll hårt i pengarna.

Nu när det är lätt och smidigt att annonsera i marknaden så passar man självklart på. Ofta kan man göra massor med klipp (något jag själv har både gjort och gett här i marknaden).

Dock kommer det så klart risker med bland annat bedragare.

Jag har fått ett roligt mail av en Hotmail-adress. Namnet på som skickas med är "..." (Nej en moderator har inte tagit bort namnet, inget är inkluderat).

Tjenare :).

i7 4770K
Asus matx rog moderkort
32GB corsair ram

Du kan få detta väldigt billigt då det endast ligger och skräpar sedan byte till x99.

Kan erbjuda att skicka sakerna mot en förskottsbetalning på 926kr.
Det är alltså en paysafecard kod du kan köpa online på https://www.paysafecard.com/sv-se/
Du får koden i din mail.

Syftet är att du ska slippa betala hela summan direkt och när du fått det du köpt så sätter du in resten.

Om det intresserar dig så hör av dig. Jag gör såhär för jag känner mig inte bekväm att få hela summan betalt i förväg.

Namn: ...
E-post: foxille[A@T]hotmail.com

Dold text

Något jag vill poängtera.

  • Ingen totalsumma är nämnd för "senare insättning"

  • Märklig förskottsbetalningbelopp på 926.

  • PaySafe (Vilket är väldigt osäkert för mig).

  • Inget namn, telefonnummer eller erbjudande att mötas upp eller liknande.

Finns det fler som har fått skumma erbjudanden nu under jul?
Och håll er till de säkra användarna på forumet, vi har en marknadsreferens-tråd som jag starkt rekommenderar!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Håller med dig, reagerade också på dessa punkter du skrev upp. Just 926 kr är skumt och sedan "Jag gör såhär för jag känner mig inte bekväm att få hela summan betalt i förväg" - Varför vill säljaren göra på detta viset?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

Jag har som princip att inte köpa begagnat. Om det så ska ske ska det vara mellan 4 ögon. Så båda parter verkligen får en bra affär.
Men det mailet du fick känns skumt på alla sätt och vis

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bra, då har du skrivit en lista på vad bedragaren kan förbättra

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av infigo:

Jag har som princip att inte köpa begagnat. Om det så ska ske ska det vara mellan 4 ögon. Så båda parter verkligen får en bra affär.
Men det mailet du fick känns skumt på alla sätt och vis

Jag köper jättegärna begagnat på marknaden här, finns massor av folk jag vet jag kan lita på då jag har både pratat, träffat eller köpt grejer av denne. Sedan finns det såklart mängder av folk man inte orkar ha att göra med som alltid är där och bjuder i trådar men inte har plånboken redo när det är dags för betalning eller ska pruta i sista stund.

Dock är alla erbjudanden på Mail utan konto på SweC rätt ner i papperskorgen för min del

Skrivet av darrefreak:

Bra, då har du skrivit en lista på vad bedragaren kan förbättra

Så rätt så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Minns förra året när man under samma tidpunkt gjorde massa köpes annonser, så var det en kille som svarade på alla. Han hade ett väldigt stort lager med saker misstänker jag

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av direktiv:

Minns förra året när man under samma tidpunkt gjorde massa köpes annonser, så var det en kille som svarade på alla. Han hade ett väldigt stort lager med saker misstänker jag

Undra varför man aldrig får så bra erbjudanden när man behöver betala för annonserna?

Har svarat med ett seriöst svar men har inte fått svar av killen, han verkar inte ens intresserad att sälja ens. Svår säljare alltså.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Undra varför man aldrig får så bra erbjudanden när man behöver betala för annonserna?

Har svarat med ett seriöst svar men har inte fått svar av killen, han verkar inte ens intresserad att sälja ens. Svår säljare alltså.

Han blev avstängd sen tror han hette nåt med ´´kotten´´ om nån annan minns? Vet att han lyckades lura vissa.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag har som princip att inte köpa begagnat. Om det så ska ske ska det vara mellan 4 ögon. Så båda parter verkligen får en bra affär.
Men det mailet du fick känns skumt på alla sätt och vis

Har köpt i princip allt i mina senaste datorer för att inte tala om en massa utrustning för överklockning (tjejen gillar inte mina 20+ grafikkort men det är sånt man får ta ) begagnat på nätet där det mesta har handlats här via swec. Har även sålt en hel del komponenter och har än så länge aldrig haft problem med något köp och nästan inte med några köpare.

Om inget annat så sparar man väldigt mycket pengar på att handla modern hårdvara begagnad och ett par tusenlappar är rätt mycket som student.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av direktiv:

Han blev avstängd sen tror han hette nåt med ´´kotten´´ om nån annan minns? Vet att han lyckades lura vissa.

Okej, min har inget SweC konto ens...

Vi skall dock nog inte diskutera allt för mycket kring vare sig kring användarnamn, mailadresser eller namn på bedragare. Finns både PUL och forumreglerna att bejaka.

Jag säger som sagt, Referenstråden borde nästan vara ett måste för seriösa affärer, vet inte för hur mycket jag har handlat på SweC för, men det närmar sig utan problem 10-20.000kr i omsättning för köp/sälj nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror inte jag skrivit i den tråden ännu, men din tråd gjorde att jag la in ett inlägg om min affär för ett par timmar sen.

Borde även vara en gnutta lättare att hitta den då jag googlade efter den nu, dock vet jag att jag sett den förut.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag fick samma erbjudande med samma upplägg (på samma grejer tror jag) i en köpesannons från mig ! Skulle betala en del på Paysafe nu (med instruktioner till det, precis som till dig) och resten när jag fått och kollat grejerna. Min följdfråga var då "Och hur mycket är resten" och "var bor du" och fick då priser på grejerna (billigt) och en stad. Dock fanns fler detaljer också som gjorde att jag inte "slog till"...

926 kr var kanske gårdagens kurs hos dem på 100 EUR ?

Men tyvärr finns det fler, som förstör för alla ärliga. Hade en annan affär pågång där jag fick lite vibbar och frågade var säljaren bodde, och fick svaret "det är långt från dig så vi får köra med Posten"... Det kan helt klart vara en ärlig säljare, men Blocketpaketet var inte av intresse och då drog jag mig ur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, min har inget SweC konto ens...

Vi skall dock nog inte diskutera allt för mycket kring vare sig kring användarnamn, mailadresser eller namn på bedragare. Finns både PUL och forumreglerna att bejaka.

Jag glömde man ska alltid gulla med dom kriminella i detta landet. Förlåt mig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rinosaur:

Tror inte jag skrivit i den tråden ännu, men din tråd gjorde att jag la in ett inlägg om min affär för ett par timmar sen.

Borde även vara en gnutta lättare att hitta den då jag googlade efter den nu, dock vet jag att jag sett den förut.

Ja varför inte använda den när den ändå finns?

Skrivet av Knetha:

Jag fick samma erbjudande med samma upplägg (på samma grejer tror jag) i en köpesannons från mig ! Skulle betala en del på Paysafe nu (med instruktioner till det, precis som till dig) och resten när jag fått och kollat grejerna. Min följdfråga var då "Och hur mycket är resten" och "var bor du" och fick då priser på grejerna (billigt) och en stad. Dock fanns fler detaljer också som gjorde att jag inte "slog till"...

926 kr var kanske gårdagens kurs hos dem på 100 EUR ?

Jag tror nog det var 100€ till SEK ja.
Jag har inte fått svar men Mailade runt kl 22 ikväll

Vilken stad om man får man fråga?

Skrivet av direktiv:

Jag glömde man ska alltid gulla med dom kriminella i detta landet. Förlåt mig.

Be inte om ursäkt, hoppas det är en hel trave med ironi om inte annat. Säger bara att det kan vara vettigt att inte bryta lagar/regler själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken stad om man får man fråga?

Sitter vid fel dator nu, men jag vill bestämt minnas att det var Jönköping.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knetha:

Sitter vid fel dator nu, men jag vill bestämt minnas att det var Jönköping.

Ska ha ögonen öppna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har köpt i princip allt i mina senaste datorer för att inte tala om en massa utrustning för överklockning (tjejen gillar inte mina 20+ grafikkort men det är sånt man får ta ) begagnat på nätet där det mesta har handlats här via swec. Har även sålt en hel del komponenter och har än så länge aldrig haft problem med något köp och nästan inte med några köpare.

Om inget annat så sparar man väldigt mycket pengar på att handla modern hårdvara begagnad och ett par tusenlappar är rätt mycket som student.

Det är klart men det beror lite på behov också. Jag köper inte så mycket grejer totalt sett och kan då tycka att jag kan lägga det extra för att ändå få det "nytt" från butik. Köper man mer och är student så blir det mer värt att köpa det begagnat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jönköping vad det och priserna var:

i7 4770k - 1500
Asus Maximus vi Extreme - 1500
32GB ram - 1500

Kanske inte jättebilligt nu när jag tänker på det... (CPU 1000 under nypris, MB 2000 under nypris, 32 Gb går att få i butil för 1500)

Permalänk
Medlem

Tjena jag la ut en köpes annons och blev också kontaktad av individen ovan vid två olika tillfälle med 4 dagars mellanrum den epost adressen som han använde ovan var den som han använde sist för mig och när han använde den använde han sig av en VPN.

Jag fick liknande meddelande i form av:
"Du vill inte ha sakerna mot en liten förskottspeng på 926kr (paysafecard kod), jag skickar sedan sakerna till dig, du undersöker och betalar resten när dessa är ok :)?"

Jag har både hans IP adress hans skype konto och jag har både knutit hans mail och hans skype via en ip resolver till samma person har precis i skrivande stund dragit in ett meddelande till redaktionen med hans ip adress och namn.

Vad som fick mig att reagera var ju både att han hade ett alldeles för lågt pris med tanke på vad komponenterna han försökte sälja mig va värda, han kontaktade mig från 2 olika epost adresser han ville inte heller uppvisa ett kvitto på produkterna förrän vi redan hade gjort en affär så att säga och också att han drog historier om att hans flickvän kollade hans konton så att han inte ville ha pengarna på paypal.

Personen i fråga går också under namnet Mach Fox"machiavellianfox@hotmail.com"
Hans ip adress routas till Jönköping men han bor faktiskt i Habo vilket ligger lite ovanför, han glömde VPN när han kontaktade mig via hans föregående mail.
Medans mailen som nämns ovan "foxille@hotmail.com" använde han sig av vpn specifikt anonine tror jag med tanke på ip adressen börjar på 178 och går via portlane.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu när det är lätt och smidigt att annonsera i marknaden så passar man självklart på. Ofta kan man göra massor med klipp (något jag själv har både gjort och gett här i marknaden).

Dock kommer det så klart risker med bland annat bedragare.

Jag har fått ett roligt mail av en Hotmail-adress. Namnet på som skickas med är "..." (Nej en moderator har inte tagit bort namnet, inget är inkluderat).

Tjenare :).

i7 4770K
Asus matx rog moderkort
32GB corsair ram

Du kan få detta väldigt billigt då det endast ligger och skräpar sedan byte till x99.

Kan erbjuda att skicka sakerna mot en förskottsbetalning på 926kr.
Det är alltså en paysafecard kod du kan köpa online på https://www.paysafecard.com/sv-se/
Du får koden i din mail.

Syftet är att du ska slippa betala hela summan direkt och när du fått det du köpt så sätter du in resten.

Om det intresserar dig så hör av dig. Jag gör såhär för jag känner mig inte bekväm att få hela summan betalt i förväg.

Namn: ...
E-post: foxille[A@T]hotmail.com

Dold text

Något jag vill poängtera.

  • Ingen totalsumma är nämnd för "senare insättning"

  • Märklig förskottsbetalningbelopp på 926.

  • PaySafe (Vilket är väldigt osäkert för mig).

  • Inget namn, telefonnummer eller erbjudande att mötas upp eller liknande.

Finns det fler som har fått skumma erbjudanden nu under jul?
Och håll er till de säkra användarna på forumet, vi har en marknadsreferens-tråd som jag starkt rekommenderar!

Detta är personen jag menade i min tråd också! samma email och samma sätt att gå tillväga! Låt oss arbeta tillsammans för att sätta dit denna parasit!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

Detta är personen jag menade i min tråd också! samma email och samma sätt att gå tillväga! Låt oss arbeta tillsammans för att sätta dit denna parasit!

Om du så önskar, jag har mina Mail sparade. Det var dessvärre inte många.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hade själv ute en köpesannonsen i december på grafikkort, moderkort samt cpu och fick ett mail från en kille. Bra pris, men har blivit lurad tidigare så gick inte på det denna gång.

Tjenare, jag har 2st asus 280x som du kan få för en paysafecard kod på 926kr.

Annars har jag en i7 4790K med asus z79 bräda. som du också kan få för 926kr.

Han hade ingen telefon som han kunde fota grejerna med, men ville senare i konversationen ha betalt med swish fast först hade han ingen mobil.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ante_ante:

Hade själv ute en köpesannonsen i december på grafikkort, moderkort samt cpu och fick ett mail från en kille. Bra pris, men har blivit lurad tidigare så gick inte på det denna gång.

Tjenare, jag har 2st asus 280x som du kan få för en paysafecard kod på 926kr.

Annars har jag en i7 4790K med asus z79 bräda. som du också kan få för 926kr.

Han hade ingen telefon som han kunde fota grejerna med, men ville senare i konversationen ha betalt med swish fast först hade han ingen mobil.

Han verkar inte vara den klyftigaste killen dessvärre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hahaha! Skön snubbe, he'll be back haha.

Visa signatur

|||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hahaha! Skön snubbe, he'll be back haha.

Yes he will. xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hahaha! Skön snubbe, he'll be back haha.

Skrivet av DavidtheDoom:

Yes he will. xD

det var ju ändå lite komiskt hahaha men vilken jävla parasit

Permalänk

Mr. Machiavellianism... Om du läser detta vill jag att du ska veta att du är en jävla loser.

Visa signatur

|||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KiwiÄrGott:

Mr. Machiavellianism... Om du läser detta vill jag att du ska veta att du är en jävla loser.

Det var ett jäkligt bra namn, Vi får kalla killen Fox Machiavellianism, eller Mr. Machiavellianism. Lite långt att komma ihåg dock. Fox M kanske?

Känns som att han har ett stort ego när han har Fox (slugt djur) och Machiavellianism i samma mail/nämner Machiavellianismen i ett mail. Nästan så att jag hade tyckt synd om honom om det inte vore för vilken skitstövel han är.

Inte bara Ego, kanske en hint av Hybris/megalomani?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var ett jäkligt bra namn, Vi får kalla killen Fox Machiavellianism, eller Mr. Machiavellianism. Lite långt att komma ihåg dock. Fox M kanske?

Känns som att han har ett stort ego när han har Fox (slugt djur) och Machiavellianism i samma mail/nämner Machiavellianismen i ett mail. Nästan så att jag hade tyckt synd om honom om det inte vore för vilken skitstövel han är.

Inte bara Ego, kanske en hint av Hybris/megalomani?

SKulle tro en blanding mellan hybris/ensam/äcklig

Hybrid äckel? hahah