Söker ett par hörlurar samt mic

Permalänk

Söker ett par hörlurar samt mic

Jo, nu har mitt Siberia V2 tillslut lagt av och jag har tänkt ersätta det med ett par hörlurar och separat mic.
Jag har dock ingen aning om hur mycket man ska lägga ned och vad man ska lägga ned det på.

Jag är redo att lägga ut i alla fall 2000:- på en hörlur + mic kombination, men tar gärna emot förslag för billigare och dyrare par.
Dock så är jag ute efter någonting som presterar bättre än mitt gamla V2, vars avsaknad på bas har gjort mig sugen på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4mnYouSir:

Jo, nu har mitt Siberia V2 tillslut lagt av och jag har tänkt ersätta det med ett par hörlurar och separat mic.
Jag har dock ingen aning om hur mycket man ska lägga ned och vad man ska lägga ned det på.

Jag är redo att lägga ut i alla fall 2000:- på en hörlur + mic kombination, men tar gärna emot förslag för billigare och dyrare par.
Dock så är jag ute efter någonting som presterar bättre än mitt gamla V2, vars avsaknad på bas har gjort mig sugen på annat.

Vill du ha bra ljud hade jag absolut köpt Lurar och Mic separat. Själv kör jag med webcam-mic men har även en stativ mic för när det är för mycket ljud kring mig.

Ett exempel:
- Bordsmic http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/hogtalare-headset/mikrofoner/bordsmikrofon-p61106
- Beyerdynamic DT770 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751

Vad har du för ljudkort? Internt/integrerat/externt?

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT770 + en modmic.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Vill du ha bra ljud hade jag absolut köpt Lurar och Mic separat. Själv kör jag med webcam-mic men har även en stativ mic för när det är för mycket ljud kring mig.

Ett exempel:
- Bordsmic http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/hogtalare-headset/mikrofoner/bordsmikrofon-p61106
- Beyerdynamic DT770 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751

Vad har du för ljudkort? Internt/integrerat/externt?

Har inget ljudkort och ingen hörlursförstärkare, kopplar bara saker direkt till mitt Gigabyte z97 MoBo.

Permalänk

Läste på mig lite grann om ljudkort och modmic. Beyerdynamic DT770 + en modmic känns ju bra, men då måste jag väl förmodligen skaffa ett redligt ljudkort. Har fått tips om en O2+ODAC, men är helt ny till ljudkort. Några tips på ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4mnYouSir:

Läste på mig lite grann om ljudkort och modmic. Beyerdynamic DT770 + en modmic känns ju bra, men då måste jag väl förmodligen skaffa ett redligt ljudkort. Har fått tips om en O2+ODAC, men är helt ny till ljudkort. Några tips på ljudkort?

Det där med hur bra/dåliga det integrerade är en väldigt het debatt, även här på Sweclockers. Det finns 2 versioner på DT770: en på 80Ohm och en på 250Ohm (om jag inte missminner mig). Om du väljer ett par med 80 kan du driva det utan större förstärkning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gublo:

Det där med hur bra/dåliga det integrerade är en väldigt het debatt, även här på Sweclockers. Det finns 2 versioner på DT770: en på 80Ohm och en på 250Ohm (om jag inte missminner mig). Om du väljer ett par med 80 kan du driva det utan större förstärkning.

Beyerdynamic DT770 finns i 32, 80 och 250 ohm. Går även att specialbeställa på 600 ohm. DT770 är slutna bastunga lurar.
I samma serie finns DT990 som är en öppen version, och DT880 som är en Semi-öppen version.
DT880 och DT990 går att få i 32, 250 och 600 ohm.

Med 80 ohm kan du spela nog högt med onboard ljudkort om du inte har råd att köpa ett nytt ljudkort just nu. Inte ont i öronen högt men nog högt. Så högt som jag kan tänka mig att man vill kunna spela.

Jag sitter med ett par DT770 80 Ohm till en Audioengine D1. Eftersom Audioengine D1 endast tar kraft från USB så går det inte att spela ont-i-öronen högt med den heller men det går att spela nog högt, så högt som man vill kunna spela alltså.

Summan av kardemumman. Köp ett par DT770 80 ohm om du vill ha slutna bastunga lurar. Lurarna sitter väldigt skönt och skaver inte på öron så man kan ha dem länge utan att få ont som av vissa andra lurar. Köp till ett Sound Blaster Z kort, där får du med en mic på köpet. Vet inte hur bra micen är men går ju alltid att byta ut den senare då den kommer med på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Beyerdynamic DT770 finns i 32, 80 och 250 ohm. Går även att specialbeställa på 600 ohm. DT770 är slutna bastunga lurar.
I samma serie finns DT990 som är en öppen version, och DT880 som är en Semi-öppen version.
DT880 och DT990 går att få i 32, 250 och 600 ohm.

Med 80 ohm kan du spela nog högt med onboard ljudkort om du inte har råd att köpa ett nytt ljudkort just nu. Inte ont i öronen högt men nog högt. Så högt som jag kan tänka mig att man vill kunna spela.

Jag sitter med ett par DT770 80 Ohm till en Audioengine D1. Eftersom Audioengine D1 endast tar kraft från USB så går det inte att spela ont-i-öronen högt med den heller men det går att spela nog högt, så högt som man vill kunna spela alltså.

Summan av kardemumman. Köp ett par DT770 80 ohm om du vill ha slutna bastunga lurar. Lurarna sitter väldigt skönt och skaver inte på öron så man kan ha dem länge utan att få ont som av vissa andra lurar. Köp till ett Sound Blaster Z kort, där får du med en mic på köpet. Vet inte hur bra micen är men går ju alltid att byta ut den senare då den kommer med på köpet.

Det hade jag missat, tack för att du rättade till! Bra att det finns val.
Har själv DT990 och kan varmt rekommendera dessa också om OP istället söker öppna lurar.

Permalänk
Medlem

Sennheiser 598 + modmic har jag. Funkar kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tydligen har mitt moderkort ett Realtek ALC1150 inbyggt, vilket folk verkar anse är hyfsat iaf. Klarar det av att ge ett DT770 vad det behöver för att leverera bra?

Och vad är era åsikter i DT770 vs DT990 då de båda är i samma prisklass? Ställer DT990 med sina 250 Ohm ännu mer krav på ljudkortet än ett DT770 80 Ohm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4mnYouSir:

Tydligen har mitt moderkort ett Realtek ALC1150 inbyggt, vilket folk verkar anse är hyfsat iaf. Klarar det av att ge ett DT770 vad det behöver för att leverera bra?

Och vad är era åsikter i DT770 vs DT990 då de båda är i samma prisklass? Ställer DT990 med sina 250 Ohm ännu mer krav på ljudkortet än ett DT770 80 Ohm?

Du vill nog ha lättdriva lurar med det inbyggda ljudkortet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D4mnYouSir:

Tydligen har mitt moderkort ett Realtek ALC1150 inbyggt, vilket folk verkar anse är hyfsat iaf. Klarar det av att ge ett DT770 vad det behöver för att leverera bra?

Och vad är era åsikter i DT770 vs DT990 då de båda är i samma prisklass? Ställer DT990 med sina 250 Ohm ännu mer krav på ljudkortet än ett DT770 80 Ohm?

Ska du ha 250 ohm behöver du köpa en hörlursförstärkare.

Som sagt ditt onboard ljudkort kommer kunna driva ett par 80 ohms DT770 lagon högt i volym.

Permalänk
Medlem

Första frågan vore dock om du är intresserad av slutna eller öppna hörlurar?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.turtlebeach.com/product-detail/pc-headsets/ear-for...
Ångrar inte en sekund att jag köpte dem, fick dem på mellandagsrean för 999:-, sjukt bra ljud, mikrofonen är suverän, gott om möjligtheter osv.

Permalänk

Okej, jag tror att jag är inne på att skaffa 250 Ohm versionen av DT770, men frågan är då vad jag ska införskaffa för ljudkort/hörlursförstärkare för att driva dom.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4mnYouSir:

Okej, jag tror att jag är inne på att skaffa 250 Ohm versionen av DT770, men frågan är då vad jag ska införskaffa för ljudkort/hörlursförstärkare för att driva dom.

Några tips?

Exakt vilket moderkort har du? Vissa moderkort har även en ganska schysst hörlursförstärkare från Texas Instruments som kopplas till frontpanelen (vet att Asrocks lite dyrare modeller sedan Z87 har detta i varje fall). Driver mina DT990 250ohm med bravur.

Annars är Fiio E10K ett prisvärt alternativ om du vill lägga dig under tusenlappen. Fungerade bra till mina HD650 ett tag! - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346

Skrivet av zsebbez:

http://www.turtlebeach.com/product-detail/pc-headsets/ear-for...
Ångrar inte en sekund att jag köpte dem, fick dem på mellandagsrean för 999:-, sjukt bra ljud, mikrofonen är suverän, gott om möjligtheter osv.

Helt okej headset men har inte mycket att säga till om i jämförelse med ordentliga hörlurar tyvärr!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4mnYouSir:

Okej, jag tror att jag är inne på att skaffa 250 Ohm versionen av DT770, men frågan är då vad jag ska införskaffa för ljudkort/hörlursförstärkare för att driva dom.

Några tips?

Som jag frågade, vet du om du är ute efter öppna eller slutna hörlurar?:)

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Sennheiser Momentum over ear . Lättdrivan och låter mycket bra .Du behöver inte köpe något ljudkort. (Men det är inte fel att göra det) Dom har mic på en av kablarna . Jag använder mina till ps4 ,moblilen och dator. Köp inte on ear !!!!!! Dom är inte i närheten så bra .

Det är 18ohm impedans känsligheten är 110db/mW

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485311

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4mnYouSir:

Jo, nu har mitt Siberia V2 tillslut lagt av och jag har tänkt ersätta det med ett par hörlurar och separat mic.
Jag har dock ingen aning om hur mycket man ska lägga ned och vad man ska lägga ned det på.

Jag är redo att lägga ut i alla fall 2000:- på en hörlur + mic kombination, men tar gärna emot förslag för billigare och dyrare par.
Dock så är jag ute efter någonting som presterar bättre än mitt gamla V2, vars avsaknad på bas har gjort mig sugen på annat.

Annars är Fiio E10K ett prisvärt alternativ om du vill lägga dig under tusenlappen. Fungerade bra till mina HD650 ett tag! - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346

Jag själv äger en FiiO E10K och den fungerar helt OK, får dock mer kräm utav min Monoprice. Dock har jag hört att folk klagat på den då man går upp till en lur på 250Ohm. Monoprice har en bra förstärkare som "ska" orka driva upp till 600Ohm (vilket även folk klagat på), men klarar galant att driva lurar på 250Ohm. Det finns en "rebranded"-variant av den att hitta på Ebay, Tradera osv. om man vill komma undran billigare. Det är exakt samma chip och chassi som monoprice använder, fast det är ett X som logotyp.

Edit: Hittade den för OK pris på Tradera: http://www.tradera.com/item/120305/208060697/horlursforstarka...

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Som jag frågade, vet du om du är ute efter öppna eller slutna hörlurar?:)

Vad jag har förstått så ger slutna bättre bas och håller ute/inne ljud, med alla för- och nackdelar som det innebär. Jag har ingenting emot att jag inte hör mig själv prata särskilt bra (vilket jag har läst att folk med slutna upplever). Slutna låter ju ypperliga för inlevelse, men är det något annat jag bör veta om öppna vs slutna?

Permalänk
Skrivet av majje:

Exakt vilket moderkort har du? Vissa moderkort har även en ganska schysst hörlursförstärkare från Texas Instruments som kopplas till frontpanelen (vet att Asrocks lite dyrare modeller sedan Z87 har detta i varje fall). Driver mina DT990 250ohm med bravur.

Moderkortet:
https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z97x-ud3h-bk-socket-1150/...

Permalänk
Skrivet av D4mnYouSir:

Vad jag har förstått så ger slutna bättre bas och håller ute/inne ljud, med alla för- och nackdelar som det innebär. Jag har ingenting emot att jag inte hör mig själv prata särskilt bra (vilket jag har läst att folk med slutna upplever). Slutna låter ju ypperliga för inlevelse, men är det något annat jag bör veta om öppna vs slutna?

Har du sambo eller liknande (dvs du inte bor ensam) eller om du ska använda lurarna utanför lägenheten så kör definitivt på slutna lurar.

Jag har förresten själv ett par dt770 250 ohm och har inga problem att driva dem direkt från moderkortet

EDIT: Jag kan inte höja volymen så högt att mina öron börjar blöda men tillräckligt högt för att det ska göra ont. Sitter på ett z87x-ud5h moderkort

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Skrivet av Krisilicous:

Har du sambo eller liknande (dvs du inte bor ensam) eller om du ska använda lurarna utanför lägenheten så kör definitivt på slutna lurar.

Jag har förresten själv ett par dt770 250 ohm och har inga problem att driva dem direkt från moderkortet

EDIT: Jag kan inte höja volymen så högt att mina öron börjar blöda men tillräckligt högt för att det ska göra ont. Sitter på ett z87x-ud5h moderkort

Yup, bor hos familjen atm och vill gärna njuta av musik/spel/film på natten. Så slutna låter ju prima.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D4mnYouSir:

Yup, bor hos familjen atm och vill gärna njuta av musik/spel/film på natten. Så slutna låter ju prima.

Varför 250 ohm om man får fråga?

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Varför 250 ohm om man får fråga?

Nästan ingen kostnadsskillnad mellan DT770 80 ohm och 250 ohm, så jag antog att det var mer kraft för en liten slant extra. Har som sagt inget emot att lägga ned pengar på ljudkort/hörlursförstärkare för att få ut bättre ljud av dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D4mnYouSir:

Nästan ingen kostnadsskillnad mellan DT770 80 ohm och 250 ohm, så jag antog att det var mer kraft för en liten slant extra. Har som sagt inget emot att lägga ned pengar på ljudkort/hörlursförstärkare för att få ut bättre ljud av dom.

Du får inte mer "kraft". Köp 80 omh så kan du köra dem i telefonen, surfplattan, datorn mm. Du kommer inte höra någon skillnad på lurarna, det enda du gör är att låsa dig till att behöva en hörlursförstärkare när du ska använda dem.