Köpa beg iPhone från företag.

Permalänk

Köpa beg iPhone från företag.

Hejsan!

Ska köpa en beg iPhone 5s från ett lokalt företag (väldigt gammalt och populärt). Grejen är att dom kollar upp så allt fungerar på den, men man får ingen garanti.

Men om nu tex kameran skulle ta suddiga bilder/vara trasig kan jag inte yrka på reklamation då? Kommer ju få kvitto såklart på telefonen. Eller sägs reklamationsrätten upp helt bara för den är beg?

Kan tillägga att jag väljer detta istället för blocket då det borde minska risken att den blir stöldspärrad osv. Den har även nybytt skärm (original apple).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Ska köpa en beg iPhone 5s från ett lokalt företag (väldigt gammalt och populärt). Grejen är att dom kollar upp så allt fungerar på den, men man får ingen garanti.

Men om nu tex kameran skulle ta suddiga bilder/vara trasig kan jag inte yrka på reklamation då? Kommer ju få kvitto såklart på telefonen. Eller sägs reklamationsrätten upp helt bara för den är beg?

Kan tillägga att jag väljer detta istället för blocket då det borde minska risken att den blir stöldspärrad osv. Den har även nybytt skärm (original apple).

varför inte själv testa dom funktioner som finns, wifi, kamera, mikrofon, högtalare, osv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Ett företag som säljer prylar kan aldrig förhandla bort Konsumentköplagen. Det gäller även begagnade produkter. Det innebär att du kan reklamera produkten inom tre år från köpet och få ursprungliga fel fixade, dvs fel som anses ha funnits på produkten när du köpte den. I och med att den är begagnad vid köpet så är det lite svårare, men inom sex månader från köpet är det upp till dem att bevisa att ett fel inte var ursprungligt utan att det är du dom orsakat det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ett företag som säljer prylar kan aldrig förhandla bort Konsumentköplagen. Det gäller även begagnade produkter. Det innebär att du kan reklamera produkten inom tre år från köpet och få ursprungliga fel fixade, dvs fel som anses ha funnits på produkten när du köpte den. I och med att den är begagnad vid köpet så är det lite svårare, men inom sex månader från köpet är det upp till dem att bevisa att ett fel inte var ursprungligt utan att det är du dom orsakat det.

har man testat allt och ex: kameran slutar funka efter 5månader så blir det alltså utbytt ? utan extra kostnad
just med iPhones så funkar det eller inte om nånting dör så är det oftast tapp-skador, slitage, sbs, vattenskada eller liknande.

har varit med om 2-3 rep / år där oskadade telefoner får skumma problem och det inte direkt finns nån lösning på problemet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonatan80:

har man testat allt och ex: kameran slutar funka efter 5månader så blir det alltså utbytt ? utan extra kostnad
just med iPhones så funkar det eller inte om nånting dör så är det oftast tapp-skador, slitage, sbs, vattenskada eller liknande.

har varit med om 2-3 rep / år där oskadade telefoner får skumma problem och det inte direkt finns nån lösning på problemet.

Konsumentköplagen säger att leverantören måste kunna bevisa att felet inte är ursprungligt inom de första sex månaderna efter köpet. Om du tex har vattenindikatorer som har löst ut så är det troligt att felet inte är ursprungligt. Oavsett är det bra om telefonen är i fint skick när man reklamerar även efter sex månader. Det är lättare att hävda ursprungligt fel om produkten i övrigt är välskött.

Så ja, slutar kameran fungera efter fem månader så skulle jag i alla fall säga att det är rätt tufft för företaget som sålt den.

En parentes är att detta med vattenskador. Normalt räknar man ju med att indikatorerna i telefonen är vita när man köper en telefon. Men med tanke på att detta nu är en begagnad telefon, så finns det ju inget som säger att indikatorerna inuti luren är vita så vida säljaren inte öppnat telefonen och dokumenterat att de är det. Så det är på håret att hävda att en vattenskada skulle vara orsakad av kunden om man inte dokumenterat statusen innan försäljningen. Det kan ju ha varit med vid köpet. Inom de sex månaderna pratar vi nu om. Efter sex månader går bevisbördan över på dig som kund.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tackar för svar, så dom kan alltså neka garanti men iaf i 6mån har jag reklamation. Lite svårt att testa precis allt tex kanske den dör vid 20% batteri kvar, då går jag dit och kräver en ny eller ringer arn.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Tackar för svar, så dom kan alltså neka garanti men iaf i 6mån har jag reklamation. Lite svårt att testa precis allt tex kanske den dör vid 20% batteri kvar, då går jag dit och kräver en ny eller ringer arn.

När man reklamerar så har företaget rätt att försöka laga den. Så kräva en ny blir svårt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

så här säger Konsumentverket angående begagnat försäljning från företag,

"Befintligt skick
Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Om butiken tydligt har informerat att en viss vara har någon defekt eller något skönhetsfel, kan du inte klaga på just dessa fel efter köpet."

Permalänk
Skrivet av giplet:

När man reklamerar så har företaget rätt att försöka laga den. Så kräva en ny blir svårt.

Jo man den lagas i alla fall!

Skrivet av guineapig:

så här säger Konsumentverket angående begagnat försäljning från företag,

"Befintligt skick
Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Om butiken tydligt har informerat att en viss vara har någon defekt eller något skönhetsfel, kan du inte klaga på just dessa fel efter köpet."

Så alltså om kameran skulle ge sig efter 1 månad så ska dom laga den? Då dom inte säger att den kommer ev gå sönder.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jo man den lagas i alla fall!

Så alltså om kameran skulle ge sig efter 1 månad så ska dom laga den? Då dom inte säger att den kommer ev gå sönder.

Det guineapig skriver betyder att om det finns ett fel när du köper telefonen som företaget är öppna med, dvs om de när de säljer den till dig talar om att kameran inte fungerar, då har du inte heller rätt att få kameran lagad.

Som jag tolkar din beskrivning så säljer de telefonen som testad och fullt fungerande och då har du rätt att reklamera alla typer av fel utom möjligtvis om batteriet börjar bli dåligt. Om du får möjlighet att undersöka telefonen innan köp kan du inte heller reklamera saker som du borde ha kunnat märka, som tex repor.

Jag tycker att du ska köpa telefonen om du var inne på det. Det är betydligt säkrare att köpa en begagnad produkt av ett företag jämfört med att köpa av en privatperson. Företag har skyldigheter som inte går att förhandla bort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag vill att du observerar att det finns ingen i Sverige som byter display på en iPhone till "Apple original".
Om skärmen är bytt på en iphone kommer du inte kunna lämna in den på en AASP verkstad för lagning i framtiden.

Den vanliga åtgärden i sverige vid krossad display är att hela enheten byts ut. Så ha detta i åtanke när du köper telefonen.
Med andra ord den display som är bytt på telefonen är ett så kallat "fulbyte".

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av ddog:

Hej,

Jag vill att du observerar att det finns ingen i Sverige som byter display på en iPhone till "Apple original".
Om skärmen är bytt på en iphone kommer du inte kunna lämna in den på en AASP verkstad för lagning i framtiden.

Den vanliga åtgärden i sverige vid krossad display är att hela enheten byts ut. Så ha detta i åtanke när du köper telefonen.
Med andra ord den display som är bytt på telefonen är ett så kallat "fulbyte".

Dom är en certifierad apple verkstad och det står att tillverkare av displayen är Apple och det kan dom väl inte ljuga om?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Dom är en certifierad apple verkstad och det står att tillverkare av displayen är Apple och det kan dom väl inte ljuga om?

Dom kan göra det, men sedan om det är lagligt eller inte är en annan sak. Men det stämmer att certifierade Apple reparatörer inte reparerar displayen och en hel del andra komponenter, utan man får en utbytesenhet, som antingen är en ny iPhone eller en refurbished iPhone beroende på hur gammal enheten är sedan den kom ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Dom kan göra det, men sedan om det är lagligt eller inte är en annan sak. Men det stämmer att certifierade Apple reparatörer inte reparerar displayen och en hel del andra komponenter, utan man får en utbytesenhet, som antingen är en ny iPhone eller en refurbished iPhone beroende på hur gammal enheten är sedan den kom ut

Jag gissar att refurb av en iPhone med sprucken skärm innebär att byta skärmen. Så det kan kanske vara så att det är en refurb enhet, eller?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att refurb av en iPhone med sprucken skärm innebär att byta skärmen. Så det kan kanske vara så att det är en refurb enhet, eller?

Ja, om skärmen är hel o så så kan det vara en refurb version. Dock så tror jag inte att Apple redan har börjat ge refurb versioner av iPhone 5S, brukar mer hända på telefoner som är typ 2 år eller äldre, då min vän som hade en powerknapp som inte fungerade som den skulle fick en helt ny iPhone 5 1 dag innan garantin gick ut, detta var ca 1-2 månader efter att iPhone 5S hade kommit ut. Så jag tror inte riktigt på det att det är en refurb redan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ja, om skärmen är hel o så så kan det vara en refurb version. Dock så tror jag inte att Apple redan har börjat ge refurb versioner av iPhone 5S, brukar mer hända på telefoner som är typ 2 år eller äldre, då min vän som hade en powerknapp som inte fungerade som den skulle fick en helt ny iPhone 5 1 dag innan garantin gick ut, detta var ca 1-2 månader efter att iPhone 5S hade kommit ut. Så jag tror inte riktigt på det att det är en refurb redan

Detta förstår jag inte. De får in en trasig enhet och refurbar den, så vad gör de sen? Säljer kanske!?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta förstår jag inte. De får in en trasig enhet och refurbar den, så vad gör de sen? Säljer kanske!?

Dom får in en trasig enhet, den skickas tillbaka till kina(?) för att demonteras o delarna som är trasiga byts ut + batteri (byts alltid ut på refurbing) och skalet(byts också alltid ut) och sedan så tror jag att Apple har dom på något lager typ ett bra tag, för som sagt, det som Apple snubben sa till oss, och detta var i dec 2013, dvs lite mer än 1 år sedan, så är det bara enheter som är rätt så gamla och som typ inte produceras längre som får refub, det är så jag tolkar hans svar iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig