Hur ser jag hur mycket jag verkligen har på hårddisken?

Permalänk

Hur ser jag hur mycket jag verkligen har på hårddisken?

Hej!
Upptäckte just att jag börjar få trångt på C: (en SDD på 128Gb).
Men jag förstår inte varför.

Utforskaren säger att kapaciteten på disken 119Gb och att det finns 9Gb kvar.
Markerar jag allt i C-rooten och tittar på egenskaper så sägs innehållet vara 40Gb.
119-40=79 dvs betydligt mer än 9.
Vad är det som tar plats?
Kan det ha med dolda filer och liknande att göra?

Kollade mha Total Commander, där jag ställt in att visa alla dolda filer samt
systemfiler. TC får det då till att det finns 74 på den och 10 kvar.
74+10=84 dvs betydligt mindre än 119.

Vad är det jag missar?

mvh flourtanten

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Kör Tree size free så ser du vad som tar plats

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kolla hur stor "pagefile" du har och reducera om så behövs. Använder du "Hibernate"? Om inte, stäng av den funktionen för det kan också ta upp mycket plats på SSD. Öppna kommandotolken och skriv: powercfg -h off
Ladda ner programmet TreeSize för att se vad som tar upp plats på din HD.
Vet inte om detta gäller för ditt SSD, men jag behövde en gång installera en firmware för att få problemet att försvinna. Oavsett hur jag kollade så registrerades det 60 GB för lite på en 120 GB SSD. Men det behöver inte vara så i ditt fall...

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det tillkommer även overhead beroende på klusterstorleken i filsystemet, men det brukar normalt inte handla om särskilt mycket. Du kan se det i Utforskaren om du t.ex. högerklickar på valfri mapp och väljer Egenskaper. Där finns två storleksangivelser, där den undre, som visar "fysiskt" använt utrymme, är den intressanta för din del. Normalt är det måttet inte särskilt mycket större, men om du har vansinniga mängder små filer (och eventuellt större klusterstorlek än normalt; men det är osannolikt såvida du inte medvetet valt någåt annat än standardstorleken vid eventuell formattering) skulle det kunna förklara skillnaden.

En annan förklaring är att du har filer/mappar som du saknar rättighet att se. Standardexempel är "C:\Recovery" och "C:\System Volume Information".

Du råkar inte ha en gigantisk hibernation eller pagefil (dvs C:\hiberfil.sys respektive C:\pagefile.sys)? Men det borde du ha sett i Total Commander om du som sagt visar alla dolda och systemfiler...

Slanga om inte annat ned WinDirStat och se vad den säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Körde Tree Size och såg att "System Volume Information" var på ca 50Gb, men det
syntes varken i Utforskaren eller TC.
Jag har nu stängt av Systemåterställning, så nu finns det gott om utrymme på disken igen.
Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flourtanten:

Körde Tree Size och såg att "System Volume Information" var på ca 50Gb, men det
syntes varken i Utforskaren eller TC.
Jag har nu stängt av Systemåterställning, så nu finns det gott om utrymme på disken igen.
Tack alla!

Jag hade inte stängt av den om jag vore dig... minska dens storlek till typ 5GB kanske, men inte av helt.
OM du får ett systemfel, som skadar något vid en uppdatering tex, så har du INGEN chans att återställa allt. Med några GB så sparar den hur allt såg ut innan felet och kan återställe allt.
Har rättat många situationer för mig, både på mina och andras datorer när något oväntat går fel.

Annars kanske du upptäcker att du måste installera om väldigt ofta.

Ett annat tips är, kör diskrensning, när rutan kommer upp, välj systemfiler, låt den gå igenom igen och ta bort temp mappar, Windows Update och ev Servicepack.
När den är klar, starta om, så rensar den lite till av det du valt. Du kan få några GB utrymme till.

Permalänk
Medlem

Vanligt vist när man har SSD på 120gb så har man en HDD och där sparar man det "viktiga" och har spel på SSD och dylikt. Iaf i mitt läge med 240gb. Systemåterställning kan man stänga av. Dock så kanske det är bättre att offra 5GB för att slippa installera om alla spel osv.
Om det skulle ske problem