Permalänk
Medlem

Hur organiserar ni alla prylar?

Efter väldigt många år med ett stort datorintresse har jag samlat på mig hur mycket prylar som helst. Problemet är att jag har ett behov av att ha mina saker i ordning, vilket mina datorrelaterade prylar inte är. Just nu har jag allt utspritt i hundra olika flyttkartonger och påsar utan att ha någon aning om var någonting är egentligen. Detta måste jag lösa.

Hur har ni organiserat alla era komponenter, tillbehör, kablar, påsar med skruvar, verktyg, halvfungerande datorer, kartonger, lådor, sladdar, enheter, reserverdelar, antistatpåsar, manualer och liknande?

Permalänk
Medlem

Jag säljer av delar så snabbt jag kan. Byter jag grafikkort slänger jag ut det gamla till försäljning omgående. Har två riggar och typ inga lösa delar liggandes.
På vinden sparar jag kartonger till delarna jag har så jag har dem till att sälja av delar i när de byts.
Sen har jag en liten låda i bokhyllan där jag har sata kablar, mobo manualerna, kylpasta och lite annat småplock som jag använder mer frekvent.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Santrium:

Efter väldigt många år med ett stort datorintresse har jag samlat på mig hur mycket prylar som helst. Problemet är att jag har ett behov av att ha mina saker i ordning, vilket mina datorrelaterade prylar inte är. Just nu har jag allt utspritt i hundra olika flyttkartonger och påsar utan att ha någon aning om var någonting är egentligen. Detta måste jag lösa.

Hur har ni organiserat alla era komponenter, tillbehör, kablar, påsar med skruvar, verktyg, halvfungerande datorer, kartonger, lådor, sladdar, enheter, reserverdelar, antistatpåsar, manualer och liknande?

Har alla komponenter kvar i sina lådor. Lättare att hitta en låda med en fet text på än titta genom en antistatpåse. Manualer ligger i originalkartonger, eventuellt skulle man kunna lägga alla i en låda för ett nätagg. De brukar vara bra lådor det för sånt.

Har köpt lite lådor med fack på biltema, en har jag diverse sleeving och adaptrar i. Det är en ganska stor låda med bärhantag. I denna låda sitter sedan 4st "kassetter" med fack.

Sedan har jag en lös lite mindre låda med alla skruvar sorterade efter gänga och typ.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Diverse användbara sladdar i ett skåp under datorbordet.

Det mesta av min tangentbords-samling har jag i ett par kartonger som det har varit datorskärmar i. De öppnas ovanifrån när de ligger ner och är något längre än ett fullstort tangentbord. Tangentborden står på långsidorna (aldrig direkt ovanpå ett annat) och varje kabel samlad i en tom toapappersrulle (aldrig linda en kabel runt en elgrej).

Annars samlar jag projekt och material i ett antal staplade skokartonger: en för elektronik (lödkolv etc.), en för möss, en för skruvar och muttrar, en för små färgburkar och lim, och så vidare. Frysetiketter från Ica. En låda har "Övrigt" för småsaker som inte passar någonannanstans. De har kommit till då och då, och delat på sig när de blivit överfulla.
Jag vet att jag borde byta ut dem mot mer hållbara lådor med etikett i ungefär samma storlek från t.ex. IKEA.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har sorterat upp mitt 'spill' i en billy bokhylla i ett dedikerat 'nördrum'/'mancave' för min och brorsans del. Som förvaring i bokhyllan har jag bl.a. kartong/papp-lådor från ikea, får plats två per hyllplan, en miniatyr träbyrå (utgången artikel från ikea, bild lånad), samt orginalkartonger. Kartonger till chassin förvarar jag i källarförrådet om de ej får plats.

Skruvar har jag sorterat upp i en modulär plastlåda från clas ohlsson, kostade väl 30kr eller något.

Allt är dock rätt kaotiskt just nu då jag rotat runt som en tok när jag sålt grejer här i veckan. Får bli helgens lilla projekt att snygga upp.

Permalänk
Medlem

Jag har sorterat allt "mindre" i såna här backar (Mått: 430 x 300 x 210 mm.): http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sor...

Det är egentligen bara chassin, displayer och moderkort som inte får plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Ivar-hyllor och pappkartonger från samma företag (främst pga pris och mindre ESD-problem än plast). Uppdelat i olika kategorier och tydligt skrivet utanpå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag säljer allt som inte används.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient