"Låg" fps i tunga moment av WoW, dock inte varma temps.

Permalänk
Medlem

"Låg" fps i tunga moment av WoW, dock inte varma temps.

Tjena,

Försöker googla på detta problem men hittar bara folk som har problem med för höga temperaturer så jag får fråga här.

Sitter inne på WoW där jag har runt 200 fps på tomma ställen men bara runt 50 i Stormshield (huvudstaden i WoD för alliance). Dock fattar jag inte varför för CPUn har inte gått över 45 grader och grafikkortet har inte gått över 70. Det känns väl som de borde kunna jobba mer och bli varmare istället för att jag ska få FPS drops? Har höga settings men inte högsta.

Någon som förstår varför det blir så här och om jag kan lösa det? Eller om min dator helt enkelt är för dålig? (Tvivlar starkt på det nämligen...)

Tack
Henrik

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd flyttad#

Tror att du kan få lite mer hjälp i en tråd där det är folk som känner till lite om spelet.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan helt enkelt vara så att hårdvaran inte kan trycka ut mer prestanda än så. Vissa ställen i den nya världen kan vara väldigt tunga för datorn att hantera helt enkelt. 50fps är ändå helt okej i Stormshield.
Sedan så har du en väldigt bra kylare till din CPU. Har du kollat hur hårt din cpu belastas under den tiden du är i SS? Öppna aktivitetshanteraren och tabba in i spelet, stå stilla i SS i någon minut ocg tabba tillbaka till Aktivitetshanteraren och kolla under performance.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Javisst är det OK, men det känns lite tråkigt att ha pröjsat 12,5k för en dator i somras och inte kunna maxa WoW som inte ens ska vara särskilt tungt alls. Nu borde jag OFC väntat på GTX 970 men va fan min gamla dator sög **********.

Max cpu temp 48c, max GPU temp 67c.

EDIT: Testade nyss att gå från 16x Anisotropic till Billinear. (Högsta till lägsta Texture Filtering) Det hände absolut ingenting med FPSen.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Javisst är det OK, men det känns lite tråkigt att ha pröjsat 12,5k för en dator i somras och inte kunna maxa WoW som inte ens ska vara särskilt tungt alls. Nu borde jag OFC väntat på GTX 970 men va fan min gamla dator sög **********.

Max cpu temp 48c, max GPU temp 67c.

EDIT: Testade nyss att gå från 16x Anisotropic till Billinear. (Högsta till lägsta Texture Filtering) Det hände absolut ingenting med FPSen.

Nu har jag inte alls lika potent dator som det du har, men jag ligger ~120+ i de flesta outdoors zonerna men i warspear (horde staden utanför ashran) kommer jag i princip aldrig över ~55fps.

Jag testade dra precis allt i botten men får inte högre än så. Med tanke på min åldrade hårdvara (2700k gtx580sli 1.5gb) känns det mer som att spelet helt enkelt inte är så bra optimerat då vi har så pass snarlik fps i respektive bas utanför ashran.

edit: okay, jag drog inte precis allt i botten, men allt lull-lull sånär på textur kvalité osv. dvs AA / reflections osv.

Permalänk
Entusiast

World of Warcraft är fortfarande ett dåligt optimerat spel, även om Warlords of Draenor fixade till lite problem och optimeringar.
Ett tips kan ju vara att dra ner Shadows i botten och se om det hjälper.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Mögel, vad har du för CPU/PGU använding när din fps droppar?

WoW brukar bli seg när de är många andra spelare i samma område. Har inte spelat senaste expansionen, men innan dess så hade jag bra fps i dungeons och öppet fält. Inne i stan droppade de kraftigt. Kanske prova "/yell you people have to leave, you are tanking my fps"

Kolla gärna med GPU-Z o taskmanager så kan du se om du faktiskt använder 100% GPU/CPU.

Min teori är att spelet segar ihop inte pga hårdvara utan all kommunikation mellan server o alla andra spelare. 30-100 gubbar i rutan ska vara på ett visst ställe o andra spelare gör saker som kan påverka din. Taskig optimering.

Permalänk
Medlem

Skickade ner allt i low, har nu 95fps i Stormshield och 200fps när jag tittar in i havsbottnen.

Ni lär väl ha rätt om optimeringen då eftersom datorn laddar 500 fps i CS:GO.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Spelar inte WoW men om det är en huvudstad hur många andra personer var i huvudstaden och rörde på sig, typ hoppa runt? Ett problem med MMO's är att datorer inte orkar rendera massivt med folk särskilt om de rör på sig, detta har varit ett problem sedan början om du t.ex gjorde en 30vs30 realm fight i dark age of camelot så kunde de lagga friskt på datorn även om du hade de senaste hårdvaran.

Sedan så är väl WoW typ 10 år gammalt och har väl kanske inte den bästa grafik motorn i grunden så det kommer alltid finnas en flask hals där och vad den kommer klara av oberoende på vilken hårdvara du har.

Permalänk
Avstängd

Hur kan du säga att wow inte är tungt? Du hittar inte ett mer cpu-krävande spel än så. 4690k oc till 4,8 och jag håller inte 60 fps överallt heller. Runt 30 fps oftast när det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Skickade ner allt i low, har nu 95fps i Stormshield och 200fps när jag tittar in i havsbottnen.

Ni lär väl ha rätt om optimeringen då eftersom datorn laddar 500 fps i CS:GO.

Kör du Windowmode eller fullscreen?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hur kan du säga att wow inte är tungt? Du hittar inte ett mer cpu-krävande spel än så. 4690k oc till 4,8 och jag håller inte 60 fps överallt heller. Runt 30 fps oftast när det gäller.

30 låter lågt. gjorde t.ex. molten core lfr (40 man) igår natt och höll stabilt över 60.

Permalänk

sitter på liknande FPS, 150-200 på tomma ställen och i Raids/tunga moment med mycket trash så är det ibland stora FPS drop ända ner till 25FPS.

Men i Allie huvudstaden ligger jag på runt 70-75FPS, beroende på hör grötigt med spelare det är så kan den sjunka till 55FPs

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

30 låter lågt. gjorde t.ex. molten core lfr (40 man) igår natt och höll stabilt över 60.

Testa highmaul imperator etc och kolla om du håller över 60

Permalänk
Medlem

Är inte WoW känt för att var väldigt enkeltrådat? Det spelar mao ingen roll att du har en 4 kärning processor med hyper threading. Du skulle få lika bra prestanda med en billig Pentium processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Javisst är det OK, men det känns lite tråkigt att ha pröjsat 12,5k för en dator i somras och inte kunna maxa WoW som inte ens ska vara särskilt tungt alls. Nu borde jag OFC väntat på GTX 970 men va fan min gamla dator sög **********.

Max cpu temp 48c, max GPU temp 67c.

EDIT: Testade nyss att gå från 16x Anisotropic till Billinear. (Högsta till lägsta Texture Filtering) Det hände absolut ingenting med FPSen.

CPUn blir inte så varm eftersom inte alla kärnor används!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Wow är som nämndes innan helt enkelt dåligt optimerat. Ingen realistisk dator kan ha hög fps i storstad samt de mer krävande raiderna. Finns en anledning varför många hc raidare skruvar ner grafiken aningen inuti raiden

Det är inte din dators fel, det är spelets

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda man än har så kan man nog inte få en bra fps i wow. Det är skitdåligt optimerat, så är det bara.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Alltså gubbar, alla MMO lider av samma problem och man kan inte jämföra CS:GO med WoW.

Tänk på att när du är i en stor stad med många PCs (Player Characters) så har alla hyfsat unika armordelar med egna texturer/modeller. Det är rätt tungt för CPUn att lösa alla dessa samtidigt. I raids är det istället alla spelleffects/ljudeffekter som ställer till det. Men när du springer runt och questar själv och ser några mobs som alla oftast är likadana i ett specifikt område så blir det genast lättare för CPUn.

Och det är inte bara WoW, när jag t ex är i en stor stad i TERA så är det samma sak, gäller även SWTOR eller Wildstar osv osv.

Så TS, om du får besvär av att se din FPS gå ner till 65 när du är i en stor stad i WoW får du helt enkelt dra ner allt till Low eller göra som oss andra, acceptera faktumet att det är som det är. En sak är säker, det är inte fel på din dator eller någon annans dator. Om något spelar roll i stora städer så är det hur högt prollen är klockad. En 5,0GHz CPU kommer lösa jobbet bättre än en 4,0GHz men förvänta dig inga mirakelsiffror.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Alltså gubbar, alla MMO lider av samma problem och man kan inte jämföra CS:GO med WoW.

Tänk på att när du är i en stor stad med många PCs (Player Characters) så har alla hyfsat unika armordelar med egna texturer/modeller. Det är rätt tungt för CPUn att lösa alla dessa samtidigt. I raids är det istället alla spelleffects/ljudeffekter som ställer till det. Men när du springer runt och questar själv och ser några mobs som alla oftast är likadana i ett specifikt område så blir det genast lättare för CPUn.

Och det är inte bara WoW, när jag t ex är i en stor stad i TERA så är det samma sak, gäller även SWTOR eller Wildstar osv osv.

Så TS, om du får besvär av att se din FPS gå ner till 65 när du är i en stor stad i WoW får du helt enkelt dra ner allt till Low eller göra som oss andra, acceptera faktumet att det är som det är. En sak är säker, det är inte fel på din dator eller någon annans dator. Om något spelar roll i stora städer så är det hur högt prollen är klockad. En 5,0GHz CPU kommer lösa jobbet bättre än en 4,0GHz men förvänta dig inga mirakelsiffror.

Ett annat tips är att köra Fullscreen. Själv dyker min FPS när jag kör WindowMode. Man får välja mellan att tabba ut snabbt för att kolla något, eller dras med att det tar längre tid.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Varför låser du inte FPSen?
Jag har låst FPSen till 80, för att om jag skulle droppa lite så vill jag ändå ligger över 60. Tycker det fungerar bättre så tbh, nu har ju jag en 60 Hz skärm, men om du har 144 så kan du ju alltid låsa den till 150 eller något liknande. Dessutom riskerar man väl tearing om man kör med högre fps än skärmens refresh rate? V-sync går ju att använda men ger en anings delay.
Nu har jag inte riktigt tänkt på det, men rätt säker på att jag ligger på 80 även i Stormshield, då spelar jag iof på Frostmane som är en Medium server för det mesta, ibland går den över på High.
Undrar även om du kör WoW på SSDn?

Har du ställt ner hur mycket minne du får swappa? Du har iof bara 8 GB så skulle inte rekommendera dig att stänga av helt, tror 16 MB var det lägsta om jag inte minns fel. Men ställa ner den en bit iaf, du kanske får testa dig fram.

Du skriver mycket om graderna på GPU och CPU, hur ser % användningen ut? GTX 770 är ju inte den starkaste GPUn på marknaden längre.
Vad kör du för grafikinställningar? Har du någon xAA på?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett annat tips är att köra Fullscreen. Själv dyker min FPS när jag kör WindowMode. Man får välja mellan att tabba ut snabbt för att kolla något, eller dras med att det tar längre tid.

Har bara kört Fullscreen sen jag köpte min skärm (som kräver Fullscreen för att G-sync skall fungera) ett kort tag och innan dess var det en paus från WoW. Däremot körde jag Fullscreen (Windowed) tidigare men minns inte att det ställde till med så mycket problem? Däremot fungerar Windowed väldigt dåligt om jag testar idag med min nuvarande skärm, extremt hackigt trots ~100fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har bara kört Fullscreen sen jag köpte min skärm (som kräver Fullscreen för att G-sync skall fungera) ett kort tag och innan dess var det en paus från WoW. Däremot körde jag Fullscreen (Windowed) tidigare men minns inte att det ställde till med så mycket problem? Däremot fungerar Windowed väldigt dåligt om jag testar idag med min nuvarande skärm, extremt hackigt trots ~100fps.

Upplever samma.

Windowmode = Lite över 100 FPS, känns som smör ibland.

Fullscreeen = 150-300 FPS om jag minns rätt. Kan dubbelkolla ikväll

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

wow är ett av dom där spelen som trådar dåligt och kan inte utnyttja cpu´n till 100% och är gjort på en uppiffad men uråldrig spelmotor som "gissning" är närmare 15 år där nästan all belastning hamnar på 2 cores så säga cpu tungt är både ja och nej då spelet inte kan utnyttja cpu´ns prestanda och blir väldigt tungt på 2 cores och guildwars 2 lider med av samma problem ...sen om man verkligen behöver 60fps+ i ett mmo går ju att diskutera men är i.a.f därför det blir låg fps i wow

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har bara kört Fullscreen sen jag köpte min skärm (som kräver Fullscreen för att G-sync skall fungera) ett kort tag och innan dess var det en paus från WoW. Däremot körde jag Fullscreen (Windowed) tidigare men minns inte att det ställde till med så mycket problem? Däremot fungerar Windowed väldigt dåligt om jag testar idag med min nuvarande skärm, extremt hackigt trots ~100fps.

fullscreen är ett krav för gsync? gäller detta i alla spel? aha, då var det genast ointressant för mig då.

fullscreen är oerhört jobbigt att använda för någon som jag som använder mer än en skärm och tabbar ur spelet hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Upplever samma.

Windowmode = Lite över 100 FPS, känns som smör ibland.

Fullscreeen = 150-300 FPS om jag minns rätt. Kan dubbelkolla ikväll

Ville bara understryka att jag har samma FPS vid Fullscreen som Fullscreen Windowed Dock upplevs det senaste mycket hackigare än det första som är mjukt som silke.

Skrivet av versions:

fullscreen är ett krav för gsync? gäller detta i alla spel? aha, då var det genast ointressant för mig då.

fullscreen är oerhört jobbigt att använda för någon som jag som använder mer än en skärm och tabbar ur spelet hela tiden.

Japp, alla spel Det och att Vsync alltid skall vara avstängt.

Tabbar man ut hela tiden är det nog inte rätt skärm nej men gör man det nån gång då och då så klarar den det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9