Permalänk

Nu åker snart skiten ut :P

Hej på er.

Jag har ganska stora problem med min dator den kan helt plötsligt dö mit ii ett program film eller bara så och va idel.

så här går det till när den dör. Allt blir svart och sedan startar den om sej men fastnar då i uppstarten precis när namnet på modekortet ploppar upp då måste jag göra en fuling antingen bryta strömen eller hålla inne pwr knappen eller trycka på reset då startar den så fin till starta win i felsäkert läge eller normalt, efter detta kan den funka i 10 sek till 10 dagar tyvär närmare det förstnämnda. vad fan kan detta vara?

lösningar jag försökt med

1. Städat den på allt damm

2. Tagit bort alla ram minnen utom ett och prövat sen när den dött har jag bytt minnes plats på det m,m tills jag va på plats ett igen då bytte jag minnes kort och börja om.

3. tagit ut ett grafikkort och kört ska nu nästa gång den dör byta till det andra och pröva.

4. tagit bort alla utom min Hdd med win på.

jag har prövat det mästa men går bet nu snart känner jag och behöver ideer eller lösningen på detta blir som sakt tokig snart och då åker skiten ut på backen och så blir det hagel svärm i den.

detta är mina spec för datan

BIOS: BIOS Date: 10/09/12 15:51:34 Ver: 08.00.15
Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8190MB RAM
Page File: 3098MB used, 13279MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode
Card name: AMD Radeon HD 6800 Series x2 (två styckna)

Model: Corsair CSSD-F60GB2 ATA Device

odel: WDC WD10EARS-00Y5B1 ATA Device

Model: Optiarc DVD RW AD-5260S ATA Device

Hoppas någon ska kunna hjälpa mej.

Permalänk
Medlem

Kan vara nätaggregatet!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd

Watt på din PSU? Låter som att den håller på att dö. Hade liknande problem, den kunde funka sen när jag kom in i OS så startades den om eller när jag öppnade spel så tog det max 2-3 min så slockna datan. En ny PSU fixade då problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LightMessiha:

Hej på er.

Jag har ganska stora problem med min dator den kan helt plötsligt dö mit ii ett program film eller bara så och va idel.

så här går det till när den dör. Allt blir svart och sedan startar den om sej men fastnar då i uppstarten precis när namnet på modekortet ploppar upp då måste jag göra en fuling antingen bryta strömen eller hålla inne pwr knappen eller trycka på reset då startar den så fin till starta win i felsäkert läge eller normalt, efter detta kan den funka i 10 sek till 10 dagar tyvär närmare det förstnämnda. vad fan kan detta vara?

lösningar jag försökt med

1. Städat den på allt damm

2. Tagit bort alla ram minnen utom ett och prövat sen när den dött har jag bytt minnes plats på det m,m tills jag va på plats ett igen då bytte jag minnes kort och börja om.

3. tagit ut ett grafikkort och kört ska nu nästa gång den dör byta till det andra och pröva.

4. tagit bort alla utom min Hdd med win på.

jag har prövat det mästa men går bet nu snart känner jag och behöver ideer eller lösningen på detta blir som sakt tokig snart och då åker skiten ut på backen och så blir det hagel svärm i den.

detta är mina spec för datan

BIOS: BIOS Date: 10/09/12 15:51:34 Ver: 08.00.15
Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8190MB RAM
Page File: 3098MB used, 13279MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode
Card name: AMD Radeon HD 6800 Series x2 (två styckna)

Model: Corsair CSSD-F60GB2 ATA Device

odel: WDC WD10EARS-00Y5B1 ATA Device

Model: Optiarc DVD RW AD-5260S ATA Device

Hoppas någon ska kunna hjälpa mej.

Vad har du för nätaggregat? Märke, modell och antal watt (inte bara antal watt eller bara märket).

Testa att upprepa steg 2, men kör Memtest86+ med ett minne i taget.

Du kan även testa att testa utan din ssd, med en annan hårddisk (och OS) istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

min första tanke går med till agg att det är tex dåliga kondingar då brukar dom har svårt med starterna och få lite random krångel och kan funka rätt bra ibland med ...men kan som sagt vara nått annat men tror chansen är ganska stor det är agg problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

agget är ett Crosshair 850w.

glömde skriva att felet börja uppstå efter ett par stömavbrot då jag bor i tillfällig bostad för mitt hus blev det översvämning i och nej inget vatten nära datorn nu när det börja bli 18-´c ute så gick det ex antal säkringar typ 10 och där efter börja detta felet.

vatten draget bervid huset steg 3,5 m på 2 timmar förstörde garage bilar och grund i huset men inget av bohanget som tur var

om det skulle vara agget så vad recomenderar ni 850w igen eller vad räcker det med

Permalänk
Skrivet av LightMessiha:

Ingen mer som har en lösning

Men de har ju gett dig en lösning? En trolig sådan dessutom, som du bör testa.

Permalänk

:P

Skrivet av Sprawler:

Men de har ju gett dig en lösning? En trolig sådan dessutom, som du bör testa.

Ja det vet jag men jag stälde också en fråg till om de tycker att man ska ha en 850 igen eller om de räcker med 750 eller typ så

Permalänk
Medlem

Min lillebror hade ett liknande skumt problem, datorn startade om sig lite när den kände för det.
När jag felsökte så upptäckte jag att själva huvudkontakten in i moderkortet satt lite på sniskan och när jag klickade dit den så blev allt bra.

Så ta bort den och sätt i den igen ordentligt, skadar inte att testa.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Skrivet av LightMessiha:

agget är ett Crosshair 850w.

glömde skriva att felet börja uppstå efter ett par stömavbrot då jag bor i tillfällig bostad för mitt hus blev det översvämning i och nej inget vatten nära datorn nu när det börja bli 18-´c ute så gick det ex antal säkringar typ 10 och där efter börja detta felet.

vatten draget bervid huset steg 3,5 m på 2 timmar förstörde garage bilar och grund i huset men inget av bohanget som tur var

om det skulle vara agget så vad recomenderar ni 850w igen eller vad räcker det med

Vilket modell från corsair?

Hur som dessa är riktigt bra agg http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har samma problem, dock så står det att mina drivers slutade att fungera och att de startades om (Nvidia). Verkade få det att köra bättre när jag drog ut 2 ramstickor på 4 gb var men problemet i grunden är fortfarande kvar.

Permalänk

:P

Skrivet av Broken-arrow:

Vilket modell från corsair?

Hur som dessa är riktigt bra agg http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Corsair TX850W heter det exakt 4-5 år gammalt.

då ska jag pröva det där med kontakten först sen köpa mej ett nytt agg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LightMessiha:

agget är ett Crosshair 850w.

glömde skriva att felet börja uppstå efter ett par stömavbrot då jag bor i tillfällig bostad för mitt hus blev det översvämning i och nej inget vatten nära datorn nu när det börja bli 18-´c ute så gick det ex antal säkringar typ 10 och där efter börja detta felet.

vatten draget bervid huset steg 3,5 m på 2 timmar förstörde garage bilar och grund i huset men inget av bohanget som tur var

om det skulle vara agget så vad recomenderar ni 850w igen eller vad räcker det med

Nätagget har troligen skadats av de upprepade strömavbrotten.

Skrivet av LightMessiha:

Ingen mer som har en lösning

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightMessiha:

Corsair TX850W heter det exakt 4-5 år gammalt.

då ska jag pröva det där med kontakten först sen köpa mej ett nytt agg

Kolla då även övriga kontakter när du är där och pillar! Har du inte möjligen 5 års garanti på ditt Corsair? Värt att kolla upp

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av majje:

Kolla då även övriga kontakter när du är där och pillar! Har du inte möjligen 5 års garanti på ditt Corsair? Värt att kolla upp

TX-serien hade 5 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av majje:

Kolla då även övriga kontakter när du är där och pillar! Har du inte möjligen 5 års garanti på ditt Corsair? Värt att kolla upp

Skrivet av MultiMan:

TX-serien hade 5 år.

Ja hittar inte kvittot på det då går det ju inte lösa va?

vilket av doma agg är bäst eller vet ni något bättre under 1000 lappen

https://www.komplett.se/corsair-cx-750m-750w-psu/773377#!tab:...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

hitta ett till

https://www.komplett.se/xfx-proseries-xxx-edition-750w-psu/76...

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera].
Permalänk
Skrivet av LightMessiha:

Ja hittar inte kvittot på det då går det ju inte lösa va?

vilket av doma agg är bäst eller vet ni något bättre under 1000 lappen

https://www.komplett.se/corsair-cx-750m-750w-psu/773377#!tab:...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

hitta ett till

https://www.komplett.se/xfx-proseries-xxx-edition-750w-psu/76...

Sistnämnda alla dagar i veckan eller detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603& som sagt du hade bara behövt kolla min prisjakts lista, där är alla bra agg listade

CX är inget vidare, många får strul inom ett år. Allt ifrån datorn inte startar till att hårddiskar försvinner (går sönder). Verkar även som grafikkort kan ätas upp av CX aggen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

:P

Skrivet av Broken-arrow:

Sistnämnda alla dagar i veckan eller detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603& som sagt du hade bara behövt kolla min prisjakts lista, där är alla bra agg listade

CX är inget vidare, många får strul inom ett år. Allt ifrån datorn inte startar till att hårddiskar försvinner (går sönder). Verkar även som grafikkort kan ätas upp av CX aggen.

såg inte din flik :/ tackar återkommer med allt när jag bytt agg och i fall felet är löst eller kvar står tack så mycket för all hjälp

Permalänk

Hur rengjorde du datorn? Hoppas du inte använde dammsugaren?

Edit: Du har inget annat nätaggregat som du kan testa med?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

HEhe

Skrivet av juniorjesper:

Hur rengjorde du datorn? Hoppas du inte använde dammsugaren?

Edit: Du har inget annat nätaggregat som du kan testa med?

Neee inte damsugare utan kompressor