Lenovo uppdaterar Thinkpad X1 Carbon med Intel Broadwell

Permalänk
Melding Plague

Lenovo uppdaterar Thinkpad X1 Carbon med Intel Broadwell

I den senaste inkarnationen av Lenovo Thinkpad X1 Carbon uppgraderas kolfiberdatorn med Intels nya 14 nanometersprocessorer ur familjen Broadwell, med närmare 11 timmars batteritid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Måste säga att allt såg trevligt ut men jag blev riktigt förvånad över sista biten "kostar från 9 900 kronor inklusive moms", klart billigare än jag förväntat mig

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur laptopsen blir i år speciellt när windows 10 kommer och tillverkarna förhoppningsvis slopat touch på icke-hybrider.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

De får gärna uppdatera 1600x900 skärmen till IPS/VA/PLS också. Valet man hade tidigare (och fortfarande har) var mellan 1600x900 TN och 2560x1440 IPS med touch. Så det är inget mer än samma dator med Broadwell istället för Haswell. Alla program med element som inte skalar alls kommer bara se hemskt ut på 2560x1440-skärmen och Windows är inget bra på att hantera flera skärmar och skalning dessutom. Åtminstone kunde de skippa multitouch. En ny generation hade varit trevligt, t.ex. att X1 Carbon och X250 fick möjlighet att köra 16GB ram.

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande inga skärmar som kan konkurrera med Apples varianter?

kanske en 12" variant med 3:2 skärm som nya surface eller kanske en 15" 16x10 för cadjobb? Båda med svinhög ppi så Microsoft får tummen ur och anpassar programvaran för detta.

Permalänk
Medlem

Broadwell säkert Y serien då, mest lite av en dealbreker, man får mer batteritid jo, men på bekostnad av sämre prestanda...

Sen skaffa en 13" eller 15" laptop med över 1920x1080 funkar inte när Windows inte klarar av att skala på ett vettigt sätt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är trött på att de ska prioriteras på energieffektiviteten, för prestandan tar sån stryk och de känns som o gå tebax till Core2 tiden nu. som med i7 ULV, jag vart ju sur när min laptop inte vart native 4-kärnig utan enbart dubbelkärnig. man vill ju ha en i7a på 12watt som presterar som en stationär i7 liksom.

kolla bara på mobila gpu sidan.. gtx970m presterar som en gtx680 stationär liksom. o går man ner till mainstream så hamnar man ju i snitt på gt640 (stationär) nivåer. nee ja tycker de ska prestera som de låter.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Ja tack!!!... Min laptop ska snart bytas ut och denna ser mycket trevlig ut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Broadwell säkert Y serien då, mest lite av en dealbreker, man får mer batteritid jo, men på bekostnad av sämre prestanda...

Sen skaffa en 13" eller 15" laptop med över 1920x1080 funkar inte när Windows inte klarar av att skala på ett vettigt sätt..

Det är Broadwell-U som gäller i denna. Se Anandtech!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grymt trevlig dator när den väl fungera . Vi kör den "gamla" på mitt jobb (stort företag med iaf 300 laptops) och tyvärr så skickar vi tillbaka ca 20% utav alla datorerna som vi delar ut..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Grymt trevlig dator när den väl fungera . Vi kör den "gamla" på mitt jobb (stort företag med iaf 300 laptops) och tyvärr så skickar vi tillbaka ca 20% utav alla datorerna som vi delar ut..

Sen så brukar också saker och ting gå sönder mer sällan när man själv har betalat för skiten.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Inaktiv

Har första generationens X1 carbon med top spec och denna tredje generationen är allt som jag hoppades att andra generationen skulle vara. Självklart köp för min del. TPM, 4G-modul för konstant uppkoppling, trackpoint med dedicated knappar. Nu blir det till att uppgradera ifrån den bästa laptop jag någonsin ägt till en än bättre laptop ( som jag har väntat Förhoppningsvis kan jag bara dra över min Gentoo direkt utan att behöva konfigurera om mycket. Noterade någon att de kommer köra Samsungs pci-E SSD som top-alternativ. Innebär inte det RW på över 1100MB/s eller misstar jag mig? Som någon skrev skrev på lenovos forum, "X1 carbon is still not for everyone though (but it was never meant to be), but at least it is back to be a very very very good, if not the best option for serious programmers and business people and security nerds like myself who move around a lot in the job"

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De får gärna uppdatera 1600x900 skärmen till IPS/VA/PLS också. Valet man hade tidigare (och fortfarande har) var mellan 1600x900 TN och 2560x1440 IPS med touch. Så det är inget mer än samma dator med Broadwell istället för Haswell. Alla program med element som inte skalar alls kommer bara se hemskt ut på 2560x1440-skärmen och Windows är inget bra på att hantera flera skärmar och skalning dessutom. Åtminstone kunde de skippa multitouch. En ny generation hade varit trevligt, t.ex. att X1 Carbon och X250 fick möjlighet att köra 16GB ram.

1080p skärmen är IPS.
Får jag fråga vad du har tänkt använda X1 Carbon eller X250 till för att 16Gb ska vara berättigat?

Skrivet av Gtoxed:

Jag är trött på att de ska prioriteras på energieffektiviteten, för prestandan tar sån stryk och de känns som o gå tebax till Core2 tiden nu. som med i7 ULV, jag vart ju sur när min laptop inte vart native 4-kärnig utan enbart dubbelkärnig. man vill ju ha en i7a på 12watt som presterar som en stationär i7 liksom.

kolla bara på mobila gpu sidan.. gtx970m presterar som en gtx680 stationär liksom. o går man ner till mainstream så hamnar man ju i snitt på gt640 (stationär) nivåer. nee ja tycker de ska prestera som de låter.

Personer som köper en 19mm laptop på 1.3kg är inte intresserade av högpresterande processorer. De kommer ändå bara användas till internet, mail, skrivande och programmerande. Där externa grafikkort är helt uteslutet.

Är du en prestandatörstig gamer så kan du istället köpa MSIs nya GT80 SLI Titan laptop...

Permalänk
Inaktiv

Kommer köpa och uppgraderar ifrån 2014 (gen 2) och det ska bli skönt! men funderar om man ens kan få sålt den gamla ifrån 2014. Man får verkligen ha låga krav för att acceptera den nu när den nya träder in då gen 2 saknar så otroligt mycket. Kanske får passa ner den i ledet till någon släkting som inte vet skillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wienerschnitzel:

Kommer köpa och uppgraderar ifrån 2014 (gen 2) och det ska bli skönt! men funderar om man ens kan få sålt den gamla ifrån 2014. Man får verkligen ha låga krav för att acceptera den nu när den nya träder in då gen 2 saknar så otroligt mycket. Kanske får passa ner den i ledet till någon släkting som inte vet skillnaden.

Arv tror jag du får sikta på eller hitta någon som egentligen skiter i vad man äger för laptop för ingen thinkpadälskare kommer köpa den och då borde även priset sjunka eftersom gemene man inte uppskattar TPM, 4G-moduler, trackpoint buttons och liknande goodies.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garumental:

Arv tror jag du får sikta på eller hitta någon som egentligen skiter i vad man äger för laptop för ingen thinkpadälskare kommer köpa den och då borde även priset sjunka eftersom gemene man inte uppskattar TPM, 4G-moduler, trackpoint buttons och liknande goodies.

Exakt så jag resonerar också. Business laptops som inte fungerar som sådana brukar vara svåra att sälja över huvud taget. Speciellt i andra hand Om ingen i släkten behöver den så kanke jag slänger ut den i sweclockers marknad för en 4000 istället för att lägga den på tippen. Lenovo borde haft en tjänt där man kan skicka tilbaka den gamla generationen mot någon tusing rabatt på den nya så de i alla fall kunnat återanvända lite av det jag kommer ha över nu för no way in hell att jag skulle sitta kvar på gen 2 när gen 3 finns i butik

Permalänk
Skrivet av Wienerschnitzel:

Exakt så jag resonerar också. Business laptops som inte fungerar som sådana brukar vara svåra att sälja över huvud taget. Speciellt i andra hand Om ingen i släkten behöver den så kanke jag slänger ut den i sweclockers marknad för en 4000 istället för att lägga den på tippen. Lenovo borde haft en tjänt där man kan skicka tilbaka den gamla generationen mot någon tusing rabatt på den nya så de i alla fall kunnat återanvända lite av det jag kommer ha över nu för no way in hell att jag skulle sitta kvar på gen 2 när gen 3 finns i butik

Jag tror nog det finns goda möjligheter att sälja den om allt är i nytt skick. Jag köpte en T440s (ny) för ett par månader sen och letade innan dess efter begagnade X1, X250 och T440s på blocket men hittade bara skumma annonser...

Nog för att X1 knappt är en thinkpad i avseende på stryktålighet men den är nog mer hållbar än de flesta ultrabooks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

1080p skärmen är IPS.
Får jag fråga vad du har tänkt använda X1 Carbon eller X250 till för att 16Gb ska vara berättigat?

Finns ingen 1920x1080-panel i X1 Carbon. TN 1600x900 (HD+) och IPS 2560x1440 (WQHD) är det som gått att välja på. X250 har inte ändrat panelval och har inte kommenterats, där är både 1366x768 (ena av valen åtminstone) och 1920x1080 IPS-paneler.

Edit: Nya X1 verkar ha fått en 1080-panel, men den är inte IPS.

Dessa är arbetsstationer, så tja arbete, några VMs osv. Dessa används dockade till extern monitor, tgb och mus, så varför begränsa sig till 8GB? Vid T440s/T450s används 12GB ganska flitigt, vid T540p/T550p används 16GB flitigt. Användningsområdena är ju de samma. De ultraportabla maskinerna kan få 16GB också. Så mycket bör inte 280 gram göra. Så nog är det dags att uppdatera mer än processorn på maskinerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FeedHurley:

Jag tror nog det finns goda möjligheter att sälja den om allt är i nytt skick. Jag köpte en T440s (ny) för ett par månader sen och letade innan dess efter begagnade X1, X250 och T440s på blocket men hittade bara skumma annonser...

Nog för att X1 knappt är en thinkpad i avseende på stryktålighet men den är nog mer hållbar än de flesta ultrabooks!

Det var roligt att höra. Jag tänkte just på att det som gör en thinkpad så speciell för mig är just den lättanvända trackpointen så at händerna aldrig behöver lämna tangentbordet. Den är helt enkelt otroligt enkel att använda även i jättekonstiga lägen som på flygplan, bussar och tåg i u-länder när man sitter trångt och man slipper böja ner fingrarna och leta efter en touchpad samt att man har en scroll i mitten med en middle mouse. Detta är ju gen 2;s svagheter då den totalt eliminerat den biten. T440s har ju även ett riktigt tangentbord och inte den knasiga touchbaren som gen 2 har som ersatte alla F-tangenterna. Men som sagt hittar jag någon som inte är intresserad av thinkpads ergonomi utan bara simply en laptop så kanske jag kan få en slant för den. Angående styrktålighet så vet jag inte om någon laptop jag ägt haft problem. Har aldrig ägt billigare laptops vilket kan vara värt att nämna och man får ju ofta vad man betalar för så länge man inte är dum Tappar ofta laptopar och råkar hälla vatten över dem men det blir ofta bara småproblem som jag kan fixa (eller garantin) och vatten fixar jag lätt med lite Silica gel. YOLO = prova garantin

Permalänk
Inaktiv

Recension

För den superintresserade så har thinkscopes lagt ut en recension på den nya X1 carbon nu och det var som Garumental påpekade. Read/Write med samsungs M.2 är ~1400MB/s. Det går undan Kerstin! LTE 100 Mbps och WLAN 867 Mbps vPRO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wienerschnitzel:

För den superintresserade så har thinkscopes lagt ut en recension på den nya X1 carbon nu och det var som Garumental påpekade. Read/Write med samsungs M.2 är ~1400MB/s. Det går undan Kerstin! LTE 100 Mbps och WLAN 867 Mbps vPRO.

TACK!

Edit: " 1230 MB/s (+5224.67%) vs gen 2" Dat ssd man.