Permalänk
Medlem

iPhone 6 eller 6 Plus?

Hej hopp!

Jag står inför valet mellan iPhone 6 och 6 Plus. Lite bakgrund: Idag har jag en 5S (som jag kommer bli av med inom kort pga byte av arbetsgivare) som jag är väldigt nöjd med, förutom möjligtvis batteritiden som jag gärna hade sett varit bättre. Jag är väldigt investerad i Apples ekosystem, så något annat än iOS är tyvärr inte på tapeten för mig.

Det är alltså just pga batteritiden som jag känner mig lockad av en iPhone 6 Plus, men jag är rädd att skärmen är alldeles för stor för mig. Ni som har iPhone 6 Plus, hur upplever ni storleken? Är den för stor/klumpig? Använder ni telefonen på andra sätt sen ni skaffade en 6 Plus? Ångrar ni erat val?

/W

Permalänk
Medlem

Du bör nog hålla i en 6 Plus för att se om den passar dig. Personligen tycker jag att den ligger bra i handen. Den största skillnaden mot min gamla iPhone är att 6 Plus:en så gott som ersätter min iPad. Jag är helnöjd och kan inte tänka mig att gå tillbaka till en mindre telefon.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kör på iPhone 6. Många har fått sina iPhone 6 Plus böjda väldigt lätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kör på iPhone 6. Många har fått sina iPhone 6 Plus böjda väldigt lätt.

"Många" är väl kanske en överdrift, men som för alla telefoner av den här storleken bör man vara medveten om att man bör vara försiktig med sin telefon. Det finns ju andra telefoner med samma formfaktor som också blivit böjda. Jag har haft min telefon i jeansfickan utan problem, men jag går inte så hela dagarna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kör en iPhone 6+ då den vanliga har för liten skärm enligt mitt tycke.
Tycker inte storleken är några problem alls.
Det är ju en balansgång man själv får känna av, vill man ha en mindre skärm men en lättare telefon att förvara eller vill man ha en bättre upplevelse när man surfar eller vad man nu gör med telefonen.
Sen är ju batteritiden ett stort plus också i + modellen.

Det här som ovan skriver att du inte ska välja + pga den böjs lätt.... Ja visst är man väldigt oförsiktig med sin telefon så kanske man böjer den på något för mig obegripligt sätt.
Men annars är de inget du ska vara rädd för.

Permalänk

Om det enbart är pga batteritiden du överväger 6+ så tycker jag inte att du ska vara orolig, vanliga 6:an har mycket bra batteritid. De simulerade batteritesten säger bara halva sanningen, jag har aldrig lyckats döda batteriet på en dag under mina två månader med mobilen. Håller ofta två fulla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kör på iPhone 6. Många har fått sina iPhone 6 Plus böjda väldigt lätt.

Nja, "väldigt lätt" låter som en ganska extrem överdrift. Självklart går den att böja, men i någon mening går allt att böja. Jag ser inte det här som ett problem.

Skrivet av Phod:

Du bör nog hålla i en 6 Plus för att se om den passar dig. Personligen tycker jag att den ligger bra i handen. Den största skillnaden mot min gamla iPhone är att 6 Plus:en så gott som ersätter min iPad. Jag är helnöjd och kan inte tänka mig att gå tillbaka till en mindre telefon.

Jepp, jag har varit in otaliga gånger i diverse telefonbutiker och känt och klämt på både iPhone 6 och 6 Plus, men av det man får ut av att klämma och känna på den tycler jag det är oerhört svårt att veta hur den fungerar för daglig användning. Hur den känns i fickan, hur lätt det är att använda den med en hand osv. Det bästa vore om man kunde få provlåna en från Telia/Tele2/etc i en vecka eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jepp, jag har varit in otaliga gånger i diverse telefonbutiker och känt och klämt på både iPhone 6 och 6 Plus, men av det man får ut av att klämma och känna på den tycler jag det är oerhört svårt att veta hur den fungerar för daglig användning. Hur den känns i fickan, hur lätt det är att använda den med en hand osv. Det bästa vore om man kunde få provlåna en från Telia/Tele2/etc i en vecka eller två.

Kan du hålla den i en hand och nå typ halva skärmen med tummen utan att det känns som om du ska tappa den är det nog lugnt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag klippte till några kartongbitar till storleken av en iPhone 6 Plus och tejpade ihop dem, sen testade jag min mockup i lite olika scenarion och kom snabbt fram till att en 6 Plus är alldeles för klumpig för mina små, rosa, späda kontorsfingrar. Så nu är en 6a beställd.

Permalänk
Medlem

Har nu skaffat en iPhone 6 plus och jag skulle vilja höra ifall det är någon mer än jag som har fått höra, från de man pratar med på andra änden hävdar att det låter riktigt dåligt och burkigt? Har provar med o utan skal, samt att hålla mobilen med bara två fingrar så ingen mikrofon blokeras. Detta problem uppkommer inte hela tiden, utan då o då.
Var inne hos Telenor och pratade med de, och de sa att de kunde ta in den och att de isf skulle skicka mobilen till Apple så de kunde få kika på den och att det kunde ta 5-10 arbetsdagar?
Tror de inte på mig eller? Kan man bara inte få en ny på en gång som fungerar som den skall om man nu fått ett måndagsexemplar? Så är det iaf med alla andra prylar.
Fick mobilen den 18:e december när jag täckande ett nytt abonnemang.
Varför skall den skickas iväg. Vanligtvis brukar man kunna få en ny hel produkt på än gång i butiken om den man fått inte är som den skall.

Är det någon annan som har haft dessa problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Nja, "väldigt lätt" låter som en ganska extrem överdrift. Självklart går den att böja, men i någon mening går allt att böja. Jag ser inte det här som ett problem.

Den här hypen om att den är lätt att böja, den blev så stor pga att det både är iphone samt att flera mobiler böjdes när de hade de i bakfickan eller framfickan på sina brallor. Så visst den är lättare än flera andra mobiler i samma storlek (t.ex one plus one, note 4, nexus 6, lumia 1520). Men om du inte har tajta brallor så ska det inte vara några problem. jag skulle personligen gå på vanliga 6an då 5,5tum är för stort för mig, vill gärna ha en mobil som funkar med en hand (har 5" nu) och här någonstans går gränsen! (har dock rätt stora tummar)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

Har nu skaffat en iPhone 6 plus och jag skulle vilja höra ifall det är någon mer än jag som har fått höra, från de man pratar med på andra änden hävdar att det låter riktigt dåligt och burkigt? Har provar med o utan skal, samt att hålla mobilen med bara två fingrar så ingen mikrofon blokeras. Detta problem uppkommer inte hela tiden, utan då o då.
Var inne hos Telenor och pratade med de, och de sa att de kunde ta in den och att de isf skulle skicka mobilen till Apple så de kunde få kika på den och att det kunde ta 5-10 arbetsdagar?
Tror de inte på mig eller? Kan man bara inte få en ny på en gång som fungerar som den skall om man nu fått ett måndagsexemplar? Så är det iaf med alla andra prylar.
Fick mobilen den 18:e december när jag täckande ett nytt abonnemang.
Varför skall den skickas iväg. Vanligtvis brukar man kunna få en ny hel produkt på än gång i butiken om den man fått inte är som den skall.

Är det någon annan som har haft dessa problem?

Enligt lag har de ingen skyldighet att ge dig en ny. De har rätt att reparera den du fått. Sen är det inte ens säkert att det är ngt fel på den. Felet kan vara ngnannanstans. Tex hos operatören eller telefonen på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Enligt lag har de ingen skyldighet att ge dig en ny. De har rätt att reparera den du fått. Sen är det inte ens säkert att det är ngt fel på den. Felet kan vara ngnannanstans. Tex hos operatören eller telefonen på andra sidan.

Ok, För på andra ställen jag har klöpt prylar på och som det har varigt fel på har jag fått en ny o hel om det vill säga finns i butik.

Ex. Hade ett par dyra hörlurar för något år sedan (dock inte så dyra som en 6 plus, men ändå rund 1500kr) som gav mig stötar i öronen (låter ganska komiskt) och då fick jag ett par nya över disk (webhallen) bara jag hade kvittot.

Jo jag är säker på att felet sitter i min mobil. Har testat mig fram med likadan mobil o samma operatör. Och det är troligen inte fel på alla mina kontakters mobiler o hemtelefoner.
Ville bara höra ifall det är flera än jag som har samma problem på 6 plus. Når man googlar på det hittar man samma problem fast med äldre varianter an iPhone.