Permalänk

Värdera kamror/Objektiv

Morfar har lämnat kvar ett stort antal gamla kameror (ca 200st) och objektiv, men hur värderar man sånt här? Eftersom ingen i familjen har någon som helst aning om vad dessa kameror och objektiv är värda vänder jag mig hit? Skulle ta väldigt lång tid om jag skulle skriva ner alla modeller men kan nog göra detta under natten. Märkena som kamerorna är ifrån minolta, canon, olympus, pentax. Alla kameror är analoga och det finns väl egentligen ingen som använder dessa nu? (osäker på detta)

Så vad säger ni? Är det någon idé att lägga upp modell namnen här eller är det inga pengar i gamla kameror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Morfar har lämnat kvar ett stort antal gamla kameror (ca 200st) och objektiv, men hur värderar man sånt här? Eftersom ingen i familjen har någon som helst aning om vad dessa kameror och objektiv är värda vänder jag mig hit? Skulle ta väldigt lång tid om jag skulle skriva ner alla modeller men kan nog göra detta under natten. Märkena som kamerorna är ifrån minolta, canon, olympus, pentax. Alla kameror är analoga och det finns väl egentligen ingen som använder dessa nu? (osäker på detta)

Så vad säger ni? Är det någon idé att lägga upp modell namnen här eller är det inga pengar i gamla kameror?

Det är pengar i dem men framförallt objektiven.
Jag brukar köpa gamla objektiv för nån femtiolapp av folk som typ ärvt dem och inte riktigt vet vad de är.
När jag sen säljer dem på Ebay till filmentusiaster så är femhundring och ibland tusenlapp per styck inte ovanligt.

Det gäller att ta sig tid, skriva rätt saker i annonsen och sprida den på rätt ställen.

Ok jo, vi är många som använder dem. Tusentals av oss. Speciellt vi som filmar.

Kolla in i tråden om gamla objektiv så får du se.
Kolla även i analoga tråden där vi fotar och framkallar med både system och gamla kompaktkameror.

Permalänk
Medlem

Kolla in ebay, tradera, fotosidan å blocket för priser. ebay's priser varierar kraftigt, finns saker där som legat ute i flera månader därför att säljaren har för högt pris och hoppas nån dumstrut förr eller senare skall köpa. Blocket e blocket, dvs. osäkert att köpa och sälja om man inte ser upp noga. Något säkrare på fotosidan. Tradera tycker jag är bäst för oss nordbor, säljarna är betygsatta och lurendrejare blir inte långvariga. Allra bäst att göra upp affären mellan fyra ögon med kontant betalning, så slipper man packetera, fraktkostnader, banktransaktioner och gnäll i efterhand. Tid och risktagande är värt pengar.

Det är noga att veta och i vissa fall garantera funktionen annars får man dåliga betyg som säljare och kan uteslutas. Att testa en massa gamla kamerahus med film för att visa att de funkar på alla slutartider är knappast lönsamt då det medför en massa jobb. Skriv isf att de är otestade och att du inte kan garantera funktionsdugligheten så går du fri.

För husen kan du få 100-500 beroende på modell och skick. Objektiv ungefär samma men testa att bländarlamellerna inte är oljiga och prova på huset att de mekaniskt fungerar som de skall.

Ange i annonserna så mycket du kan om sakerna, modell, skick, funktion.
Tex. Canon FD 50mm f/1.4 S.S.C, torra fina lameller, mjuk fokusering, testad och fungerar som den skall. Visa i annonsen ett par bra skarpa närbilder som visar fronten, sidan samt baksidan så köparen tydligt kan se skicket och ev. defekter. Objektiv som inte är fullt funktionsdugliga är nästintill värdelösa eftersom reparation kostar 800-1100/objektiv, dvs. dubbelt mot att köpa nybeggad.

Att sälja en hel bunt med prylar tillsammans är en dålig affär för både säljare och köpare. Ofta är analoga kamerahus ointressanta och många säljer ett hus med en driva objektiv för att bli av med skiten i hopp om att det ger ett bättre pris. Min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Köparen är oftast ute efter EN sak men helt ointresserad av resten varför budet blir lågt. Ingen vill sitta med svarte petter. Mao. ju mer tid du lägger ner desto bättre pris.

Oh ja, en lista på rubbet måste du ha -> PM till mig så fortsätter vi därifrån.

Permalänk

Kolla om det finns nån gammal Leica. Finns det, så lägg den i kassaskåpet för den kan vara värd en del.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Rekordmedlem

Värdet beror ju helt på vad du menar med gamla kameror, är det gamla som i samlardelar i perfekt skick eller gammalt som i slutkörda 80 talsprylar som nån journalist använt, skicket och om alla originaldelar finns påverkar priset rejält för samlare, nyskick i kartong så är det samlarobjekt, nakna och slitna så är det inget värde alls i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spanar man in lpfoto.se hittar man gamla slitna Leicor för 600 000:- samt Leica gammelgluggar för 200 000:-. Inget man använder utan avsett för samlare. Sen e frågan vad som avses med gammal - en nyrenoverad Leica-M från 50-60-talet är inte gammal eftersom den är outslitbar medan många japansk SLR från 60-talet knappast går/är värda att renovera. Mao. "gammal" kan ha olika betydelser, en positiv för samlare och en negativ för den som skall använda prylen.

Kollar man in begagnatpriserna så är en heffaklumps-DSLR CaNikonPanaSony "gammal" om den är äldre än 2+ år medan vissa eftertraktade gammelgluggar stigit i pris till stor del pga att de är utmärkta gluggar till spegellösa kameror.

Permalänk

Jag vill göra klart att jag inte har någon koll alls på kameror eller objektiv! Här kommer lite foton på några av kamerorna som vi nu plockat upp! (Ursäkta kvalité!)

Dold text
Dold text

Jag har även försökt skriva ner modeller på kameror och på objektiv. Här kommer dom, har försökt dela in dom i alfabetisk ordning men ni får ta det med en nypa salt.

Objektiv: ASTRON LENS 1:3.5 f=200mm CANON LENS FD 50mm 1:1.8 CANON LENS FL 50mm 1:1.8 CHINON AUTO 1:1.9 50mm CHINON AUTO MULTI-COATED 1:1.7 50mm CHINON AUTO 1:1.9 50mm(diameter 49) CHINON AUTO 1:2.8 f=28mm CHINON 1:2.8 f=135mm multi coated (diameter 55) CHINON ZOOM 35-70mm 1:2.7-3.5 CHINON ZOOM MC 35-70mm 1:3.3-4.5 CHINON MULTI-COATED 1:1.7 50mm (diameter 49) CHINON 1:2.8 f=28mm CHINON MULTI-COATED 1:1.7 f=55mm Cosina - Cosinon-S 50MM 1:2 Cosina - MC Cosinon 28MM 1:2.8 Cosina - Cosinon-S 50MM 1:2 Cosina 28-70MM 1:4 MC MACRO (diameter 62) Super Cosina 70-210MM 1:4.5-5.6 KONICA Macro-HEXANON AR 55mm F3.5 MAKINON 1:2.8 f=135mm MAKINON MC ZOOM AUTO 1:4.5 f=80-200mm MAKINON MC ZOOM 1:3.5 f= 35-105mm AUTO MAKINON TELE-AUTO 1:2.8 f=135 MINOLTA MD 50mm 1:1.7 MINOLTA MC ROKKOR-PF 1:1.7 f=50mm MINOLTA MC ROKKOR-PF 1:1.7 f=55mm MINOLTA MD 50mm 1:2 MINOLTA RF ROKKOR 250mm 1:5.6 MINOLTA MC ROKKOR-PF 1:1.7 f=50mm MINOLTA MD ROKKOR 50mm 1:1.4 MINOLTA MC ROKKOR-PF 1:1.7 f=50mm MINOLTA MD TELE ROKKOR 135mm 1:3.5 MINOLTA MC ROKKOER-PF1:2.8 f=135mm MINOLTA MD ZOOM 35-105mm 1:3.5-4.5 MINOLTA MC TELE ROKKOR 1:3.5 f=135mm MINOLTA RF ROKKOR 250mm 1:5.6 Olympus OM-SYSTEM F.ZUIKO AUTO-S 1:1.8 f=50mm Olympus OM-SYSTEM ZUIKO AUTO-S 50mm 1:1.8 Olympus OM-SYSTEM F.ZUIKO AUTO-S 1:1.8 f=50mm Ricoh RIKENON 1:2 50mm RMC Tokina 200mm 1:3.5 (diameter 58) RMC Tokina 80-200mm 1:4 (diameter 55) RMC Tokina 28mm 1:2.8 (diameter 52) RMC Tokina 80-200mm 1:4 (diameter 55) RMC Tokina 200mm 1:3.5 RMc Tokina 70-150mm 1:3.8 SIGMA ZOOM-a2 1:3.5-4.5 f=35 - 105mm MULTI-COATED SIGMA ZOOM - (B) 1:3.5-4 F=50-150mm MULTI-COATED SIGMA STANDARD ZOOM 1:2.8-4 f=35 - 7mm MULTI-COATED SMC PENTAX-M 1:2 50mm SMC PENTAX-M 1:1.7 50mm SMC PENTAX-M 1:1.7 50mm SMC PENTAX 1:1.8/55 SMC TAKUMAR 1:1.8/55 SUN ZOOM MC 28-80mm 1:3.5-4.5 MACRO (diameter 62) SUPER WEISTAR-DM 1:2.8 f=135mm SUPER WEISTAR-DM 1:2.8 f=135mm Syper-Takumar 1:1.8/55 Asahi Opt. Co., Tokina SD 70-120mm 1:4-5-6 (diameter 52) Tokina TELE-AUTO 1:2.8 f=135mm Tokina TELE-AUTO 1:2.8 f=135mm TAKUMAR-A ZOOM 1:3.5-4.5 28-80mm TAKUMAR Super-Mult-Coated 1:3.5/24 TAKUMAR-A ZOOM 1:4 70-200mm TAKUMAR Super-Multi-Coated 1:2.8/120 Yashica Lens - ML 50mm 1:2 Yashica Lens - ML 50mm 1:1.9

Kameror: Canon AE-1 Canon AV-1 Canon FT Chinon CM-4s Chinon CM-4 Chinon CG-5 Chinon CE-4 Chinon CM-3 Cosina ct-1 Cosina ct-1 Cosina Computer ct7 Konica Autoreflex T MINOLTA SRT101 MINOLTA X-700 MINOLTA SRT 303b MINOLTA SRT303 MINOLTA SRT101b MINOLTA XD5 MINOLTA XG-1 Olympus OM10 Olympus OM-1 Olympus OM30 Optima 2 PRONTORMATOR PENTAX P30 PENTAX ME pENTAX ME super PENTAX KM PENTAX SPOTMATIC PENTAX K1000 PENTAX SPOTMATIC F Ricoh KR-10 SUPER Ricoh KR-5 SUPER YASHICA FX-3

Är något av detta värt att sälja?

Permalänk
Medlem

Kanske kul att titta igenom för att få en hum om grejerna: http://collectiblend.com/Cameras/

Permalänk
Medlem

Du har ett stort värde där. Mycket stort.
Slog ett par sökningar på 3-4 av objektiven som varierade mellan 300 och 1400:-.

Det du gör är att du letar "buyout" på vart och ett av objektiven på Ebay.
Då har du en grundidé. Jag förutsätter att objektiven är fria från mossa, skit och att elementen ser fräscha och repfria ut.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kanske kul att titta igenom för att få en hum om grejerna: http://collectiblend.com/Cameras/

Skall absolut kolla igenom!! Tack så mycket för tips!

Skrivet av Holck:

Du har ett stort värde där. Mycket stort.
Slog ett par sökningar på 3-4 av objektiven som varierade mellan 300 och 1400:-.

Det du gör är att du letar "buyout" på vart och ett av objektiven på Ebay.
Då har du en grundidé. Jag förutsätter att objektiven är fria från mossa, skit och att elementen ser fräscha och repfria ut.

Kan absolut fungera! Det är ju en del objektiv till så kan ta sin tid men det kan ju absolut vara värt i detta fall!
Kan tillägga att alla objektiv är väldigt fina enligt mig då de flest legat i läder påsar. Seb är ju frågan hur man skall sälja objektiven, om man skall sälja en och en eller i ett paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Skall absolut kolla igenom!! Tack så mycket för tips!

Tittade igenom lite snabbt och hittade ett par godbitar, Olympys OM kamerorna låg väl runt 1tkr, men finast verkade era två MINOLTA RF ROKKOR 250mm 1:5.6 vilka kan ge ett par tkr styck

I övrigt runt ett par hundralappar styck för resten, men kolla upp sakerna ordentligt, och får du för dig att sälja på Ebay, så passa på nu medans dollarn är rätt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Skall absolut kolla igenom!! Tack så mycket för tips!

Kan absolut fungera! Det är ju en del objektiv till så kan ta sin tid men det kan ju absolut vara värt i detta fall!
Kan tillägga att alla objektiv är väldigt fina enligt mig då de flest legat i läder påsar. Seb är ju frågan hur man skall sälja objektiven, om man skall sälja en och en eller i ett paket

Var bor du? Vore kul att titta lite på sakerna och kanske plocka ut ett par godbitar

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ja, du har troligen hittat ett gammalt lager från 60-70-talet.

Allmänt tror jag du kan sälja hus och optik från de mest kända märkena:
Canon
Minolta
Olympus
Pentax (Takumar)
ev. Konica och Yashica

Ett fungerande hus (hur du nu kan bevisa det?) kan du få 50-250:- beroende på skick och modell.

Ett typiskt normalobjektiv (50-55 mm 1.7/1.8/2.0) med rena klara linser, ingen olja på lamellerna och i övrigt fullt fungerande går för 150-250:-

Zoomar brukar gå för ca. 150-400:- beroende på märke/modell/skick

Sitter det ett UV-filter på av bra kvalitet kan du få en 50-lapp till.

Så, mitt råd är att börja med ovanstående, lämna resten åt sidan tills vidare eftersom dessa (Cosina, Chinon, Makinon, Astron, Tokina, Sigma, Ricoh) anses vara dåtidens budgetgrejor och därmed lägre värderade.

I övrigt se mitt inlägg #3 ovan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Sen är ju frågan hur man skall sälja objektiven, om man skall sälja en och en eller i ett paket

Se mitt inlägg #3 ovan avseende paket.
Undantag kan möjligen vara om du vill bli av med husen. Det kan gå att kombinera huset med ett 50-55 mm normalobjektiv, så blir du av med båda i samma paket.

De udda mindre kända märkena (se mitt förra inlägg) kan du också paketera då det knappast är värt besväret att sälja styckevis enl. mig.

Permalänk

Hej på er.
Har varit inne vid olika tillfällen för att se vad ni håller på med.
Nedanstående objekt har jag haft i min ägo sedan 60-70 talet och nu skulle jag vilja veta litet om det eventuella värdet.
Objektiven kanske är värda "några kronor" Jag skall försöka bli av med samtliga innan jag blir "för gammal"
Må väl
önskar Kid

Kid Kumlin <kidkumlin71@gmail.com>
ons 6 feb. 18:34 (19 timmar sedan)
till mig

Praktica super TL 3 med objektiv Edixa - Westanar 1:3,5/135 491582 ISCH -Göttingen

KONICA TC-X EXPERT MC AUTO 1:35 no 803368 SIGMA ZOOM -a MULTI COATED 6501557

PENTAX ASAHI SUPER-TAKUMAR 1,2/55 2509170

OLYMPUS OM-System ZUIKO MC AUTO-MACRO 1:3.5 159451

OBJEKTIV EDIXA-TRAVENAR 1:2,8/50 A.SCHACHT ULM 143194