Ansöka till högskola behörighets problem!

Permalänk
Medlem

Ansöka till högskola behörighets problem!

Hej! Har äntligen hittat mitt drömyrke efter mycket om och men som jag äntligen ska söka till! Problemet i sig är att jag uppfyller alla kraven till utbildningen förutom ett krav på fysik A.
Behörighet:
Grundläggande behörighet samt Fysik A, Matematik B och Engelska A. Eller: Fysik 1b1/1a, Matematik 2a/2b/2c. Dispens medges från kravet i Fysik A, Fysik 1b1/1a.
Jag tolkar detta som att jag inte behöver ha läst fysik A för komma in på utbildningen, men måste ändå i senare tillfälle läsa fysik a. Har jag tolkat detta helt korrekt? Har försökt komma i kontakt med SYV utan resultat då personen är ledig! Skulle ni rekommendera att man läser upp fysik a nu på komvux eller vänta och läsa på högskolan?

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte ha Fysik A eller 1b1/1a och nej, du kommer inte läsa fysik 1 eller liknande på utbildningen.
Låt mig gissa, du vill söka datanätteknik?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Nej, du behöver inte ha Fysik A eller 1b1/1a och nej, du kommer inte läsa fysik 1 eller liknande på utbildningen.
Låt mig gissa, du vill söka datanätteknik?

Okej! Tack så mycket för informationen! Uppskattas! Ja! Problemet varför jag ville ha information var SYV öppnar 12e januari och sista ansökningsdatumet för fysik A var 10e januari!

Känner du någon eller har du läst utbildningen själv?

Permalänk
Medlem

Känner flera som läst, har själv sökt och kommit in men inte valt att gå.
Du behöver inte Fysik för att komma in.

Utbildningen ska vara bra, de kompisar som läst den har varit nöjda. De har aldrig varit arbetslösa sen de tog examen och alla tjänar över 30k/mån (2-3 år sen de gick ut).

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Känner flera som läst, har själv sökt och kommit in men inte valt att gå.
Du behöver inte Fysik för att komma in.

Utbildningen ska vara bra, de kompisar som läst den har varit nöjda. De har aldrig varit arbetslösa sen de tog examen och alla tjänar över 30k/mån (2-3 år sen de gick ut).

Låter bra faktiskt! Tack för infon! Slipper man oroa sig!

Permalänk
Medlem

Ringde syv nyss man behöver ej ha läst fysik a. Dispens menas att regeringen har som krav på en teknisk utbildning att man ska ha fysik a men högskolan menar man klarar sig utan och därför ger dispens! ^^

Skriver detta om har har problem med tolka dispens.