Rädda HDD från Mac 2002

Permalänk
Medlem

Rädda HDD från Mac 2002

Mormors Mac har gett upp.
Eller rättare sagt skärmen har det.

En ny dator har lovats av min kusin men min nyss 94 år fyllda mormor är orolig att bilder o recept på datorn ska försvinna.
Tänkte helt enkelt plocka ut HDDn o försöka få loss bilderna. Är dock inte hemma på Mac fronten o kan inget helt enkelt.
Det jag klurat ut är att det är en ultra ata/66 som jag tror betyder PATA.

Räcker det med att skaffa en adapter till usb o plugga in i en nutida Mac o köra?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Räcker det med att skaffa en adapter till usb o plugga in i en nutida Mac o köra?

Njae, men en bra början. Kan ev. behövas ström oxå?
Släng upp (nysvenska) en bild på eländet så vi får se.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit gräva fram HDDn än så får vänta ett tag.
Men ström borde jag väl kunna få via USBn med rätt adapter?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

2,5" räcker normalt sett strömmen från USB-porten. 3,5" behöver separat strömförsörjning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oh denna funkar till en ultra ATA/66 disk?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Oh denna funkar till en ultra ATA/66 disk?

Ja den bör funka till alla diskar och jag tror inte det skiljer sig för Macar, det enda man brukar behöva göra är att se till att disken är byglad som master så borde den dyka upp som en usbdisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Oh denna funkar till en ultra ATA/66 disk?

ATA/PATA/IDE/"vad det nu kallades" är bakåtkombitabelt om jag inte minns fel så ja det borde den.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core