Flytta data snabbt och enkelt

Permalänk
Medlem

Flytta data snabbt och enkelt

Hejsan!

Har under några år använt en Synology NAS (DS211j) men har nu uppgraderat till en server med plats för 4 stycken hårddiskplatser.

I min NAS sitter det två stycken WD Green 2tb som är helt fulla. Min tanke är att köra 4 st WD Red 4tb i nya servern för maximera utrymmet.

Min fråga är hur jag på enklast och smidigast för över min existerande data från NASen till min nya server!?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gårdemyr:

Hejsan!

Har under några år använt en Synology NAS (DS211j) men har nu uppgraderat till en server med plats för 4 stycken hårddiskplatser.

I min NAS sitter det två stycken WD Green 2tb som är helt fulla. Min tanke är att köra 4 st WD Red 4tb i nya servern för maximera utrymmet.

Min fråga är hur jag på enklast och smidigast för över min existerande data från NASen till min nya server!?

Tack för hjälpen!

Flytta alla filerna via Gigabit LAN?

Du bör väl kanske gå från Ingen Raid till Raid 5 eller är det bara helt lösa diskar utan redundans?

Vad är det för server annars? DS211j har en standardiserad Raid/Sata hantering och filsystem så det ska vara lätt att komma åt i en annan burk. eSATA eller kanske USB3 docka. Om det är en server? Har du inga fler Sata kontakter så kan du stoppa in ett PCIe kort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hocka upp nya servern till nätverket och flytta över datan den vägen.
Ge dig inte på att flytta diskarna från NASet till servern då servern inte lär kunna hantera RAIDen på NAS-diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Flytta alla filerna via Gigabit LAN?

Du bör väl kanske gå från Ingen Raid till Raid 5 eller är det bara helt lösa diskar utan redundans?

Vad är det för server annars? DS211j har en standardiserad Raid/Sata hantering och filsystem så det ska vara lätt att komma åt i en annan burk. eSATA eller kanske USB3 docka. Om det är en server? Har du inga fler Sata kontakter så kan du stoppa in ett PCIe kort.

Tack för svaret! Jag har införskaffat en HP N36L som jag tänkt köra Xpenology på. Tanken är också att använda mig någon typ av raid,
min tanke är SHR.

Låter som enklast smidigast är att koppla upp via nätverket och föra över den vägen.

Skrivet av Zakire:

Hocka upp nya servern till nätverket och flytta över datan den vägen.
Ge dig inte på att flytta diskarna från NASet till servern då servern inte lär kunna hantera RAIDen på NAS-diskarna.

Låter som ett bra tips! Blir att att koppla upp nya servern till nätverket när nya diskarna har anlänt och jag fixat Xpenelogy på den.

Tack

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat min microserver med Xpenology och den rullar på fint. Nu är tanken att jag ska flytta över alla mina filer från
min NAS till servern.

Testade flytta lite filer precis, både NASen och servern är direkt kopplad till routern men hastigheten är inte högre än ~2MB/s.
Borde jag inte kunna flytta filerna lite snabbare?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Nu har jag installerat min microserver med Xpenology och den rullar på fint. Nu är tanken att jag ska flytta över alla mina filer från
min NAS till servern.

Testade flytta lite filer precis, både NASen och servern är direkt kopplad till routern men hastigheten är inte högre än ~2MB/s.
Borde jag inte kunna flytta filerna lite snabbare?

Tack på förhand!

2MB/s = 16Mb/s, så jo, du borde rimligen kunna få ut betydligt mer från en gigabituppkoppling.
Kan det vara så att processorn endera i din mikroserver eller din NAS begränsar?

Du skulle kanske kunna öppna din NAS och tillfälligt flytta in hårddiskarna i din server om anslutningsmöjligheten finns.
Alternativt till en stationär dator om det nu bara är NAS:en som begränsar.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Små filer, defragmentering och en raid med hög redundans drar ner skrivhastigheten betydligt, så det beror på vad det var för filer. Läs/skriv är lägre i slutet på skivan också... Men 2MB/s känns spontant lågt.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om detta går på dessa men kan du ansluta dem till varandra via kabel direkt istället för via routern och flytta dem där?
Bara för att rent spontant se om begränsningen sitter i routern/nätverket eller i antingen NASen eller din server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

2MB/s = 16Mb/s, så jo, du borde rimligen kunna få ut betydligt mer från en gigabituppkoppling.
Kan det vara så att processorn endera i din mikroserver eller din NAS begränsar?

Du skulle kanske kunna öppna din NAS och tillfälligt flytta in hårddiskarna i din server om anslutningsmöjligheten finns.
Alternativt till en stationär dator om det nu bara är NAS:en som begränsar.

Skrivet av TobiasJ:

Små filer, defragmentering och en raid med hög redundans drar ner skrivhastigheten betydligt, så det beror på vad det var för filer. Läs/skriv är lägre i slutet på skivan också... Men 2MB/s känns spontant lågt.

Skrivet av Sarynoth:

Nu vet jag inte om detta går på dessa men kan du ansluta dem till varandra via kabel direkt istället för via routern och flytta dem där?
Bara för att rent spontant se om begränsningen sitter i routern/nätverket eller i antingen NASen eller din server.

Tack för era svar! Var för tidigt på morgonen, jag hade inte ens kopplat in nätverkskabeln till min laptop...Är så van att den brukar sitta i så jag märkte inte ens det.

Nu sitter den i igen och när är hastigheten istället 36-50MB/s. Känns som det är mer rimligt? Går det att få ut mer eller detta är max?

Permalänk
Medlem

Det låter ungefär rätt såvida du inte har RAID 0

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts, är det många små filer så blir det ju en väldigt overhead, vad jag vet så räknas inte den med i överföringshastigheten då den bara beräknar datan som faktiskt sparas.
Men håller ändå med om att 16 Mb/s är på tok för lågt.
Även om Green diskarna kommer flaska detta till en max hastighet på typ 80 Mb/s (antar att dom inte är raidade, om inte annat, 160 Mb/s?). Så låter det ju lite som att CPUn inte hänger med på någon av NASarna. Skulle gissa på synology, är väl bara deras "play" versioner som har lite snabbare frekvenser?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Det låter ungefär rätt såvida du inte har RAID 0

Tyvärr inte raid 0. Uppe mot 68MB/s nu så känns som det är kring max vad jag kan få ut.

Skrivet av Sushifrukt:

Som tidigare nämnts, är det många små filer så blir det ju en väldigt overhead, vad jag vet så räknas inte den med i överföringshastigheten då den bara beräknar datan som faktiskt sparas.
Men håller ändå med om att 16 Mb/s är på tok för lågt.
Även om Green diskarna kommer flaska detta till en max hastighet på typ 80 Mb/s (antar att dom inte är raidade, om inte annat, 160 Mb/s?). Så låter det ju lite som att CPUn inte hänger med på någon av NASarna. Skulle gissa på synology, är väl bara deras "play" versioner som har lite snabbare frekvenser?

16Mb/s var för lite, men var mitt fel. Hade glömt plugga in nätverkskabeln så var inte så konstigt med den låga hastigheten. Kan säkert vara Synologyn som flaskar lite. Men som sagt nu med sladd blev hastigheten betydligt bättre

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

68MB/s (540Mbit/s) tycker jag låter helt rimligt.