Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kodi 14.0 “Helix” – RC 2 ute nu.

Neeej ,hann du före.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ett bra sätt att kombinera Kodi (f.d. XBMC) är ju att ha en NAS med HDMI-utgång och XBMC installerat. En sån här står och snurrar bakom TVn hos oss: funkar klockrent.

http://www.inet.se/produkt/4304544/asustor-as-606t

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Kodi 14.0 “Helix” – RC 3 ute nu, Stable närmar sig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som kör Kodi som har problem med official xbmc remote på iOS enheter? Funkade perfekt med Gotham men sedan uppdatering till Kodi går det inte att ansluta. Det fungerar dock med Yatse på min android platta så det är inte inställningarna det är fel på.

Permalänk

XOT vill inte fungera längre sedan jag uppdaterade till Kodi RC3.
Uppdaterade XOT och fick då upp någon ruta med tysk text sedan ville den inte visa några program och hittar inte tillägget i listorna heller iofs men.. mja.. någon som vet lite mer om det?

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

XOT vill inte fungera längre sedan jag uppdaterade till Kodi RC3.
Uppdaterade XOT och fick då upp någon ruta med tysk text sedan ville den inte visa några program och hittar inte tillägget i listorna heller iofs men.. mja.. någon som vet lite mer om det?

Fungerar på RC3 för mig. Testa installera om senaste versionen o se om det hjälper.
http://www.rieter.net/content/xot/downloads/

Permalänk
Medlem

Har inte heller några problem med XOT & RC3.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

det var nog bara något problem med mina sparade favoriter. XOT klagade trots nyinstallation av tillägget men jag kunde lägga in kanalerna pånytt bland favoriter så funkade det igen.

Permalänk
Medlem

Någon som kör XBMC med DSPlayer och SVP?

Försöker få denna setup att fungera som den ska, men när man kör igång en film i XBMC så poppar ett separat fönster kallat "ActiveMovie Window" upp där filmen dock spelas upp korrekt med SVP igång. Skulle bara vilja få bort beteendet att det separata fönstret hoppar fram, så att XBMC "är som vanligt".

Har googlat på det här, men inte hittat nåt svar.

Permalänk
Avstängd

Någon som har koll om man kan skapa en spellista som heter "senast tittat på" och som gör detta. Finns "senast tillagt" men hjälper inte mycket när man ska bläddra genom menyn och se något man börjat titta på och ska fortsätta se.

Har också googlat på svenska

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Någon som har koll om man kan skapa en spellista som heter "senast tittat på" och som gör detta. Finns "senast tillagt" men hjälper inte mycket när man ska bläddra genom menyn och se något man börjat titta på och ska fortsätta se.

Har också googlat på svenska

http://kodi.wiki/view/Smart_playlists#Last_played_episodes

Permalänk
Medlem

Så där, då var Kodi Helix Stable ute.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

Och fungerar Koid Stable med synk mellan olika enheter?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Får ofta "programm has stoped working" på senaste "stabila" kodi... är jag ensam om det..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Får ofta "programm has stoped working" på senaste "stabila" kodi... är jag ensam om det..?

Samma för mig.

Permalänk
Medlem

Inte hänt mig än med nån av de datorer jag använder.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi stable hänger sig ofta för mig... Har openelec. Gick ner till 4.97.3 nu, fungerar stabilare men inte helt. Kör AMD x2 och ati 4600. Är det något kompitabilitetsproblem tro? Kanske borde ordna sån felsökningskod..

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Finns det nått sätt att behålla filmer och serieavsnitt "sedda" vid ominstallation?

Permalänk
Skrivet av Lindroth:

Finns det nått sätt att behålla filmer och serieavsnitt "sedda" vid ominstallation?

Ja Gör säkerhetskopia, går att göra det i xbmc.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har problem med Sprotsdevilpluginet. "Depencies not met-felet" vid installation av zip-filen. Testat flera versioner. Provade först på openelec 4.2 med formaterade och testade igen på openelec 5.0 och Gotham 13.2, men samma fel.
Kör på en rasp pi. Någon annan med samma fel?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Har problem med Sprotsdevilpluginet. "Depencies not met-felet" vid installation av zip-filen. Testat flera versioner. Provade först på openelec 4.2 med formaterade och testade igen på openelec 5.0 och Gotham 13.2, men samma fel.
Kör på en rasp pi. Någon annan med samma fel?

MVH Daniel

Finns på listan över bannade addons så du får nog kolla med den som utvecklat addonet.
http://kodi.wiki/view/Banned_add-ons

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindroth:

Finns det nått sätt att behålla filmer och serieavsnitt "sedda" vid ominstallation?

Använd http://trakt.tv/ vet iofs inte om den finns till KODI än.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindroth:

Finns det nått sätt att behålla filmer och serieavsnitt "sedda" vid ominstallation?

Om man har en mediaserver, typ en NAS eller liknande, så kan man köra en mySQL-server på den där biblioteket och statusen för sedda/osedd sparas. Då kan man även ha flera datorer med xbmc installerat och alla har samma centraliserade bibliotek. Jag kör det själv på min Synology NAS, och det funkar riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Om man har en mediaserver, typ en NAS eller liknande, så kan man köra en mySQL-server på den där biblioteket och statusen för sedda/osedd sparas. Då kan man även ha flera datorer med xbmc installerat och alla har samma centraliserade bibliotek. Jag kör det själv på min Synology NAS, och det funkar riktigt bra.

Det har jag också. Men så händer det att Synology uppdaterar och för ett halv-år sedan fick jag börja om från början.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Det har jag också. Men så händer det att Synology uppdaterar och för ett halv-år sedan fick jag börja om från början.

Det var som fan... får ta och undersöka möjligheten att ta en backup på databasen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det var som fan... får ta och undersöka möjligheten att ta en backup på databasen då.

Vilken Synology har du? Har tänkt köra nått liknande men är rädd för att min ds213j inte räcker till?

Permalänk
Medlem

Kör också på synology och jag behövde aldrig börja om i samband med DSM5.

Du ska aldrig behöva göra om egentligen då det egentligen bara ska vara att göra en export på mediabiblioteket så sparar den alla inställningar.
Sen efter ominstallation ska du kunna läsa tillbaka. Har själv gjort detta utan problem. Gjorde det nu senast när jag uppdaterade till Kodi från XBMC Frodo.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Samma för mig.

Händer mig med...

Kör windows 7 på HTPCn

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Händer mig med...

Kör windows 7 på HTPCn

Jag kör Windows 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu ska vi se om jag kan lyckas lägga till Twitch som en genväg på startskärmen i Back Row.

Jag har använt XBMC länge för filmer och TV-Serier men har inte haft stort behov av addons. Har en inneboende som är enormt intresserad av att kunna streama Twitch till sin tv. Jag har en gammal netbook som skräpar (inte bra till så mycket annat) som jag tänkte installera KODIbuntu på och köra Twitch.TV addonnen på.

Nu till problemet: Installerade Twitch på min mediaspelare för att testa hur bra den fungerade och tyckte att den var otroligt svårnavigerad. Vet inte om det är något jag missat eller om det bara är att byta till rätt skin men just nu är det ju bara 3 mil menyer med stort kluster namn. Hur har ni som kör addonnen konfigurerat den för att ge en smidig upplevelse?
Hade ju gärna fått den att se ut något i stil med: