Hårddisk installation

Permalänk

Hårddisk installation

Hallåj, nybörjare här. Har en väldigt snabb fråga bara.
Det är dags att skaffa mig mer lagringsplats för spel osv.
Är det bara att stoppa in hårddisken i datorn och starta upp datorn så finns den redo att användas? Eller måste man ladda ner saker eller gå in i bios och ändra något? :]

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Du måste nog gå in i diskhanteraren och ge din nya hårddisk en enhetsbokstav, men det är inga problem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du måste nog gå in i diskhanteraren och ge din nya hårddisk en enhetsbokstav, men det är inga problem.

Tack för snabbt svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du måste nog gå in i diskhanteraren och ge din nya hårddisk en enhetsbokstav, men det är inga problem.

Kan även informera om att detta inte alltid är ett behov, de flesta nyare hårddiskar brukar bara ploppa upp redo för användning då moderkortet brukar tilldela en bokstav automatiskt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan även informera om att detta inte alltid är ett behov, de flesta nyare hårddiskar brukar bara ploppa upp redo för användning då moderkortet brukar tilldela en bokstav automatiskt

Moderkortet tilldelar inga bokstäver, Windows gör :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan även informera om att detta inte alltid är ett behov, de flesta nyare hårddiskar brukar bara ploppa upp redo för användning då moderkortet brukar tilldela en bokstav automatiskt

Nja, anledning till att dom dyker upp direkt är för att dom levereras färdigformaterade. Det gäller nog mest externa diskar. En ny intern disk är sällan förformaterad

Permalänk
Medlem

Antagligen behöver du initiera hårddisken. Sök/Googla på "initiera hårddisken" så hittar du all info.

Sen högerklickar du i diskhanteraren och tilldelar en enhetsbokstav som du trivs med.
Sen högerklickar du igen och väljer Egenskaper, sen döper du disken till ett namn som passar.

Det finns många sätt, men jag brukar köra så här typ: (Allt nedan är bara exempel)

(D : ) = Dokument (där D är enhetsbokstav, och Dokument är själva namnet på disken)

(M : ) = Mina Mappar

(T: ) = Tank

(L: ) = Lagring

(P: ) = P0rn

Det går att namnge på tusentals olika sätt, huvudsaken är att man trivs och gör det, så har man bättre koll på alla enheter.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Antagligen behöver du initiera hårddisken. Sök/Googla på "initiera hårddisken" så hittar du all info.

Sen högerklickar du i diskhanteraren och tilldelar en enhetsbokstav som du trivs med.
Sen högerklickar du igen och väljer Egenskaper, sen döper du disken till ett namn som passar.

Det finns många sätt, men jag brukar köra så här typ: (Allt nedan är bara exempel)

(D : ) = Dokument (där D är enhetsbokstav, och Dokument är själva namnet på disken)

(M : ) = Mina Mappar

(T: ) = Tank

(L: ) = Lagring

(P: ) = P0rn

Det går att namnge på tusentals olika sätt, huvudsaken är att man trivs och gör det, så har man bättre koll på alla enheter.

Man kan också gå i motsatt riktning och helt enkelt mounta en ny disk som en mapp på den gamla disken om man vill slippa ha en massa olika enheter i onödan. Eller köra någon mjukvaru-raid-variant som gör att diskarna ser ut som en stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan också gå i motsatt riktning och helt enkelt mounta en ny disk som en mapp på den gamla disken om man vill slippa ha en massa olika enheter i onödan. Eller köra någon mjukvaru-raid-variant som gör att diskarna ser ut som en stor.

Jo men varför ?

Och att köra/blanda in en mjukvaru-raid-variant typ @ 2st 1TB i RAID0 och få 2TB, och dela upp allting är att be om trubbel den dagen en disk kraschar.
Klart man kan ha backup på allt, men besväret gör sig inte värt för lagring. För det är väl det TS disk ska vara för och inte en OS disk.

Har man många hårddiskar i sin burk finns det ingen anledning att göra så.

Däremot kan det vara smart att köra en RAID1 i en NAS t e x och skicka all känslig data till den från alla enhet från burken. Och sen skicka vidare från NAS:en till en stor extern disk.

Eller att ha en burk med RAIDkort för att slippa belasta systemet. och än bättre köra RAID5 och få en disk med paritetsinformationen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

1. Disk - en fysisk enhet
2. Partition (obs. stavningen) - en (formaterad) del av en disk
2. Enhetsbokstav - en bokstav (a-z) för att identifiera/adressera en partition (inte en disk)

/Farsan Baloo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Jo men varför ?

För att slippa ha en massa enheter i gränssnittet i onödan.

Citat:

Och att köra/blanda in en mjukvaru-raid-variant typ @ 2st 1TB i RAID0 och få 2TB, och dela upp allting är att be om trubbel den dagen en disk kraschar.

Jag sa inte raid0, jbod fungerar utmärkt och då riskerar man inte att tappa mer data än på den disken som går sönder, raid5 osv. hade förstås inneburit mer säkerhet dock, men också mindre utrymme eller högre kostnad.

Citat:

Klart man kan ha backup på allt, men besväret gör sig inte värt för lagring. För det är väl det TS disk ska vara för och inte en OS disk.

Tja, backup är bra att ha, en intern backup är inte lika värdefull eller säker som en extern förstås osv. Jag har obegränsat utrymme på SkyDrive och således kan jag låta allt ligga där så har jag backup, versionshantering osv. utan att behöva göra något och utan någon extra hårdvara.

Citat:

Har man många hårddiskar i sin burk finns det ingen anledning att göra så.

Jag har alltid kört uppdelat i partitioner sedan jag fick det rådet av flera mer insatta personer på nittiotalet och har sen låtit nya diskar få enhetsbokstäver osv. men sen slutade jag med det och det var en stor befrielse att slippa tänka på vart något var sparat, vart jag ska installera ett program osv. C: är det som finns och då slipper man tänka mer på det liksom. Vill man ha en SSD och en lagringsdisk så kanske det inte är det smidigaste i alla lägen, men det fungerar hur bra som helst att mounta en hårddisk som en katalog på C: eller så oavsett storlek på C.

Citat:

Däremot kan det vara smart att köra en RAID1 i en NAS t e x och skicka all känslig data till den från alla enhet från burken. Och sen skicka vidare från NAS:en till en stor extern disk.

Eller att ha en burk med RAIDkort för att slippa belasta systemet. och än bättre köra RAID5 och få en disk med paritetsinformationen.

Nu börjar vi segla iväg i en annan diskussion. Allt jag menade var att man kan göra på olika sätt, vill du ha femton enheter med beskrivande namn och det fungerar för dig så för all del kör på, men jag tycker det är extremt skönt att, efter tjugo år, slippa tänka på sånt mer. Jag behöver aldrig fundera på vart jag ska spara eller installera något, jag behöver aldrig kolla hur mycket utrymme som de olika enheterna har osv.

Din uppdelning kanske är jättelogisk för dig och hade jag gjort en egen så hade jag förstås försökt följa min logik, men det är ju ett extra steg ändå liksom, om du har tagit ner en film säger vi, ligger den under Mina mappar, Tank, eller Lagring? Hade du haft en enhet som hette Filmer så kanske det hade varit lite enklare förstås, men då blir det en massa extra jobb om du i framtiden lägger till en ny disk som du ska lagra filmer på. Ska du flytta över alla filmer dit och döpa om den gamla disken eller ska du ha två enheter med filmer? Det var en orsak till att jag la ner denna metod, så småningom hade jag Filmer, Film, Filmer1, Filmer2 osv. och dessutom TV, Teve, TV1, TV-serier osv. på olika enheter. Alla kanske inte har så många diskar som jag förstås, men ändå.

En annan möjlighet är att använda biblioteken i Windows. Då kan man ha en gemensam plats för allt oavsett om diskarna har egna enhetsbeteckningar eller ej osv. Å andra sidan så kan det förstås skapa mer problem när/om man inte riktigt har koll på vart allt sparas eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu börjar vi segla iväg i en annan diskussion. Allt jag menade var att man kan göra på olika sätt, vill du ha femton enheter med beskrivande namn och det fungerar för dig så för all del kör på, men jag tycker det är extremt skönt att, efter tjugo år, slippa tänka på sånt mer. Jag behöver aldrig fundera på vart jag ska spara eller installera något, jag behöver aldrig kolla hur mycket utrymme som de olika enheterna har osv.

Din uppdelning kanske är jättelogisk för dig och hade jag gjort en egen så hade jag förstås försökt följa min logik, men det är ju ett extra steg ändå liksom, om du har tagit ner en film säger vi, ligger den under Mina mappar, Tank, eller Lagring? Hade du haft en enhet som hette Filmer så kanske det hade varit lite enklare förstås, men då blir det en massa extra jobb om du i framtiden lägger till en ny disk som du ska lagra filmer på. Ska du flytta över alla filmer dit och döpa om den gamla disken eller ska du ha två enheter med filmer? Det var en orsak till att jag la ner denna metod, så småningom hade jag Filmer, Film, Filmer1, Filmer2 osv. och dessutom TV, Teve, TV1, TV-serier osv. på olika enheter. Alla kanske inte har så många diskar som jag förstås, men ändå.

En annan möjlighet är att använda biblioteken i Windows. Då kan man ha en gemensam plats för allt oavsett om diskarna har egna enhetsbeteckningar eller ej osv. Å andra sidan så kan det förstås skapa mer problem när/om man inte riktigt har koll på vart allt sparas eller så.

Precis som du skriver "börjar vi segla iväg i en annan diskussion" och visst är det så.
Men det är oftast dom trådar som är intressanta, så länge man håller sig till ämnet, och det tycker jag vi gör mycket väl.

Men för att svara på det fetstilta. Så vill jag först klargöra att det jag skrev i #7 enbart var som jag skrev (Allt nedan är bara exempel) men vi kör på det, så blir det enklare (Och mina 6st diskar i burken är upplagda på samma sätt, fast med andra namn)

När jag tar ner en film, så hamnar den i Hårddisken Tank, min "tank" är 1st hårddisk på 3TB.
Det är där alla mina torrenter samlas.
Och i den har jag skapat mappar som heter: Nertankning Nutid och när torrenten är färdig så flyttas den auto till en mapp som heter nertankning. (Helt enkelt Seed & leech mappar)

Nu vet jag inte hur du/ni gör men jag sparar inte allt skit som många gånger finns, jag sparar enbart det som jag kallar "Klass A Filmer" (alla filmer som inte kan kommas ihåg via titel åker i papperkorgen)

Men allting som jag vill spara åker direkt till en filserver med RAID5 där mappar skapats väldigt enkelt, typ filmer, musik, etc etc och diskarna byts ofta ut mot större när tekniken tillåter.

Man kan ha väldigt många små diskar och jag vet av egen erfarenhet att det kan bli jobbigt då, men nu när lagringsdiskarna börjar bli så stora ser jag inte riktigt problemet.
Herregud, jag kommer ihåg när jag hade 16st externa USB diskar när dom kom och den största var på 250GB (idag tar jag gärna inte i en USB disk med tång ens....Jo en ...kanske )

Det ända jag är stenhård att ta backup på, är mina foto och dokument och allt det sköts automatiskt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Precis som du skriver "börjar vi segla iväg i en annan diskussion" och visst är det så.
Men det är oftast dom trådar som är intressanta, så länge man håller sig till ämnet, och det tycker jag vi gör mycket väl.

Jo. Det var inte negativt menat.

Citat:

Men för att svara på det fetstilta. Så vill jag först klargöra att det jag skrev i #7 enbart var som jag skrev (Allt nedan är bara exempel) men vi kör på det, så blir det enklare (Och mina 6st diskar i burken är upplagda på samma sätt, fast med andra namn)

När jag tar ner en film, så hamnar den i Hårddisken Tank, min "tank" är 1st hårddisk på 3TB.
Det är där alla mina torrenter samlas.
Och i den har jag skapat mappar som heter: Nertankning Nutid och när torrenten är färdig så flyttas den auto till en mapp som heter nertankning. (Helt enkelt Seed & leech mappar)

Ja ok. Det påminner en del om mitt tidigare upplägg. För min del tappade detta upplägg det mesta av sitt värde när uppkopplingen blev såpass snabb att jag sällan behövde vänta på att något skulle laddas ner. Att vänta på att torrentprogrammet ska flytta filen innebär ju bara extra väntetid tills dess att jag kan börja använda den och med dagens hyfsat avancerade mediaspelare så kan man ju till och med börja exempelvis titta på en film innan den ens är klar, om den flyttas mitt i denna uppspelning så fungerar förstås inte det så bra. Sen innebär förstås det att jag måste tänka till och lägga en fil på rätt plats från början, men det är inte så komplicerat. TV-serier laddar jag ner via RSS så de hamnar ju rätt direkt liksom och övrigt brukar bara hamna i exempelvis film-mappen eller program-mappen.

Citat:

Nu vet jag inte hur du/ni gör men jag sparar inte allt skit som många gånger finns, jag sparar enbart det som jag kallar "Klass A Filmer" (alla filmer som inte kan kommas ihåg via titel åker i papperkorgen)

Jo, det är lite samma läge där. Sen min uppkoppling blev såpass snabb så är det inte så stor poäng i att spara så himla mycket, vill jag se på den där filmen igen är det ju bara att ta ner den igen, med lite tur kanske den till och med finns på Netflix eller liknande vid det laget så är det bara att sätta igång den liksom. Å andra sidan så vill jag heller inte lägga så mycket tid på att administrera mitt utrymme så jag låter allt ligga kvar tills dess att det börjar bli ont om plats och då kör jag en rensning.

Citat:

Men allting som jag vill spara åker direkt till en filserver med RAID5 där mappar skapats väldigt enkelt, typ filmer, musik, etc etc och diskarna byts ofta ut mot större när tekniken tillåter.

Jo, det är ju ett fint upplägg med lite extra säkerhet osv. och dessutom gör det det förstås mycket lättare att byta diskar mot större. Raid5 sköter ju detta automatiskt liksom. Men alla kanske inte är sugna på, eller har plats för, flera diskar eller en dedikerad filserver liksom.

Citat:

Man kan ha väldigt många små diskar och jag vet av egen erfarenhet att det kan bli jobbigt då, men nu när lagringsdiskarna börjar bli så stora ser jag inte riktigt problemet.

Nej absolut har det gjort allt mycket enklare. Men för mig har det också inneburit att en stor disk räcker väldigt långt. Just nu har jag ingen SSD på min stationära utan bara en fet 3TB-disk för allt, men på min laptop så har jag en (liten) SSD med Windows och program medan exempelvis alla bibliotek (Mina dokument, Skrivbordet osv.) ligger på hårddisken. Disken har en egen enhetsbokstav men jag behöver aldrig tänka på det för jag kommer åt den via biblioteken och det är liksom allt som finns på den disken.

Citat:

Herregud, jag kommer ihåg när jag hade 16st externa USB diskar när dom kom och den största var på 250GB (idag tar jag gärna inte i en USB disk med tång ens....Jo en ...kanske )

Håller med. En extern disk är jättefint om man behöver just en extern disk men annars skapar det bara mer problem. De har säkert blivit bättre men jag hade flera stycken som aldrig slutade spinna och som därför slets ut väldigt fort osv.

Citat:

Det ända jag är stenhård att ta backup på, är mina foto och dokument och allt det sköts automatiskt.

Jo. Molntjänster gör ju sånt väldigt mycket enklare. Jag har exempelvis automatisk backup på alla foton tagna från någon av mina telefoner till DB, SkyDrive och Google+ och det känns ganska säkert, inte i bemärkelsen att jag får behålla dem för mig själv men risken att de skulle bli korrupta överallt samtidigt är inte så stor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Jo men varför ?

Att lägga till utrymme med dynamiska diskar är ett alternativ för att kunna expandera utan att behöva installera om, får man utrymmesbrist så lägger man bara till utrymme i "program files" så fungerar det sömlöst och det kan kanske vara den enklaste metoden att göra så jämfört med att byta os disken mot en större.
Metoden passar inte alla men det är bra att den finns för det gör det enklare att få mer diskutrymme på en specifik plats utan att påverka en fungerande konfiguration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.