Håller min SSD på att dö?

Permalänk
Medlem

Håller min SSD på att dö?

Tjena! Jag är lite halvt orolig om att min SSD är på väg att dö nu strax efter att min lagrings HHD sa adjö för någon månad sedan, basically vad som händer är exakt samma som det gjorde på min HDD, ena stunden hade den runt 55GB kvar (SSD:n) sedan helt plötsligt 43GB utan att jag installerat något så jag rensade min SSD lite för att få tillbaka lite plats, och nu är den helt plötsligt nere i 33GB, och jag har inte installerat något + att när jag markerar alla mappar i min SSD och går in på egenskaper så går det endast upp till 37GB använt utrymme... så jag borde ligga runt 60-70GB kanske eftersom windows tar endast 20GB och lämnade mig kvar med 80GB (120GB SSD) och sedan efter är resten av filerna 17GB. Jag låg stadigt på 55GB ett bra tag innan den dök till 43GB.

Exakt samma sak hände mig för 1 månad sedan med min lagrings hårddisk, enda stunden hade den 1.43TB minne kvar, dagen efter hade den 1.33TB kvar och det enda jag installerat var AC unity som var 43GB stort så jag borde ha legat runt 1.4TB ungefär, senare den kvällen började roliga ljud och den dog strax efter, bör jag vara orolig och backa upp mina grejer eller vad tycker ni jag bör göra? SSD:n är runt 2 och ett halvt år gammal.

Jag har skannat min SSD med Avast och Malwarebytes för att se så jag inte har något lurt liggandes och ingen av dem hittar något.

Alla tips och råd är välkomna och om något är oklart med vad jag förklarade är det bara att fråga så gör jag mitt bästa för att svara.

Permalänk
Medlem

Har du garanti?. Skicka in den.

Edit:
Vad säger bios/uefi samt windows/linx

Edit2:
underlättar om du skriver model nummer mm

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Okej så jag kollade lite och såg när jag kollade diskrensning att jag har nästan 10GB temp files, är det bara att köra på och rensa skiten eller är det något jag bör vara försiktig med?

Det är en Corsair force 3 SSD 120GB och garantin var 2 år på datorn jag köpte så den är tyvärr slut.

Permalänk

Kolla med te.x SpaceSniffer: http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
Ganska bra verktyg för att se storlek på mappar etc.

Sen även SSD Life: http://ssd-life.com/

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

SSD life säger att min Corsair disk är på 100% hälsa... Så jag antar att det ligger i dolda filer / temp files?

Permalänk

Har aldrig varit med att temp tar SÅ mycket helt plötsligt. Hur ser det ut SpaceSniffer?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Den säger att temp files i appdata tar 2GB, men jag antar att temp files inte bara ligger där, lite andra grejer som tar plats med, 51.1GB tar det enligt denna, och windows 20GB och winsxs 10GB

Jag provar helt enkelt att köra diskrensningen på temp files och ser vad som händer.

Vet inte ifall det brukar ta lång tid innan hårddisken uppdateras efter man gör detta men efter att den tog bort dessa 9GB som tog runt 3 sekunder så är det kvar på samma nivå av minne även efter jag startade om datorn.

Dock gick hela appdata mappen från 7.9GB till 2.74GB

Pagefile.sys 7.9GB och Hiberfil.sys 5.9GB

Permalänk
Medlem

Anledningen till att din HDD krympte i storlek är troligen att sektioner började ge upp, det fanns inte tillräckligt med utrymme på disken och det kanske var den totala kapaciteten som krympte och inte det lediga?
Hur som helst så fungerar inte en SSD på samma vis, en SSD går inte sönder i steg, den fungerar, eller så fungerar den inte.
Den är ju inte uppbyggd i sektioner och har inga S.M.A.R.T. värden.
Du bör inte köra diskdefragmentering på disken, men att rensa temp filer är nog en bra idé, om du skaffat en ny lagringsdisk, flytta temp filerna dit.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Rensade temp files med diskrensning och det gav inte direkt resultat även fast 9GB skulle försvinna. Och läste på en tråd om Hiberfil.sys och Pagefile.sys och tydligen kunde man flytta pagefile till en annan hårddisk och inaktivera hiberfil.sys för det var något med sleepmode / vänteläge som jag inte använder ändå, antingen är datorn på eller avstängd.

Bör jag flytta Pagefile till min lagrings disk och inaktivera hiberfil?

Permalänk
Medlem

Filer för systemåterställning?
Virtuellt minne?
Hibernation-fil?

Edit: Du verkar redan vara på rätt spår...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det är nog "bara" din SATA-port som håller på att dö, jag hade en SSD som jag trodde var död i månader men sedan så bytte jag porten (där kabeln är inkopplad i datorn) till en annan port i moderkortet och nu fungerar den prima igen.

Så pröva med att byta SATA-port, om SSD-life säger att den är på 100% är det nog ganska säkert att det är så simpelt.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått så är hibernate filen något med strömsparläge eller vänteläge som jag inte använder till en början, som jag nämnde tidigare så är datorn på eller av, aldrig i vänteläge. Bör jag avaktivera hiberfil.sys då?

Permalänk
Medlem

Får ursäkta att jag tränger mig på men jag har nått likande problem med samma sdd. För några dagar sedan när jag kollade på Youtube så frös sig datorn helt och hållet. Fick starta om datorn och efter det så gick det inte att starta Windows för att det saknades några filer. Startade om datorn och bootade in i bios. Så när jag gick till boot listan så är min ssd inte där utan bara mina två lagrings diskar. Stängde av datorn och tog ut ssd. Tänkte prova med att koppla ssd till en sata till usb adapter på en annan dator. Och ssd startar där utan problem. Tog in ssd till min dator igen men jag bytte plats på den i chassit. Hade den på botten av chassit nedanför moderkortet "Nzxt h440" . Då startade windows igen från ssd. Och det var som att inget hade hänt. Nu några dagar senare så får jag problem igen. Dagen innan så tog jag bort rester från programmet Asus isuite eftersom det var avinstallerat men det rollade på fortfarande processer från det programmet. Så jag tog bort dem och stängde av datorn samt gick och la mig. Nu när jag startar datorn så fungerar knappt internet. Internet tar typ 1 minut att komma tillbaka då man har startat datorn. Samt så fungerar det knappt. Börjar misstänka asus programmet och drivrutiner så jag installerar det samt chipset. Men ingen skillnad. Datorn halvfrös då jag ska kopiera en fil från mitt usb till ssd men den släpper efter cirka 7 sekunder. Provade att bencha ssd på Atto benchmark men där så får jag rätt värden från ssd. Så vad tror ni, är det ssd här ochså som håller på att ge upp? Får ursäkta att jag tränger mig på såhär men tyckte att det skändes onödigt att skapa en liknande tråd

Edit: Sdd köptes nångång under 2011 så jag antar att garantin har gått.

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

Razeezor, det är lugnt. Tråden var till för att få hjälp med detta och alla svar även om de är riktade mot dig kan fortfarande hjälpa mig och andra.

Skrev enligt en video "powercfg -h off" så stängde jag av hiberfil.sys och fick ca 5GB tillbaka.

Jag har även nu ändrat pagefile.sys så den endast får använda 1GB SSD minne och 10GB HDD minne, men endå så ligger jag under ganska mycket med minnet. Nu har jag 47.7GB dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoffeGbg:

Pagefile.sys 7.9GB och Hiberfil.sys 5.9GB

Skrivet av KoffeGbg:

Jag provar helt enkelt att köra diskrensningen på temp files och ser vad som händer.

Skrivet av KoffeGbg:

Som jag förstått så är hibernate filen något med strömsparläge eller vänteläge som jag inte använder till en början, som jag nämnde tidigare så är datorn på eller av, aldrig i vänteläge. Bör jag avaktivera hiberfil.sys då?

Skrivet av FatherOfThree:

Filer för systemåterställning?
Virtuellt minne?
Hibernation-fil?

Edit: Du verkar redan vara på rätt spår...

Okej. Låt oss ta det från början. Temp filer, är just det.. temorära filer som inte behövs under längre tid. Normalt ska dessa tas bort av programmen som använder dem, men som du märker... samlas en del skräp.
Bara att rensa.
Du kan även i Diskrensning gå in i "rensa systemfiler" och rensa Windows Update och Service Pack filer iaf. Om du inte bryr dig om felmeddelande, så kan du rensa alla Windows felloggar också. Installations loggar bör du låta vara dock, då det kan skada avinstallationer.

Hybernatefilen är den filen som används för att spara ner hela ditt RAM (med komprimering, därav 75% av RAM) när du går in i vilo läge. Om det är en stationär dator, och du inte använder viloläge, så kan du stänga av detta, och få tillbaka utrymmet. Du kan alltid starta det igen (och då återskapa filen om du ångrar dig).
öppna ett kommandotolken fönster (för kort sökning skriv: cmd), med admin (högerklicka på ikonen och välj kör som administratör.
Skriv sedan: powercfg -h off
Poff, nu är hyberfilen borta, och viloläget avstängt. Det är bara att göra samma sak, men byt ut off mot on igen om du vill ha tillbaka den.

När det gäller swapfilen så är den onödigt stor på en SSD.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...
Föreslår att du ändrar till 1024MB som minsta, och mellan 4096 och 8192 som största. Just nu hade du ca 8000.
Skillnaden är, OM windows behöver det utrymmet, så kan den expandera den tillfälligt och vid nästa omstart så krymper den igen. Det gör att lediga utrymmet och lediga kluster för SSDn att göra garbage collection är fler, vilket förbättrar prestandan lite och förlänger livslängden.
Samtidigt så hindrar den inte Windows från att göra det den vill och behöver, så bästa win-win alternativet.

Sen, Systemskyddet.
Gör 1. och 2. på samma som virtuella minnet ovan, men 3. väljer du systemskydd istället. (Precis ovan avancerade inställningar).
I den nya rutan så väljer du c: och konfigurera. Nu kan du minska hur mycket utrymme som ska användas.
Du bör ha minst 5GB, desto mer desto bättre, men det tär på ditt lediga utrymme.
Systemskyddet är viktigt om något i Windows går sönder. Det gör att Windows kan återställas till tidigare version, och även att du kan återhämta filer som skadats eller tagits bort.
5GB räcker till minimalt något vecka av uppdateringar och vanlig användning, men mer än som sagt bättre, om du kan undvara det.

Sist, men inte minst, din SSD.
Hämta hem http://ssd-life.com/
Den kan uppskatta skicket på din SSD.

Moderna SSD har så pass många extra sektorer så att OM du ser utrymmet minska pga det, så är disken troligen död redan. Mao, det sker inte i dagens SSD.
Det är mer troligt något program eller tom virus som lägger en massa trams i så fall.

Edit: Såg att du postat vissa ändringar, vilket jag inte såg när jag började skriva

Permalänk
Medlem

Kollar på systemskydd just nu och den aktuella användningen är 29,34GB och max är 50% (55,89GB) bör jag dra ner den då och isåfall hur mycket rekommenderar du?

Jag behöver inte har otroligt mycket ledigt plats då jag har en SSD disk endast för spel jag lirar mycket och en lagrings HDD för allt annat. Men jag vill ha en del ledig plats utifall jag behöver spara något temporärt där.

Just nu har jag 47.7GB ledigt utav 111GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoffeGbg:

Kollar på systemskydd just nu och den aktuella användningen är 29,34GB och max är 50% (55,89GB) bör jag dra ner den då och isåfall hur mycket rekommenderar du?

Jag behöver inte har otroligt mycket ledigt plats då jag har en SSD disk endast för spel jag lirar mycket och en lagrings HDD för allt annat. Men jag vill ha en del ledig plats utifall jag behöver spara något temporärt där.

Just nu har jag 47.7GB ledigt utav 111GB.

10GB räcker långt.
Och du fick nog svaret på vart allt ditt utrymme blev av

Det är väldigt sällan man behöver återställa mer än några veckor tillbaka, och gör man det så lyckas det sällan bra heller.

Edit: I Diskrensning så finns där en flik till, där systemskydd finns som alternativ.
Den knappen tar bort allt utom senaste "kopian" på systemet, om du någonsin vill "tömma den" utan att stänga av något. Det bör bara göras om du vet att allt fungerar bra dock.

Permalänk
Medlem

Satte den på 10% (11,18GB) max användning, nu har jag 68,3GB ledigt. Göttmos, helt otroligt att jag missade detta. Då vill jag tacka er alla för hjälpen och jag hoppas andra kan dra nytta av denna tråd i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var i alla fall och köpte en Intel 530 240Gb på Netonnet igår. Och så här i efterhand så känns datorn mycket stabilare och startar typ 5 sekunder snabbare :). Så min Corsair Force 3 120gb SEN 2011 fick ta pension

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razeezor:

Var i alla fall och köpte en Intel 530 240Gb på Netonnet igår. Och så här i efterhand så känns datorn mycket stabilare och startar typ 5 sekunder snabbare :). Så min Corsair Force 3 120gb SEN 2011 fick ta pension

Om du nu har bytt testa att köra 2-3 stycken low level format på den gamla på rad. (Edit: Om du nu ska slänga den så varför inte testa) Det sliter på cellerna på disken. Men då kanske, kanske, controllern låser bort några block som är skadade. Kan vara värt istället för att slänga menar jag. Avvänd den till temporära spel mm. Tar ju inte så lång tid att ladda ner spel varken via steam eller origin.

Mitt favoritprogram för low level är:
http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Sätt på den i då du inte ska använda datorn på ett antal timmar. Sen gör det igen och sen kanske en gång till.

Fick igång en av minna SP900 128 på det sättet. (liter inte på den, men fungerar)

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om du nu har bytt testa att köra 2-3 stycken low level format på den gamla på rad. (Edit: Om du nu ska slänga den så varför inte testa) Det sliter på cellerna på disken. Men då kanske, kanske, controllern låser bort några block som är skadade. Kan vara värt istället för att slänga menar jag. Avvänd den till temporära spel mm. Tar ju inte så lång tid att ladda ner spel varken via steam eller origin.

Mitt favoritprogram för low level är:
http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Sätt på den i då du inte ska använda datorn på ett antal timmar. Sen gör det igen och sen kanske en gång till.

Fick igång en av minna SP900 128 på det sättet. (liter inte på den, men fungerar)

Edit:

Det ska jag testa faktiskt. Blir ju så stor förlust om det skulle säga upp helt och hållet

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk

Om du har Spotify så se till att inte lagra mer än 1 Gb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Okej. Låt oss ta det från början. Temp filer, är just det.. temorära filer som inte behövs under längre tid. Normalt ska dessa tas bort av programmen som använder dem, men som du märker... samlas en del skräp.
Bara att rensa.
Du kan även i Diskrensning gå in i "rensa systemfiler" och rensa Windows Update och Service Pack filer iaf. Om du inte bryr dig om felmeddelande, så kan du rensa alla Windows felloggar också. Installations loggar bör du låta vara dock, då det kan skada avinstallationer.

Hybernatefilen är den filen som används för att spara ner hela ditt RAM (med komprimering, därav 75% av RAM) när du går in i vilo läge. Om det är en stationär dator, och du inte använder viloläge, så kan du stänga av detta, och få tillbaka utrymmet. Du kan alltid starta det igen (och då återskapa filen om du ångrar dig).
öppna ett kommandotolken fönster (för kort sökning skriv: cmd), med admin (högerklicka på ikonen och välj kör som administratör.
Skriv sedan: powercfg -h off
Poff, nu är hyberfilen borta, och viloläget avstängt. Det är bara att göra samma sak, men byt ut off mot on igen om du vill ha tillbaka den.

När det gäller swapfilen så är den onödigt stor på en SSD.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...
Föreslår att du ändrar till 1024MB som minsta, och mellan 4096 och 8192 som största. Just nu hade du ca 8000.
Skillnaden är, OM windows behöver det utrymmet, så kan den expandera den tillfälligt och vid nästa omstart så krymper den igen. Det gör att lediga utrymmet och lediga kluster för SSDn att göra garbage collection är fler, vilket förbättrar prestandan lite och förlänger livslängden.
Samtidigt så hindrar den inte Windows från att göra det den vill och behöver, så bästa win-win alternativet.

Sen, Systemskyddet.
Gör 1. och 2. på samma som virtuella minnet ovan, men 3. väljer du systemskydd istället. (Precis ovan avancerade inställningar).
I den nya rutan så väljer du c: och konfigurera. Nu kan du minska hur mycket utrymme som ska användas.
Du bör ha minst 5GB, desto mer desto bättre, men det tär på ditt lediga utrymme.
Systemskyddet är viktigt om något i Windows går sönder. Det gör att Windows kan återställas till tidigare version, och även att du kan återhämta filer som skadats eller tagits bort.
5GB räcker till minimalt något vecka av uppdateringar och vanlig användning, men mer än som sagt bättre, om du kan undvara det.

Sist, men inte minst, din SSD.
Hämta hem http://ssd-life.com/
Den kan uppskatta skicket på din SSD.

Moderna SSD har så pass många extra sektorer så att OM du ser utrymmet minska pga det, så är disken troligen död redan. Mao, det sker inte i dagens SSD.
Det är mer troligt något program eller tom virus som lägger en massa trams i så fall.

Edit: Såg att du postat vissa ändringar, vilket jag inte såg när jag började skriva

Suverän post, en sån som borde klistras! Angående swap - har av gammal vana sen då jag körde mekaniska diskar kört fast storlek på swapfilen, (behövdes då man jobbade med 3d program såsom maya osv för femton år sen eller så...säkert tagit i lite i överkant då, cirka hälften av mit RAM minne eller ännu mer. Finns det någon speciell anledning att du rekommenderar dynamiskt swapfil på SSD förutom att det skulle spara utrymme åt OP? Några prestandavinster förutom att det för det mesta blir mer ledigt utrymme på en disk med snålt utrymme?
Du säger att den är onödigt stor på en SSD men varför då? Vad skiljer den från en mekanisk disk förutom att den är snabbare? Eller är det just det? Borde inte samma utrymme behövas i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Suverän post, en sån som borde klistras! Angående swap - har av gammal vana sen då jag körde mekaniska diskar kört fast storlek på swapfilen, (behövdes då man jobbade med 3d program såsom maya osv för femton år sen eller så...säkert tagit i lite i överkant då, cirka hälften av mit RAM minne eller ännu mer. Finns det någon speciell anledning att du rekommenderar dynamiskt swapfil på SSD förutom att det skulle spara utrymme åt OP? Några prestandavinster förutom att det för det mesta blir mer ledigt utrymme på en disk med snålt utrymme?
Du säger att den är onödigt stor på en SSD men varför då? Vad skiljer den från en mekanisk disk förutom att den är snabbare? Eller är det just det? Borde inte samma utrymme behövas i alla fall?

Enda anledning till att ha en Swap är ju när RAM ta slut, mer eller mindre. Windows envisas ju om att använda den trots att RAM är ledigt, tråkigt nog. Våda datorer idag har ju ofta 4-32GB RAM, och 8GB+ räcker ju mer än väl till allt vi någonsin gör. Resten blir ju bara Cache lagrat av filer från SSD/HDD.
Om den har dynamiskt så brukar den försöka undvika att expandera om den inte verkligen behöver, så den minskar användningen av SWAP lite. Om den expanderar så återställs ursprungliga storleken vid nästa omstart av OSet. Så det är enkelt att "nollställa".

Men på en hårddisk vill du ha Swap i en del, och fast storlek (ingen fragmentering som gör den ännu mer långsam), och så nära början på disken du kan (där mekaniska disken har snabbare access och snabbare läs/skriv). Om du har den dynamisk så när den väl expanderar så kommer den bli rejält fragmenterad för den tar bara vad den behöver just då. Säg att du har 1GB den vill ha 100MB till. Den skapar då 1,1GB genom att lägga till en 100MB sektion någon annanstans på disken. Sen behöver den kanske 200MB till. Då skapas 200MB till på en tredje plats. osv. Innan du når 200% av ursprungliga, tex då 2GB så kan du ha 5-20 delar redan, vilket segar ner mekaniska diskens effektiva prestanda rejält.

På en SSD så är dynamiskt bästa sättet eftersom allt på en SSD är fragmenterat, det är så den lagrar det i NAND cellerna. Den delar upp infon mellan flera celler och när du skriver om infon så flyttas den till en ny NAND cell. Så att den blir fragmenterad gör inget. SSD har mer än nog IOPs för att kompensera och har inga problem att läsa 4-2MB+ "slumpmässigt".

Men SSD behöver så mycket ledigt som möjligt för att kunna rotera runt dessa NAND cellerna på ett bra sätt. Annars så slits den ju ojämt. Garbage Collection (GC) i dem roterar ju runt dessa statiska lagrade NAND cellerna med jämna mellanrum för att SSDn ska slitas jämt. Desto mer ledigt, desto mindre sånt måste den göra, och desto fler tomma lediga celler har du redo för när ny info ska skrivas. Detta håller prestandan på top.
Därför är dynamiskt med en liten grund fil och sedan låta den expandera bara när den behövs verkligen optimalt, både för utrymme, SSDs GC och för Swap systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda anledning till att ha en Swap är ju när RAM ta slut, mer eller mindre. Windows envisas ju om att använda den trots att RAM är ledigt, tråkigt nog. Våda datorer idag har ju ofta 4-32GB RAM, och 8GB+ räcker ju mer än väl till allt vi någonsin gör. Resten blir ju bara Cache lagrat av filer från SSD/HDD.

Off topic.
Du blandar ihopp pagefile och swapfile som i t.ex win 95, 98 samt ME.

Skillnaden är att pagefilen sparar ner ram på processer som används. Utan att garanterat ta bort dem från ram minnet.
Så om du har 4GB RAM och ops du gick över 4GB med låt oss säga 100MB. Har windows möjligheten att snabbt "glömma" delar i RAM minnet eftersom de redan ligger i pagefilen.
Då du sen behöver den datan, så kan windows läsa tillbaks den till RAM igen. De gamla Swapfilerna var inte så optimala. (inte för att pagefiler är det men klart mer genomtänkt)

Därav att den används i alla fall.
Sen är den precis som oven redan nämt så att så länge den inte är avstängd helt på en disk så tar windows över och expanderar den efter behov. Men sätta den till 0 är kul, men kan leda till inkompatibilitetsproblem, då vissa program frågar efter om det finns en pagefile/swapfile.

Personligen har jag min win inst på en ssd och pagefilen på en annan. Hur den nya swapfile.sys har jag inte fattat.

On topic:
Edit to come

Edit:
...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off topic.
Du blandar ihopp pagefile och swapfile som i t.ex win 95, 98 samt ME.

Skillnaden är att pagefilen sparar ner ram på processer som används. Utan att garanterat ta bort dem från ram minnet.
Så om du har 4GB RAM och ops du gick över 4GB med låt oss säga 100MB. Har windows möjligheten att snabbt "glömma" delar i RAM minnet eftersom de redan ligger i pagefilen.
Då du sen behöver den datan, så kan windows läsa tillbaks den till RAM igen. De gamla Swapfilerna var inte så optimala. (inte för att pagefiler är det men klart mer genomtänkt)

Därav att den används i alla fall.
Sen är den precis som oven redan nämt så att så länge den inte är avstängd helt på en disk så tar windows över och expanderar den efter behov. Men sätta den till 0 är kul, men kan leda till inkompatibilitetsproblem, då vissa program frågar efter om det finns en pagefile/swapfile.

Personligen har jag min win inst på en ssd och pagefilen på en annan. Hur den nya swapfile.sys har jag inte fattat.

On topic:
Edit to come

Edit:
...

Ketchup vs Ketshup.
Visst har du rätt, den heter pagefil nu. Men den har mer eller mindre samma funktion som den hade förr. De agerar plats för data som inte måste ligga i RAM, eller om RAM tar slut. Namnet har väl hängt med mig pga jag började med Windows redan i 2.0 åldern.

Jag föreslår dock inte att han ska stänga av den, utan endast göra min storleken mindre. Dock borde (om programmerare slutar förutsätta att man ska ha pagefil), slippa ha en när man har nog med RAM.
En PC med 4GB RAM + säg 8GB pagefil, bör helt kunna få plats i en PC med 16GB RAM, hur man än vänder det. Men som det är nu är program väldigt giriga, och dumma, så sätter du i mer RAM, vill den ha mer.

Man kan diskutera fram o tebax om man ska lägga säg 4GB av de 16GB RAM till en pagefil, för att lura programmen, vilket har både positiva och negativa resultat. Men i en modern dator, med Windows 7, 8+ och en SSD, rekommenderar jag de inställningarna ovan, då det ger bästa resultat, utan några direkta nackdelar.
På en HDD bör man sätta fast storlek, men jag hade inte satt mer än 4GB ändå, oavsett, eftersom om den behöver mer än 4GB så lär du behöva vänta timmar på att den ska bli klar. (HDD random read/write @ best case: 2MB/s. 4096MB/2=> ca 30-35 min för disken att läsa skriva.) Större storlek och det tar kortare tid att köra till affären och köpa mer RAM...

Den nya swapfil.sys i Windows 8 är kärnan som sparas ner vid avslut. Typ mini hybrid-viloläge. Det är denna som gör att OSet kan starta så snabbt, även på HDD. Den bara läser in denna fil, sekventiellt, och kör igång kärnan igen.