Ebay eller Amazon UK

Permalänk
Medlem

Ebay eller Amazon UK

Hej!
Ska köpa en produkt för ungefär 150kr. Produkten finns på Ebay och en annan liknande finns på Amazon UK. Men frågan är ska jag välja Ebay eller Amazon UK?
Har aldrig handlat från Amazon UK men hört att man slipper tull, moms och import.avgift.

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johncena:

Hej!
Ska köpa en produkt för ungefär 150kr. Produkten finns på Ebay och en annan liknande finns på Amazon UK. Men frågan är ska jag välja Ebay eller Amazon UK?
Har aldrig handlat från Amazon UK men hört att man slipper tull, moms och import.avgift.

Tackar

Rekomenderar Amazon UK. Ingen tull, du betalar bara mellanskillnaden till våran skatte nivå. Allt är uträknat när du kommer till kassan.

Ebay kan vara både med och utan tull, beror på var säljaren befinner sig och hur ärlig denne är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johncena:

Hej!
Har aldrig handlat från Amazon UK men hört att man slipper tull, moms och import.avgift.

Eftersom UK är inom EU slipper man tull ja. Man betalar moms i landet där man köper varan (i detta fallet UK), men är det ett företag som säljer mycket till sverige är det svensk moms. Det tillkommer dock aldrig något extra, för det är företaget som håller reda på detdät med momsen.

Däremot kan det tillkomma frakt från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Ebay kan vara både med och utan tull, beror på var säljaren befinner sig och hur ärlig denne är.

Säljaren har i det fallet ingen skyldighet att vara "ärlig". En del säljare underlättar för köparen att smita undan sina skyldigheter att betala moms och tull genom att skriva ner värdet på varan, men man har ändå alltid skyldighet enl. lagen att själv betala in moms och tull även om försändelsen inte skulle fastna i tullens garn.
Var säljaren befinner sig spelar inte heller någon roll utan det är varifrån varan skickas som spelar roll. Detta är inte alltid samma sak. Om företaget som säljer varan finns inom EU men varan skickas från utanför EU kommer man att åka på tull och moms.

Permalänk
Medlem

ja köp från uk istället går ju snabbare.

Permalänk
Medlem

På både Amazon.co.uk och Ebay så löper du risken med tull och moms. Dock så är det så billiga saker så tullen kommer ej bry sig om det så länge som där du handlar deklarerar varan för dess kostnad. När du tittar på butiken som du skall handla på så står det vart ifrån varan kommer skeppas, det är vad som ligger till grund ifall det är inom EU (Slipper moms/tull) eller utanför. Men som sagt så slipper man tull på så små värden ändå, vilket gör att det inte är någon skillnad mellan sidorna. Det är väldigt osannorlikt att tullverket försöker driva in en momskostnad på 25-50kr.

Normalt sätt så är dock Amazon.co.uk's frakt mycket dyrare än vad man får pröjsa på ebay.

Tullvärket skriver såhär:

Citat:

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Ofta slinker paket med så låga värden igenom oavsett var de kommer ifrån, gissar på att det inte är värt det administrativa besväret att driva in tull på varor för det beloppet. Men om säljaren på ebay skickar från utanför EU finns det väl anledning att välja Amazon UK.

Permalänk
Medlem

Så länge det är inom EU så slipper du tull och moms. Det står tydligt (iaf) på Ebay var den skickas ifrån.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att produkten skickas från USA när det gäller Ebay. Frakten ligger på ungefär 50kr

Permalänk
Medlem

Många säljare från framförallt USA har möjligheten att man får betala tull och moms inbakat i frakten. Det brukar stå där tydligt, fast om frakten är 50 kr så är det inte inbakat. Fast du kanske inte är inloggad, kanske bara står när man är inloggad och de ser vilket land man kommer från.

USA kan du fetglömma och försöka komma undan tull och moms om det är något dyrare. Aldrig lyckats för mig även om varuvärdet typ varit strax över 50 dollar eller var gränsen går.

Länder från Asien typ, Kina och liknande har jag aldrig fått betala någon moms eller tull.

Du ska tänka på att det blir rätt dyrt i slutändan om det ska förtullas. Första läggs 25% av priset på, sedan på totala summan med momsen inräknat läggs det på 10-15% beroende på vad det är du köper. Sedan brukar posten ta ut en hundralapp eller två för besväret.

Permalänk
Medlem

Ok men Amazon UK tar inte Paypal, är inte Ebays betalningsmetod då lite säkrare? Hur vet jag vad Amazon tar för fraktavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johncena:

Ok men Amazon UK tar inte Paypal, är inte Ebays betalningsmetod då lite säkrare? Hur vet jag vad Amazon tar för fraktavgift?

De olika leveranskostnaderna står i respektives avtal. Alla skickar inte heller utomlands.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johncena:

Ok men Amazon UK tar inte Paypal, är inte Ebays betalningsmetod då lite säkrare? Hur vet jag vad Amazon tar för fraktavgift?

Jag använde e kort på Amazon UK sist jag handlade där (i somras)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.