Blogginlägg som "sparas" mha javascript?

Permalänk
Medlem

Blogginlägg som "sparas" mha javascript?

Hej på er!

Jag tänkte testa att göra en blogg och det vore kul att lägga in ett formulär där man skriver inlägget som sedan postas under istället för att sitta och skriva blogginlägget i en p-tagg direkt i koden.

Jag tror jag kan göra ett formulär och sedan med javascript göra så att texten man skriver hamnar under formuläret och detta sedan fylls på när man postar nya blogginlägg. Dock försvinner i så fall "blogginläggen" när jag laddar om sidan.

Finns det något enkelt sätt att få dem att sparas i koden så att de ligger kvar trots att sidan laddar om? Är inte superba på sånt här utan har precis börjat lära mig lite javascript samt kan html och CSS hyfsat.

Permalänk
Medlem

Du kan ju med PHP lägga blogginläggen i en databas och sedan hämta dem igen när de ska visas. Det går inte att göra med bara javascript.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vill du bara att det ska synas i din webbläsare kan du använda localStorage: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Web_Storage_...

Om du vill att andra ska kunna se det du skriver behöver du någon form av server samt ett sätt att lagra data. Med hjälp av Node.js så kan du även skriva serversidan i JavaScript, men det kan vara lite svårare i jämförelse med att "bara" skriva JavaScript för webbläsaren.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!! Det var som jag trodde lite mer som behövdes än "enkel" javascript. Hoppar det denna gång och får testa igen senare när jag lärt mig mer bla PHP