Kvitto på mobiltelefon finns ej hos försäljaren
Halloj!
Tänkte dra iväg en fråga till er kära medmänniskor, men först en liten berättelse:
Jag har ett Tele2 Maxi abonnemang och blev uppringd runt ett år sedan om att förlänga för att då också få en bättre deal. Först hade de inte Z1 Compact inne (släpptes runt den tiden) sen när den var inne var den inte med på listan av "nya deal" telefoner. Efter att ha nekat ringde de upp igen, denna gång fixade de det och jag fick den billigare som kompensation för allt jobbigt ringande.
Får ca. 2 månader sedan märkte jag att min telefon (Z1 Compact) började strula med powerknappen. Att trycka på den resulterade i antingen dubbelklick eller inget alls. Hålla in knappen var heller inte någon höjdare. Detta resulterar i att man inte kan låsa upp den utan att trycka flera gånger och att låsa skärmen innebär att den låses och omedelbart tänds igen. Detta gör i sin tur att man inte vill stoppa undan den då jag flera gånger låst upp den i fickan, kastat runt mina apps eller nästan ringt nödsamtal. Problemet är glapp som vem som helst kan räkna ut men det kom plötsligt. Jag har ominstallerat OS etc men detta är, som jag själv misstänkte, hårdvarufel.
Nu till problemet. Jag fik telefonen hemskickad och även en följesedel. Jag ringde och frågade om kvittot och så vitt jag minns så skulle de skicka det senare (Detta efter köp för ett år sedan).
Jag tänkte inte mer på det men nu när den börjat strula behöver jag ett innan jag kan lämna in den.
När jag väl gick till en Tele2 butik så fanns inte mitt kvitto i deras databas eftersom den inte var köpt i butik (hur korkat är inte det?) så jag ringde de från butiken för att be om ett. De sa att det skulle ta några dagar då det inte fanns hos de heller utan hos deras leverantör. Jag gick med på att vänta, vad annars?
När jag åter kontaktade de då jag inte fått något kvitto sa de samma sak; vänta det kommer. Efter flera samtal säger slutligen ev av de jag pratar med att det aldrig funnits något kvitto utan det blev fel vid köptillfället. Detta är skumt med tanke på att de debiterar mig månadsvis för telefonen.
Min fråga är; vem kontaktar jag gällande den här händelsen? Är det konsumentverket? Kanske Skatteverket då de sköter saker som "alla kunder ska ha kvitto" etc?
Lite lost i detta nu och orkar inte ringa och få samma svar.
Slutligen, har jag rätt att kräva pengarna tillbaka om det inte finns bevis på att jag köpt produkten (alltså ett kvitto)?
Skulle uppskatta hjälp då min telefon är olidlig att använda och jag inte kan skicka in den på service förrns gubbarna fixar fram ett kvitto, vilket verkar vara mission impossible.
Tacksam för alla svar!