Kvitto på mobiltelefon finns ej hos försäljaren

Permalänk
Avstängd

Kvitto på mobiltelefon finns ej hos försäljaren

Halloj!

Tänkte dra iväg en fråga till er kära medmänniskor, men först en liten berättelse:

Jag har ett Tele2 Maxi abonnemang och blev uppringd runt ett år sedan om att förlänga för att då också få en bättre deal. Först hade de inte Z1 Compact inne (släpptes runt den tiden) sen när den var inne var den inte med på listan av "nya deal" telefoner. Efter att ha nekat ringde de upp igen, denna gång fixade de det och jag fick den billigare som kompensation för allt jobbigt ringande.

Får ca. 2 månader sedan märkte jag att min telefon (Z1 Compact) började strula med powerknappen. Att trycka på den resulterade i antingen dubbelklick eller inget alls. Hålla in knappen var heller inte någon höjdare. Detta resulterar i att man inte kan låsa upp den utan att trycka flera gånger och att låsa skärmen innebär att den låses och omedelbart tänds igen. Detta gör i sin tur att man inte vill stoppa undan den då jag flera gånger låst upp den i fickan, kastat runt mina apps eller nästan ringt nödsamtal. Problemet är glapp som vem som helst kan räkna ut men det kom plötsligt. Jag har ominstallerat OS etc men detta är, som jag själv misstänkte, hårdvarufel.

Nu till problemet. Jag fik telefonen hemskickad och även en följesedel. Jag ringde och frågade om kvittot och så vitt jag minns så skulle de skicka det senare (Detta efter köp för ett år sedan).

Jag tänkte inte mer på det men nu när den börjat strula behöver jag ett innan jag kan lämna in den.

När jag väl gick till en Tele2 butik så fanns inte mitt kvitto i deras databas eftersom den inte var köpt i butik (hur korkat är inte det?) så jag ringde de från butiken för att be om ett. De sa att det skulle ta några dagar då det inte fanns hos de heller utan hos deras leverantör. Jag gick med på att vänta, vad annars?

När jag åter kontaktade de då jag inte fått något kvitto sa de samma sak; vänta det kommer. Efter flera samtal säger slutligen ev av de jag pratar med att det aldrig funnits något kvitto utan det blev fel vid köptillfället. Detta är skumt med tanke på att de debiterar mig månadsvis för telefonen.

Min fråga är; vem kontaktar jag gällande den här händelsen? Är det konsumentverket? Kanske Skatteverket då de sköter saker som "alla kunder ska ha kvitto" etc?

Lite lost i detta nu och orkar inte ringa och få samma svar.

Slutligen, har jag rätt att kräva pengarna tillbaka om det inte finns bevis på att jag köpt produkten (alltså ett kvitto)?

Skulle uppskatta hjälp då min telefon är olidlig att använda och jag inte kan skicka in den på service förrns gubbarna fixar fram ett kvitto, vilket verkar vara mission impossible.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Halloj!

Tänkte dra iväg en fråga till er kära medmänniskor, men först en liten berättelse:

Jag har ett Tele2 Maxi abonnemang och blev uppringd runt ett år sedan om att förlänga för att då också få en bättre deal. Först hade de inte Z1 Compact inne (släpptes runt den tiden) sen när den var inne var den inte med på listan av "nya deal" telefoner. Efter att ha nekat ringde de upp igen, denna gång fixade de det och jag fick den billigare som kompensation för allt jobbigt ringande.

Får ca. 2 månader sedan märkte jag att min telefon (Z1 Compact) började strula med powerknappen. Att trycka på den resulterade i antingen dubbelklick eller inget alls. Hålla in knappen var heller inte någon höjdare. Detta resulterar i att man inte kan låsa upp den utan att trycka flera gånger och att låsa skärmen innebär att den låses och omedelbart tänds igen. Detta gör i sin tur att man inte vill stoppa undan den då jag flera gånger låst upp den i fickan, kastat runt mina apps eller nästan ringt nödsamtal. Problemet är glapp som vem som helst kan räkna ut men det kom plötsligt. Jag har ominstallerat OS etc men detta är, som jag själv misstänkte, hårdvarufel.

Nu till problemet. Jag fik telefonen hemskickad och även en följesedel. Jag ringde och frågade om kvittot och så vitt jag minns så skulle de skicka det senare (Detta efter köp för ett år sedan).

Jag tänkte inte mer på det men nu när den börjat strula behöver jag ett innan jag kan lämna in den.

När jag väl gick till en Tele2 butik så fanns inte mitt kvitto i deras databas eftersom den inte var köpt i butik (hur korkat är inte det?) så jag ringde de från butiken för att be om ett. De sa att det skulle ta några dagar då det inte fanns hos de heller utan hos deras leverantör. Jag gick med på att vänta, vad annars?

När jag åter kontaktade de då jag inte fått något kvitto sa de samma sak; vänta det kommer. Efter flera samtal säger slutligen ev av de jag pratar med att det aldrig funnits något kvitto utan det blev fel vid köptillfället. Detta är skumt med tanke på att de debiterar mig månadsvis för telefonen.

Min fråga är; vem kontaktar jag gällande den här händelsen? Är det konsumentverket? Kanske Skatteverket då de sköter saker som "alla kunder ska ha kvitto" etc?

Lite lost i detta nu och orkar inte ringa och få samma svar.

Slutligen, har jag rätt att kräva pengarna tillbaka om det inte finns bevis på att jag köpt produkten (alltså ett kvitto)?

Skulle uppskatta hjälp då min telefon är olidlig att använda och jag inte kan skicka in den på service förrns gubbarna fixar fram ett kvitto, vilket verkar vara mission impossible.

Tacksam för alla svar!

Du behöver inte kvitto för att reklamera en produkt. Du måste kunna bevisa att du har köpt varan från återförsäljaren. Det kan du göra med tex följesedel och kontoutdrag. Det verkar även som att de medger att du har köpt telefonen från dem, då behövs inte kvitto.

EDIT: Kvitto är givetvis enklast att använda som bevis, men det går med annat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du har kvar följesedeln torde denna enkelt kunna användas för att verifiera ditt köp, huruvida det har blivit fel i Tele2s system eller inte är ingenting som egentligen berör dig. Har du inte kvar följesedeln tycker jag du frågar deras kundtjänst varför du betalar en förhöjd månadsavgift om du inte köpt någon telefon av dem.

Var det Tele2 som kontaktade dig gällande abonnemangsförlängningen eller ett av de mer eller mindre nogräknade säljföretag de beblandar sig med? I det senare fallet är förklaringen till att Tele2 inte har något säljkvitto tämligen uppenbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

@twk
Jag antog att kvitto alltid behövdes vid reklamation eller för att nyttja garanti (är dessa samma sak i grund och botten?). I vilket fal lsom helst frågade butiksbiträdet om kvitto.

@twit
Ja, jag har följesedeln kvar. Plockade fram det när jag letade efter kvittot. De som ringde mig sa att de var från Tele2 men om man frågar Tele2 varför deras kvitton inte finnes så förklarar de det hela med att det är olika system. Vilket snille som kläckte den idén vette fan. Antingen ljuger de eller så har de faktiskt olika system för att göra det jobbigt för kunderna. Eller bara ren idioti. Som sagt, vem vet?

Jag vet inte exakt hur det hela fungerar, men om Tele2 säljer en mobil till kunden, oavsett säljmetod, så ska väl kunden få kvitto från Tele2, inte något annat företag? Deras orsak till det hela är att deras återförsäljare som de köper telefonerna av (Sony?) gjort felet.

Alltså det hela låter bara som bullshit och eftersom jag avskyr sådana här problem tänker jag gå vidare till någon. Därför undrar jag om det är Skatteverket, Konsumentverket eller något annat ställe man vänder sig till vid händelser där man inte får ett kvitto fast det är lag på detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anthraxious:

Slutligen, har jag rätt att kräva pengarna tillbaka om det inte finns bevis på att jag köpt produkten (alltså ett kvitto)?

Hur skulle du kunna ha rätt till det, om du inte kan bevisa att du köpt den?

PS. Använd citera-knappen, inte @namn, om du vill att folk ska fortsätta svara i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Hur skulle du kunna ha rätt till det, om du inte kan bevisa att du köpt den?

PS. Använd citera-knappen, inte @namn, om du vill att folk ska fortsätta svara i tråden.

Jag menar att om jag inte har något kvitto och inte de heller, då borde de inte ha rätt till mina pengar. Enligt de har inte jag fått någon telefon alltså ska jag inte betala för något heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Du behöver inte kvitto för att reklamera en produkt. Du måste kunna bevisa att du har köpt varan från återförsäljaren. Det kan du göra med tex följesedel och kontoutdrag. Det verkar även som att de medger att du har köpt telefonen från dem, då behövs inte kvitto.

EDIT: Kvitto är givetvis enklast att använda som bevis, men det går med annat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av twit:

Förutsatt att du har kvar följesedeln torde denna enkelt kunna användas för att verifiera ditt köp, huruvida det har blivit fel i Tele2s system eller inte är ingenting som egentligen berör dig. Har du inte kvar följesedeln tycker jag du frågar deras kundtjänst varför du betalar en förhöjd månadsavgift om du inte köpt någon telefon av dem.

Var det Tele2 som kontaktade dig gällande abonnemangsförlängningen eller ett av de mer eller mindre nogräknade säljföretag de beblandar sig med? I det senare fallet är förklaringen till att Tele2 inte har något säljkvitto tämligen uppenbar.

Kopierar vad jag skrev rakt a bara: @twk
Jag antog att kvitto alltid behövdes vid reklamation eller för att nyttja garanti (är dessa samma sak i grund och botten?). I vilket fal lsom helst frågade butiksbiträdet om kvitto.

@twit
Ja, jag har följesedeln kvar. Plockade fram det när jag letade efter kvittot. De som ringde mig sa att de var från Tele2 men om man frågar Tele2 varför deras kvitton inte finnes så förklarar de det hela med att det är olika system. Vilket snille som kläckte den idén vette fan. Antingen ljuger de eller så har de faktiskt olika system för att göra det jobbigt för kunderna. Eller bara ren idioti. Som sagt, vem vet?

Jag vet inte exakt hur det hela fungerar, men om Tele2 säljer en mobil till kunden, oavsett säljmetod, så ska väl kunden få kvitto från Tele2, inte något annat företag? Deras orsak till det hela är att deras återförsäljare som de köper telefonerna av (Sony?) gjort felet.

Alltså det hela låter bara som bullshit och eftersom jag avskyr sådana här problem tänker jag gå vidare till någon. Därför undrar jag om det är Skatteverket, Konsumentverket eller något annat ställe man vänder sig till vid händelser där man inte får ett kvitto fast det är lag på detta.

Sorry att det blev en dubbelpost. Olika forum har olika funktioner inkluderade/uteslutna.

Permalänk
Medlem

De har ett konstigt system då. När jag köpte hörlurar från inet, med kontanter till och med så kunde de få fram ett kvitto till mig. Allt jag behövde nämna var inköps datumet och ungefär vilken tid, då hittade de i sitt system mitt inköp och skickade mig ett kvitto utan någon strul. Angående reklamationer osv så är det konsumentverket du ska kontakta för att få hjälp om hur du ska gå vidare. Men som du har beskrivit så har inte tele2 nekat dig någon hjälp utan de försöker få fram ett kvitto. Du kan testa att gå till service verkstaden igen med följesedeln och en kopia på bank utdragen för att bevisa köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kontakta Sony utan Tele2 som mellanhand. Gå in på deras hemsida och skapa ett ärende. Har själv precis gjort så med min Z3Ca. De skickar en fraktsedel med posten så mam får hå till DHL-ombud och skicka den till deras egen verkstad. Tvivlar på att de kommer be om kvitto.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Reklamation och garanti är inte samma sak. Garanti är frivillig för säljaren att ge och kan bara förbättra villkoren som reklamationen täcker. Sedan behöver du inte kvitto för att göra en Reklamation men är osäker på vad som gäller vid ett Garanti ärende vilket det är mest troligt att det är. För en reklamation behöver du bara bevisa att produkten är köpt hos dem (dom du har gjort avtalet med och inte försäljaren). Om du inte har fått ett kvitt eller annan hanlig som bevisar köpet kan det vara möjligt att häva hela köpet men det är troligen inte värt att trassel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

@twk
Jag antog att kvitto alltid behövdes vid reklamation eller för att nyttja garanti (är dessa samma sak i grund och botten?). I vilket fal lsom helst frågade butiksbiträdet om kvitto.

Erkänner direkt att jag inte läst allt, så ursäktar om någon redan svarat på detta, reklamation är något alla konsumenter har rätt till enligt lag (Notera konsumenter, kan alltså skilja sig om du köper produkter som företagskund). Denna rätt kan du som återförsäljare eller tillverkare inte frångå överhuvudtaget (Så länge det inte förbättra för dig som kund). Finns dock undantag nämnt i lagen (t.ex. förbrukningsvaror). Dock så skyddar endast reklamationer mot fabrikfel och fel som uppstått under normalt användande.

Garanti är ett frivilligt åtagande av tillverkaren och oftast för ge ett ännu bättre skydd än vad övriga leverantörer/tillverkare erbjuder.
Som exempel har detta grafikkort 3 års reklamationsrätt, där du efter första 6 månaderna själv måste bevisa fabrikationsfel medans du även får 3 års garanti från Asus. Som exempel så erbjuder vissa grafikkortstillverkare att du får byta stockkylare utan bryta garantin (Däremot förlorar du reklamationsrätten då).
http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-dc2-oc

Hoppas detta förtydliga skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niklasloow:

Erkänner direkt att jag inte läst allt, så ursäktar om någon redan svarat på detta, reklamation är något alla konsumenter har rätt till enligt lag (Notera konsumenter, kan alltså skilja sig om du köper produkter som företagskund). Denna rätt kan du som återförsäljare eller tillverkare inte frångå överhuvudtaget (Så länge det inte förbättra för dig som kund). Finns dock undantag nämnt i lagen (t.ex. förbrukningsvaror). Dock så skyddar endast reklamationer mot fabrikfel och fel som uppstått under normalt användande.

Garanti är ett frivilligt åtagande av tillverkaren och oftast för ge ett ännu bättre skydd än vad övriga leverantörer/tillverkare erbjuder.
Som exempel har detta grafikkort 3 års reklamationsrätt, där du efter första 6 månaderna själv måste bevisa fabrikationsfel medans du även får 3 års garanti från Asus. Som exempel så erbjuder vissa grafikkortstillverkare att du får byta stockkylare utan bryta garantin (Däremot förlorar du reklamationsrätten då).
http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-dc2-oc

Hoppas detta förtydliga skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt.

Skrivet av liandrin:

Reklamation och garanti är inte samma sak. Garanti är frivillig för säljaren att ge och kan bara förbättra villkoren som reklamationen täcker. Sedan behöver du inte kvitto för att göra en Reklamation men är osäker på vad som gäller vid ett Garanti ärende vilket det är mest troligt att det är. För en reklamation behöver du bara bevisa att produkten är köpt hos dem (dom du har gjort avtalet med och inte försäljaren). Om du inte har fått ett kvitt eller annan hanlig som bevisar köpet kan det vara möjligt att häva hela köpet men det är troligen inte värt att trassel.

Skrivet av lillpeparoni:

Kontakta Sony utan Tele2 som mellanhand. Gå in på deras hemsida och skapa ett ärende. Har själv precis gjort så med min Z3Ca. De skickar en fraktsedel med posten så mam får hå till DHL-ombud och skicka den till deras egen verkstad. Tvivlar på att de kommer be om kvitto.

Jo tack, förstår det hela bättre nu! Ska se vad som kan göras. Har tänkt kontakta Sony direkt tidigare. Blev så struligt med kvittot att jag helt glömt bort detta och fokuserade på blundern istället. Kollar deras hemsida nu för support. Tack för er hjälp. Om inget händer via Sony får jag väl vända mig till konsumentverket då Tele2 flera gånger lovat ett kvitto men ej levererat. Det är bara standard att man ger kunden det man lovat.

Återigen tack för all hjälp gubbar och gummor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

@twk
Jag antog att kvitto alltid behövdes vid reklamation eller för att nyttja garanti (är dessa samma sak i grund och botten?). I vilket fal lsom helst frågade butiksbiträdet om kvitto..

Ursäkta sent svar! Hade missat att du svarade på mitt inlägg. Så här skriver konsumentverket:

Citat:

Kvittot bevisar ditt köp och hjälper dig när du ska klaga
Om du vill klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt du fått av en butik måste du kunna bevisa att du har köpt en viss vara i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Ett kvitto är det enklaste sättet för dig att bevisa detta. Om du inte längre har kvar kvittot måste du på något annat sätt kunna bevisa ditt köp.

Länk: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Ett kontoutdrag som visar tidpunkt, summa och att pengarna har dragits av butiken brukar i de flesta fall räcka om man saknar kvitto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Ursäkta sent svar! Hade missat att du svarade på mitt inlägg. Så här skriver konsumentverket:

Länk: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Ett kontoutdrag som visar tidpunkt, summa och att pengarna har dragits av butiken brukar i de flesta fall räcka om man saknar kvitto.

Aok nice!

Jag har sedan någon vecka fixat detta. Ringde kosumenttverket som i sin tur bad mig ringa min kommun. De sa att jag kan bevisa köp genom autogiro (månadsfaktura) bl.a. och att det inte MÅSTE finnas ett kvitto. Så länge jag kan bevisa köp så. Sen nämnde jag det för säljaren som envisades och han i sin tur ringde kundtjänst. De kom väl överens om något då mitt kvitto "inte finns" så det är nog ett litet specialfall.

Har ännu inte fått något kvitto på telefonen men den har reparerats och ska inte säljas så det är inte akut längre. Ska dock be om ett bara för att de ska kunna leverera och att de orsakat så jävla mycket tidsförlust.

Tack alla ni fina människor som hjälpte till! Denna tråd kan nu stängas/slängas.

Hälsningar,
Anthraxious