Reklamation/Garanti ny produkt ordermusic (löst)

Permalänk
Medlem

Reklamation/Garanti ny produkt ordermusic (löst)

EDIT: löst/färdig #19 #15177968

Hej

Funderar på vad jag har för rättigheter, exvis om jag ska kräva ersättning från ÅF

Köpte ett par AKG-K702 i slutet av september, ena elementet var trasigt. Kom överrens med ÅF att skickas tillbaka för utbyte eller reparation

I början av december undrade jag vad som hade hänt och om jag får grejerna innan jul, det skulle då ta 1-2veckor till (hinna få dom innan jul). Dom väntade på reservdelar

Efter jul bad jag om ett byte då jag fortfarande inte har fått dom, det skulle då ta ytterligare 1-2veckor då leverantören hade mycket ledigt, dom skulle försöka ordna något

Nu har det gått 3 veckor och fortfarande inget svar

Jag köpte alltså en ny produkt slutet av september, problemet meddelades till ÅF en månad senare och skickades in i början av november. 4månader som jag har legat ute med pengar och ingen produkt

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade."

Dom kan ju hävda att 4månader är skälig tid då dom har beslutat att reparera dom, och leverantören har inte haft reservdelar, sen jul/nyår. Kan ju tycka att dom borde bytits ut. Tolkar det i alla fall som att jag inte har några mer rättigheter än att gott vänta ett halvår till om det är så.

Permalänk
Medlem

Nej 4 månader är inte skälig tid. Stå på dig och kräv att du antingen får det tillbaks inom ytterligare max 1 vecka (om du kan tänka dig det) eller få en ny likadan eller häva köpet.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lappen81:

Dom kan ju hävda att 4månader är skälig tid då dom har beslutat att reparera dom, och leverantören har inte haft reservdelar, sen jul/nyår. Kan ju tycka att dom borde bytits ut. Tolkar det i alla fall som att jag inte har några mer rättigheter än att gott vänta ett halvår till om det är så.

Skälig tid inom elektronikbranchen bör vara 4-6veckor MAX. Du har all rätt att häva köpet. (Och även få ränta på pengarna).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är det som är det luriga, vad är "skälig tid" och enligt vem?

Som jag ser det väntar du antingen på att de ska laga produkten, eller så kontaktar du ÅF och kräver ny vara alternativt häva köpet. Troligtvis kommer ÅF då att inte vilja gå med på det, men då får du ju i alla fall kontakt med ÅF och de kanske skyndar på saken.

Om de inte kontaktar dig alls skulle jag kontaktat din konsumentvägledare för hjälp, se länken i min förra post.

Permalänk
Medlem

Att återförsäljaren inte kan skaffa fram en ersättningsprodukt eller reservdelar på grund av semestrar, kantrade containerfartyg eller möss i lagerdatorn kan onekligen tänja på vad som anses vara skäligt, men i sammanhang gällande konsumentelektronik rör det sig om en vecka, på sin höjd två ovanpå de två till tre veckor som per automatik anses vara skäligt.
Över tre månader är utan någon som helst tvekan oskäligt och du har all rätt att på stående fot häva köpet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skälig tid inom elektronikbranchen bör vara 4-6veckor MAX. Du har all rätt att häva köpet. (Och även få ränta på pengarna).

Som DavidtheDoom säger är det praxis att man får häva köpet efter någonstans runt 4-6 veckor (jag har sett fall där det är ok redan efter 2 veckor sedan inlämningen).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nesvop:

Som DavidtheDoom säger är det praxis att man får häva köpet efter någonstans runt 4-6 veckor (jag har sett fall där det är ok redan efter 2 veckor sedan inlämningen).

Är det fel redan vid leverans är det inte helt omöjligt att häva omdelbart.

Ju tidigare och lättare tryck det är i handeln ju snabbare kan det gå. Om man skickar in vid juletid får man kanske lägga på ett par dagar extra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dom skyller på leverantören och att dom kanske får sitta med reparerade lurar som dom inte kan sälja, bett om att häva köpet ett par ggr, iaf senaste budet var om dom ändå inte ska skicka ut ett par nya lurar.
Bett om fräsch kvitto då jag har tappat snart ett halvårs garantitid och nya lurar eller hävt köp, vilket dom skulle ordna. Vilket av det vet jag inte, hoppas att något händer den här veckan i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lappen81:

Dom skyller på leverantören och att dom kanske får sitta med reparerade lurar som dom inte kan sälja, bett om att häva köpet ett par ggr, iaf senaste budet var om dom ändå inte ska skicka ut ett par nya lurar.
Bett om fräsch kvitto då jag har tappat snart ett halvårs garantitid och nya lurar eller hävt köp, vilket dom skulle ordna. Vilket av det vet jag inte, hoppas att något händer den här veckan i alla fall.

Det spelar ingen roll vad de har för eventuella förhinder. De kan skylla på snusbrist, världssvält eller vad som helst egentligen. Skälig tid gäller oavsett vad de som enskilt företag kan råka ut för. Är det inte brist i världen på denna vara så är deras argument värdelösa utöver möjliga sympatier.

Jag saknar kunskap för vad som faller inom skälig tid när det kommer till den här typen av frågor, men det här känns inte rätt. Min åsikt som lekman är att det här köpet borde kunna hävas omedelbart.

Du kan ta kontakt med din lokala konsumentombudsman för tydligare rådgivning vad gäller "inom skälig tid".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lappen81:

Dom skyller på leverantören och att dom kanske får sitta med reparerade lurar som dom inte kan sälja, bett om att häva köpet ett par ggr, iaf senaste budet var om dom ändå inte ska skicka ut ett par nya lurar.
Bett om fräsch kvitto då jag har tappat snart ett halvårs garantitid och nya lurar eller hävt köp, vilket dom skulle ordna. Vilket av det vet jag inte, hoppas att något händer den här veckan i alla fall.

Det du ska göra är att hävda detta med skälig tid och kräva att de leverat. Det finns utslag i ARN som sätter skälig tid till 3v, vilket jag använde i ett fall och det gick bra. Det spelar egentligen ingen roll, för vi är långt förbi skälig tid här. Skriv typ såhär:

"Jag har nu väntat på att ni ska reparera mina AKG-K702 sedan början av Oktober 2014. Enligt KKL ska en reklamerad vara åtgärdas inom skälig tid. ARN har i flera utslag slagit fast att skälig tid för reparation av reklamerad vara är 3v, vilket vi är långt förbi. Jag kräver därför att ni omedelbart levererar antingen mina lurar reparerade, alternativt ett par nya lurar av samma modell. Har jag inte mottagit lurarna inom 3 dagar så vill jag häva köpet samt bli ersatt till en nivå så att jag kan köpa motsvarande produkt hos en annan leverantör i det fall det blir ett högre pris än vad jag betalat hos er."

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Skäldig tid

Skrivet av lappen81:

Dom skyller på leverantören och att dom kanske får sitta med reparerade lurar som dom inte kan sälja, bett om att häva köpet ett par ggr, iaf senaste budet var om dom ändå inte ska skicka ut ett par nya lurar.
Bett om fräsch kvitto då jag har tappat snart ett halvårs garantitid och nya lurar eller hävt köp, vilket dom skulle ordna. Vilket av det vet jag inte, hoppas att något händer den här veckan i alla fall.

Hurvida dom får ett par lurar som är reparerade och inte kan sälja har inte du med att göra - att deras leverantör tar lång tid på sig - har återigen inte du med att göra. Du har ett krav gentemot dom som dom inte uppfyller, anledningen är ej relevant i sammanhanget.

Då ÅF inte uppfyllt sina skyldigheter enligt KKL med att ge dig en fungerande produkt inom skälig tid så har du rätt att häva köpet - är det så att dom vill undgå att häva köpet (oavsett anledning) så är det helt fritt spelrum för du kommer fram till en överenskommelse med ÅF där ni båda är nöjda. Men du har all rätt i världen att häva köpet i dagsläget så det kan dom lagligt inte neka dig - och om dom skyllet på tredje part så påpeka bara att det har inte du med att göra, du har ett krav mot ÅF, hur dom väljet att lösa deta är upp till dom.

Mitt råd:
Kontakta dom och säg att antingen vill du häva köpet omedelbart eller så vill du ha ett par fungerade lurar hos din inom 48 timmar samt någon form av kompensation (vad du tycker är vettigt, kanske nån hundralapp innestående hos ÅF eller liknande).

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara lägga till att vad man kan kräva är beroende av vad man sagt och gjort tidigare. Det är generellt svårt att komma i efterhand och kräva saker. KKL funkar mer genom hot. Dvs har du inte ställt några krav på leverantören tidigare att de ska leverera din pryl så är det svårt att komma i efterhand och kräva ersättning för att du varit utan produkten i två månader. Du måste vara tydlig med att du vill ha produkten tillbaka för att du ska kunna kräva ersättning. Jag vet inte exakt vad som sagts mellan TS och leverantören i detta fallet. Det säkra sättet är att anmoda dem att leverera snarast (vilket ändå bör vara den snabbaste lösningen) och om de inte gör det kan man gå den andra vägen med kompensation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vill bara lägga till att vad man kan kräva är beroende av vad man sagt och gjort tidigare. Det är generellt svårt att komma i efterhand och kräva saker. KKL funkar mer genom hot. Dvs har du inte ställt några krav på leverantören tidigare att de ska leverera din pryl så är det svårt att komma i efterhand och kräva ersättning för att du varit utan produkten i två månader. Du måste vara tydlig med att du vill ha produkten tillbaka för att du ska kunna kräva ersättning. Jag vet inte exakt vad som sagts mellan TS och leverantören i detta fallet. Det säkra sättet är att anmoda dem att leverera snarast (vilket ändå bör vara den snabbaste lösningen) och om de inte gör det kan man gå den andra vägen med kompensation.

Både ja och nej - ja i att det spelar roll vad som sagts och vilka ev överenskommelser som skett mellan kund och ÅF. MEN, om ÅF inte har kunnat lösa en fungerande produkt inom skälig tid (och jag menar att det i detta fallet är väldigt självklart att det inte handlar om skälig tid längre har rätt att häva köpet enligt KKL. Är det så att ÅF då gärna vill komma fram till en annan lösning (vilket är ganska troligt i en sådan situation så kan man som kund erbjuda ÅF ett upplägg där man inväntar den reparerade enheten men att man endast går med på detta om man kompenseras på något sätt, skulle kunna dra det så långt som att säga att man skulle kunna kräva omleverering av ett nytt par lurar + kompentation då det är billigare för butiken att ge en vara och lite emellan då det är billigare än att betala tillbaka hela köpebeloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hej

Funderar på vad jag har för rättigheter, exvis om jag ska kräva ersättning från ÅF

Köpte ett par AKG-K702 i slutet av september, ena elementet var trasigt. Kom överrens med ÅF att skickas tillbaka för utbyte eller reparation

I början av december undrade jag vad som hade hänt och om jag får grejerna innan jul, det skulle då ta 1-2veckor till (hinna få dom innan jul). Dom väntade på reservdelar

Efter jul bad jag om ett byte då jag fortfarande inte har fått dom, det skulle då ta ytterligare 1-2veckor då leverantören hade mycket ledigt, dom skulle försöka ordna något

Nu har det gått 3 veckor och fortfarande inget svar

Jag köpte alltså en ny produkt slutet av september, problemet meddelades till ÅF en månad senare och skickades in i början av november. 4månader som jag har legat ute med pengar och ingen produkt

Når jeg leser din beskrivelse vedlagt i sitatet overfor og hva andre medlemmer her på forumet svaret deg i denne tråd, så er det åpenbart at ÅF ikke viset noen interesse av å løse den her situasjon til din fordel. Du bør heve kjøpet umiddelbart ettersom du alle rede ventet så lang tid (fra oktober måned) på å få en fungerende produkt. De første 6 mnd er det opp til produsent/selgeren å akseptere feil som opprinnelige feil ved selve produktet og her har garanti tiden alle rede løpt fra september måned frem til i dag, så dette er alt for lang tid for normal handtering av garanti.

Du er i din fulle rett å kreve heving av kjøpet ettersom du nå gitt tilstrekkelig tid for ÅF til å både reparere produktet, eventuelt erstatte produktet eller gjøre en om leveranse. Når du ikke mottatt hverken produkt eller penger over så lang tid så vil det alltid også være til stede en viss risk at ÅF kan havne i konkurs og da vil dine penger virkelig gå tapt. Dette er en risk du bør holde i bakhode og ikke la deg bli overtalt til å vente ennå lengre. Du vil også ha rett til en viss rente på dine penger og eventuell kompensasjon for det besvær dette gitt deg. Slå opp KKL for å henvise til de punkter vedrørende skälig tid, rente og kompensasjon for utestående beløp og din rett til heve kjøpet! Still disse krav skriftlig mot stedet du gjort kjøpet og behold en kopi selv!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ollesbolle:

Både ja och nej - ja i att det spelar roll vad som sagts och vilka ev överenskommelser som skett mellan kund och ÅF. MEN, om ÅF inte har kunnat lösa en fungerande produkt inom skälig tid (och jag menar att det i detta fallet är väldigt självklart att det inte handlar om skälig tid längre har rätt att häva köpet enligt KKL. Är det så att ÅF då gärna vill komma fram till en annan lösning (vilket är ganska troligt i en sådan situation så kan man som kund erbjuda ÅF ett upplägg där man inväntar den reparerade enheten men att man endast går med på detta om man kompenseras på något sätt, skulle kunna dra det så långt som att säga att man skulle kunna kräva omleverering av ett nytt par lurar + kompentation då det är billigare för butiken att ge en vara och lite emellan då det är billigare än att betala tillbaka hela köpebeloppet.

Jag både håller med och inte. Skälig tid är även beroende av vad du kommer överens med försäljaren om. Så det är i högsta grad relevant vad som sagts mellan dig och säljaren. Det är mycket enklare att bli kompenserad om man som köpare har legat på och hävdat sin rätt. Och å andra sidan, har man inte sagt något alls utan bara väntat snällt i två månader så har man svårare att få någon kompensation.

Jag tenderar att ta en pragmatisk ställning när det gäller den här typen av ärende. Man tjänar mycket på att ge säljaren en chans att göra rätt för sig utan att det kostar dem en massa extra pengar samtidigt som man påtalar att det kommer att bli dyrare om de inte lever upp till det. Kombinationen av ett rimligt krav och ett hot leder till en snabb lösning vilket man tjänar på som kund, eftersom jag räknar med att man vill ha den där produkten som man faktiskt köpt.

Om man kräver mer så riskerar man istället att diskussionerna strandar, köpet hävs och du får tillbaka dina pengar, extra pengar om det behövs för att köpa samma vara någon annan stans samt några få kronor i ränta. (I Sverige har man inte rätt till ersättning för något annat än den kostnad man haft, så det är inte tal om att få något slags ersättning för sveda och värk.) Det tar tid att få ihop lösningen, det tar tid att få ut pengarna och det tar tid att vänta på samma vara från en annan leverantör. Summan blir att det tar ytterligare några veckor innan du har din produkt plus några få kronor i ränta som kompensation.

Ibland vill man ge säljaren en näsbränna för att de betett sig som skit och det är ok, men jag tänk på vad du sätter dig själv i för situation med väntetider osv. Bättre att bara lösa problemet så snabbt som möjligt och sedan aldrig återkomma till den leverantören.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag både håller med och inte. Skälig tid är även beroende av vad du kommer överens med försäljaren om. Så det är i högsta grad relevant vad som sagts mellan dig och säljaren. Det är mycket enklare att bli kompenserad om man som köpare har legat på och hävdat sin rätt. Och å andra sidan, har man inte sagt något alls utan bara väntat snällt i två månader så har man svårare att få någon kompensation.

Jag tenderar att ta en pragmatisk ställning när det gäller den här typen av ärende. Man tjänar mycket på att ge säljaren en chans att göra rätt för sig utan att det kostar dem en massa extra pengar samtidigt som man påtalar att det kommer att bli dyrare om de inte lever upp till det. Kombinationen av ett rimligt krav och ett hot leder till en snabb lösning vilket man tjänar på som kund, eftersom jag räknar med att man vill ha den där produkten som man faktiskt köpt.

Om man kräver mer så riskerar man istället att diskussionerna strandar, köpet hävs och du får tillbaka dina pengar, extra pengar om det behövs för att köpa samma vara någon annan stans samt några få kronor i ränta. (I Sverige har man inte rätt till ersättning för något annat än den kostnad man haft, så det är inte tal om att få något slags ersättning för sveda och värk.) Det tar tid att få ihop lösningen, det tar tid att få ut pengarna och det tar tid att vänta på samma vara från en annan leverantör. Summan blir att det tar ytterligare några veckor innan du har din produkt plus några få kronor i ränta som kompensation.

Ibland vill man ge säljaren en näsbränna för att de betett sig som skit och det är ok, men jag tänk på vad du sätter dig själv i för situation med väntetider osv. Bättre att bara lösa problemet så snabbt som möjligt och sedan aldrig återkomma till den leverantören.

Osäker på vilken del som du inte höll med på så ska försöka göra mig tydligare då jag tror at vi menar samma sak.
1. Rätten till att omedelbart häva köpet finns (pga oskälig tid gällande reparation, skälig tid blir inte kortare för att man ligger på ÅF)
2. TS kan erbjuda ÅF att istället för en hävning av köp (vilket skulle resultera i att ÅF har fått ett par hörlurar som dom inte kan sälja utan att fått in några pengar) så kan hen vänta och få kompensation (vilket blir billigare för ÅF än en ren hävning) eller så kan TS erbjuda omleverering (också detta billigare än hävning då kostnaden för ÅF blir då inköpspriset för ett par lurar, inte hela den inbetalda summan som TS betalade) + ev kompensation.

Men i grund och botten så handlar det om att rätten till att häva köpet finns och sen handlar det bara om TS och ÅF vill göra en deal där de båda är nöjda.

Permalänk
Medlem

Tråden kan låsas

Sammanfattningsvis
Jag har kontinuerligt varit i kontakt med ÅF och frågat vad som händer och har fått höra ett par veckor till.
Jag gick på rådet i tråden att häva köpet + ränta på pengarna då ville dom lösa det, ett par veckor till så hade jag ett par nya lurar och ett nytt kvitto.
Har inte fått någon annan kompensation (köpte då en trasig produkt skickade in den, legat ute med pengar för hörlurarna i nästan ett halvår). Bryr mig inte heller speciellt mycket, jag kommer att lägga ett rättvist betyg på prisjakt som speglar detta.

Ordermusic.se var orolig att dom inte kunde sälja dom reparerade lurarna som antagligen fortfarande inte är reparerade. Så dyker det upp ett par AKG K-702 till nedsatt pris så var det v. element som var trasigt, jag köpte då dom för 1999:- i aug/sep?

Tack för all info

Permalänk

Skönt att det löste sig, att du fick nya lurar med nytt kvitto kan jag personligen tycka vara helt fair, även fast jag kan förstå om man känner att man legat ute med pengar längre för nått som inte fungerade - men skönt att det är löst nu iaf.