Ansluten enhet som används men är osynlig för andra användare?

Permalänk
Medlem

Ansluten enhet som används men är osynlig för andra användare?

Har lite kompisar som måste bo hos mig en tid, så man får dela med sig lite om datorerna. Jag vill ju ha en del grejer privat, så tänkte titta på det där med TrueCrypt och så. Men jag vet inte om det går att få som jag vill. Jag vill att min användare ska kunna vara inloggad hela tiden och ha en anslutning till enheten, men att när man växlar användare så är enheten osynlig för andra. Går det på något vis? Eller måste man avmontera enheten varje gång man växlar användare för att de inte ska komma åt den?

Permalänk
Medlem

Är det en nätverksutdelning du pratar om? Isåfall "ärvs" inte utdelningen av andra användare bara för att du har utdelningen i ditt konto... De andra kontona kan enbart lägga till (eller "surfa" till) utdelningen om du ger dem uppgifter för att ansluta eller om du inte satt några rättighetsprinciper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Är det en nätverksutdelning du pratar om? Isåfall "ärvs" inte utdelningen av andra användare bara för att du har utdelningen i ditt konto... De andra kontona kan enbart lägga till (eller "surfa" till) utdelningen om du ger dem uppgifter för att ansluta eller om du inte satt några rättighetsprinciper.

Jag vet att det går att fixa med nätverk. Men nu snackar vi en lokal disk, alternativt en krypterad volym liggandes på en lokal disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Jag vet att det går att fixa med nätverk. Men nu snackar vi en lokal disk, alternativt en krypterad volym liggandes på en lokal disk.

Det borde du väl kunna lösa genom att ge dina gäster ett gästkonto och sedan kan du själv som admin högerklicka och välja "dela med ingen" på det du inte vill dela.
Är det en kryptertad disk är den ju redan skyddad om du inte ger dem nycklarna till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Clicka i auto dismnount on user log off och det borde fungera som du vill (testa för säkerhets skull). Du får i för sig mounta den varje gång du loggar in men det är knappast ett jätte problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde du väl kunna lösa genom att ge dina gäster ett gästkonto och sedan kan du själv som admin högerklicka och välja "dela med ingen" på det du inte vill dela.
Är det en kryptertad disk är den ju redan skyddad om du inte ger dem nycklarna till den.

Är det så? Ska titta på det hemma sedan, delar ju sällan dator med fler än min flickvän så det där med olika användare på en dator har man inte hållit på med på över 15 år nu.

Skrivet av anon127948:

Clicka i auto dismnount on user log off och det borde fungera som du vill (testa för säkerhets skull). Du får i för sig mounta den varje gång du loggar in men det är knappast ett jätte problem.

Poängen var att den skulle fortsätta vara mountad och kunna anslutas till av mina program även när någon gäst växlar användare en stund utan att gästen ser enheten. Enheten ska kunna vara igång 24/7.