Samsung med kvantpunkter och ny LED-belysning för tv-året 2015

Permalänk
Melding Plague

Samsung med kvantpunkter och ny LED-belysning för tv-året 2015

Under konceptet SUHD samlar Samsung en rad nyheter för årets tv-apparater. I fokus står förbättrad färgåtergivning och optimerad ljusstyrka.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt med bättre färger osv men jag är en non-believer när det gäller kurvade tv-apparater. Kanske funkar om man sitter väldigt nära sin tv men annars nä.

Permalänk
Medlem

Om man vill veta lite mer.

Permalänk
Medlem

det som är meningen med kurvade tv-apparater är att det ska bli samma kruva som man får med båda ögonen om man sitter mitt framför och exakt så långt bort från tv:n man ska (2,5ggr tv:ns tum tror jag det va). men vem gör det? och är det inte meningen med tv att flera ska sitta framför den? nej raka tv-apparater men fler kurvade datorskärmar i 21:9 vill jag se

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag tippar att Samsung får äta sina ord inom en hyfsat snar framtid.
Curved är en fluga, OLED är framtiden och Samsung är inte med på tåget.

Permalänk
Medlem

Köper mig nog en OLED-TV till sommaren, känns som det ligger mer i tiden

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Känner personligen att kurvade TV apparater har jag inte mycket till övers för...fan är vitsen med det egentligen? Näe, känns som 3D faktiskt. Bara en anledning för tillverkarna att pressa ut fler modeller och jag tar inte det här betet heller. Känner också att OLED känns mycket mer intressant och är det jag kommer hålla ögonen på snarare än detta faktiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Nån som vet hur det ser ut med hz på teves? Jag är rätt nöjd med min nuvarande men det som skulle få mig att byta upp vore en 144hz tv, testade att spela med teven som skärm ist för skärmen som är 144hz men det gjorde ont i ögonen med tevens låga bilduppdatering

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk

Eller denna kanske man ska satsa på om man inte vet om man vill ha curved eller flat tv

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpojken:

Nån som vet hur det ser ut med hz på teves? Jag är rätt nöjd med min nuvarande men det som skulle få mig att byta upp vore en 144hz tv, testade att spela med teven som skärm ist för skärmen som är 144hz men det gjorde ont i ögonen med tevens låga bilduppdatering

Vizio är ett av de få märken som har stöd för äkta 100/120Hz. Tror dock ej det fungerar över FullHD om ens det.

http://www.vizio.com/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Bara jag som upptäckte att det flimrade något fruktansvärt vid 1:07 ?
Det är ju bland det värsta som finns när man ska se på tv. Vet inte om det är kameran eller om det bara är något som glömts bort att förbättra.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Curved? Där förlorade dom min uppmärksamhet om inte annat.
Var det inte LG som hade nån modell med inbyggd motor, dvs. du kunde böja och böja tillbaka skärmen? Problem solved, även om det innebär ett visst prispåslag som man som konsument i så fall blir tvungen att ta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Curved? Där förlorade dom min uppmärksamhet om inte annat.
Var det inte LG som hade nån modell med inbyggd motor, dvs. du kunde böja och böja tillbaka skärmen? Problem solved, även om det innebär ett visst prispåslag som man som konsument i så fall blir tvungen att ta.

Tips... Kolla inlägg #9

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Bara jag som upptäckte att det flimrade något fruktansvärt vid 1:07 ?
Det är ju bland det värsta som finns när man ska se på tv. Vet inte om det är kameran eller om det bara är något som glömts bort att förbättra.

"Flimmret" är väl ett interferensproblem p.g.a. olika bildfrekvenser mellan den uppspelade enheten (TV:n) och inspelande enheten (kameran)...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Tommy:

Jag tippar att Samsung får äta sina ord inom en hyfsat snar framtid.
Curved är en fluga, OLED är framtiden och Samsung är inte med på tåget.

Precis vad jag tänkte!

Samsung missbedömmer marknaden för välvda Tv apparater med kvantpunkter. Som dessutom, om jag förstått saken rätt behöver specialmaterial för att utnyttja det extra färjdjupet.
Tycker Samsung missat målet allt oftare på sista tiden, både med telefoner och annan teknik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag tippar att Samsung får äta sina ord inom en hyfsat snar framtid.
Curved är en fluga, OLED är framtiden och Samsung är inte med på tåget.

Dock är dom rika och har råd att göra en sån här miss. (gissningsvis) Men förlora marknads andelar lär dom göra... Angående curved så bör det inte var på små paneler som man inte sitter nära!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

fuck de här ge oss OLED

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Om de ska gå ifrån platta modeller så måste de samtidigt sänka prislappen med ett flertal tusenlappar för det är knappast en egenskap som förhöjer värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Curved? Där förlorade dom min uppmärksamhet om inte annat.
Var det inte LG som hade nån modell med inbyggd motor, dvs. du kunde böja och böja tillbaka skärmen? Problem solved, även om det innebär ett visst prispåslag som man som konsument i så fall blir tvungen att ta.

Fråga, har du nåt tips så jag kan utöka min plånboksstorlek till att få råd med en sån best

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Och LG kommer springa ifrån Samsung på tv-fronten. Ytterst få entuasiaster vill ha välvd TV. Och ofta är det vi (självutnämnd entusiast) som påverkar familj och bekantskapskrets. LG har verkligen visat framfötterna detta CES och jag tror starkt på att 2016 kommer vi mindre bemedlade kunna komma över en icke-välvd OLED UHDTV i större storlek för en human summa. Gillar också att SC själva bidrar till att ge välvdheten ett dåligt namn.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag tippar att Samsung får äta sina ord inom en hyfsat snar framtid.
Curved är en fluga, OLED är framtiden och Samsung är inte med på tåget.

Tror precis som dig att Samsung kommer få ändra sina planer. Att tvinga på konsumenter något som de inte vill ha är aldrig en bra ide att köra på. Sen att dom inte satsar något större på OLED är nog något dom kommer att få ångra längre fram. Detta kommer dessutom spela LG rakt i händerna känns det som.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

*gääsp*
Ge oss prisvärda OLED's istället för att utveckla gammal LCD teknik.
Och framförallt ge oss OLED datorskärmar !

Permalänk

Samsung har ramlat av tåget på mobilmarknaden och är tyvärr på väg att inte ens hitta till stationen inom TV-marknaden. LG kommer äta upp dem som en liten 32 tummare till frukost de närmsta åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpojken:

Nån som vet hur det ser ut med hz på teves? Jag är rätt nöjd med min nuvarande men det som skulle få mig att byta upp vore en 144hz tv, testade att spela med teven som skärm ist för skärmen som är 144hz men det gjorde ont i ögonen med tevens låga bilduppdatering

Kan ju säga att det med 99% sannolikhet inte har så mycket med TVn att göra. de flesta TV idag har 100hz native, så att de faktiskt kan köra 100 fps i spel, däremot kopplade du antagligen upp den via HDMI vilket endast fixar 60hz. Vill man ha en TV som orkar mer än 60 så måste man hitta en med DP eller DVI

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tror precis som dig att Samsung kommer få ändra sina planer. Att tvinga på konsumenter något som de inte vill ha är aldrig en bra ide att köra på. Sen att dom inte satsar något större på OLED är nog något dom kommer att få ångra längre fram. Detta kommer dessutom spela LG rakt i händerna känns det som.

Uppenbarligen så har curved sålt väldigt bra för dem, kanske inte i Sverige men i övriga länder verkar det som. De flesta är ju flockdjur som bara blint följer med. Snart vaknar förmodligen flocken och inser att curved inte är så mycket att ha. Åtminstonde inte i så små modeller som 55". Angående OLED, Samsung har ännu ingen möjlighet att konkurrera med LG där. Jag antar att de forskar för fullt för att kunna komma ifatt, men än så länge ser det inte så ljust ut. Tråkigt med tanke på att "vi" eller rättare sagt våra plånböcker hade mått bättre med lite OLED konkurrens.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Halva idén med en platt tv var ju att man skall hänga upp den på väggen och nu skall alla helt plötsligt ha dom stående på en tv-bänk, känns som lite utav en felsatsning av Samsung. Men Samsung är iofs stor nog för att kunna av att erbjuda även "traditionella" produkter för oss inte vill hoppa på det välvda tåget.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Samsung har ramlat av tåget på mobilmarknaden och är tyvärr på väg att inte ens hitta till stationen inom TV-marknaden. LG kommer äta upp dem som en liten 32 tummare till frukost de närmsta åren...

Det finns flera sidor som utnämnt Note 4 till den bästa smartphonen 2014 så det där stämmer ju inte. Det är bara att de andra tillverkarna närmat sig vad gäller försäljning, vilket såklart Samsung inte är nöjda med.

Samsung hade en marknadsandel i smartphoneklassen på 23.7% Q3 2014. Det är ett klart ras mot föregående år, men det är fortfarande mer än dubbelt så stort som Apple och de andra Android-tillverkarna ligger runt 5%. Den stora anledningen till ändringarna är ju att nya märken börjat göra genomslag.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett några nya monitorer från Samsung. Var är min 4k OLED 144 Hz 24" skärm någonstans?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Curved? Är dom galna. Låter som en sjuk gamble. De där quantum tjohejset tror jag min Sony w905 från 2013 har... Inte nåt nytt direkt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls poängen med curved tvs så länge dom kommer i storlekar av hela väggar. På monitorer ser jag däremot ett större behov eftersom man sitter så nära och man får skifta blicken en hel del från vänster till höger för att se allt. Pratar då givetvis om 34+ WS.

Men eftersom tekniken står rätt stilla innan OLED gäller det väl att komma på så mycket nya fräna beteckningar och finesser som möjligt för att mjölka marknaden.